blackarrow blackarrow skrev:
Är inte AI stöld av IP, dvs samma sak som Kina ägnar sig åt eller åt misstagne beskylls för.
Nu provar AI branchen om man kommer undan med det…?

[media]
Jag har lite svårt att förstå det där med att AI i allmänhet skulle vara stöld av IP. Vissa AI-implementeringar kan däremot säkert utgöra stöld av IP precis som vissa mänskliga handlingar kan utgöra stöld av IP.

Tar man till exempel musikskapande AI så rör det sig väl oftast om att man suger i sig en stor mängd låtar och sedan genereras ny musik med inspiration från dem. Precis som jag tror att man kan säga att många mänskliga artister gör. Att låta sig inspireras av något är inte stöld.

W Weimik skrev:
Jag har lite svårt att förstå det där med att AI i allmänhet skulle vara stöld av IP. Vissa AI-implementeringar kan däremot säkert utgöra stöld av IP precis som vissa mänskliga handlingar kan utgöra stöld av IP.

Tar man till exempel musikskapande AI så rör det sig väl oftast om att man suger i sig en stor mängd låtar och sedan genereras ny musik med inspiration från dem. Precis som jag tror att man kan säga att många mänskliga artister gör. Att låta sig inspireras av något är inte stöld.
Diskussionen kring vilket ord man ska använda för att beskriva hur generativ AI skapar nytt content genom att extrapolera från gammalt är egentligen ointressant.
Det jag tror kommer hända är att upphovsrätten kommer förändras - om det behövs - för att generativ AI ska kunna göra sin grej. Nu är det inte längre piratkopierande privatpersoner som står mot underhållningsindustrins intressen utan nya maktspelare inom industrin. Om inte USA städar bort upphovsrättsliga hinder för AI-företagen så gör Kina det och eventuellt skaffar sig ett försprång, och det är Trump m.fl. livrädda för.

S Staffan-N skrev:
Diskussionen kring vilket ord man ska använda för att beskriva hur generativ AI skapar nytt content genom att extrapolera från gammalt är egentligen ointressant.
Det jag tror kommer hända är att upphovsrätten kommer förändras - om det behövs - för att generativ AI ska kunna göra sin grej. Nu är det inte längre piratkopierande privatpersoner som står mot underhållningsindustrins intressen utan nya maktspelare inom industrin. Om inte USA städar bort upphovsrättsliga hinder för AI-företagen så gör Kina det och eventuellt skaffar sig ett försprång, och det är Trump m.fl. livrädda för.
Att använda ordet stöld är väl ett sätt att säga att det är ett brott mot upphovsrätten. Det jag menar är att det du kallar extrapolera från gammalt content inte är stöld eller ett brott mot upphovsrätten. Upphovsrätten behöver alltså inte förändras.

W Weimik skrev:
Att använda ordet stöld är väl ett sätt att säga att det är ett brott mot upphovsrätten. Det jag menar är att det du kallar extrapolera från gammalt content inte är stöld eller ett brott mot upphovsrätten. Upphovsrätten behöver alltså inte förändras.
Ja oavsett vad domstolarna säger i de rättsprocesser som är igång angående upphovsrätt och AI så lär resultatet bli samma: träningen av modellerna får fortsätta obehindrat.

Vi har lärt oss att känna igen pishing SMS och mail bedrägerier, men med AI stöd? Hur blir det då?

"Den svenska ”vibe coding”-enhörningen Lovable växer snabbt. Det finns en baksida: nu har företagets ai-verktyg använts i flera bedrägerier i Danmark.
Mats Magnussen/Ingeniøren"

(Låst artikel)
https://www.nyteknik.se/tech/sakerhetsexpert-vi-haller-pa-att-drunkna-i-lovable-bedragerier/4388742?utm_source=rule&utm_medium=email&utm_custom[rm]=233039799

Edit:
https://computersweden.se/article/4024727/svenska-ai-startupen-lovable-ar-nu-en-enhorning.html

Jag var nära att handla på en site, ett tillfälligt erbjudande. Ett var ett så bra erbjudande, men några varningsklockor ringde... efter att ha spårat upp dresser så visade det sig att siten låg i ett webhotell som stängde 1/2 år tidigare och kortbetalningen gick till Kanada.

Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Ja gillar man skattetillägg så...
Jag har klarat mig från skattetillägg en gång genom att vänta såpass länge med att skicka in den redan försenade deklarationen att jag fick en påminnelse med extra avgift.

