En katt solar och vilar på en fotpall inomhus i solens strålar, bredvid ett färgglatt pusselspel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.. för ute kan man ju inte vara även om solen skiner! ❄️❄️❄️

• Gilla
  • Älska
Maria T och 8 till
  • Laddar…
En fråga.. till er som har innekatter speciellt. Hur mycket kattsand går det åt hos er? och hur många lådor har ni / hur ofta får ni rensa? :)

Snigla Snigla skrev:
En fråga.. till er som har innekatter speciellt. Hur mycket kattsand går det åt hos er? och hur många lådor har ni / hur ofta får ni rensa? :)
Vi har 3 lådor till 2 katter, på samma ställe.

Började när Rasmus började gjorde sina behov på fel ställe vilket var någon form av protest eller signal att något inte stod rätt till.
Sedan har det fortsatt.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Fyra katter, tre lådor. Har ingen koll på hur mycket kattsand jag köper men mina sopor väger ca 50 kg varje månad. Då sorterar jag nitiskt, utöver kattsanden är det i princip kaffefilter jag slänger..
Önskar att jag kunde ha dem ute här men då det är en väg i närheten törs jag inte.
Tidigare har jag haft en utekatt, med henne var jag aldrig orolig. Hon var bara social med familjen, främlingar intresserade henne inte.

Tidsåtgång - jag rensar varje morgon, ibland kväll. Har djupa lådor med lock som fälls upp, kattsandstunnor bredvid varje låda. 5 min varje morgon, motsvarande då jag tömmer kvällstid? Ett par extra minuter då tunnan är full och behöver knytas ihop.

• Grå kattoalett med lock bredvid en vit kattsandstunna på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
breakman och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vi har 3 lådor till 2 katter, på samma ställe.

Började när Rasmus började gjorde sina behov på fel ställe vilket var någon form av protest eller signal att något inte stod rätt till.
Sedan har det fortsatt.
Funkar det bra nu då? med två lådor (och gör han det på rätt ställe?)
Rensar ni dem varje dag? Flera ggr om dagen?

NyKarin NyKarin skrev:
Fyra katter, tre lådor. Har ingen koll på hur mycket kattsand jag köper men mina sopor väger ca 50 kg varje månad. Då sorterar jag nitiskt, utöver kattsanden är det i princip kaffefilter jag slänger..
Önskar att jag kunde ha dem ute här men då det är en väg i närheten törs jag inte.
Nu när Nisse har varit inne flera dagar/dygn och gör alla behoven inne har jag märkt en enorm skillnad på pottrensning och sandåtgång! (och sopor i form av stora påsar med kattdynga så att säga)

• Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
En av anledningarna jag ser fram mot hushållsnära sopsortering, de nya tunnorna som kommer införas. Jag kommer definitivt tjäna på det. Kattsand är tungt! Men jag tycker ju om deras sällskap.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Funkar det bra nu då? med två lådor (och gör han det på rätt ställe?)
Rensar ni dem varje dag? Flera ggr om dagen?
Rasmus har passerat regnbågsbron för drygt 2 månader sedan.
Nu funkar det bra och det var nog Rasmus sätt att signalera att något inte stod rätt till. 😻

Gör rent dom morgon och kväll.

Mängden kattsand är svårt att uppskatta, 20-30kg i månaden om jag får gissa.

• Älska
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Två katter. En låda. Runt 10 kg per månad. Rensning 1 gång per dygn.

Ever Clean eller Cattia. Plockar bara bort klumpar/korvar. Slänger aldrig all sand.

• Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Rasmus har passerat regnbågsbron för drygt 2 månader sedan.
Nu funkar det bra och det var nog Rasmus sätt att signalera att något inte stod rätt till. 😻

Gör rent dom morgon och kväll.
Antagligen, de brukar ge signaler .. även om vi inte alltid kan tyda dem (och ibland förstår vi att de vill något, men inte riktigt VAD de vill säga..) ❤️

Men ni har fortfarande två sötnosar nu? o 3 lådor? (lilltrollet har ju anslutit till familjen nu 🐈‍⬛😻)

Går det åt mycket sand? vi har everclean eller vad den heter.. som klumpar sig.. och det går åt ganska mycket här just nu.. till en liten nisse.. (har precis köpt en annan sort och ska testa den med nu.. inte så mycket billigare, men har aldrig testat nått annat än den vi har..)

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
En av anledningarna jag ser fram mot hushållsnära sopsortering, de nya tunnorna som kommer införas. Jag kommer definitivt tjäna på det. Kattsand är tungt! Men jag tycker ju om deras sällskap.
Vi har alltid haft 2 stora kärl (4-fack eller vad de kallas). Åker iväg med en del papp o plast ibland ändå :) Men det är ändå toppen att ha lite sortering hemma.. 👍

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Antagligen, de brukar ge signaler .. även om vi inte alltid kan tyda dem (och ibland förstår vi att de vill något, men inte riktigt VAD de vill säga..) ❤️

Men ni har fortfarande två sötnosar nu? o 3 lådor? (lilltrollet har ju anslutit till familjen nu 🐈‍⬛😻)

Går det åt mycket sand? vi har everclean eller vad den heter.. som klumpar sig.. och det går åt ganska mycket här just nu.. till en liten nisse.. (har precis köpt en annan sort och ska testa den med nu.. inte så mycket billigare, men har aldrig testat nått annat än den vi har..)
Everclean - Litterfree Paws
Är det vi kört med sedan dag ett med katt.

Alltid innekatter.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Två katter. En låda. Runt 10 kg per månad. Rensning 1 gång per dygn.

Ever Clean eller Cattia. Plockar bara bort klumpar/korvar. Slänger aldrig all sand.
Är de innekatter, bägge? eller går de på toa ute också? 😎

Jag försöker få lite perspektiv på om nått är "fel" på Nisse.. då jag blivit lite snopen över hur mycket kattsand det gått åt nu när han varit inne ganska mycket pga dåligt väder.

Han dricker väldigt mycket och pinkar väl därefter antar jag.. (för bajs behöver jag inte plocka mycket av och det klumpar ju inte ihop kattsand på samma sätt heller).. pigg, kry.. äter dricker.. går på toa.. pratar o vill ha mycket "gos" .. (och när han varit ute, har han jagat.. o tagit in ett par möss/sork o visat upp)

Byter heller inte ut sanden, skrapar och tar bort allt klump/hårt och fyller på med ny sand bara.

• Älska
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Är de innekatter, bägge? eller går de på toa ute också?
Siffrorna är från vinterhalvåret då de är hundra procent innekatter. När de får vara ute på landet sommartid går de knappt alls på låda inne.

• Gilla
  • Älska
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Och här kommer det bli fast pris, ingen vikt..

Katter är olika, Till en katt behövde jag två lådor. Det var så hon var uppväxt, flera lådor. Hon flyttade in till min dåvarande granne när min dotter flyttade hemifrån. Trots att hon är utekatt har hon sedan ett halvår använt lådan. Hon är kul så, bestämmer sig för olika saker.

Det finns en regel som säger en låda/katt + en extra. Jag har haft fyra lådor här men efter kattsandsbyte i två lådor använde de enbart dem. Det fungerade med två lådor i ett antal månader men jag har bytt till sanden de föredrar i en låda till så de har tre. Det verkar fungera.

I vår ska jag göra en utebur till dem, ska försöka ha ett jordhörn så de kan utekissa också.

• Gilla
  • Älska
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.