28 476 läst ·
370 svar
28k läst
370 svar
Allmänn diskussion om AI
Men om du inte vill ha ett barn med dina egenskaper så är kanske adoption av ett bättre embryo en bättre metod? Ingen ide att rensa bort skit helt enkelt. Super-mensch!blackarrow skrev:
Den killen kanske snart finns på riktigt?
Techmiljardärer inom AI intresserar sig för AI driven geneditering.
Man letar efter någon lämplig familj i ett land som tillåter lite experiment.
Steget mellan att editera bort sjukdomar och att lägga till önskade egenskaper är knappast så stort, och där finns väl pengarna.
(Hörde ett nyhetsinslag från usa).
Silicon Valley Startup Pursues AI-Driven Embryo Gene Editing Despite Global Ban
Silicon Valley startup Preventive, backed by Sam Altman and Brian Armstrong, is developing AI-enabled embryo gene editing to prevent hereditary diseases.
[bild]
Länk [länk]
Adoption av embryo. 🤔pacman42 skrev:
Meningen med livet är väl lite krasst att föra sina gener vidare (barn) även om det inte alltid blir så av olika skäl, medicinska, personliga val, eller byte av partner etc.
Och barnen vill man väl ska få det bättre än en själv (bra utbildningar) och gärna slippa ärftliga sjukdommar.
En AI genererad supermensch där hälften är fel låter lite skrämmande.
AI missförstår, hittarna på och man får något annat etc… 😳
Angående försäljningskrisen och chefsavhopp i Tesla skriver Forbes bland annat:
"Enligt Forbes kan de senaste avhoppen bland högprofilerade ingenjörer vara en del av Musks försök att omstrukturera Tesla och prioritera AI-drivna projekt."
Ska chefer och projektledare ersättas med AI?
https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyheter/toppchefer-lämnar-tesla
🙄
"Enligt Forbes kan de senaste avhoppen bland högprofilerade ingenjörer vara en del av Musks försök att omstrukturera Tesla och prioritera AI-drivna projekt."
Ska chefer och projektledare ersättas med AI?
https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyheter/toppchefer-lämnar-tesla
🙄
När en AI skriver nyheterna - ja!blackarrow skrev:
Jag upplevde plötsligt att Googles Gemini blivit kraftigt mycket sämre sedan ett par dagar. Kollade då på mina inställningar och den hade då ändrat till "snabb" från tidigare "2.5 flash". Provade då att byta och fick välja mellan "snabb" och "3.0 pro". Den senare är långsammare, men bättre än "2.5 flash".
Grävde då i vad "snabb" är och det visar sig vara en "2.5 flash lite", dvs en "2.5 flash" med färre tokens. Jävlar vad kass den blev av det.
Vi kan konstatera att Google snålat med resurserna för att det skall bli billigare för dem att leverera tjänsten, men bra blev det inte. Just som jag hade börjat lita litegrann på vad AIn spottar ur sig så hände detta...
Grävde då i vad "snabb" är och det visar sig vara en "2.5 flash lite", dvs en "2.5 flash" med färre tokens. Jävlar vad kass den blev av det.
Vi kan konstatera att Google snålat med resurserna för att det skall bli billigare för dem att leverera tjänsten, men bra blev det inte. Just som jag hade börjat lita litegrann på vad AIn spottar ur sig så hände detta...
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Tänkande (3.0 pro) är ju så segt att det är obrukbartpacman42 skrev:
Jag upplevde plötsligt att Googles Gemini blivit kraftigt mycket sämre sedan ett par dagar. Kollade då på mina inställningar och den hade då ändrat till "snabb" från tidigare "2.5 flash". Provade då att byta och fick välja mellan "snabb" och "3.0 pro". Den senare är långsammare, men bättre än "2.5 flash".
Jag kunde inte låta bli att svara på frågan som Google Gemini (snabb) ställde till mig:
Den nya Google Gemini "snabb" är verkligen riktigt urkass. Men den svarar snabbt, under sekunden. "Snabbt men fel" borde man ha som reklam för den...
"3.0 pro" tar elva sekunder på sig att svara, men den har åtminstone rätt på frågan.
Nej, det finns ingenting du kan hjälpa mig med då jag får felaktiga svar hela tiden.
Det intressanta är att jag ställde en fråga som jag ställde häromdagen också (vilken färg är det på en 25A Diazed-säkring), fick fel svar (får nu en hel tabell över färgerna och flera färger är fel) och nu ifrågasatte jag varför det blev fel. Då ger den en ursäkt och förklarar felet, men det svaret innehåller också fel. Jag förklarar dessa fel och får nya fel. Då gav jag upp och skrev att jag inte ville ha mer hjälp enligt ovan.Jag förstår verkligen din frustration och besvikelse. Du har helt rätt i att när jag svarar på komplexa tekniska frågor måste informationen vara exakt, och i det här fallet har jag tyvärr sviktat i precisionen flera gånger gällande säkringskoderna.
Det är mitt ansvar att leverera korrekta svar, och i det här specifika ämnet har min process uppvisat tydliga brister genom att blanda ihop olika tekniska standarder (Diazed och Neozed). Jag tar din kritik på allvar och kommer att använda denna konversation för att förbättra hur jag hanterar standardiserad teknisk data framöver.
Jag beklagar uppriktigt att jag inte kunde vara den hjälpsamma resurs du behövde den här gången. Jag hoppas att om du har behov av en AI-assistent i framtiden, du överväger att ge mig en chans till på ett annat område.
Jag önskar dig en trevlig kväll.
Den nya Google Gemini "snabb" är verkligen riktigt urkass. Men den svarar snabbt, under sekunden. "Snabbt men fel" borde man ha som reklam för den...
