K
NyKarin NyKarin skrev:
Jag plockade bort en frÄn nacken pÄ en av kissarna hÀromveckan. Mina katter Àr innekatter, gÄr bara ut pÄ inglasad uteplats. SÄ det vete sjutton vart den fÀstingen kom frÄn!

Och eftersom jag Àr uppvuxen med fÀstingar nyper jag tag i dem med tumme och pekfinger och rycker till. De brukar komma ut hela.
Jag tog en đŸ•·ïž pĂ„ Hampus i helgen. Den lille satt uppe pĂ„ huvudet, och kĂ€nde den nĂ€r jag klappade honom
Och i mĂ„ndags kvĂ€ll nĂ€r han kommit in och lade sig i knĂ€t, kĂ€nde jag först ngra sĂ„n dĂ€r minikardborrar. Tog bort dom och fortsatte klappa, dĂ„ kĂ€nde jag nĂ„t mer. Och det var en liten fĂ€sting som gick pĂ„ pĂ€lsen.. đŸ•·ïž
JĂ€klar vad dom Ă€r sega att ta död pĂ„! Hade den i en servett och fick klĂ€mma en bra stund innan det var klart đŸ•·ïž

• Wow
  • Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Jag tog en đŸ•·ïž pĂ„ Hampus i helgen. Den lille satt uppe pĂ„ huvudet, och kĂ€nde den nĂ€r jag klappade honom
Och i mĂ„ndags kvĂ€ll nĂ€r han kommit in och lade sig i knĂ€t, kĂ€nde jag först ngra sĂ„n dĂ€r minikardborrar. Tog bort dom och fortsatte klappa, dĂ„ kĂ€nde jag nĂ„t mer. Och det var en liten fĂ€sting som gick pĂ„ pĂ€lsen.. đŸ•·ïž
JĂ€klar vad dom Ă€r sega att ta död pĂ„! Hade den i en servett och fick klĂ€mma en bra stund innan det var klart đŸ•·ïž
Jag spolar ner dem. SlÄr vad om att de överlever resan! Det Àr sÀkert inte korrekt sÀtt att ta hand om dem men de Àr svÄra att döda.

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
galento
kashieda kashieda skrev:
Japp, jag tog med kattbur upp i trÀdet, som hon firades ner i.

Att hjÀlpa katter ner Àr lika bra för huden som att duscha med dem i famnen...
VÄran lilla katt satt en bit upp i ett trÀd en gÄng men vi höll en jacka emellan
oss och hon hoppade ned i den.

MÄste sÀga att saknaden efter Fia Maja Àr vÀldigt stor.

• Älska
  • Ledsen
  • Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
E
NyKarin NyKarin skrev:
Jag spolar ner dem. SlÄr vad om att de överlever resan! Det Àr sÀkert inte korrekt sÀtt att ta hand om dem men de Àr svÄra att döda.
LĂ€g dem i ett paper, vik över och klĂ€m mot ett hĂ„rt underlag med kanten av en kopp eller nĂ„got annat hĂ„rt. Är jag ute krossar jag dem med ett par stenar som jag gnuggar hĂ„rt.

• Gilla
  • Wow
dicliff och 4 till
  • Laddar…
PÄkommen! Hon har kommit pÄ hur skjutlÄset öppnas sÄ hon kan ta sig ut. Jag fÄr fundera pÄ annan lösning.
IMG_20260430_105638.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20260430_105623.jpg
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Marlen Eskilsson och 16 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
PÄkommen! Hon har kommit pÄ hur skjutlÄset öppnas sÄ hon kan ta sig ut. Jag fÄr fundera pÄ annan lösning.
[bild][bild]
HÀgna in en plats utanför som ni kan vara ute i tillsammans. GÄr utmÀrkt att kombinera med tex odlingslÄdor och kökstrÀdgÄrd som i samma veva blir rÄdjur- och Àlg-sÀkrad. signal-2026-04-12-13-43-28-305.jpg
Skapa konto
Det Ă€r sĂ„ vi bygger sĂ„ slipper man grĂ€va/gjuta en massa plintar innan man Ă€r helt sĂ€ker pĂ„ hur det ska vara. PĂ„ bilden ovan Ă€r vĂ„rt senaste bygge. Ska kompletteras med Allox viltstĂ€ngsel upp till ca 2,2 meter och ett överhĂ€ng pĂ„ ca 40 cm. ÖverhĂ€nget behöver justeras efter kattens lĂ€ngd nĂ€r den stĂ„r pĂ„ baktassarna.

NÀr vi har bytt staket ska inhÀgnaden var hela vÀgen ut till och inkludera staketet men som en snabbvariant lÀgger vi konstruktionen en bit ifrÄn staketet.

