S skogaliten skrev:
Jag tror att din syn på hästar skulle kunna förändras en hel del om du började umgås med hästar på ett lämpligt sätt, gärna i skogsmijö.

Vill du kan jag säkert ordna det.
Det var ett vänligt erbjudande. Nu skriver jag egentligen inte här för att bota någon hästrädsla. Jag har respekt för hästen och är normalt försiktig i närheten av detta djur. En person i bekantskapskretsen har liknande ”häst-dignitet” som du verkar ha, och det är där jag får höra mycket av hästens ”baksidor”.

Det är också från denna källa jag hör att det skadas hästar när de går i sin hage (om än ovanligt). Min misstanke är att detta kan bero på ökande missaktning mot hästar dels som störande moment i trafiken och dels när de trampar sönder mark utanför vägar. Det hjälper ju inte heller att det finns ryttare som använder polismans tecken vid ridning på väg när hästen blir nervös av bilar.

Får man sin mark sönderriden, och sedan möts av ryttaren på den smala framfartsvägen där denne gör polismans tecken… ja, då förstår jag att olagliga saker kan börja planeras…

Själv skulle jag inte kunna skada en häst av den anledning att ryttaren stör trafik eller rider i terräng och därmed skadar mark, även om marken vore min. Det är ju inte hästens fel. I den här tråden försöker jag utreda om det är ryttaren eller MÖD/Naturvårdsverket som borde belastas. Lagstiftaren verkar ju gjort sitt när man i den aktuella propositionen föreskrivit att allemansrätten gäller färdsel till fots.

Den enda skillnad mellan häst och hund jag egentligen vill framföra är att det ena djuret ryms inom ramverket färdsel till fots medans det andra överskrider detta ramverk med många hundra procent.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur ställer du dig till att detta inte är en fullödig beskrivning av allemansrätten och dess undantag? I bisatsen anges att undantag finns för tomtmark som ligger intill någons bostad. Men det är ju inte en uttömmande beskrivning av undantagen, t ex får man ju inte beträda industrimark med stöd av allemansrätten. Om bisatsen inte är uttömmande varför ska huvudsatsen då anses vara det?

Vad betyder uttrycket "Den kan nu sägas innebära". Hur skiljer sig detta från "Den innebär nu". Ser du dessa som synonymer eller läser du liksom jag texten som att det är en ungefärlig beskrivning. Den kan men den kan också inte.
Orden "natur" och "sedvana" har en del med detta att göra... Dessa ord kommer i princip först när allemansrätten beskrivs.

Jag hoppas på en diskussion om sedvana med @martin.sveg
Han får två veckors betänketid som vanligt 😉

D
M Maijckel skrev:
Den för tråden aktuella inskränkningen av allemansrätten framgår av samma proposition, några rader tidigare än stycket du citerar.

Ditt citat är hämtat från sidan 19. I slutet av sidan 18 framgår (om allemansrätten): ”Den kan nu sägas innebära att det är tillåtet för var och en att ta sig fram till fots över annans mark med undantag för tomtmark som ligger intill någons bostad”

Strax efter kommer stycket du citerar med innebörden ”inga förändringar”

Min poäng här i tråden består av att en 500kg häst knappast ryms inom det ramverk propositionen ger uttryck för.
Har du läst MÖD 2020:36?
Kan du ge mig några kommentarer om domstolens resonemang om hur och till vad propositionen tolkas som du mödosamt har hänvisat till.

D Danne824 skrev:
Har du läst MÖD 2020:36?
Kan du ge mig några kommentarer om domstolens resonemang om hur och till vad propositionen tolkas som du mödosamt har hänvisat till.

Propositionen (slutet sidan 18 och början sidan 19) innehåller följande:

1. Allemansrätten är en sedvana som ger tillgång till natur.

2. (Allemansrätten) ”kan nu sägas innebära att det är tillåtet för var och en att ta sig fram till fots över annans mark

3. Ingen längre gående rätt att nyttja naturen än enligt nu accepterade former ställs i utsikt.

Högsta Domstolen läste den aktuella sidan 18 i propositionen när man skrev ”meteoriten”.

Utdrag från proposition 1993/94:117, sidan 18: Allemansrätten innebär tillgång till naturen och kan ses som en inskränkning i äganderätten till fastighet.

I punkten därpå återgav HD propositionen och skrev ”framför allt genom att färdas över den till fots”.

