Mikael_L Mikael_L skrev:
Frasse brukar ligga ner när han dricker (här i alla fall, inte när han dricker från badrumsgolvet eller utomhus)
[bild]
Stilpoäng! 🐈‍⬛

Fick mig o tänka på Nisse.. han brukar ligga som en knubbsäl och både äta och dricka! MEN jag köpte en ny matskål med "fot" till hans blötfoder - och nu äter han alltid upp maten och kan både sitta och stå .. och verkar tycka det är bättre än skålen vi hade "på golvet"... (torrfoder finns fortfarande i sådan skål)

Jag skulle eg köpa en vattenfontän.. för alla sa att det var bättre för katten.. lite högre upp/bättre drickvinkel.. men när jag satt o kikade på såna så insåg jag ju att Nisse dricker inte dåligt.. så det är ju eg inget problem - däremot åt han lite dåligt innan där ett tag.. så jag kikade istället på en matskål som var lite högre.

Matte fick godkänt hehe 👍🐈‍⬛😻

Han har bara lämnat "den äckliga maten" 2 gånger.. (som matte envisas med att försöka lura på honom ibland när han redan ätit 3-4 påsar av go'mat.. den äckliga maten vägras fortfarande, men såsen duger).. all annan mat är det soprent i nya matskålen när han ätit klart :)

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Fick kika en stund för o se vad som var vad här.. (han har ju lite vitt bröst o ansikte.. men han har också lite vitt på bakhasorna hehe)

En sovande grå och vit katt ihopkurad på en fluffig matta vid en soffa. En blå och brun randig kudde syns bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag hittade örat när han rörde sig! 😻

• Gilla
Kakelugnen566 och 6 till
  • Laddar…
E
Snigla Snigla skrev:
Stilpoäng! 🐈‍⬛

Fick mig o tänka på Nisse.. han brukar ligga som en knubbsäl och både äta och dricka! MEN jag köpte en ny matskål med "fot" till hans blötfoder - och nu äter han alltid upp maten och kan både sitta och stå .. och verkar tycka det är bättre än skålen vi hade "på golvet"... (torrfoder finns fortfarande i sådan skål)

Jag skulle eg köpa en vattenfontän.. för alla sa att det var bättre för katten.. lite högre upp/bättre drickvinkel.. men när jag satt o kikade på såna så insåg jag ju att Nisse dricker inte dåligt.. så det är ju eg inget problem - däremot åt han lite dåligt innan där ett tag.. så jag kikade istället på en matskål som var lite högre.

Matte fick godkänt hehe 👍🐈‍⬛😻

Han har bara lämnat "den äckliga maten" 2 gånger.. (som matte envisas med att försöka lura på honom ibland när han redan ätit 3-4 påsar av go'mat.. den äckliga maten vägras fortfarande, men såsen duger).. all annan mat är det soprent i nya matskålen när han ätit klart :)
En katt som dricker och kissar mycket kan ha njurproblem så en allmän seniorkoll skadar inte.

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
E Elektra skrev:
En katt som dricker och kissar mycket kan ha njurproblem så en allmän seniorkoll skadar inte.
Det var lite så jag tänkte men ville samtidigt inte måla osv…

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Förslaget jag fick var diabetes när jag rådfrågade förut (ang just drickandet, men då var det inget)

Vad innebär en "seniorkoll"?
Senior i kattvärlden är..??

🤔

Snigla Snigla skrev:
Förslaget jag fick var diabetes när jag rådfrågade förut (ang just drickandet, men då var det inget)

Vad innebär en "seniorkoll"?
Senior i kattvärlden är..??

🤔
Vid sju-åtta år kan man säga att de börjar uppnå en ålder då en del krämpor kan uppstå men oavsett ålder är ett flitigt drickande och kissandet en varningssignal.

Men hur ofta kissar han på ett dygn?
Det kanske är fullkomligt normalt?

Ett enkelt blodprov visar hursomhelst njurproblem och ger också indikation på ev diabetes. Indikation, eftersom att ett prov för att verkligen kontrollerar diabetes behöver tas fastande och det är ju inte drömsituation för de flesta katter.

Det är vanligare med problem med njurarna på katter än diabetes. Även om diabetes förekommer, framförallt hos äldre katter.

• Gilla
  • Älska
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Vid sju-åtta år kan man säga att de börjar uppnå en ålder då en del krämpor kan uppstå men oavsett ålder är ett flitigt drickande och kissandet en varningssignal.

Men hur ofta kissar han på ett dygn?
Det kanske är fullkomligt normalt?

Ett enkelt blodprov visar hursomhelst njurproblem och ger också indikation på ev diabetes. Indikation, eftersom att ett prov för att verkligen kontrollerar diabetes behöver tas fastande och det är ju inte drömsituation för de flesta katter.

