nino nino skrev:
Finns det nån bra förstärkare/router/repeater , vad det nu heter, som kan täcka en lägenhet?
Har lite problem med täckningen, helst ingen extra plugg eller lampa
IKEAs numera utgångna förstärkare vsr ju utmärkta och kunde även drivas av USB. Jag har själv två st och syrran likaså på gården. De är tyvärr Zigbee 2.x som ev. kan bli en begränsning. Hur gör en Zigbee 3.x-enhet som skall välja mellan en bra 2.x-repeater eller 3.x-enhet med svag signalstyrka?

Aqara har en repeater/hub som även verkar hantera WiFi. Det finns några andrs på Styrahem.

Edit! Eller denna på M.nu

useless useless skrev:
Billigast och enklast är valfri vägguttagsplugg.
Funkar verkligen alla "pluggar" bra som router? Jag har fått för mig att vissa är dugligare än andra även om de teoretiskt sett borde vara likvärdiga och funktionella.

S sjoelund skrev:
De som är dedikerade enheter för att förlänga räckvidd brukar dock fungera bättre. T.ex. AEOTEC Range Extender Zi
Fast du har ganska liten nytta av att enheten som ska förlänga räckvidden funkar bättre än enheterna den ska förlänga signalen till. Det är ju kommunikation åt båda hållen.

useless useless skrev:
Fast du har ganska liten nytta av att enheten som ska förlänga räckvidden funkar bättre än enheterna den ska förlänga signalen till. Det är ju kommunikation åt båda hållen.
Det är samma sak med alla fasta uttag, etc som du har i nätverket. Och det är större chans att en enhet med bra signalstyrka kan ansluta direkt till controllern. Annars kan det bli att du måste hoppa controller->uttag 1->uttag 2->lampa 3->fjärrkontroll 4. Istället för controller->extender 1->fjärrkontroll 2

Alfredo Alfredo skrev:
… Jag har fått för mig att vissa är dugligare än andra även om de teoretiskt sett borde vara likvärdiga och funktionella.
Det finns vissa Green Power-enheter som är nätanslutna (230V) men ändå inte agerar repeaters och bara är ”end device”.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det är samma sak med alla fasta uttag, etc som du har i nätverket. Och det är större chans att en enhet med bra signalstyrka kan ansluta direkt till controllern. Annars kan det bli att du måste hoppa controller->uttag 1->uttag 2->lampa 3->fjärrkontroll 4. Istället för controller->extender 1->fjärrkontroll 2
Det är väl aldrig något problem att man behöver hoppa flera steg för att komma till controllern? Det är ju så nätet är tänkt att fungera.

Visst kan det bli en aning bättre med dedicerade repeaters, men jag vidhåller att det enklaste och billigaste är att sätta in nån extra vägguttagsplugg för en hundring.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Har 4 våningar, där jag har bra täckning på plan 1&2, på 3 har jag inte renoverat än så där finns endast en plugg, plan 4 har 2 inbyggda puckar och en plugg men det känns svajigt där...

Stickan finns på plan 1

En 220 ansluten brandvarnare med Zigbee och batteri hade varit bra

Denna från Sonoff går att flasha om till att vara ren repeater.

R
useless useless skrev:
Fast om den längre räckvidden beror på bättre antenndesign så kommer det hjälpa lika mycket åt båda hållen. Det är bara ökad uteffekt som hjälper åt ett håll.

Den här kanske vore lämplig
Schneider Electric Wiser Zigbee brandvarnare 230V med produktbild och prisinformation från Elbutik.se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nino nino skrev:
Den här kanske vore lämplig
[bild]
Du mycket bättre täckning om du köper tio andra prylar för samma pengar...

• Gilla
  • Älska
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
R
Nackdelen med zigbee i brandvarnare är att om man använder det för att koppla samman enheterna (för att alla ska larma samtidigt) så kommer det sannolikt inte att fungera vid strömavbrott. Detta eftersom de antagligen inte ansluter direkt mot controllern utan går via routing-enheter.

Jag kanske har fel, de pratar kanske mellan varandra med alternativa metoder, men när jag försökte gå till botten med det så hittade jag inget som tydde på det.

• Gilla
lutorm
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nackdelen med zigbee i brandvarnare är att om man använder det för att koppla samman enheterna (för att alla ska larma samtidigt) så kommer det sannolikt inte att fungera vid strömavbrott. Detta eftersom de antagligen inte ansluter direkt mot controllern utan går via routing-enheter.

Jag kanske har fel, de pratar kanske mellan varandra med alternativa metoder, men när jag försökte gå till botten med det så hittade jag inget som tydde på det.
Det problemet har man ju avsett vilka prylar man har. Router-enheter är alltid (i pricip) nätanslutna och därför havererar ju hela nätet vid strömavbrott.
Bind'ar man t ex brandvarnare direkt till varandra så funkar det så länge de har direkt radiokontakt med varandra utan att supervisorn behöver vara inblandad, så det blir lite robustare.

R
useless useless skrev:
Det problemet har man ju avsett vilka prylar man har. Router-enheter är alltid (i pricip) nätanslutna och därför havererar ju hela nätet vid strömavbrott.
Bind'ar man t ex brandvarnare direkt till varandra så funkar det så länge de har direkt radiokontakt med varandra utan att supervisorn behöver vara inblandad, så det blir lite robustare.
Så du vet att det går att koppla zigbee-varnare direkt till varandra utan att ha en kontroller? Det är nämligen det jag menade och inte lyckats hitta något svar på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.