54 341 läst ·
689 svar
54k läst
689 svar
Allmänna Zigbee-tråden
Jag har flyttat alla datorer, TV mm till 5 GHz. 2,4 GHz är främst för IOT numera...13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Jag får väl kolla genom min generella 5GHz-täckning och se om den är god nog.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
Något man kunde önska från ESPhome-gänget är inkludering av Zigbee och Thread i ”stacken”. Bluetooth proxy:n är ju en fantastiskt trevlig implementering. Med en ESP32-C6 skulle det rent teknisk gå att bygga eget.
Matter fungerar för övrigt över WiFi och Ethernet också. Notera dock att det är med IPv6 i alla lägen. Det räcker att det är aktivt på LAN, så man måste inte ha en operatör som levererar äkta IPv6.
Edit: Häpp! (Thread)
Edit 2: …och häpp! (Zigbee)Det har hänt lite sedan jag kollade senast. 🙄
Matter fungerar för övrigt över WiFi och Ethernet också. Notera dock att det är med IPv6 i alla lägen. Det räcker att det är aktivt på LAN, så man måste inte ha en operatör som levererar äkta IPv6.
Edit: Häpp! (Thread)
Edit 2: …och häpp! (Zigbee)Det har hänt lite sedan jag kollade senast. 🙄
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Tydligen ska det inte vara att rekommendera, för mycket strul.
Jag skulle välja 2 olika donglar/Radios och sätta dem (antennerna en bit ifrån varandra) så de stör varandra så lite som möjligt.
I teorin går det säkert bra att filtrera och dekoda olika protokoll men när saker händer samtidigt och programvaran skall avkoda och detektera kanske den missar händelser eller inte hinner hantera, och så kan det ju finnas buggar ochså.
I teorin går det säkert bra att filtrera och dekoda olika protokoll men när saker händer samtidigt och programvaran skall avkoda och detektera kanske den missar händelser eller inte hinner hantera, och så kan det ju finnas buggar ochså.
Fick du nån ordning på det här?nino skrev:
Jag står och svär över precis samma drivdon, från precis samma tyska lågprishandlare.
Symtomet är att armaturen är helt död.
Även en annan armatur är kass, den blinkar bara i tre olika färger.. Den har det dock brukats våld mot medelst moppskaft för en tid sedan, så att plasten sprack. Den sitter i badrum så tänkte att det kunde vara därför. Men nu gick den i tvättstugan sönder, helt utan att ha utsatts för våld.. 😡
Mäter upp ström i stil med 0.6V mellan V+ och de övriga utgångarna..
Har någon ett förslag på lämpligt utbytesdon så är jag idel öra!
Jag var mer än nöjd med armaturerna de åren som de fungerade, gav jämnt och skönt ljus, och mycket av det.
Företaget som importerat skiten i Lidls namn lät hälsa att de inte längre saluförde dessa, varpå de skickade tillbaka pengarna.
Jag har en 6-7 Ikea inspelning vägguttagspluggar utspridda lite här och där. Alla funkar klockrent förutom en.
Den styr en utebelysning och efter 3-4 dagar tappar den kontakten med supervisorn i Home Assistant. Då får jag trycka på den lilla knappen i några sekunder så parar dom ihop sig igen och det fungerar några dagar.
Bara någon meter ifrån den sitter ytterligare en inspelning som styr en annan lampa. Den har aldrig tappat kontakten, så det borde inte bero på platsen eller avståndet till andra enheter.
Är det någon fler som haft liknande problem? Är lösningen att skrota den krånglade prylen?
Den styr en utebelysning och efter 3-4 dagar tappar den kontakten med supervisorn i Home Assistant. Då får jag trycka på den lilla knappen i några sekunder så parar dom ihop sig igen och det fungerar några dagar.
Bara någon meter ifrån den sitter ytterligare en inspelning som styr en annan lampa. Den har aldrig tappat kontakten, så det borde inte bero på platsen eller avståndet till andra enheter.
Är det någon fler som haft liknande problem? Är lösningen att skrota den krånglade prylen?
Jag har samma problem med vissa Ali-puckar. Då kasserar jag dem och stoppar i en ny...useless skrev:
Jag har en 6-7 Ikea inspelning vägguttagspluggar utspridda lite här och där. Alla funkar klockrent förutom en.
...orkar inte felsöka mer än så...
Vet inte om det är nått med IKEA's implementation eller så men jag "försökte" para ihop 4 st "BADRING" häromdagen och två är unreachable, två är reachable sedan dess. Men jag tyckte parningen funkade...får göra om det på dom två som trilskas och se om det hjälper.
Kämpade rätt länge också med en STYRBAR innan jag fick in den. Den har dock funkat perfekt sedan jag tillslut lyckades
Kör med en enkel, billig Sonoff Bridge Pro flashad med Tasmota
Kämpade rätt länge också med en STYRBAR innan jag fick in den. Den har dock funkat perfekt sedan jag tillslut lyckades
Kör med en enkel, billig Sonoff Bridge Pro flashad med Tasmota
Har du provat att byta plats på de 2 pluggarna för att se om det är pluggen eller platsen som är problem med?useless skrev:
Kan ju vara ett currykryss där, eller så störs den lilla gårdstomten av pluggen och stänger av den.
Jag ska testa att flytta orgoniten. Men som du är inne på kanske inte tomten gillar att lampan lyser på natten.Pjosk75 skrev:
Klicka här för att svara