54 341 läst ·
689 svar
54k läst
689 svar
Allmänna Zigbee-tråden
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
IKEAs numera utgångna förstärkare vsr ju utmärkta och kunde även drivas av USB. Jag har själv två st och syrran likaså på gården. De är tyvärr Zigbee 2.x som ev. kan bli en begränsning. Hur gör en Zigbee 3.x-enhet som skall välja mellan en bra 2.x-repeater eller 3.x-enhet med svag signalstyrka?nino skrev:
Aqara har en repeater/hub som även verkar hantera WiFi. Det finns några andrs på Styrahem.
Edit! Eller denna på M.nu
Fast du har ganska liten nytta av att enheten som ska förlänga räckvidden funkar bättre än enheterna den ska förlänga signalen till. Det är ju kommunikation åt båda hållen.S sjoelund skrev:
Det är samma sak med alla fasta uttag, etc som du har i nätverket. Och det är större chans att en enhet med bra signalstyrka kan ansluta direkt till controllern. Annars kan det bli att du måste hoppa controller->uttag 1->uttag 2->lampa 3->fjärrkontroll 4. Istället för controller->extender 1->fjärrkontroll 2useless skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
Det är väl aldrig något problem att man behöver hoppa flera steg för att komma till controllern? Det är ju så nätet är tänkt att fungera.S sjoelund skrev:Det är samma sak med alla fasta uttag, etc som du har i nätverket. Och det är större chans att en enhet med bra signalstyrka kan ansluta direkt till controllern. Annars kan det bli att du måste hoppa controller->uttag 1->uttag 2->lampa 3->fjärrkontroll 4. Istället för controller->extender 1->fjärrkontroll 2
Visst kan det bli en aning bättre med dedicerade repeaters, men jag vidhåller att det enklaste och billigaste är att sätta in nån extra vägguttagsplugg för en hundring.
Har 4 våningar, där jag har bra täckning på plan 1&2, på 3 har jag inte renoverat än så där finns endast en plugg, plan 4 har 2 inbyggda puckar och en plugg men det känns svajigt där...
Stickan finns på plan 1
Stickan finns på plan 1
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
Fast om den längre räckvidden beror på bättre antenndesign så kommer det hjälpa lika mycket åt båda hållen. Det är bara ökad uteffekt som hjälper åt ett håll.useless skrev:
Nackdelen med zigbee i brandvarnare är att om man använder det för att koppla samman enheterna (för att alla ska larma samtidigt) så kommer det sannolikt inte att fungera vid strömavbrott. Detta eftersom de antagligen inte ansluter direkt mot controllern utan går via routing-enheter.
Jag kanske har fel, de pratar kanske mellan varandra med alternativa metoder, men när jag försökte gå till botten med det så hittade jag inget som tydde på det.
Jag kanske har fel, de pratar kanske mellan varandra med alternativa metoder, men när jag försökte gå till botten med det så hittade jag inget som tydde på det.
Det problemet har man ju avsett vilka prylar man har. Router-enheter är alltid (i pricip) nätanslutna och därför havererar ju hela nätet vid strömavbrott.R RoAd skrev:Nackdelen med zigbee i brandvarnare är att om man använder det för att koppla samman enheterna (för att alla ska larma samtidigt) så kommer det sannolikt inte att fungera vid strömavbrott. Detta eftersom de antagligen inte ansluter direkt mot controllern utan går via routing-enheter.
Bind'ar man t ex brandvarnare direkt till varandra så funkar det så länge de har direkt radiokontakt med varandra utan att supervisorn behöver vara inblandad, så det blir lite robustare.
Så du vet att det går att koppla zigbee-varnare direkt till varandra utan att ha en kontroller? Det är nämligen det jag menade och inte lyckats hitta något svar på.useless skrev:
Det problemet har man ju avsett vilka prylar man har. Router-enheter är alltid (i pricip) nätanslutna och därför havererar ju hela nätet vid strömavbrott.
Bind'ar man t ex brandvarnare direkt till varandra så funkar det så länge de har direkt radiokontakt med varandra utan att supervisorn behöver vara inblandad, så det blir lite robustare.