Som du påpekar läste även MÖD propositionen i 2020:36. MÖD hänvisar till sidan 19 där det nämns att rörelsefriheten i naturen kan anses vara föränderlig över tid.

MÖD utelämnar emellertid det som framgår av propositionen strax innan och strax efter, dvs. lydelserna enligt punkterna 2 och 3 här ovanför.

I domskälen skriver sedan MÖD ”Allemansrätten kan, utöver färd till fots, omfatta färd med bl.a. häst, cykel, barnvagn och rullstol”. Denna lydelse i domskälen är en ren kopiering av Naturvårdsverkets yttrande.

Det som saknas i MÖDs domskäl är hur allemansrätten förändras över tid. Naturvårdsverket har ju ingen behörighet att utöka allemansrätten till att inkludera en 500kg häst där när propositionen är såpass tydlig.

Markägarna påstod att allemansrätten gäller färdsel till fots. MÖD's slutsas måste därmed vara ett resultat av att man avsiktligt underlåtit att beakta uttalanden nr. 2 och 3 här ovan som framgår av den proposition man i domen erkänner att man läst.

Claes Sörmland
M Maijckel skrev:
Propositionen (slutet sidan 18 och början sidan 19) innehåller följande:

1. Allemansrätten är en sedvana som ger tillgång till natur.

2. (Allemansrätten) ”kan nu sägas innebära att det är tillåtet för var och en att ta sig fram till fots över annans mark

3. Ingen längre gående rätt att nyttja naturen än enligt nu accepterade former ställs i utsikt.

Högsta Domstolen läste den aktuella sidan 18 i propositionen när man skrev ”meteoriten”.

[bild]

I punkten därpå återgav HD propositionen och skrev ”framför allt genom att färdas över den till fots”.

Som du påpekar läste även MÖD propositionen i 2020:36. MÖD hänvisar till sidan 19 där det nämns att rörelsefriheten i naturen kan anses vara föränderlig över tid.

MÖD utelämnar emellertid det som framgår av propositionen strax innan och strax efter, dvs. lydelserna enligt punkterna 2 och 3 här ovanför.

I domskälen skriver sedan MÖD ”Allemansrätten kan, utöver färd till fots, omfatta färd med bl.a. häst, cykel, barnvagn och rullstol”. Denna lydelse i domskälen är en ren kopiering av Naturvårdsverkets yttrande.

Det som saknas i MÖDs domskäl är hur allemansrätten förändras över tid. Naturvårdsverket har ju ingen behörighet att utöka allemansrätten till att inkludera en 500kg häst där när propositionen är såpass tydlig.

Markägarna påstod att allemansrätten gäller färdsel till fots. MÖD's slutsas måste därmed vara ett resultat av att man avsiktligt underlåtit att beakta uttalanden nr. 2 och 3 här ovan som framgår av den proposition man i domen erkänner att man läst.
Eller så läser du bara det som du kallar för punkt 2 felaktigt. Att syftet med den meningen inte är den avgränsning som du tror. HD (Meteoriten) tolkar ju att allemansrätten framför allt handlar om färdsel till fots, med andra ord finns det andra färdsätt enligt HD som inte utför de främsta.

• Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Eller så läser du bara det som du kallar för punkt 2 felaktigt. Att syftet med den meningen inte är den avgränsning som du tror.
Varför skulle isåfall HD skriva som man gör när man egentligen inte behövde skriva så?

Claes Sörmland
M Maijckel skrev:
Varför skulle isåfall HD skriva som man gör när man egentligen inte behövde skriva så?
För att färdsel till fots är det dominerade färdsättet när allemansrätten nyttjas men det finns andra sätt som t ex rullstolar, cyklar, hästar o s v. Men de står efter färdsel till fots i kvantitet och de är heller inte lika skyddade av lag, d v s det är större risk att man gör något brottsligt eller skadeståndsgrundande när man använder dessa alternativa färdsätt.

• Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
För att färdsel till fots är det dominerade färdsättet när allemansrätten nyttjas men det finns andra sätt som t ex rullstolar, cyklar, hästar o s v. Men de står efter färdsel till fots i kvantitet och de är heller inte lika skyddade av lag, d v s det är större risk att man gör något brottsligt eller skadeståndsgrundande när man använder dessa alternativa färdsätt.
Dominerande i landet överlag, ja.

