Min elektriker byggde så här; Kronbrytare för lyse/fläkt, och en servicebrytare uppe vid taket som bryter både fas och nolla för hela badrummet. Vad jag förstod handlade den allpoliga brytningen av fläkten om säkerhet vid service. Gäller alla roterande maskiner kanske? Jag är också nyfiken på motiveringen till kravet, sett ur elteknisk synvinkel.
 
Skulle man inte kunna byta kronbrytaren mot en 2-polig brytare? Givet att nollan leds via apparatdosan där 2pols-brytaren sitter, om det nu är godkänt.

Det verkar ju finnas strömbrytare för infällning i vägg som har en 2-polig brytare och en 1-polig brytare. Se exvis Clas Ohlson, art.nr 32-1987, à 149 kr.

 
Å sen var det väl som MickeM sa, att nollan behövde inte brytas, givet att man har TN-S i huset. Och då borde ju en vanlig strömbrytare duga.

Men vad vet jag, är ju bara lekman ...
 
  • Gilla
Wolfpack1988
  • Laddar…
MickeM skrev:
Jag kan inte tänka mig att man har ett TN-C-system i en husinstallation mer än före gruppcentral.

TN-C = 4-ledarsystem (PEN)
TN-S = 5-ledarsystem (PE + N)

De flesta äldre kåkar har faktiskt TN-C-system.
Sedan är det vanligt att man splittar upp matningen ändå när man sätter in jordfelsbrytare i efterhand.
Det är väl det som kallas TN-C-S-system?

Rent TN-S-system finns väl bara vid riktigt nya eldistributioner till hushåll?

 
Vad går in under "äldre kåkar"? 50-tal, 60-tal, 70-tal, 80-tal, ... ?
 
Fluke skrev:
De flesta äldre kåkar har faktiskt TN-C-system.
Sedan är det vanligt att man splittar upp matningen ändå när man sätter in jordfelsbrytare i efterhand.
Det är väl det som kallas TN-C-S-system?

Rent TN-S-system finns väl bara vid riktigt nya eldistributioner till hushåll?
Spontant måste det väl vara systemet från central till den här fläkten som är intressant och då är väl den delen med säkerhet ett TN-S-system, eller?

Är inte frågan egentligen om separat skyddsjord är framdragen till förbrukaren vi talar om?
 
norrbottenstorpet skrev:
Spontant måste det väl vara systemet från central till den här fläkten som är intressant och då är väl den delen med säkerhet ett TN-S-system, eller?

Är inte frågan egentligen om separat skyddsjord är framdragen till förbrukaren vi talar om?
;D
Jag förstår faktiskt hur du tänker!
Så enkelt är det tyvärr inte. :-X

Har du t.ex. enbart en central i huset och denna enligt det gamla vanliga matas med en PEN-ledare har du ett TN-C-system.
Du måste dra separat jord- och neutralledare till alla förbrukare från centralen, men det hjälps inte.
Man kallar inte en enskild förbrukare för ett system, utan det är helheten som bildar systemet, och i de flesta fall har man en kombinerad jord- och neutralpunkt i början.
Splittar man upp för att man sätter i jordfelsbrytare är jag också, som någon föregående talare, av den uppfattningen att man skapat ett TN-C-S-system.

Ett rent TN-S-system är ganska ovanligt, men det har väl blivit vanligare nu de senaste åren.
 
MickeM skrev:
Tyvärr så har GM fel om allpolig brytning

I Ordförklaringarna står det:

"allpolig till- eller frånkoppling; Till- eller frånkoppling – inte nödvändigtvis samtidig – av alla ledare som under normal drift för spänning till jord."
Det innebär ju att neutralledaren skall brytas men om man sedan hoppar vidare till 461.2 så står det:

"I TN-S-system krävs inte att neutralledaren frånskiljs eller bryts."

Ganska så klart.  ;) :)
;D
Nej min vän, nu rör du ihop begreppen!

Vad jag snackade om högre upp (eftersom det var det ämnet handlade om) var just allpolig brytning, och precis den texten du så vänligt citerade åt oss bekräftar ju vad jag säger.

461.2 handlar om frånskiljning, kort och gott.
Men då har vi faktiskt glidit ifrån ämnet om allpolig brytning, så du kan inte påstå att jag har fel i det jag sade om just begreppet allpolig.  ;)



 
GM skrev:
;D
Jag förstår faktiskt hur du tänker!
Så enkelt är det tyvärr inte. :-X

Har du t.ex. enbart en central i huset och denna enligt det gamla vanliga matas med en PEN-ledare har du ett TN-C-system.
Du måste dra separat jord- och neutralledare till alla förbrukare från centralen, men det hjälps inte.
Man kallar inte en enskild förbrukare för ett system, utan det är helheten som bildar systemet, och i de flesta fall har man en kombinerad jord- och neutralpunkt i början.
Splittar man upp för att man sätter i jordfelsbrytare är jag också, som någon föregående talare, av den uppfattningen att man skapat ett TN-C-S-system.

Ett rent TN-S-system är ganska ovanligt, men det har väl blivit vanligare nu de senaste åren.
Jag gissade nästan att mitt användande av ordet system skulle vara felaktig. ;) Men faktum bör ju kvarstå, att hur ledningsdragningen mellan central och förbrukare ser ut är det som påverkar säkerheten i detta system och där är väl samtliga grupper i någorlunda moderna system byggda på fas(er)+nolla+skyddsjord (jo, jag vet att det finns kopplingsalternativ som inte nyttjar nollan osv.). Jag med min amatörsanalys förstår i alla fall inte varför systemets uppbyggnad före central spelar någon roll i detta fallet.

Så om man då ska definiera detta vi talar om som ett TN-C-S-system, vad gäller då för ett sådant system beträffande brytare. Måste fas och nolla brytas eller räcker det med fasen?

By the way, jag uppskattar forumets inställning att instruera oss okunniga amatörer. Även om man inte tänker bli elektriker eller börja koppla själv, så är det riktigt intressant att lära sig så mycket som möjligt.
 
Elsäkerhetsverket svarar:

Av 461.2 framgår att neutralledaren inte behöver brytas eller frånskiljas i TN-S-system, det vill säga i en anläggningsdel inom ett TN-system där skyddsledaren (PE) och neutralledaren (N) är separata ledare.
--

Jag tolkar deras svar som att du inte behöver bryta eller frånskilja neutralledaren, eftersom man allt som oftast har separata ledare för N och PE i en villainstallation även om dom nu "sitter ihopa" i centralen.

:)
 
Måste instämma med Norrlandstorpar'n, det är kanon med ett sånt här forum för oss som vill lära sig mer om hur saker fungerar, el och annat.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.