blackarrow blackarrow skrev:
Kan exponering för AI reducera viktig kompetens?

[länk]
Undrar vilken andel adenom som upptäcktes med AI-assistans. Kan det vara så att den är mycket högre än utan och att det gör att endoskopisterna tappar sugen?

Är väl troligt att automatiserade system kan göra det bättre än människor ändå, så kanske ger mer värde att människan fokuserar på annat än att analysera bilder (som jag amatörmässigt utgör från att det rör sig om här).

W Weimik skrev:
Undrar vilken andel adenom som upptäcktes med AI-assistans. Kan det vara så att den är mycket högre än utan och att det gör att endoskopisterna tappar sugen?
Enligt min hjärtläkare så är det rent slöseri med tid att han skall titta på mina EKG, det gör en AI bättre. Däremot så vill han gärna dubbelkolla diagnosen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Jag tänker att risken är att den som gör jobbet inte är lika skärpt, att hjärnan tappar fokus.

Tänker att en programkodsnutt måste ju ändå integreras, anpassas och testas efter egna kodningsregler. Där måste ändå den som gör jobbet ändå vara skärpt.

blackarrow blackarrow skrev:
Jag tänker att risken är att den som gör jobbet inte är lika skärpt, att hjärnan tappar fokus.

Tänker att en programkodsnutt måste ju ändå integreras, anpassas och testas efter egna kodningsregler. Där måste ändå den som gör jobbet ändå vara skärpt.
Jag tänker att man tappar fokus om man märker att AI konsekvent gör jobbet bättre. Så länge man ser att AI är en tafflig idiot som inte kan göra något som fungerar fullt ut så tappar man inte fokus 😊

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Jag tänker att man tappar fokus om man märker att AI konsekvent gör jobbet bättre. Så länge man ser att AI är en tafflig idiot som inte kan göra något som fungerar fullt ut så tappar man inte fokus 😊
Jag tänker precis tvärtom, AI frigör kapacitet att göra det avancerade jobbet. Jag låter AI göra skitgörat och sedan verifierar jag resultatet och drar slutsatser av det. Mycket snabbare än om jag skall samla fakta...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tänker precis tvärtom, AI frigör kapacitet att göra det avancerade jobbet. Jag låter AI göra skitgörat och sedan verifierar jag resultatet och drar slutsatser av det. Mycket snabbare än om jag skall samla fakta...
Det var ju inte tvärtom mot vad jag menade utan tvärtom, du tappar inte fokus eftersom du ser att du behöver verifiera resultatet. Eller menar du att du verifierar resultatet gång på gång, och trots att du aldrig någonsin behöver korrigera något så fortsätter du att verifiera resultatet?

Jag tror att vi är överens.

W Weimik skrev:
Det var ju inte tvärtom mot vad jag menade utan tvärtom, du tappar inte fokus eftersom du ser att du behöver verifiera resultatet. Eller menar du att du verifierar resultatet gång på gång, och trots att du aldrig någonsin behöver korrigera något så fortsätter du att verifiera resultatet?

Jag tror att vi är överens.
Han kanske kör automatgenererade tester? 😇

• Haha
Dilato
  • Laddar…
engs
Kan man införa något slags förbud mot att klistra in AI-svar här på forat? Är väl omöjligt att veta med säkerhet ibland, men många säger ju rakt av "detta svarar AI X".

Att hjälpa någon med en fråga genom att kolla en fråga med AI, dubbelkolla svaret med en riktig källa och sen omformulera det när man skriver ett svar är väl en sak. Då också lämpligen hänvisa till den andra källan, inte AIn som närmast hjälper en leta på rätt ställe bara. Men när man typ skickar in en fråga från forumet in i en AI och och klistrar in svaret rakt av bara. Det känns så poänglöst, hela poängen med ett forum är ju att dela och ta del av våra erfarenheter och kunskaper.

Googla och använda AIs kan vi ju alla göra också, parallellt.

Att klistra in ett AI-svar är lika poänglöst som en direktlänk till google som vissa roar soíg med när man tycker folk ska söka isf fråga. https://www.google.com/search?q=poänglöst+svar

engs engs skrev:
Kan man införa något slags förbud mot att klistra in AI-svar här på forat?
Har du inte läst reglerna för forumet innan du postar saker?

5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter.

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
engs
useless useless skrev:
Har du inte läst reglerna för forumet innan du postar saker?

5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter.
Det var bra, och nej det har jag aldrig gjort. Klarat mig utan bannor i alla år trots det faktiskt.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Att be om ursäkt istället för lov är alltid bättre. Gäller allt från deklaration till forum-regler

• Haha
Dilato
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gäller allt från deklaration till forum-regler
Ja gillar man skattetillägg så...

Är inte AI stöld av IP, dvs samma sak som Kina ägnar sig åt eller åt misstagne beskylls för.
Nu provar AI branchen om man kommer undan med det…?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.