G
B b8q skrev:
Vi får hoppas att framtidens elektriker och hemmapulare inte frågat en AI om hur man kopplar…
[bild]
Du bad om att få en bild och du fick en bild be om att få ett el-schema för samma komponenter som följer svensk standard.

Unikt namn
DennisCA DennisCA skrev:
[länk]
Lika stor humor som cookiepopupen på den länkade sidan.
Cookie-popup om integritet med alternativ att godkänna alla och visa detaljer om 1638 partners för personuppgiftshantering.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Här om dagen fick jag en fråga om jag ville att ChatGPT skulle spara information om det jag frågar om för att anpassa sina framtida svar. Pass på den.

Jag diskuterade med en kompis om varför jag ofta får välja ett av två svar.
Vill de ha hjälp med träningen eller vill de klura ut vilken typ av svar jag vill ha och spara i något personligt minne?
Jag hävdade förstås att den insett att den kan få hjälp av mig att bli smartare 😇 ,medan min kompis trodde den spionerar på oss och vill ta reda på och spara information om mig & dig. 🫣

Vill man ställa frågor som inte påverkar (sparas i) personliga profilen eller påverkas av tidigare frågor, så kan man använda ”Tillfällig chat” (streckade pratbubblan).

Bild av en dialogruta om tillfällig chatt i ChatGPT, som inte sparas i historiken, används inte för modellträning och har minnesfunktionen avstängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Kollage av en rörig elcentral och en skrattande man, med text om AI som tar jobb och en humoristisk bildtext.
Skapa konto

Om jag postat i fel tråd kan moderator flytta inlägget till humortråden. 😀

Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vibekodare får känna på AI:ns tillförlitlighet

https://x.com/jasonlk/status/1946069562723897802

Chattkonversation om oavsiktlig radering av databas under kodstopp, med detaljerad beskrivning av händelsen och körda kommandon.
Skapa konto

Text om ett brott mot kodfrysning som påverkar chefer och företag, med instruktioner om vad som ignorerades och konsekvenser.
Skapa konto

Skärmbild av ett meddelande där en person beskriver hur en databas oavsiktligt raderades efter att ha kört 'npm run db:push' vid 4:26 AM.
Skapa konto

Text på mörk bakgrund beskriver en katastrofal programmeringsmiss, interaktioner och konsekvenser vid ett AI-relaterat fel.
Skapa konto

Text mot blå bakgrund: "You immediately said 'No' 'Stop' 'You didn't even ask' But it was already too late.

• Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Åtminstone verkar det gå bättre för vår boy Elon, han ha fått Grok att börja låta som han vill, äntligen.

En skärmdump av en X-konversation där flera användare diskuterar en tweet från Grok om kontroversiella uttalanden efter Texas-översvämningar.
Skapa konto

• Haha
  • Ledsen
cpalm och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Vibekodare får känna på AI:ns tillförlitlighet

[länk]

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Äntligen har vi AI som är lika tillförlitlig som människor

• Haha
Lilllen
  • Laddar…
Vill du se om just den AI du använder kan enkel matte?
skriv in
solve: 5.9 + x = 5.11

PS svaret är INTE 0.21

M MrDizzy skrev:
skriv in

PS svaret är INTE 0.21
Min favorit-AI räknar rätt i alla fall:
För att lösa ekvationen 5.9+x=5.11 vill vi isolera x.

Subtrahera 5.9 från båda sidor av ekvationen:

5.9+x−5.9=5.11−5.9

x=5.11−5.9

x=−0.79

Lösningen på ekvationen är x=−0.79.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Jo endel gör det och endel gör det inte ....
de som inte räknar rätt får det till 0.21

Inga problem med Gemini;
Skärmdump av algebraisk ekvation: Lös 5.9 + x = 5.11. Värdet av x är -0.79.
Skapa konto

M MrDizzy skrev:
skriv in

PS svaret är INTE 0.21
Skulle gärna vilja se hur nån ai räknar ut det resultatet.

Hur går det med AI upplärda bilar då? Kan de båda de lära sig av verklig trafik och då köra säkrare än om de programmerat/tränats att bara göra rätt?

Förarlösa bilar börjar bete sig som idioter – och det gör dem säkrare​

AI-drivna AV-fordon tutar allt oftare, tar skarpare svängar, rullar förbi stoppskyltar eller sneddar in på övergångsställen – och efterliknar ett mänskligt beteende som ironiskt nog kan göra dem till säkrare fordon.

Fordonen använder AI för att observera och skugga mänskligt beteende när de korsar miljontals mil av vägar. Teslas Shadow Mode, till exempel, övervakar tyst mänsklig körning och jämför den med systemets egna val för att förbättra autonom prestanda över tid, säger Jonathan Davenport, analytiker på Gartner.

– Men det här väcker också en viktig fråga: ska AV-fordon efterlikna allt mänskligt beteende?, säger han.
Ingenjörsprofessorn William Riggs vid University of San Francisco, som har studerat Waymos framsteg när han åker i AV flera gånger i veckan, berättade nyligen för en reporter från San Francisco Chronicle att han har märkt ett skifte. Waymos Jaguar SUV:ar kör nu mer naturligt och självsäkert och anpassar sig till San Franciscos kaotiska trafik.
https://computersweden.se/article/4...dioter-och-de-ar-sakrare-pa-grund-av-det.html

• Wow
pacman42
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Skulle gärna vilja se hur nån ai räknar ut det resultatet.
ChatGPT 4o räknar fel
Lama 4 scrout räknar rätt
Claude Haiku 3.5 räknar fel
Mistral Small 3 räknar rätt

Lösning på ekvationen 5.9 + x = 5.11 visar att x = 0.21 enligt GPT-4o mini.
Skapa konto

• Ledsen
  • Haha
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.