33 919 läst ·
483 svar
34k läst
483 svar
Allmänn diskussion om AI
Fråga en AI om det har funnits en planet mellan Mars och Jupiter. Den är väldigt självsäker på sitt svar.
Fråga sedan varför det finns rester av planeter i asteroidbältet, då inser man att svaret inte var så enkelt ...
Fråga sedan varför det finns rester av planeter i asteroidbältet, då inser man att svaret inte var så enkelt ...
Man behöver inte ta Universum som exempel.pacman42 skrev:
Jag har testat flera historiska händelser och då sett att det kan vara helt fel, utifrån vanlig källsäkring. 😂
Ett fel som återupprepas i xxx ytterligare påståenden där dessa bara är kopior av det första felaktiga, blir i en AI-värld en sanning.
Mina exempel är sådana där jag har viss kunskap och har velat veta mer. Det är ju uppenbart att man måste källsäkta allt man läser på en AI. Jag konstaterar helt enkelt att man måste kunna mer än AIn i detaljerna, då kan man få AIn att fylla i det däremellan...A AndersS skrev:
Men det är klart, har man inget viktigt att producera så...
Jag såg inget negativt i ditt inlägg.👍pacman42 skrev:
Mina exempel är sådana där jag har viss kunskap och har velat veta mer. Det är ju uppenbart att man måste källsäkta allt man läser på en AI. Jag konstaterar helt enkelt att man måste kunna mer än AIn i detaljerna, då kan man få AIn att fylla i det däremellan...
Men det är klart, har man inget viktigt att producera så...
Ville bara ge exempel på där AI utifrån "massbearbetning" tolkar mängd som sanning där ursprunglig källa är felaktig och skapar "mängd".
Och sedan publiceras detta som sanning och utökar mängden. Forskning visar att efter nio sådana iterationer i rad, då finns bara rappakalja kvar.A AndersS skrev:
Just bristen på förmågan att språkligt förmedla konfidensnivå är en stor fara.pacman42 skrev:
Men som ni säger, modellerna är inte "begränsade" av den fakta de känner till, utan har uppenbarligen förmågan att hitta på helt egna fakta. Ibland till och med uppfinna helt nya ord har jag noterat.
Googlesökningens AI-läge har börjat presentera källhänvisningar, så det är ju ett steg framåt. Dock gör den det typiska misstaget att inte presentera någon länk till källan, utan kan säga typ "Enligt Grönköpings dagblad är storstrut sveriges mest sålda glass", vilket är rätt corny då det ändå faktiskt är en sökmotor som förväntas presentera länkar till informationskällor. Dessutom presenteras inget resonemang om varför en källa skulle vara auktoritär i sammanhanget. Faktum är att det framstår som att en sådan analys inte ingår i modellen, källorna är till synes väldigt slumpmässigt valda. Så väldigt naivt än så länge.
Intressant har lite erfarenhet av kartmaterial men då var det inte bra!pacman42 skrev:
Modellerna klarar av att svara i de dimensioner de är tränade, men det finns många dimensioner de inte är tränade på. Försök exempelvis gärna ställa frågor av typen: hur stor del av befolkningen bor inom 50 kilometer från ett badhus? Eller hur många i Sverige har mer än 5 km till kollektivtrafiken?
Det går inte få ett svar, modellerna är inte tränade på SCBs information om landet och dess befolkning...
...inte heller på kartmaterial...
Det där tycker jag blir väldigt tydligt i text-to-image-modellerna. Bilderna är väldigt imponerande, men när man försöker använda det till något vettigt märker man snabbt tydliga begränsningar i objektkännedomen.pacman42 skrev:
Ett, rent hypotetiskt, exempel kan vara om man vill visualisera en 'cone' som en geometrisk figur så kan den envisas med att rita glasstrutar.
Testade på en tidsperiod i historien som finns beskriven på Wikipedia, men vad jag hittat inte någon annanstans på nätet. Det märktes att AI bara var tränad på Wikipedia, för hur man än frågade fick man bara informationen från Wikipedia med olika formuleringar.
Den killen kanske snart finns på riktigt?
Techmiljardärer inom AI intresserar sig för AI driven geneditering.
Man letar efter någon lämplig familj i ett land som tillåter lite experiment.
Steget mellan att editera bort sjukdomar och att lägga till önskade egenskaper är knappast så stort, och där finns väl pengarna.
(Hörde ett nyhetsinslag från usa).
Silicon Valley Startup Pursues AI-Driven Embryo Gene Editing Despite Global Ban
Silicon Valley startup Preventive, backed by Sam Altman and Brian Armstrong, is developing AI-enabled embryo gene editing to prevent hereditary diseases.
Länk https://oecd.ai/en/incidents/2025-11-09-86e3
Techmiljardärer inom AI intresserar sig för AI driven geneditering.
Man letar efter någon lämplig familj i ett land som tillåter lite experiment.
Steget mellan att editera bort sjukdomar och att lägga till önskade egenskaper är knappast så stort, och där finns väl pengarna.
(Hörde ett nyhetsinslag från usa).
Silicon Valley Startup Pursues AI-Driven Embryo Gene Editing Despite Global Ban
Silicon Valley startup Preventive, backed by Sam Altman and Brian Armstrong, is developing AI-enabled embryo gene editing to prevent hereditary diseases.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Länk https://oecd.ai/en/incidents/2025-11-09-86e3