24 530 läst ·
25 svar
25k läst
25 svar
Allpolig strömbrytare?
Sida 1 av 2
Skall installera en Paxfläkt. Det står att men skall ha en allpolig strömbrytare till den. Var ute och lerade igår men hittade inte någon sådan, det enda jag hittade var tvåpoliga strömbrytare. Går det lika bra med en sådan? Om man måste ha allpoliga strömbrytare undrar jag om någon vet var de finns?
Produkter som diskuteras: "Paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Jo, vid allpolig brytning måste nollan också brytas!patric skrev:
Allpolig brytning innebär att samtliga ledare som under normal drift har spänning till jord ska brytas.
Neutralledaren räknas faktiskt dit!
Du blandar nog ihop det med PEN-ledaren som självklart aldrig får brytas.harrys skrev:Allpolig till eller frånkoppling innebär i ett system med fasledare och neutralledare (som inte har spänning till jord) att endast fasledare behöver frånkopplas. Enfas bruksföremål (som paxfläkten) behöver således endast en enpolig elkopplare som är inkopplad i fasledaren.
Men det är heller inte fel att använda en tvåpolig elkopplare (som således då bryter både fas och neutralledare). Kravet på denna är i så fall att neutralledaren alltid måste brytas samtidigt med fasledaren. Enbart neutralledare får aldrig brytas.
Neutralen bryts regelmässigt istället för fasen vid t.ex. stickproppsanslutna lampor utan att du begår lagbrott
Allpolig frånskiljning innebär att alla ledare som under normal drift för spänning mot jord frånskiljs.
Till spänningsförande del räknas faktiskt även neutralledaren (men självklart inte PEN-ledaren).
Det definieras faktiskt så, även om du normalt inte har en spänning mellan jord och neutral.
Det är bara till att bläddra bättre i föreskrifterna!
Jag rekommenderar även SEK´s handbok 417: "Elordlista"
I paxfläkten snackar vi neutralledare, och som sådan ska även den brytas ihop med fasen.
Allpolig brytning, eller tvåpolig i det här fallet...
Tveklöst!
Så bra!
Då är vi säkert överens i den frågan. ;D
Och till sakfrågan: allpolig frånkoppling innebär att även neutralledaren frånskiljs i detta fall.
Därom råder ingen tvekan enl. föreskrifterna!
Då är vi säkert överens i den frågan. ;D
Och till sakfrågan: allpolig frånkoppling innebär att även neutralledaren frånskiljs i detta fall.
Därom råder ingen tvekan enl. föreskrifterna!
:-X
Jaha... här har det försvunnit många inlägg mellan mina ser jag!
Ser ju inte klokt ut!
Helt plötsligt verkar det ju som om jag sitter och för en egen liten monolog. ;D ;D ;D
Nåja, jag citerade ju Harrys i ett av inläggen, så helt knäppt ser det förhoppningsvis inte ut.
Men jag inser nu att man alltid ska ta med citeringen...
Jaha... här har det försvunnit många inlägg mellan mina ser jag!
Ser ju inte klokt ut!
Helt plötsligt verkar det ju som om jag sitter och för en egen liten monolog. ;D ;D ;D
Nåja, jag citerade ju Harrys i ett av inläggen, så helt knäppt ser det förhoppningsvis inte ut.
Men jag inser nu att man alltid ska ta med citeringen...
Såg lite skumt ut innan man kopplat vad som häntGM skrev::-X
Jaha... här har det försvunnit många inlägg mellan mina ser jag!
Ser ju inte klokt ut!
Helt plötsligt verkar det ju som om jag sitter och för en egen liten monolog. ;D ;D ;D
Nåja, jag citerade ju Harrys i ett av inläggen, så helt knäppt ser det förhoppningsvis inte ut.
Men jag inser nu att man alltid ska ta med citeringen...
Om man även vill att fläkten ska gå att tvångsköra m.h.a. en vanlig brytare i väggen, måste även denna fas gå över den allpoliga brytaren?
Varför behövs inte jord om man använder en allpolig brytare???
Till badkaret har jag flexslang som kommer ut genom väggen, hur tätt måste det vara mellan slangen & den allpoliga brytaren, måste det vara en gummituta eller duger det om man kletar silicon???
(Elektriker kommer på tisdag, vill göra så mycket som möjligt själv)
/ Fredrik
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Satt just och läste inläggen i denna tråd.
Nåt jag inte förstått riktigt är varför allpolig brytare behövs i det fall som diskuterats här (paxfläkt) och inte exvis i vanliga lampor eller andra enfasdrivna saker.
Ok att tillverkaren av fläkten anger i mont.anvis. att båda nolla & fas skall brytas men vad är förklaringen till ett sånt krav? Om även skyddsjord kunde anslutas till fläkten, skulle det kunna inneburit att kravet på allpolig (2-polig) brytning försvann?
Jag skulle bara vill förstå vad orsaken skulle kunna vara.
Nåt jag inte förstått riktigt är varför allpolig brytare behövs i det fall som diskuterats här (paxfläkt) och inte exvis i vanliga lampor eller andra enfasdrivna saker.
Ok att tillverkaren av fläkten anger i mont.anvis. att båda nolla & fas skall brytas men vad är förklaringen till ett sånt krav? Om även skyddsjord kunde anslutas till fläkten, skulle det kunna inneburit att kravet på allpolig (2-polig) brytning försvann?
Jag skulle bara vill förstå vad orsaken skulle kunna vara.
Tyvärr så har GM fel om allpolig brytning
I Ordförklaringarna står det:
"allpolig till- eller frånkoppling; Till- eller frånkoppling inte nödvändigtvis samtidig av alla ledare som under normal drift för spänning till jord."
Det innebär ju att neutralledaren skall brytas men om man sedan hoppar vidare till 461.2 så står det:
"I TN-S-system krävs inte att neutralledaren frånskiljs eller bryts."
Ganska så klart.

I Ordförklaringarna står det:
"allpolig till- eller frånkoppling; Till- eller frånkoppling inte nödvändigtvis samtidig av alla ledare som under normal drift för spänning till jord."
Det innebär ju att neutralledaren skall brytas men om man sedan hoppar vidare till 461.2 så står det:
"I TN-S-system krävs inte att neutralledaren frånskiljs eller bryts."
Ganska så klart.
BM skrev:Satt just och läste inläggen i denna tråd.
Nåt jag inte förstått riktigt är varför allpolig brytare behövs i det fall som diskuterats här (paxfläkt) och inte exvis i vanliga lampor eller andra enfasdrivna saker.
Ok att tillverkaren av fläkten anger i mont.anvis. att båda nolla & fas skall brytas men vad är förklaringen till ett sånt krav? Om även skyddsjord kunde anslutas till fläkten, skulle det kunna inneburit att kravet på allpolig (2-polig) brytning försvann?
Jag skulle bara vill förstå vad orsaken skulle kunna vara.
Svaret finns att hämta i föreskrifterna 553.1:
"Motorer skall vara försedda med organ för allpolig till- och frånkoppling och särskilt överströmsskydd."
Så det går alltså inte att ha en kronbrytare i badrummet, dvs en för lyset och en för fläkten? För då bryter man ju bara fasen. Eller finns det specialströmställare med allpolig brytning?
Jag vill ju kunna styra fläkten från samma ställe som man tänder lyset.
// Lidman
Jag vill ju kunna styra fläkten från samma ställe som man tänder lyset.
// Lidman