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Han ville helt klart bli av med den.. den satt precis under hakan / under kÀken.. och det Àr ju inte sÄ lÀtt omrÄde att försöka komma Ät pÄ en katt (som inte Àr van att man pysslar med munnen typ). Men han höll upp huvudet och var praktiskt taget stilla tills jag lyckats vrida bort den med "min lilla fÀstinggaffel"..
Min morfar som var lantbrukare och hade massa bondkatter, brukade busa med dem genom att smeta smör under hakan pÄ dem. Det gillade de inte......

• Wow
  • Arg
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
HĂ€gna in en plats utanför som ni kan vara ute i tillsammans. GĂ„r utmĂ€rkt att kombinera med tex odlingslĂ„dor och kökstrĂ€dgĂ„rd som i samma veva blir rĂ„djur- och Ă€lg-sĂ€krad. [bild]Det Ă€r sĂ„ vi bygger sĂ„ slipper man grĂ€va/gjuta en massa plintar innan man Ă€r helt sĂ€ker pĂ„ hur det ska vara. PĂ„ bilden ovan Ă€r vĂ„rt senaste bygge. Ska kompletteras med Allox viltstĂ€ngsel upp till ca 2,2 meter och ett överhĂ€ng pĂ„ ca 40 cm. ÖverhĂ€nget behöver justeras efter kattens lĂ€ngd nĂ€r den stĂ„r pĂ„ baktassarna.

NÀr vi har bytt staket ska inhÀgnaden var hela vÀgen ut till och inkludera staketet men som en snabbvariant lÀgger vi konstruktionen en bit ifrÄn staketet.
Jag har bestÀllt utegÄrd och tunnlar frÄn Omlet. Hade tÀnkt göra sjÀlv men hÄller pÄ att drunkna i sysslor hemma och pÄ jobb. SÄ fÄr jag tid pÄ mig att fundera pÄ fortsÀttning.

LÀngst bort dÀr trÀdgÄrdslandet Àr har jag tÀnkt göra om till nÀsta Är. DÀr skulle nÄgon form av inhÀgnad fungera. Ytterligare nÄgot att fundera pÄ!

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
K
20260429_172122.jpg
Skapa konto

PĂ„ vĂ€g...nĂ„nstans..đŸ€”

• Gilla
  • Älska
Marlen Eskilsson och 7 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Jag har bestÀllt utegÄrd och tunnlar frÄn Omlet. Hade tÀnkt göra sjÀlv men hÄller pÄ att drunkna i sysslor hemma och pÄ jobb. SÄ fÄr jag tid pÄ mig att fundera pÄ fortsÀttning.

LÀngst bort dÀr trÀdgÄrdslandet Àr har jag tÀnkt göra om till nÀsta Är. DÀr skulle nÄgon form av inhÀgnad fungera. Ytterligare nÄgot att fundera pÄ!
Jag förstÄr verkligen det dÀr med att man inte kan göra precis allt. SjÀlv ser jag framemot att i Är blir klar med inhÀgnaden pÄ landet sÄ att vi kan öppna köksdörren och gÄ ut i trÀdgÄrden utan att behöva passa pÄ katterna. Stora katten, Katten, kan vara ute tillsammans med oss utan inhÀgnad men man fÄr ha koll för rÀtt vad det Àr travar han i vÀg. SÄ det blir lite upphackat nÀr man jobbar.
Lilla katten, Lillkatten har Ànnu inte varit pÄ landet. Han gÄr inte utan springer enbart sÄ jag tror att det blir mycket svÄrt att ha honom lös utan inhÀgnad.
Ot men jag ser ocksÄ fram emot att kunna odla grönsaker utan att rÄdjur och Àlg ska Àta upp allt.

• Älska
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Undrar om Ferdinand Porsche blev inspirerad av en kattrumpa nĂ€r han ritade baken till Folkvagnen? 😅

IMG20260430205006.jpg
Skapa konto

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Anna_H och 14 till
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Undrar om Ferdinand Porsche blev inspirerad av en kattrumpa nĂ€r han ritade baken till Folkvagnen? 😅

[bild]
Det var vad jag förstÄr inte Ferdinand som designade karossen pÄ bubblan. DÀremot nÄn yngre Porsche som ritade 911an har jag för mig.

J JohanLun skrev:
Det var vad jag förstÄr inte Ferdinand som designade karossen pÄ bubblan. DÀremot nÄn yngre Porsche som ritade 911an har jag för mig.
Jo Ferdinand ritade bÄde Bubblan och Porsche 356

Edit: Ah han ritade inte 356 faktiskt. Men bubblan Àr hans

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Edit: Ah han ritade inte 356 faktiskt. Men bubblan Àr hans
Adolf höll vÀl han i handen hela vÀgen ;)

Tokslut Tokslut skrev:
Adolf höll vÀl han i handen hela vÀgen ;)
Det var vÀl Hugo Boss?

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.