jag vet att det finns vissa personer som ju älskade övervakningen i forna DDR och vill ha samma "säkerhet" som man hade där och om man inte tycker som dom så är man en såndär konstig typ säkert hippie eller nåt som vill ha yttrandefrihet och frihet på samma sätt som man en gång trodde att USA faktiskt hade.
Tråkigt nog så blir man då förlöjligad och hånad för detta men det kan jag gärna bjuda på

Jag tycker det går mer från klarhet till klarhet om fånigheterna i debatten när man börjar jämföra med DDR.
Jag ser det så här, så länge man använder sig av nätet, betalkort, mobiltelefon, mobilappar osv osv osv och samtidigt har en oro för övervakning/registrering i övrigt så kan jag inte ta det hela på allvar.
Det banken vet, det ICA vet, det Google vet, det facebook vet osv kan lätt användas emot dig om någon vill. Ändå så ger man dem infon helt frivilligt, detta till någon/några som garanterat inte har någon som ser över dem ordentligt.

Sila mygg o svälja kameler är ju ett gammalt bibliskt uttryck som stämmer väl in här hos många skribenter.

ikeo skrev:
Tråkigt nog så blir man då förlöjligad och hånad för detta men det kan jag gärna bjuda på
Men ni bjuder ju verkligen in till denna dans;)

Glufsglufs skrev:
Jag tycker det går mer från klarhet till klarhet om fånigheterna i debatten när man börjar jämföra med DDR.
Jag ser det så här, så länge man använder sig av nätet, betalkort, mobiltelefon, mobilappar osv osv osv och samtidigt har en oro för övervakning/registrering i övrigt så kan jag inte ta det hela på allvar.
Det banken vet, det ICA vet, det Google vet, det facebook vet osv kan lätt användas emot dig om någon vill. Ändå så ger man dem infon helt frivilligt, detta till någon/några som garanterat inte har någon som ser över dem ordentligt.
Varför det? Vad har du för val? Kontanter är på väg ut och kostar att hantera (försök betala en räkning med kontanter hos den som skall ha betalt), det enda som är gratis är internetbank och kanske betalningsordrar. Bankomaterna har ofta slut på pengar. För att få ICA och COOP-rabatterna måste du använda medlemskortet. För många finns det inget ekonomiskt alternativ till att handla med alla rabatter de hittar,.de har inte råd att leva anonymt.

Med mobiltelefon ökar kraven på tillgänglighet. Vad tror du händer om du lever på springvik men söker soc för att du inte kunnat fylla upp med jobb och soc kollar med arbetsgivaren som säger att det beror på att du inte gått att nå på mobilen med noll varsel? Eller skall du vara fastkedjad till hemmet och vänta på telefonen? Vad händer då när du skall hämta och lämna, handla, ta barnen till BVC etc? Idag är mobilen ett krav, speciellt om du har en tillfällig anställning.

Eller vad tror du händer med din a-kassa om du inte söker jobb? Många arbetsgivare tar bara e-post eller onlineansökningar och vill du ha en chans måste du vara aktiv, dvs kolla efter jobb hela tiden i din smartphone. Visst, man kan sitta på arbetsförmedlingen 8 timmar om dagen men man kanske är ute på intervju också? Eller ett kortare vik?

Jo men....visst är det dyrt att hantera kontanter men det går och så länge man använder sig av bank så kan man betala ändå, det finns många utan dator och är man "rädd" så är det väl värt den extra kostnaden och mecket, eller?
För att få dessa kortknutna rabatter så innebär det att man måste handla "upp sig" och lever man knapert så är nog inte det prio ett, att handla en massa för att få rabatt, då är kupongklippning betydligt effektivare samt anonymt.
Det finns ingen lag eller andra krav att man måste ha mobil. Lämnar man inget mobilnummer så kan ingen heller säga att personen inte kunde nås på mobilen men känner man ett behov av mobil så kan man ju ha en enkel där man inte använder div appar där man registrerar sig på en massa och så klart med kontantkort.
Det finns en anledning till varför arbetsförmedlingen har dator om man nu måste ha tillgång till en. Annars så har biblioteken.....ger man sjutton i facebook och annat där man registrerar in sitt namn osv (IP adressen är ju någon annans) så löser det sig ju med.

Hur som, alla motargumenten finns det lösningar på MEN dessa personer som nu är så nervösa över registrering och/eller övervakning, hur många har rannsakat sitt eget beteende, i synnerhet på nätet och användandet av mobilen? Det som redan är värt att veta om en person vet redan de som vill ha infon....se bara på reklamen i FB-flödet på din personliga sida......
Och som jag skrev tidigare i tråden, bara genom lite enkel sökning och sedan om jag ville så skulle jag hitta hem direkt till en av trådens skribenter, bara genom att plocka info från den personens inlägg i olika trådar.....nu har jag ingen användning av infon men om någon elak jävel skulle vilja så.....jag skulle känna mig mer orolig över en sån sak än över vad staten pysslar med om jag vore lagd åt det mera "konspiratoriska hållet".

