36 181 läst ·
373 svar
36k läst
373 svar
ALLAs internet kommer att censureras i England
Detta var en av de mer roande trådarna måste jag säga men för min del ställer det fler frågor än svar så jag skulle gärna vilja ha svar/bekräftelser/motsägelser på några funderingar.
Andemeningen i det hela (om man bortser från några som är lite nervösa för att någon närstående skulle upptäcka att man kollar på porr) är att ena delen är naiva och inte förstår vad som kan komma med div registreringar osv och den andra delen är konspiratoriska och tror att demokratin kommer att raseras genom div registreringar.
Jag undrar då...av er alla, hur många har aldrig använt ett plastkort av något slag utställt på er?
Hur många har aldrig i hela erat liv deltagit på något socialt nätverk som facebook eller liknande?
Hur många av er har aldrig använt en sökmotor?
Hur många har aldrig handlat över nätet alternativt svarat på webbfrågor?
Hur många har aldrig hyrt något och blivit listad i en dator?
Hur många har aldrig vid ett köp (kontant) registrerat sig i kassadatorn för garantin på varan?
Ja, jag kan nog hålla på ganska länge med det där men om vi börjar med er som räknas som konspiratoriska, när ni tänkt efter på dessa frågor så svara även sedan på, vad är ni rädda för? Inte att ni någonstans skulle kunna bli kollade för era vanor va?
Och till er som räknas till naiva, känns det lika bra att inte "bry" sig om detta och vad det ev kan nyttjas till, jag menar, det kan hamna i fel händer och fel händer kan vara allt från en dryg säljorganisation till en gruppering med diktatoriska intressen...vem vet liksom.
Slutligen tänkte jag bara påvisa en annan sak också, eftersom ni nu ändå sitter här på BH och konspirerar/är naiva så jag tar mig friheten att använda mig av anonym användare som skrivit i denna tråd som exempel då jag med några snabba knapptryck kan se att hen i skrivande stund "tittar på en bifogad fil", jag kan se hur många inlägg hen gjort och sortera in var kunskaper/intresse ligger i för kategori. Jag kan se hur frekvent hen är aktiv på denna sida. Jag kan genom att läsa igenom hens inlägg som gjorts under åren utläsa bostadsort (och genom andra saker som skrivs vad hen har för bil och vad som pågår på dennes hus och genom detta säkert hitta hem till hen också). Genom denna info kan jag med väldigt lite möda "om jag vill" lätt få fram personens namn och därmed sedan personnummer osv. Sen finns det ju mängder med saker man kan nyttja/utnyttja med denna info, oskyldiga saker som att skicka personlig reklam men även saker som är betydligt otrevligare än att lite datatrafik går igenom en statlig organisation som bryr sig skit i om man skriver/läser/tittar på snusk. Men det är som sagt ändå bara genom att personen ifråga är aktiv här, på denna oskyldiga lilla sida.
De "konspiratoriska" varför använda nätet överhuvudtaget? Ni är inte skyddade någonstans egentligen, med eller utan censur/förbudslagar och/eller statlig kontroll över datatrafiken.
De "naiva" Vågar ni egentligen använda nätet, även om ni inte gör något "hemligt"?
Så, är inte det slutliga att vare sig man är konspiratorisk eller naiv helt förkastligt att använda sig av nätet, båda parter borde ju bli rädda med tanke på hur lätt man kan få fram info av så lite.
Bäst att den här flugan "internet" går i dvala och vi återgår till ett kontantsamhälle....
Andemeningen i det hela (om man bortser från några som är lite nervösa för att någon närstående skulle upptäcka att man kollar på porr) är att ena delen är naiva och inte förstår vad som kan komma med div registreringar osv och den andra delen är konspiratoriska och tror att demokratin kommer att raseras genom div registreringar.
Jag undrar då...av er alla, hur många har aldrig använt ett plastkort av något slag utställt på er?
Hur många har aldrig i hela erat liv deltagit på något socialt nätverk som facebook eller liknande?
Hur många av er har aldrig använt en sökmotor?
Hur många har aldrig handlat över nätet alternativt svarat på webbfrågor?
Hur många har aldrig hyrt något och blivit listad i en dator?
Hur många har aldrig vid ett köp (kontant) registrerat sig i kassadatorn för garantin på varan?
Ja, jag kan nog hålla på ganska länge med det där men om vi börjar med er som räknas som konspiratoriska, när ni tänkt efter på dessa frågor så svara även sedan på, vad är ni rädda för? Inte att ni någonstans skulle kunna bli kollade för era vanor va?
Och till er som räknas till naiva, känns det lika bra att inte "bry" sig om detta och vad det ev kan nyttjas till, jag menar, det kan hamna i fel händer och fel händer kan vara allt från en dryg säljorganisation till en gruppering med diktatoriska intressen...vem vet liksom.