Jag påstod då (jag ljög) att jag skickat in deklarationen i god tid, med post, jag visste precis när och vilken postlåda jag lagt kuvertet i.
Sen sa jag att jag har en kopia som jag kan skicka in ...

Detta var ju på den tiden man använde pappersblankett och jag var en slarvig yngling.

D Dilato skrev:
Jag har klarat mig från skattetillägg en gång genom att vänta såpass länge med att skicka in den redan försenade deklarationen att jag fick en påminnelse med extra avgift.

Jag påstod då (jag ljög) att jag skickat in deklarationen i god tid, med post, jag visste precis när och vilken postlåda jag lagt kuvertet i.
Sen sa jag att jag har en kopia som jag kan skicka in ...

Detta var ju på den tiden man använde pappersblankett och jag var en slarvig yngling.
Fungerar tyvärr inte längre...
försökte med samma trick för 2 år sen , då jag på riktigt glömt skicka in deklarationen. (måste skicka just den deklarationen på pappersblanket tyvärr)
Då med hänvisning till postmord ....
Svaret var:
"Har du skickat det som rekommenderat och har kvar kvittot med datum på försändelsen som visar det så godtar vi det som giltig förklaring"
Det hade jag ju inte så var bara att pynta.

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
https://yle.fi/a/7-10086612

AI-chattbotar ger ofta felaktiga svar om samhällsfrågor och nyheter​

Nästan hälften av AI-chattbotarnas svar innehöll allvarliga fel, uppger en färsk europeisk rapport.
Det var nån som sade att AI är som digital asbest. Just nu verkar vi tro det är ett mirakelmaterial men vi kommer säkerligen få spendera miljarder på att sanera digitala system i framtiden från LLM-baserad AI och dess konsekvenser.

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
D
DennisCA DennisCA skrev:
[länk]

Det var nån som sade att AI är som digital asbest. Just nu verkar vi tro det är ett mirakelmaterial men vi kommer säkerligen få spendera miljarder på att sanera digitala system i framtiden från LLM-baserad AI och dess konsekvenser.
Det förklarar mycket av regeringens utspel..

Har ni som jag noterat chatgpt senaste ver är betydligt bättre i komplexa promtar? Den tar dock 5 ggr längre tid för att svara men det är ok imo.

Men det antyder att det åtgår väldigt mycket mer datakraft för att nå denna högre precision.

Ulltand Ulltand skrev:
Har ni som jag noterat chatgpt senaste ver är betydligt bättre i komplexa promtar? Den tar dock 5 ggr längre tid för att svara men det är ok imo.

Men det antyder att det åtgår väldigt mycket mer datakraft för att nå denna högre precision.
Jag tycker nog tvärtom . Dvs väldigt mycket konstiga svar som är felaktiga . Att den tar längre tid på sig håller jag med om.
Jag kanske har för stora tankar om senaste modellen, den imponerar inte. Jag tror tyvärr nästkommande versioner inte glänser heller

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Modellerna klarar av att svara i de dimensioner de är tränade, men det finns många dimensioner de inte är tränade på. Försök exempelvis gärna ställa frågor av typen: hur stor del av befolkningen bor inom 50 kilometer från ett badhus? Eller hur många i Sverige har mer än 5 km till kollektivtrafiken?

Det går inte få ett svar, modellerna är inte tränade på SCBs information om landet och dess befolkning...
...inte heller på kartmaterial...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Har börjat bläddra förbi alla AI relaterade svar eller vad man ska kalla det pga så många tveksamheter eller felaktigheter.
Som "historieletare" vill man hitta källsäkrad information och ifrågasätter det man själv inte kunnat läsa.
Däremot använder jag program, vissa kallas för AI, för att hantera foton och rensa bort detaljer som inte har något syfte.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Ja i min bok så befinner vi oss nu precis i början av fimbulvintern av AI.

Den AI som nu existerar som kan interagera med text/bild osv är knappt ett spädbarn jämfört med vad en riktig AI är.

Jag tror inte att människan som art går en ljus framtid till mötes med AI tyvärr..

Vad är dina tankar kring AI?
Det känns som om vi redan har öppnat en dörr som inte går att stänga, och ingen riktigt vet vart den leder. Jag använder ibland AI-tjänster - mest av nyfikenhet - men varje gång känns det lite som att mata något som kan växa sig större än oss. Jag saknar den mänskliga känslan i saker. Jag vet inte riktigt vad jag hoppas längre.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Men står det inte på "internet" hur kan det inte då vara fakta.😇

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.