Nyfniken skrev:
Det funkar ju tydligen lite sådär:

[länk]
Skräll...

Lite förvånad är jag att detta frivilliga barnporrfilter i UK skapade 350+ inlägg och målade upp jordens undergång med flygande helikoptrar och järnrör mm.

Samtidigt så kan vi i en annan tråd läsa om riktigt suspekt verksamhet som pågår i Sverige här och nu. http://www.byggahus.se/forum/juridik/226098-ar-detta-lagligt.html och som iaf i mina ögon är tusenfaldigt allvarligare än ett frivilligt barnporrfilter i UK.
Notera, jag tvivlar nog på att Piscatus är en följd av frivilliga barnporrfilter :)

Nimajneb skrev:
Lite förvånad är jag att detta frivilliga barnporrfilter i UK skapade 350+ inlägg och målade upp jordens undergång med flygande helikoptrar och järnrör mm.

Samtidigt så kan vi i en annan tråd läsa om riktigt suspekt verksamhet som pågår i Sverige här och nu. [länk] och som iaf i mina ögon är tusenfaldigt allvarligare än ett frivilligt barnporrfilter i UK.
Notera, jag tvivlar nog på att Piscatus är en följd av frivilliga barnporrfilter :)
Nåja, 150+ inlägg och det ganska abstrakta hotet från det fria samhällets dödgrävare
mot 350+ om något så livsviktigt som ett porrfilter är väl inte så dåligt :)

Nimajneb - jag skrev och protesterade faktiskt i BÅDA trådarna, så det så!

Sedan har det ju visat sig att det var absolut inget barnporrfilter som du skriver utan ett moralfilter för att fostra Homo Britannicus, artikeln i DI som refar The Guardian eller vad det var skriver ju tydligt att man spärrat förutom normal porr även rådgivningssajter för abort samt en sajt för våldtagna flickor. Hur skoj är det om någon tjej tar livet av sig för att hon inte kunde kontakta anti-våldtäktssajten eller abortsajten efter att en manlig släktning varit på henne och hon beordrats tysta ner saken av släkten?

Detta är det generella problemet med makthungriga politiker, i stället för att spärra bara det som man hittat är olagligt så passar man på och lägger en våt filt över allting.

Tur att det är molnigt idag för då funkar inte helikoptrarnas IR-kamera så bra.:D

• Gilla
1
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Nimajneb - jag skrev och protesterade faktiskt i BÅDA trådarna, så det så!

Sedan har det ju visat sig att det var absolut inget barnporrfilter som du skriver utan ett moralfilter för att fostra Homo Britannicus, artikeln i DI som refar The Guardian eller vad det var skriver ju tydligt att man spärrat förutom normal porr även rådgivningssajter för abort samt en sajt för våldtagna flickor. Hur skoj är det om någon tjej tar livet av sig för att hon inte kunde kontakta anti-våldtäktssajten eller abortsajten efter att en manlig släktning varit på henne och hon beordrats tysta ner saken av släkten?
Ja, tänk, den dagen har världen blivit bra konstig, jag menar, den dagen då tjejer tar livet av sig för att de inte kommer åt en sajt på nätet.

Personligen skulle ju jag tro att anledningen till att en tjej i den situationen tar livet av sig är att hon de facto blivit våldtagen. Samhället har i ett sådant fall fallerat på flera punkter, men först och främst och allra viktigast i att skydda denna tjej från att bli våldtagen i första hand, och sedan i att ta hand om henne och ge henne den vård och omsorg hon behöver efter att övergreppet ändå skett.

Samma sak kan man säga om alla tjejer som redan har tagit livet av sig, allt det som inte gjordes för att hindra dessa självmord är ett underbetyg och uppenbarligen skulle samhället ha undvikit de begränsningar som ledde till detta, det borde ha funnits fler kvinnojourer, fler aktivt arbetande inom skola och omsorg för att fånga upp och omhänderta dessa tjejer, men resurserna begränsas och för att de resurserna inte finns så tar tjejerna livet av sig. Hur mycket energi lägger du Anders på att stå upp för dessa tjejer och påpeka dessa begränsningar som leder till självmord? För det är väl inte bara ett porrfilter i sig som du hänger upp dig på, hoppas jag!?