I Älmestad-fallet är det på denna fastighet ridning som är det dominerande färdselsättet. Ridning dominerar där med betydande marginal.

Denna fastighet ska då kunna belastas av ridning i mångfalt större utsträckning än riksgenomsnittet för allemansrättsligt utnyttjande eftersom detta för det mesta på andra fastigheter innebär färdsel till fots? Ditt resonemang bygger på att det i exempelvis nordvästra sverige finns fastigheter som på riksnivå drar ned den genomsnittliga belastningen avseende allemansrättsligt intrång. Vissa fastigheter belastas mindre, och därför kan andra fastigheter belastas betydligt mer. Allt frid och fröjd så länge ett ok genomsnitt bibehålls?

Vänd på det.
Hittar du någon lag som förbjudet ridning i skog och mark?

• Gilla
martin.sveg och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Vänd på det.
Hittar du någon lag som förbjudet ridning i skog och mark?
Nej, tyvärr.
Det borde vara default förbjudet och sedan behöva tillåtas av markägare som aktiv åtgärd.

Claes Sörmland
M Maijckel skrev:
Dominerande i landet överlag, ja.

I Älmestad-fallet är det på denna fastighet ridning som är det dominerande färdselsättet. Ridning dominerar där med betydande marginal.

Denna fastighet ska då kunna belastas av ridning i mångfalt större utsträckning än riksgenomsnittet för allemansrättsligt utnyttjande eftersom detta för det mesta på andra fastigheter innebär färdsel till fots? Ditt resonemang bygger på att det i exempelvis nordvästra sverige finns fastigheter som på riksnivå drar ned den genomsnittliga belastningen avseende allemansrättsligt intrång. Vissa fastigheter belastas mindre, och därför kan andra fastigheter belastas betydligt mer. Allt frid och fröjd så länge ett ok genomsnitt bibehålls?
Vad får du dessa resonemang ifrån? Jag har inte fört dem. Så klart påverkas olika mark (markägare) olika mycket av allemansrätten. Äger man en härlig sandstrand där allmänheten vill bada så får man ju en mycket större påverkan än om man äger ett alkärr där typiskt sett allmänheten inte vill röra sig.

Jag konstaterar bara att HD när de allmänt beskriver allemansrätten menar de att den framförallt handlar om färdsel till fots. Men man väljer denna formulering för att inte utesluta andra färdsätt som ibland används och som lagstiftaren inte har förbjudit. Tolkar jag.

Hade HD velat framföra din läsning hade rätten istället skrivit att allemansrätten endast omfattar färdsel till fots.

• Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
Jag läser det också som att färdas till fots är en miniminivå som (nästan) alltid är tillåtet.

Man kan tänka att lagstiftarna vill undvika att definiera rättigheterna mer så det skulle skapa konflikter. Nu hålls det på en nivå där allemansrätten lätt kan begränsas av andra lagar.

Edit: gammalt citat med.

• Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Nej, tyvärr.
Det borde vara default förbjudet och sedan behöva tillåtas av markägare som aktiv åtgärd.
Varför det?

Kan du utveckla lite är du snäll.

Personligen så skulle jag vilja ha ett mycket striktare koppeltvång, året runt för alla hundar utomhus.
För många incidenter sker numera med hund gentemot människa eller lantbrukets djur orsakat av lösa och av förare icke kontrollerade hundar.

Även inskränkningar i rätten att jaga med hund annat än stötande-, kortdrivande och apporterande hund, så att explicit tillstånd skulle krävas för annan hundanvändning vid jakt och att prov (ej definierat här) med godkänt resultat ska ha genomförts. I samband med eftersök krävs ju oftast hund, men även sådan hundar borde genomgå ett prov så att de är lämpliga.

S skogaliten skrev:
Varför det?
Ja varför, öht??

Varför ska det vara tillåtet att fara runt med häst på annans mark, när det inte är tillåtet med något annat än att bengå till fots?
Utveckla gärna.

Jag kan håla med om att hundar behöver hållas under uppsikt och i koppel men tyvärr är min erfarenhet att de sämsta hundarna har de sämsta ägarna.

Fotografen Fotografen skrev:
Varför ska det vara tillåtet att fara runt med häst på annans mark, när det inte är tillåtet med något annat än att bengå till fots?
Hur tänker du med cyklar och rullstolar? Hästar har ben, så de 'bengår' mycket mer än t.ex. cyklister.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.