54 341 läst ·
689 svar
54k läst
689 svar
Allmänna Zigbee-tråden
Det går. Jag har haft deras batteribrandvarnare uppe; de använder inte Zigbee för kopplingen mellan varandra (även om den skulle kunna användas). Om de är på samma Zigbee-nätverk så upptäcker de varandra och länkar ihop sig via 866 MHz (tror jag det var).R RoAd skrev:
Att lägga bakom granen om man har lite olika grejer att styra
Individuellt styrda uttag.
Supportad i HA (med en quirk i ZHA inkluderad).
Endast en gemensam knapp för på/av ,men kan då enkelt manövreras även av svärmor.
USB uttagen saknar dock on/off styrning vilket jag tänkte använt till fönsterbelysning övriga delen av året.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Individuellt styrda uttag.
Supportad i HA (med en quirk i ZHA inkluderad).
Endast en gemensam knapp för på/av ,men kan då enkelt manövreras även av svärmor.
USB uttagen saknar dock on/off styrning vilket jag tänkte använt till fönsterbelysning övriga delen av året.
Redigerat:
Alla Zigbee-prylar klarar direkt-binding. Det är en del av standarden.R RoAd skrev:
Men det blir ju lite mer begränsat jämfört med att köra via en integrationsplattform då det bara blir en 1-1-koppling av utvalda funktioner. Men just i fallet brandvarnare är det en bra backupfunktion så man inte är beroende av plattformen eller controllern när något händer.
Jag har bind'at mina brandvarnare till några lampor så de tänds när larmet går.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
https://www.ikea.com/se/sv/p/timmerflotte-temperatur-fuktmaetare-smart-30597606/tveksamt skrev:
79kr i Sverige, verkar vara på ingång i butikerna.
De finns i vissa butiker redan, jag har faktiskt en på hyllan hemma redan.13th Marine skrev:
Dock inte ansluten till något ännu. Stränga förhållningsorder att inte köpa prylar innan jul, och jag behöver en lämplig antenn till min HA instans innan jag kan koppla upp den. 😬🙄
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Jag såg det, får se när de kommer till mina krokar, har lagt in en bevakning, har några ställen jag gärna har koll på under vintersäsongen.tveksamt skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Som jag misstänkte alltså. Jag kommer att sitta kvar med Zigbee länge. Vill inte krångla till det med ytterligare en standard nu när jag nästan blivit av med 433 MHz. Jag har iofs kvar ett par för att mäta temperaturen i slangarna till badtunnan, men när jag bygger om det under julhelgen har jag inget behov av dem heller längre. Men utrustningen finns ju så...13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Jag har bara tempgivare och två pluggar på Zigbee, och nu när tempgivarna håller på och ge upp är det inte så mycket att byta ut 🤔pacman42 skrev:
Som jag misstänkte alltså. Jag kommer att sitta kvar med Zigbee länge. Vill inte krångla till det med ytterligare en standard nu när jag nästan blivit av med 433 MHz. Jag har iofs kvar ett par för att mäta temperaturen i slangarna till badtunnan, men när jag bygger om det under julhelgen har jag inget behov av dem heller längre. Men utrustningen finns ju så...
Jag har ett 40-tal prylar tror jag...13th Marine skrev:
...säkert 15 smarta uttag. Ett tiotal termometrar. Ett tiotal strömbrytare. Ett tiotal lampor...
...okej ett 50-tal prylar på ZigBee...
...jag har rörelsesensorer också, ett tiotal. Och vibrationsmätare. En vattenventil (IKEA Knycklan). Och några experiment prylar också...
...så, okej, ett 60-tal prylar på ZigBee...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Jag har ju några lampor också nu när du säger det.pacman42 skrev:
Jag har ett 40-tal prylar tror jag...
...säkert 15 smarta uttag. Ett tiotal termometrar. Ett tiotal strömbrytare. Ett tiotal lampor...
...okej ett 50-tal prylar på ZigBee...
...jag har rörelsesensorer också, ett tiotal. Och vibrationsmätare. En vattenventil (IKEA Knycklan). Och några experiment prylar också...
...så, okej, ett 60-tal prylar på ZigBee...
De flesta pluggar är wifi, och alla dosmonterade är också wifi.
Men helt klart, ju mer prylar man har desto svårare att byta.
Jag är osäker på om jag vill ha ytterligare ett protokoll på 2.4GHz-bandet 🤔