Det är vanligare med problem med njurarna på katter än diabetes. Även om diabetes förekommer, framförallt hos äldre katter.
Han dricker mycket om han äter torrfoder (ju mer han äter av det, ju mer dricker han) - vilket jag antar i sig är bra? (så länge det är normal mängd så att säga).. och resultatet där blir att han kissar rejält.. men inte så många gånger på dygnet..

Han får ju våtfoder också, men dricker ju inte på samma sätt efter han ätit det (antar att det är för det innehåller vätska).

Sen har ju en liten "grej" för sig och det är om jag dricker, vill han dricka.. precis som om jag är något att efterlikna 😳 men samma sak om jag äter något, då vill han också äta något (får han inte av mig, går han o tar några torrisar...)

Oavsett, han verkar bara pinka nån timme efter han ätit typ. Springer inte fram o tillbaka till lådan i övrigt.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Han dricker mycket om han äter torrfoder (ju mer han äter av det, ju mer dricker han) - vilket jag antar i sig är bra? (så länge det är normal mängd så att säga).. och resultatet där blir att han kissar rejält.. men inte så många gånger på dygnet..

Han får ju våtfoder också, men dricker ju inte på samma sätt efter han ätit det (antar att det är för det innehåller vätska).

Sen har ju en liten "grej" för sig och det är om jag dricker, vill han dricka.. precis som om jag är något att efterlikna 😳 men samma sak om jag äter något, då vill han också äta något (får han inte av mig, går han o tar några torrisar...)

Oavsett, han verkar bara pinka nån timme efter han ätit typ. Springer inte fram o tillbaka till lådan i övrigt.
Kissar han tre till fem gånger på ett dygn är det fullkomligt normalt. Kissar han mycket oftare än så kan det vara läge med ett veterinärbesök.

Helt riktigt behöver de mer vätska om de endast får torrfoder och att kissa en stund efter matintaget är också normalt.

Om ni har sand som klumpar sig kan du ju se hur många klumpar det blir på ett dygn och även hur stora de är.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Maria T
FredrikR FredrikR skrev:
[bild][bild]
Nu sover han iaf, dock inte på högtalaren.
Han försökte fånga Angers stavar på tvn innan detta.. 😻🤯😂
Fick minnesbilder av Nalle-katten som klättrade upp på mina Carlssonhögtalare, ca 1990. Köpte sen ett galler (tillbehör jag inte visste fanns när jag skaffade högtalarna) som gjorde att det inte gick att vässa klorna på väven.

• Älska
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Nu leker Ester kast med liten mus här 😹
Katt leker med en leksaksmus på en matta.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
dicliff och 8 till
  • Laddar…
Katt ligger i en rosa korg vid ett fönster, fågelmatare synlig utanför.
Skapa konto

Vet inte om det syns men det sitter en rejäl domherre i fågelmataren till talgoxarnas och blåmesarnas förtret. Han har suttit där i en halvtimme nu utan att äta. Han bara vaktar så ingen annan får mat. Vår gamla båns har tröttnat på honom.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
dicliff och 12 till
  • Laddar…
Datorbyggare

En katt ligger i en tom kartong på ett golv, omgiven av datorförpackningar och manualer.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
  • Haha
breakman och 16 till
  • Laddar…
K
Angående kattsand; är 10 l kattsand Clever Cat för 129 kr, på Jula ett bra pris?
Har aldrig köpt själv, Hampus hade med sig en förpackning när han kom och det är inte slut än. Vill bara veta vad man kan utgå ifrån, tack!

Han använder lådan väldigt sällan. Förutom två ggr sen snön kom i torsdags har han inte använt lådan sen i våras nån gång
Svartvit katt ligger på en färgglad filt.
Skapa konto

• Gilla
Grra och 1 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Angående kattsand; är 10 l kattsand Clever Cat för 129 kr, på Jula ett bra pris?
Har aldrig köpt själv, Hampus hade med sig en förpackning när han kom och det är inte slut än. Vill bara veta vad man kan utgå ifrån, tack!

Han använder lådan väldigt sällan. Förutom två ggr sen snön kom i torsdags har han inte använt lådan sen i våras nån gång
[bild]
Svårt att veta. Fd sambons första katt kom med en kartong,10 kg Everclean Multicat så hon fortsatte med det, tror den lite dyrare än andra varianter. Jag försökte 1 gång att köpa ArkenZoos egna kattsand med bentonitlera men den gillades inte. Köp 1 och prova, i värsta fall är det pengar i sjön men överlever väl både du Hampus?!?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Svart katt sitter på skrivbord framför skärm med byggplaner.
Skapa konto

Lakrits vill alltid va nära.

• Älska
  • Gilla
dicliff och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.