1 021 läst ·
17 svar
1k läst
17 svar
Alla: skall vi beskatta inflation?
Riksdagsledamot Kristdemokraterna
· 30 inlägg
Ser inte jag svarat i denna. Men vi vill avskaffa reavinstskatten helt när du bott i 16 år på din fastighet. Så mitt svar är att det är en orimlig del att du beskattas för vinsten som i själva verket är till största delen infation och din egen investering med skattade medel.Attitudeswe skrev:
Om jag köper ett hus år 2000 för 100 prisbasbelopp och sen säljer det år 2026 för 100 prisbasbelopp så skall jag betala skatt på inflationen trots att huset köpts för att bo i. Hur vill ni undvika skatt på inflation?
Beskatta med indexerat inköpspris, eller slopa skatten om man bott permanent mer än 10år t.ex.
Men när det gäller den löpande fastighetsbeskattningen vore det bra att återgå till en proportionell skatt. Trots svårigheterna att beräkna taxeringsvärden som svarar mot marknadsvärden så är det en bättre grund för beskattning än antal fastigheter. Varför ska ett enklare hus på en småort i kombination m ett litet fritidshus beskattas dubbelt så mycket som en prestigevilla för 10-20 mkr i ett attraktivt storstadsläge?David Josefsson skrev:
Nuvarande reavinstbeskattning blir i praktiken att beskatta inflation och det är inte rimligt. Vi moderater vill se en differentierad reavinstbeskattning, exempelvis likt hur det fungerar i våra grannländer. Vi vill också generellt se över flyttskatterna för att både öka rättvisan och minska trösklarna för att kunna sälja sin bostad och flytta vidare. Vi har dock inga detaljerade förslag i nuläget.
Problemet med den tidigare fastighetsskatten var inte att den var proportionell utan att proportionalitetskonstanten dvs skattesatsen var för hög. Välj proportionell skatt men sätt nivån så att den totalt drar in lika mkt som nu, el ngn väl genomtänkt annan nivå.
Ännu tidigare beräknades en schablonintäkt som märkligt nog var progressiv (tror den var 10% av taxeringsvärdet i högsta klassen) och sedan marginalbeskattades progressivt (50-80% ?) samtidigt som det också var progressiv förmögenhetsskatt på taxeringsvärdet och en inflation som hela tiden pressade taxeringsvärdena uppåt fortare än brytpkterna justerades. Riktigt konfiskatorisk beskattning således.
Därför att de två boendena tar mer resurser från det allmänna än den enda villan. Man gör ett större belastande avtryck med två boenden än den som begränsar sig till en bostad om än en prestigevilla i storstad.F FGLIN skrev:Men när det gäller den löpande fastighetsbeskattningen vore det bra att återgå till en proportionell skatt. Trots svårigheterna att beräkna taxeringsvärden som svarar mot marknadsvärden så är det en bättre grund för beskattning än antal fastigheter. Varför ska ett enklare hus på en småort i kombination m ett litet fritidshus beskattas dubbelt så mycket som en prestigevilla för 10-20 mkr i ett attraktivt storstadsläge?
Klicka här för att svara