Sedan är det en viktig aspekt att tänka på, att den begränsning som skett här och som uppmärksammats, inte är en del av tanken med filtret. Att det som skett skulle ske är redan förutsett, så för vissa går det utmärkt att säga "vad var det jag sa" och slå sig för bröstet, vi andra inser att det alltid finns barnsjukdomar som rättas till allteftersom nya företeelser utvecklas.

Jag kan heller inte låta bli att undra, om du Anders tror att ju lättare tillgängligt porr är på nätet, desto färre våldtäkter får vi, eller kan det möjligen vara tvärtom, vilket tror du?

Och så till sist, icke att förglömma, för de som vill är det bara att slå av filtret.....

Redigerat:
  • Gilla
Nimajneb och 1 till
  • Laddar…
M
Du nämner flera viktiga punkter. Vad skulle vi ha gjort istället?

Tror du att förbud ökar människors humanitet och bidrar till en snällare och mer respektfull kultur, i såväl hemmen som i skolan och i det offentliga? Kvinno- och mansjourer är också plåster som inte löser kärnan till problemen.

Övergrepp händer tyvärr, men jag tror inte att vi kommer minska på den bara för att porren blockeras på nätet. Ska vi automatiskt öka misstänktsgraden mot alla (män?) som begärt att stänga av filtret? Det finns inga undersökningar som kan vara trovärdiga i sammanhanget. Vi kan kanske titta på videospelsdebatten när den kom på 80-talet, inte tror jag att alla nördiga fjortisar är våldtäcktsmän eller över huvud taget överrepresenterade bland våldsbrotten idag - tror du?

En människa uppväxt i en samvaro som tillåter alla att vara sig själva, att olika är bra, med värderingar som att värna om varandra och bry sig om natur och miljö, kommer troligare vara mer trygg i sig själv. Därigenom kommer all exponering av stress, krig, våld och porr i princip all media (vilket är värst?), ha mindre påverkan.

Idag går samhället åt andra hållet. Vi försöker tvinga på moral genom förbud, register, hot om repressalier, mm istället för att se till grundproblemen. Det är mer fokus på att barn från dagisåldern ska ha iPads, istället för att lära dem att ta hand om varandra. (Förövrigt, finns det ingen forskning som visar på att datorer, telefoner, plattor, ökar kunskapsnivån, finmotorik, eller är bättre för samhället om de introduceras redan på dagisnivå - men det är ett sidospår)

Micke64 skrev:
Du nämner flera viktiga punkter. Vad skulle vi ha gjort istället?

Tror du att förbud ökar människors humanitet och bidrar till en snällare och mer respektfull kultur, i såväl hemmen som i skolan och i det offentliga? Kvinno- och mansjourer är också plåster som inte löser kärnan till problemen.

Övergrepp händer tyvärr, men jag tror inte att vi kommer minska på den bara för att porren blockeras på nätet. Ska vi automatiskt öka misstänktsgraden mot alla (män?) som begärt att stänga av filtret? Det finns inga undersökningar som kan vara trovärdiga i sammanhanget. Vi kan kanske titta på videospelsdebatten när den kom på 80-talet, inte tror jag att alla nördiga fjortisar är våldtäcktsmän eller över huvud taget överrepresenterade bland våldsbrotten idag - tror du?

En människa uppväxt i en samvaro som tillåter alla att vara sig själva, att olika är bra, med värderingar som att värna om varandra och bry sig om natur och miljö, kommer troligare vara mer trygg i sig själv. Därigenom kommer all exponering av stress, krig, våld och porr i princip all media (vilket är värst?), ha mindre påverkan.

Idag går samhället åt andra hållet. Vi försöker tvinga på moral genom förbud, register, hot om repressalier, mm istället för att se till grundproblemen. Det är mer fokus på att barn från dagisåldern ska ha iPads, istället för att lära dem att ta hand om varandra. (Förövrigt, finns det ingen forskning som visar på att datorer, telefoner, plattor, ökar kunskapsnivån, finmotorik, eller är bättre för samhället om de introduceras redan på dagisnivå - men det är ett sidospår)
Suck, för sjuttioelfte gången i denna tråden. Det är inte tal om något förbud! Och det framgår också klart och tydligt i slutet av mitt inlägg att det är fritt fram för den som vill att stänga av filtret.

Vad man skulle göra istället, undrar du, istället för vadå, undrar då jag?

thomasx skrev:
Suck, för sjuttioelfte gången i denna tråden. Det är inte tal om något förbud! Och det framgår också klart och tydligt i slutet av mitt inlägg att det är fritt fram för den som vill att stänga av filtret.

Vad man skulle göra istället, undrar du, istället för vadå, undrar då jag?
Varför skall man göra något?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.