Mikael_L
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Att brytaren klarar av att vara lastbrytare är inte samma sak som att den ska användas till detta även om den klarar det.
Nä, inte ska, naturligtvis.

Men den kan och får användas som lastbrytare.

Jag kastar titt som tätt bort den där gula lappen som säger att brytaren inte får användas till start/stopp. När det inte är motiverat, och det är ganska ofta.

Sätter jag en säkerhetsbrytare till en VVB, eller en vattenpump, som exempel, så finns det inget mer lämpligt sätt att stänga av utrustningen än att använda den kombinerade säkerhetsbrytaren/lastbrytaren.

Det är framförallt i samband med maskindirektivet som detta får relevans. Att på olika maskiner använda säkerhetsbrytare som start och stopp innebär många gånger risker som maskinens konstruktion inte tar hand om.

• Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja.
Är det 70mm apparatdosa som gäller vid infällt montage?

En annan intressant grej jag märkte på eminente var att det verkar som att Nibe har lättat lite på kraven och skriver inte att den behöver föregås av en allåolig brytare utan bara att det ska vara en "fast" installation om man ska köra 400v

H happy_sloth skrev:
Är det 70mm apparatdosa som gäller vid infällt montage?
Normalt ska det vara en APPARATDOSA när man sätter dosor som ska innehålla "apparater" och dom är 70 mm. Till "spisuttag" använder man en spisdosa som är 80 mm och där får ett Perilex plats, Till att endast koppla i använder man i första hand en "kopplingsdosa" som är 80 mm, samt till belysning där man ska ha ett lamputtag en "takdosa" som är 80 mm.

H happy_sloth skrev:
En annan intressant grej jag märkte på eminente var att det verkar som att Nibe har lättat lite på kraven och skriver inte att den behöver föregås av en allåolig brytare utan bara att det ska vara en "fast" installation om man ska köra 400v
Oavsett så kan det vara att föredra att sätta en arbetsbrytare före VVB, då har man uppsikt över brytstället när man så småningom ska byta elpatron i beredaren och kostnaden är ju inte speciellt stor 150:- och uppåt.

E elmont skrev:
Normalt ska det vara en APPARATDOSA när man sätter dosor som ska innehålla "apparater" och dom är 70 mm. Till "spisuttag" använder man en spisdosa som är 80 mm och där får ett Perilex plats, Till att endast koppla i använder man i första hand en "kopplingsdosa" som är 80 mm, samt till belysning där man ska ha ett lamputtag en "takdosa" som är 80 mm.
Menade till nerwesco brytare specifikt men tack för lektionen (y)

Till en infälld Norwesko funkar det med en apparatdosa

H happy_sloth skrev:
Intressant. Kan du posta en länk till deras anvisning.

Mikael_L
Jag såg faktiskt för ett typ år sedan, då jag installerade en PAX-fläkt att de hade ändrat lite i sitt krav på allpolig brytning.
Jag minns inte nu hur det stod, men det var inte skrivet som lika hårt krav längre.

De kanske har tagit till sig av elektrikerkårens ifrågasättande, svordomar och brytande av deras anvisningar.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Intressant. Kan du posta en länk till deras anvisning.
Här har du en bild från nätet. Har dock inte fått hem vvb ännu så vågar inte svara på om dom ställer krav på allpolig brytning i den "fysiska" manualen :thinking:

• Svensk bruksanvisning för installation och underhåll av vattenvärmare, inkluderar diagram och termostatinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
H happy_sloth skrev:
Här har du en bild från nätet. Har dock inte fått hem vvb ännu så vågar inte svara på om dom ställer krav på allpolig brytning i den "fysiska" manualen :thinking:
Denna direkt tagen från deras hemsida säger dock att det är krav på allpolig brytning. Konstigt att bygghemma.se har ett produktblad ifrån Nibe där dom missat att skriva med det kravet :o

• Instruktionsmanual för installation av varmvattenberedare, säkerhetsinformation och diagram på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tydligen har något hänt. Jag ser att det kom ut en ny version av IEC 60335-1 2020. Den kostar bara 689 CHF...

• Gilla
datja
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.