Ja i min bok så befinner vi oss nu precis i början av fimbulvintern av AI.

Den AI som nu existerar som kan interagera med text/bild osv är knappt ett spädbarn jämfört med vad en riktig AI är.

Jag tror inte att människan som art går en ljus framtid till mötes med AI tyvärr..

Vad är dina tankar kring AI?

Jag tror inte det kommer bli ett Terminator-scenario. Där emot kommer det bli utmaningar för samhället när fler och fler okvalificerade jobb helt ersätts av AI. Det kommer uppstå en ny klass av människor.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det kommer uppstå en ny klass av människor.
Kanske , kanske inte men utmaningarna är nog mycket större än att det uppstår en ny underklass.

Den övergripande frågan är om vi lyckas skapa en maskin vars intelligens överstiger mänsklig förmåga, vem kontrollerar då maskinerna?

Hur kommer AI att påverka militära intressen? Alla nationer skulle tjäna på att minska kostnader för militär upprustning men ingen törs göra det pga risken för mer utrustade grannar. Kalla kriget i repris med en värld som är långt mer upprustad än när det begav sig förra gången.

Och med den miljöproblematik som benämns "allmänningens tragedi" ?

För den intresserade så kan jag rekommendera den här boken;

Bokomslag, "Tänkande maskiner - Den artificiella intelligensens genombrott," abstrakt öga, gula och gröna nyanser, futuristiskt.

Tänkande maskiner: Den artificiella intelligensens genombrott - Olle Häggström - Bok (9789189139978) | Bokus

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Kanske , kanske inte men utmaningarna är nog mycket större än att det uppstår en ny underklass.

Den övergripande frågan är om vi lyckas skapa en maskin vars intelligens överstiger mänsklig förmåga, vem kontrollerar då maskinerna?

Hur kommer AI att påverka militära intressen? Alla nationer skulle tjäna på att minska kostnader för militär upprustning men ingen törs göra det pga risken för mer utrustade grannar. Kalla kriget i repris med en värld som är långt mer upprustad än när det begav sig förra gången.

Och med den miljöproblematik som benämns "allmänningens tragedi" ?

För den intresserade så kan jag rekommendera den här boken;

[bild]

Tänkande maskiner: Den artificiella intelligensens genombrott - Olle Häggström - Bok (9789189139978) | Bokus
De socioekonomiska problemen kommer komma mycket tidigare dock.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De socioekonomiska problemen kommer komma mycket tidigare dock.
Automation och AI kommer att bli bättre än oss på i stort sett allt, det medför en omställning som heter duga. Nästan ingen kommer att behöva arbeta så hela vår ekonomiska modell med skatt på arbete behöver bytas ut till något annat.

• Gilla
  • Haha
KariHa och 4 till
  • Laddar…
Du tror inte fantasin skenar iväg lite för dig Ulltand? Ett uppfriskande besök i den större verkligheten på vår lilla planet anbefalles varmt.

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Den senaste tiden har AI fått ett rejält lyft framåt , kolla bara på ChatGPT. Frågan är om singulariteten kommer inträffa tidigare än vad många förutspår…

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Anders kodande kommer att ersättas en AI rätt snart.

• Gilla
  • Haha
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
P
C claym skrev:
Den senaste tiden har AI fått ett rejält lyft framåt , kolla bara på ChatGPT. Frågan är om singulariteten kommer inträffa tidigare än vad många förutspår…
:-) Nej det kommer det inte.

D Dilato skrev:
Så länge han fortsätter att betala skatt så är det ok för min del. :D

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är rätt tydligt den måste bli bra mycket bättre än Chat GPT iallafall. Jag är rätt övertygad att tech leads är en av de sista jobben att försvinna faktiskt.

Nu är det knappast okvalificerade jobb som försvinner utan kvalificerade. De flesta är ense om att den första vågen av "ai" just ersätter white collar men inte blue collar workers. Sedan har vi högt kvalificerade, som tex vår vän Anders, de är alltid svåra att ersätta.
Jag ser dock denna vågen som det brukar vara med ett område inom tech när det blir populärt. Nu skall allt hända imorgon, men så brukar det inte bli, helt enkelt en fortsättning på den automatisering som pågått länge och som kommer fortsätta förändra samhället i lagom takt

• Gilla
  • Haha
TheImprovisor och 4 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du tror inte fantasin skenar iväg lite för dig Ulltand? Ett uppfriskande besök i den större verkligheten på vår lilla planet anbefalles varmt.
Det finns vetenskapliga och välgjorda studier i ämnet och det är inte en fråga "om" utan "när".

https://www.oxfordmartin.ox.ac.uk/downloads/academic/future-of-employment.pdf

Såvida vår civilisation inte kollapsar av ett eller annat skäl vilket ju också är ett möjligt scenario.

Att allt förblir som förr är däremot mycket osannolikt.

Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Jag tycker det är bra att titta på vad vi gör med AI just nu. Då förstår man lite mer om var vi befinner oss i utvecklingen.

Vi automatiserar, vi blir bättre på dataanalys, vi blir bättre på att fatta vissa typer av beslut och vi blir bättre på att förstå hur denna typ av teknik kan hjälpa oss med olika sysslor.

Sådant vi idag klassar in under området AI är ytterligare ett verktyg i lådan.

Att redan nu rita upp domedagsprofetior om hur illa det kommer gå om bara en liten liten stund, det visar bara att man tittat för mycket på film och för lite på verkliga tillämpningar av AI.

Redigerat:
  • Gilla
David Wallin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.