S skogaliten skrev:
Hu!

Jag är markägare och naturligtvis jakträttsinnehavare, och inte sjutton låter jag s.k. jägare med den attityd som framförs här jaga på min mark.
Vilken attityd är det då?

L lbgu skrev:
Fast att röra sig i mark där det finns en skylt "Jakt pågår" kan i normalfallet knappast räknas som att medvetet störa jakten. Skulle tro att det krävs lite mer pukor och trumpeter för att det ska bli tal om något sådant.

Jag erkänner utan problem att jag som jägare i princip alltid blir irriterad när det dyker upp folk under jakt. Dock inser jag att de har rätt att vara där så det är bara något man får stå ut med. Och det är ju inte precis det värsta som kan hända, blir nog mycket mer störd ifall det börjar regna t.ex. Jag har aldrig upplevt att någon av de som rört sig i området under jakt har gjort det för att störa jakten, de är bara ute och går/cyklar eller plockar svamp. Sen är det ju ändå slumpen som styr, rådjuret som plötsligt dyker upp framför en kanske blev skrämd av en svampplockare och tack vare det kom till mig.
Nej det ska väl vara medvetet störande så klart. Att någon cyklar förbi på vägen eller kommer och ska plocka svamp är väl inget konstigt, men sitter det skyltat att jakt pågår så borde ju alla vettiga människor vända om. Inte bara för att inte störa, men det skjuts ju i området också.

L lbgu skrev:
Håller med, där jag bor är det nog snarare undantag att markägaren är inblandad i jakten. Kollar jag på en ägokarta så är det massor av relativt små ägor och de som är med och jagar äger antingen inget eller en relativt liten andel av marken. Ca. 80% av marken ägs av folk som har noll intresse av jakt. De har sagt ja på frågan om det är ok att det jagas på deras mark och det brukar delas ut lite kött till dem som tack. Allt sköts informellt, inga jaktarrendekontrakt eller liknade på pränt.
Spelar ingen som helst roll, endast markägaren kan upplåta jakträtten och därmed är det deras intresse, verksamhet eller vad man vill kalla det oavsett hur engagerade de är. Men jag råder er att skriva ett jatkrättsarrende så det finns på papper.

TRJBerg
Som vanligt kantrar diskussionen pga man blandar in ytterligheter och irrelevanta förhållanden.

Allemansrätten - om den ska ha någon mening - är att kunna vistas i skog och mark fritt. Med etablerade undantag som hemfridszon, åkrar etc.
Blandar man in jakt på det sätt som redovisats i tråden (utanför jakttid, med fientlig attityd, överdrivet anförda restriktioner mm) så kan det aldrig bli någon konsensus.

Jag själv bor långt ute på landet med min fastighet i direkt anslutning till storskog och har aldrig haft problem med jägare, dvs aldrig blivit uppmanad att hålla mig borta när jag vandrat i skog och mark. Och jakt sker frekvent här.

• Gilla
frause och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Blandar man in jakt på det sätt som redovisats i tråden (utanför jakttid,
Ingen har väl pratat om olovlig jakt?

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
Som vanligt kantrar diskussionen pga man blandar in ytterligheter och irrelevanta förhållanden.
Vad har varit irrelevant?
TRJBerg TRJBerg skrev:
Allemansrätten - om den ska ha någon mening - är att kunna vistas i skog och mark fritt. Med etablerade undantag som hemfridszon, åkrar etc.
Blandar man in jakt på det sätt som redovisats i tråden (utanför jakttid, med fientlig attityd, överdrivet anförda restriktioner mm) så kan det aldrig bli någon konsensus.
Vad menar du med utanför jakttid?
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag själv bor långt ute på landet med min fastighet i direkt anslutning till storskog och har aldrig haft problem med jägare, dvs aldrig blivit uppmanad att hålla mig borta när jag vandrat i skog och mark. Och jakt sker frekvent här.
Har någon pratat om jägare som uppmanat någon från att hålla sig borta från skog och mark?

Det vi kommit fram till är att det är olagligt att MEDVETET störa pågående jakt…

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
U Utasja skrev:
Till syvende och sist, är det ändå jägarens ansvar att inte skjuta annat än vilt. Med andra ord, kan jag gå ut och plocka svamp mitt under älgjakten. Skyltar ska dock tala om att jakt pågår. Om jag då vill utsätta mig för skelögda, triggerfyllda jägare och riskera att bli skjuten, så är det mitt val. Men så länge jag har varselkläder på mig och inte ålar i diken, så är det jägarnas ansvar att inte skjuta mig.
Instämmer till 100%!
Följer man dessutom regler för säkra skott och säker vapenhantering är risken att skjuta någon av misstag obefintlig.

TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen har väl pratat om olovlig jakt?
Enligt TS har markägaren satt upp skyltar om jakt utanför jakttid.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
OK. Missade det.

TRJBerg
Nissens Nissens skrev:
Vad har varit irrelevant?

Vad menar du med utanför jakttid?

Har någon pratat om jägare som uppmanat någon från att hålla sig borta från skog och mark?

Det vi kommit fram till är att det är olagligt att MEDVETET störa pågående jakt…
Citat:
"Har någon pratat om jägare som uppmanat någon från att hålla sig borta från skog och mark?"

Det ju exakt det som TS skrivit.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Var påstår TS det?

Jakttid är ett juridiskt begrepp och har inget att göra med om man faktiskt jagar. Sen kommer du och hittar på att det skulle vara olovlig jakt ?

Det handlar om vildsvin som har mycket generösa jakttider.

/M

TRJBerg
M Marcus-AA skrev:
Var påstår TS det?

Jakttid är ett juridiskt begrepp och har inget att göra med om man faktiskt jagar. Sen kommer du och hittar på att det skulle vara olovlig jakt ?

Det handlar om vildsvin som har mycket generösa jakttider.

/M
Jag har inte sagt att något skulle vara "olovlig jakt". Du kanske har tolkat det så. Vad jag närmast syftat på var att sätta upp skyltar med "Jakt" etc och vara aggressiv ang jakt utanför jakttid.
F ö läs TS inlägg.

TRJBerg TRJBerg skrev:
TRJBerg TRJBerg skrev:
Blandar man in jakt på det sätt som redovisats i tråden (utanför jakttid,
Du påstår jakt utanför jakttid. Det är olovlig jakt. När Alfredo frågar om förtydligande om olovlig jakt svarar du bekräftande med hänvisning till TS.

Jag har läst TS inlägg och inte sett något om detta, därför är det lämpligt att du visar en referens om det stämmer.

/M

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
TRJBerg
M Marcus-AA skrev:
Du påstår jakt utanför jakttid. Det är olovlig jakt. När Alfredo frågar om förtydligande om olovlig jakt svarar du bekräftande med hänvisning till TS.

Jag har läst TS inlägg och inte sett något om detta, därför är det lämpligt att du visar en referens om det stämmer.

/M
Du hittar på saker.

M Marcus-AA skrev:
Du påstår jakt utanför jakttid. Det är olovlig jakt.
Jag tror det syftas på tid när ingen faktiskt jagar. Alltså att skyltarna sitter uppe fast det inte pågår någon jakt. Användandet av ordet jakttid är nog lite missledande här.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.