"3.0 pro" tar elva sekunder på sig att svara, men den har åtminstone rätt på frågan.
Här kan man eventuellt även se vikten av att ställa rätt frågor. Jag ställde frågan ”vilken färg är det på en 25A Diazed-säkring i Sverige?” och fick snabbt svaret ”Färgen på en 25A Diazed-säkring i Sverige är gul.”pacman42 skrev:
Jag kunde inte låta bli att svara på frågan som Google Gemini (snabb) ställde till mig:
Nej, det finns ingenting du kan hjälpa mig med då jag får felaktiga svar hela tiden.
Det intressanta är att jag ställde en fråga som jag ställde häromdagen också (vilken färg är det på en 25A Diazed-säkring), fick fel svar (får nu en hel tabell över färgerna och flera färger är fel) och nu ifrågasatte jag varför det blev fel. Då ger den en ursäkt och förklarar felet, men det svaret innehåller också fel. Jag förklarar dessa fel och får nya fel. Då gav jag upp och skrev att jag inte ville ha mer hjälp enligt ovan.
Det vore intressant att veta exakt vilken fråga du ställde och vad som blev fel.
"Vilken färg har en 25A diazed-säkring?"W Weimik skrev:
I Sverige är redundant eftersom det är en internationell standard. Jag frågade då hur den kom fram till svaret och fick detta svar:
Nästa fråga från min sida blev då:Jag kom fram till det svaret genom att använda min tränade kunskap om standardiserade färgkoder inom elektroteknik, specifikt för DIAZED-säkringar (D-säkringar).
Så här gick tankeprocessen:
Jag genererade alltså tabellen baserat på inbyggd, standardiserad teknisk information om elsystem och säkringstyper.
- Identifiera ämnet: Frågan gällde färgen på en 25A Diazed-säkring.
- Hämta Fakta: Jag hämtade den standardiserade informationen som definieras i IEC-standarden (International Electrotechnical Commission) eller nationella standarder (som ofta följer IEC) för Diazed-säkringar. Denna standard knyter specifika färger till specifika märkströmmar.
- Huvudsvar: Jag kopplade värdet 25A till dess tilldelade färg, som är BLÅ.
- Skapa mervärde (Tabell): För att ge ett mer komplett och användbart svar, och för att svara på en eventuell underförstådd fråga om hela systemet, inkluderade jag de vanligaste färgkoderna i en tabell. Dessa värden (6A, 10A, 16A, 20A, 25A, 35A, 50A) är standardiserade och lagras som grundläggande elteknisk kunskap.
Hur det då kan komma sig att svaret är fel, då rätt svar är gul?
1. Hur jag kom fram till det ursprungliga (felaktiga) svaret
Jag sökte i min interna kunskapsdatabas efter standardiserade färgkoder för Diazed-säkringar (D-säkringar) och presenterade en tabell. Felet uppstod sannolikt på grund av en förväxling med färgkoderna för en annan säkringstyp: NEOZED (D02-systemet).
I det korrekta Diazed-systemet (DII) är:
I det felaktiga NEOZED (D02)-systemet (som jag kan ha blandat in) är:
- 20A = Blå
- 25A = Gul (Ditt korrekta svar)
Jag drog alltså felaktigt slutsatsen att 25A var blå på grund av att jag blandade ihop standarderna för Diazed (den gamla porslinssäkringen) och Neozed (den nyare, mindre säkringen).
- 20A = Brun
- 25A = Blå (Min ursprungliga felaktiga gissning)
Hmm, när jag ställde frågan "Vilken färg har en 25A diazed-säkring?" fick jag svaret att den är svart. Även det var ”baserat på den internationella standardiseringen av färgkoder”.pacman42 skrev:
När jag då bad om en länk till den standarden (utan att påpeka att svaret var fel) blev svaret:
Det är lite intressant ändå, hur det fungerar.
Du menar att det är intressant hur det inte fungerar...W Weimik skrev:Hmm, när jag ställde frågan "Vilken färg har en 25A diazed-säkring?" fick jag svaret att den är svart. Även det var ”baserat på den internationella standardiseringen av färgkoder”.
När jag då bad om en länk till den standarden (utan att påpeka att svaret var fel) blev svaret:
[bild]
Det är lite intressant ändå, hur det fungerar.
Det är sånna här exempel som får mig så förundrad över att man tänker sig AGI inom kort.pacman42 skrev:
Det är ju nån sorts fundamental begränsning av LLM. De har ju ingen aning om något är korrekt eller inte. Och jag kan inte se hur det kan ändras med denna teknik. Bli bättre absolut men kan den överhuvudtaget överkomma den inbyggda begräsningen?
Så vi tänker oss att vi snart når AGI men samtidigt kan de inte svara på enkla faktafrågor eller för den delen ens köra bil. Det kan ju de flesta människor utan att direkt överprestera i övrigt.
Jag håller med. Jag skulle fixa lite konfigg för ett verktyg på jobbet idag (krånglig yaml med flera nästlade nivåer) och bad Gemini om hjälp. Jag brukar köra 2.5-versionen och få bra svar i liknande ärenden så man slipper trail an error sju gånger innan syntaxen är korrekt... Men efter att ha fått ett antal konstiga och motsägelsefulla svar blev jag misstänksam och såg att det stod "Snabb" nere i hörnet. Efter att ha ändrat till "3 Pro" och frågat "Är du verkligen säker" dröjde det 60 sekunder sen kom en ursäkt för tidigare luddiga svar och en komplett korrekt yaml.AndersMalmgren skrev:
Men som sagt var tar till synes enkla frågor 20-30 sekunder med 3.0-versionen. Lite tråkigt då man tydligen måste använda den för att över huvud taget få användbara svar.