Slutligen tänkte jag bara påvisa en annan sak också, eftersom ni nu ändå sitter här på BH och konspirerar/är naiva så jag tar mig friheten att använda mig av anonym användare som skrivit i denna tråd som exempel då jag med några snabba knapptryck kan se att hen i skrivande stund "tittar på en bifogad fil", jag kan se hur många inlägg hen gjort och sortera in var kunskaper/intresse ligger i för kategori. Jag kan se hur frekvent hen är aktiv på denna sida. Jag kan genom att läsa igenom hens inlägg som gjorts under åren utläsa bostadsort (och genom andra saker som skrivs vad hen har för bil och vad som pågår på dennes hus och genom detta säkert hitta hem till hen också). Genom denna info kan jag med väldigt lite möda "om jag vill" lätt få fram personens namn och därmed sedan personnummer osv. Sen finns det ju mängder med saker man kan nyttja/utnyttja med denna info, oskyldiga saker som att skicka personlig reklam men även saker som är betydligt otrevligare än att lite datatrafik går igenom en statlig organisation som bryr sig skit i om man skriver/läser/tittar på snusk. Men det är som sagt ändå bara genom att personen ifråga är aktiv här, på denna oskyldiga lilla sida.
De "konspiratoriska" varför använda nätet överhuvudtaget? Ni är inte skyddade någonstans egentligen, med eller utan censur/förbudslagar och/eller statlig kontroll över datatrafiken.
De "naiva" Vågar ni egentligen använda nätet, även om ni inte gör något "hemligt"?
Så, är inte det slutliga att vare sig man är konspiratorisk eller naiv helt förkastligt att använda sig av nätet, båda parter borde ju bli rädda med tanke på hur lätt man kan få fram info av så lite.
Bäst att den här flugan "internet" går i dvala och vi återgår till ett kontantsamhälle....
Så, vad har då antiterrorlagarna med ett porrfilter att göra, du som förefaller hävda att det går att koppla ihop dessa?Anders_Nilsson skrev:
Själv anser jag inte att det är antiterrorlagarna det är fel på i just detta fallet, utan tillämpningen av dem. Vilket jag, av artikeln att döma, skulle kalla både tjänstefel och maktmissbruk, eller som en del uttrycker det - ändamålsglidning. Men jag förstår ändå inte vad det har med ett porrfilter att göra, förklara gärna.
En sak som är väldigt viktig att ha klart för sig är att Snowden inte på något vis är en terrorist, hur mycket USA och dess allierade än försöker tuta i omvärlden motsatsen. Ty, var Snowdens ambition med sin agerande att
"systematisk använda våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål, för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar." (Wikipedia)
För den som hellre använder NE som källa så faller det genast på det faktum att Snowden inte använt några våldshandlingar.
Det har antagligen nåt att göra med att det är nån som tycker att det är nåt som luktar fisk, å då får inga filter vara där och sätta stopp.Nimajneb skrev:
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Thomasx och Nimajneb - ni skulle antagligen inte reagera när en svart ljuddämpad helikopter dyker upp vid horisonten fullastad med skinheads ledda av Bin Laden
.
Vira nu in er själva och era datorer i aluminiumfolie (ugnsfolie är bättre för den är tjockare och skyddar bättre:wow
och googla "Joseph McCarthy", "HUAC", "Motion Picture Production Code" och "Red Scare" så ser ni analogierna med UK. Porrfiltret är inte ett porrfilter, det är ett moralfilter, motsvarar ganska väl The Code. Användningen av antiterrorlagarna motsvarar ganska väl Red Scare och Cameron med sitt fokus på "moral" och "ordning" motsvarar J McCarthy, fast Cameron verkar nykter.
Undrar när vi får parlamentsförhör i London där folk börjar peka ut varandra......och observera att det aldrig var förbjudet i USA att vara kommunist. Det bara hände otrevligheter om du var det, jfr The Guardian idag som tvingades förstöra hårddiskar när säkerhetstjänsten kom på besök.
Vira nu in er själva och era datorer i aluminiumfolie (ugnsfolie är bättre för den är tjockare och skyddar bättre:wow
Undrar när vi får parlamentsförhör i London där folk börjar peka ut varandra......och observera att det aldrig var förbjudet i USA att vara kommunist. Det bara hände otrevligheter om du var det, jfr The Guardian idag som tvingades förstöra hårddiskar när säkerhetstjänsten kom på besök.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Off topic,Anders_Nilsson skrev:Thomasx och Nimajneb - ni skulle antagligen inte reagera när en svart ljuddämpad helikopter dyker upp vid horisonten fullastad med skinheads ledda av Bin Laden.
Vira nu in er själva och era datorer i aluminiumfolie (ugnsfolie är bättre för den är tjockare och skyddar bättre:wowoch googla "Joseph McCarthy", "HUAC", "Motion Picture Production Code" och "Red Scare" så ser ni analogierna med UK. Porrfiltret är inte ett porrfilter, det är ett moralfilter, motsvarar ganska väl The Code. Användningen av antiterrorlagarna motsvarar ganska väl Red Scare och Cameron med sitt fokus på "moral" och "ordning" motsvarar J McCarthy, fast Cameron verkar nykter.
men det påminner mig om Groucho Marx: "Jag har varit med så länge att jag kände Doris Day innan hon blev oskuld."
