587 läst ·
4 svar
587 läst
4 svar
Skällande hund i hundgård
Bor på landsbygden. Närmaste grannen 100 m bort har skaffat en jakthund som de släpper ut 05.30 på morgonen när de åker till jobbet och som sen står och skäller. Jag blir väckt och funderar på vilken toleransnivå som är rimlig?
Läser man på nätet så verkar fram till 06.00 vara en allmän tid som räknas som natt och man kan begära tystnad.
Någon som vet? Vad tycker ni är rimligt att acceptera när det kommer till hundskall? Till saken hör att den verkar sluta skälla efter någon halvtimme men då är det ju redan för sent iom att man har vaknat i ottan.
Önskar jag var bekväm att prata med dem men jag tycker det är jobbigt att de inte själva verkar förstå att det kan störa. De vet att hunden vrålskäller.
Läser man på nätet så verkar fram till 06.00 vara en allmän tid som räknas som natt och man kan begära tystnad.
Någon som vet? Vad tycker ni är rimligt att acceptera när det kommer till hundskall? Till saken hör att den verkar sluta skälla efter någon halvtimme men då är det ju redan för sent iom att man har vaknat i ottan.
Önskar jag var bekväm att prata med dem men jag tycker det är jobbigt att de inte själva verkar förstå att det kan störa. De vet att hunden vrålskäller.
Första steget är absolut att prata med dem. Gör inga antaganden kring vad de borde förstå eller borde veta. Beskriv konsekvensen av hundens skall tidigt på morgonen. Jag är själv hundägare och varit ute för samma situation. Alltså en granne som antog att jag visste att mina hundar skällde och hur det påverkade dem. Det bygger frustration som till slut kommer ut på fel sätt såklart. Lösningen i mitt fall var mycket enkel, skallhalsband med citronlukt som fick hunden att sluta skälla.
Vi hade ett sånt problem i "byn"... Efter flertalet anmälningar till länsstyrelsen så började polisen ta tag i bekymret. Det tog några år och tydligen flertalet besök av polisen men senaste åren har det vart helt tyst. Grannen med hundarna har nära en kilometer till närmsta granne men är det tyst i övrigt så stör det oerhört.M mandan skrev:Bor på landsbygden. Närmaste grannen 100 m bort har skaffat en jakthund som de släpper ut 05.30 på morgonen när de åker till jobbet och som sen står och skäller. Jag blir väckt och funderar på vilken toleransnivå som är rimlig?
Vilket halsband var det du köpte? Jag skulle behöva prova detta.J jasula01 skrev:Första steget är absolut att prata med dem. Gör inga antaganden kring vad de borde förstå eller borde veta. Beskriv konsekvensen av hundens skall tidigt på morgonen. Jag är själv hundägare och varit ute för samma situation. Alltså en granne som antog att jag visste att mina hundar skällde och hur det påverkade dem. Det bygger frustration som till slut kommer ut på fel sätt såklart. Lösningen i mitt fall var mycket enkel, skallhalsband med citronlukt som fick hunden att sluta skälla.
Tack!
Klicka här för att svara