Henrik.woll Henrik.woll skrev:
E-nr 3157715

Lampan ja, brytaren är för 400v
Hämtade datan från Ahlsell då den var presenterad snyggt
Är det inte viktigt att lampan är korrekt specad när den finns där?

R Robert-san01 skrev:
Tyvärr är risken stor att du måste gå på en stor och skrymmande brytare då den nya måste tåla 400V.

Ta detta med din elektriker. Att bygga om från 1-fas 240V till 2-fas 400V är inget man skall ge sig på om man inte kan det (finns lite mer regler också...).
Jag förstår.
Jag undrar fortfarande hur kan Nibe menar att den original kabel kan användas. Den ser inte ut att innehålla 5 ledare.
Problemet med elektrikern är att ingen vill komma hem till någon för att koppla in en brytare utan att dem vill ha 2000 kr för det

R Robert-san01 skrev:
Är det inte viktigt att lampan är korrekt specad när den finns där?
Hur menar du nu?
Lampan är av märkspänning 240v det framgår tydligt av första länken. Det jag kan hålla med om var otydligt var om den var gjord för 400v, det framgår tydligt av bilden som är ett urklipp av den långa totala specen för produkten.

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter? Vill du att lampan ska vara specad för 400v?

E Emir 77 skrev:
Jag förstår.
Jag undrar fortfarande hur kan Nibe menar att den original kabel kan användas. Den ser inte ut att innehålla 5 ledare.
Problemet med elektrikern är att ingen vill komma hem till någon för att koppla in en brytare utan att dem vill ha 2000 kr för det
Jag beskrev tidigare hur du gör själva inkopplingen.
Finns det 2 alt 3 faser framdragna till anslutningspunkten?
Om inte så kan det vara värt sin 2000kr för att en elektriker kommer och gör det åt dig :)

E Emir 77 skrev:
För två faser utan nolla räcker tre ledare.

useless useless skrev:
Ok.
Jag har 3 säkringar på 10A som är kopplade till detta uttgag. Det borde väl funka, måste inte vara 3x16A?

E Emir 77 skrev:
Hej,
Ska koppla min NIbe Eminent varmvattenberedare från 1 fas, från 1 KW till 3 KW (2x400V) och behöver köpa allpoligbrytare ( helst med singallampa) med minst 3 mm brytavstånd. Vad är allpoligbrytare och var köper man den?
Om det handlar om en bostad där man har lite koll på hantverkare som eventuellt ska göra elektrisk service på VVBn så har du din allpoliga brytare med 3 mm brytavstånd i elcentralen i form av säkring, JFB, huvudbrytare etc. Det handlar alltså om att bryta strömmen på ett säkert sätt för att kunna jobba med det elektriska.

Den brytare som sitter vid VVBn är endast till för start/stopp och behövs egentligen inte men kan vara bra om man vill stänga av VVBn vid en längre semesterresa etc. Du kan alltså där välja vilken normal strömbrytare som helst som är klassad för 400 V och aktuell ström, minst tvåpolig eftersom den behöver bryta båda faserna. Lägesindikering är ju bra, men det måste inte vara en signallampa.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det handlar om en bostad där man har lite koll på hantverkare som eventuellt ska göra elektrisk service på VVBn så har du din allpoliga brytare med 3 mm brytavstånd i elcentralen i form av säkring, JFB, huvudbrytare etc. Det handlar alltså om att bryta strömmen på ett säkert sätt för att kunna jobba med det elektriska.

Den brytare som sitter vid VVBn är endast till för start/stopp och behövs egentligen inte men kan vara bra om man vill stänga av VVBn vid en längre semesterresa etc. Du kan alltså där välja vilken normal strömbrytare som helst som är klassad för 400 V och aktuell ström, minst tvåpolig eftersom den behöver bryta båda faserna. Lägesindikering är ju bra, men det måste inte vara en signallampa.
Tack.
Det är till min vatteberedare i min stuga men stänger aldrig av den.
JFB finns i huset

useless useless skrev:
Vad ska jag använda som nolla då? För nolla måste jag ha väl då ?

För 400V behövs bara två faser, ingen nolla.

• Gilla
Emir 77
  • Laddar…
useless useless skrev:
För 400V behövs bara två faser, ingen nolla.
en fråga till.
Jag har svårt att först detta.
Om jag behöver skaffa brytare som ska klara 400V men Nibe säger att det blir 2x400V, räcker det brytare som klar 400V.
Ger två faser 3 KW?
Elektriskt schema för anslutning av en 3 kW varmvattenberedare till 2x400V fast installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tusen tack för din hjälp

Det är en felaktig formulering. Du kopplar om den från enfas 230V till enfas 400V genom att mata den fas-fas i stället för fas-nolla. I förhållande till jord har båda anslutningarna 230V.

• Gilla
stenta och 1 till
  • Laddar…
Ja det räcker att brytaren klarar 400 V oberoende av hur många faser det handlar om. Det är isolationen i brytaren som ska klara 400 V och spänningen blir inte högre av att det är 2 st sådana fasledare för det är ju mellan dessa två fasledare du har 400 V. Sedan ska den givetvis klara strömmen också, och strömarten men det är inga problem då det bara handlar om 7.5 A resistiv last.

Elementet i VVBn kan kopplas på 230 V eller 400 V, alltså utan någon omkoppling i VVBn. Vid högre spänning utvecklas då helt enkelt högre effekt. Värmeelementet klarar båda fallen utan att brinna upp. Om spänningen ökas med 400/230 = √3 så ökar strömmen lika mycket så Ohm's lag P = U * I ger P = √3 * √3 * U * I dvs tre gånger så hög effekt som vid 230 V.

Det är inte fel att använda en "säkerhetsbrytare" här då det är den närmaste brytaren som 99.99% av allt folk kommer att använda när det ska göra ett jobb... En tvättmaskinsbrytare har inte frånskiljningsegenskaper och de flesta vet inte skillnaden.

• Gilla
Emir 77
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det räcker att brytaren klarar 400 V oberoende av hur många faser det handlar om. Det är isolationen i brytaren som ska klara 400 V och spänningen blir inte högre av att det är 2 st sådana fasledare för det är ju mellan dessa två fasledare du har 400 V. Sedan ska den givetvis klara strömmen också, och strömarten men det är inga problem då det bara handlar om 7.5 A resistiv last.

Elementet i VVBn kan kopplas på 230 V eller 400 V, alltså utan någon omkoppling i VVBn. Vid högre spänning utvecklas då helt enkelt högre effekt. Värmeelementet klarar båda fallen utan att brinna upp. Om spänningen ökas med 400/230 = √3 så ökar strömmen lika mycket så Ohm's lag P = U * I ger P = √3 * √3 * U * I dvs tre gånger så hög effekt som vid 230 V.

Det är inte fel att använda en "säkerhetsbrytare" här då det är den närmaste brytaren som 99.99% av allt folk kommer att använda när det ska göra ett jobb... En tvättmaskinsbrytare har inte frånskiljningsegenskaper och de flesta vet inte skillnaden.
Jag tycker det ser snyggare ut att sätta en arbetsbrytare/säkerhetsbrytare istället för en kopplingsdosa, om man nu gör en utanpåliggande installation. Så det är också en anledning att sätta en brytare :)

• Gilla
pkk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.