Tror du verkligen på fullt allvar att alla som konsumerar porr kommer få helikopterbesök av jihadister?Anders_Nilsson skrev:Thomasx och Nimajneb - ni skulle antagligen inte reagera när en svart ljuddämpad helikopter dyker upp vid horisonten fullastad med skinheads ledda av Bin Laden.
Vira nu in er själva och era datorer i aluminiumfolie (ugnsfolie är bättre för den är tjockare och skyddar bättre:wowoch googla "Joseph McCarthy", "HUAC", "Motion Picture Production Code" och "Red Scare" så ser ni analogierna med UK. Porrfiltret är inte ett porrfilter, det är ett moralfilter, motsvarar ganska väl The Code. Användningen av antiterrorlagarna motsvarar ganska väl Red Scare och Cameron med sitt fokus på "moral" och "ordning" motsvarar J McCarthy, fast Cameron verkar nykter.
Åsså tycker du att det är vi som är konstiga!
Stackare.
Ja, så är det, och det är tragiskt. MEN, och detta är den springande punkten, ett porrfilter gör varken från eller till. Om myndigheterna vill övervaka oss, så gör de det ändå, pch de gör det alla redan, trots att detta porrfilter inte finns ännu, och alla andra websajter vi besöker också, om man får tillåta sig att lite brutalt dra alla över en kam, ni vet vad jag menar..... Så jag förstår verkligen inte hur ni kan vara så naiva att ni tror att ett porrfilter skulle göra någon skillnad på den punkten.ikeo skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ni kan hitta på alla liknelser ni vill, och det är det enda argument ni verkar ha kvar, långsökta liknelser gärna till tyranner och terroristiska våldsverkare, hur i herrans namn ni nu kopplar ihop dem med ett porrfilter. Men varför undviker ni kategoriskt att svara på hur ni menar att dessa liknelser hänger ihop med porrfiltret? Varför?KnockOnWood skrev:
På vad sätt skulle porrfiltret öka den tyranni vi utsätts för på internet då de som skulle vilja övervaka oss den vägen redan har långt bättre möjligheter och ändå skulle kunna göra detta ännu enklare utan ett porrfilter? Varför, varför, varför kan ni inte svara på denna enkla fråga istället för att angripa mig och min åsikt med alla möjliga och omöljiga liknelser? Varför undviker ni kategoriskt att diskutera saktfrågan? Har ni verkligen inte en enda gnutta sakligt vett att tillföra diskussionen?
Redigerat:
Varför, varför, varför? Därför att barnporrfiltret som enbart skulle filtrera bort barnporr (utan domstolsförfarande, då man ansåg att det skulle ta för lång tid) har filtrerat bort både politiska partier, privata hemsidor och annat som inte alls har med barnporr att göra.thomasx skrev:Ni kan hitta på alla liknelser ni vill, och det är det enda argument ni verkar ha kvar, långsökta liknelser gärna till tyranner och terroristiska våldsverkare, hur i herrans namn ni nu kopplar ihop dem med ett porrfilter. Men varför undviker ni kategoriskt att svara på hur ni menar att dessa liknelser hänger ihop med porrfiltret? Varför?
På vad sätt skulle porrfiltret öka den tyranni vi utsätts för på internet då de som skulle vilja övervaka oss den vägen redan har långt bättre möjligheter och ändå skulle kunna göra detta ännu enklare utan ett porrfilter? Varför, varför, varför kan ni inte svara på denna enkla fråga istället för att angripa mig och min åsikt med alla möjliga och omöljiga liknelser? Varför undviker ni kategoriskt att diskutera saktfrågan? Har ni verkligen inte en enda gnutta sakligt vett att tillföra diskussionen?
Kan du ge några exempel på vilka sidor som stoppas idag pga av detta? Hur vet man att barnporrfiltret stoppat en sida?Micke64 skrev:
Ja, tex tyska PiratPartiet blockerades av filtret under pågående valkampanj... En privat sida, Kopimi, blev blockerad... PirateBay blev blockerad... De fick reda på det genom att ringa Polisen, som har hand om filtret (iaf i Sverige)Nimajneb skrev:
Precis som med de flesta "säkra och "hemliga" system läckte även barnporrlistorna ut för några år sen... De finns väl på wikileaks eller så om du söker.
Redigerat av moderator:
Men det var inte det jag frågade om. Om nu problemet är så stort så måste det ju finnas 100-tals, tusentals sidor som jag inte kan nå från min IPad i Sverige pga barnporrfiltret.
Nu begär ja ju inte att du ska sitta o skriva ner tusentals siter, men ett tiotal aktuella kan du väl iaf lista upp.
Nu begär ja ju inte att du ska sitta o skriva ner tusentals siter, men ett tiotal aktuella kan du väl iaf lista upp.