1 002 läst ·
17 svar
1k läst
17 svar
Alla: skall vi beskatta inflation?
Sida 1 av 2
Om jag köper ett hus år 2000 för 100 prisbasbelopp och sen säljer det år 2026 för 100 prisbasbelopp så skall jag betala skatt på inflationen trots att huset köpts för att bo i. Hur vill ni undvika skatt på inflation?
Beskatta med indexerat inköpspris, eller slopa skatten om man bott permanent mer än 10år t.ex.
Beskatta med indexerat inköpspris, eller slopa skatten om man bott permanent mer än 10år t.ex.
En gång i tiden var reavinstskatten inflationsindexjusterad. Så det är ju något man medvetet valt att gå ifrån.
Lagom kul om man säljer en fastighet som köpts på 60-70-talet eller som gått i arv i generationer.
Själv tycker jag man borde snegla på övriga länder i europa och avskaffa reavinstskatten på bostäder. Det blir tokigt om man skall flytta till en annan ort och pengarna inte räcker till en likvärdig bostad, det s.k. flyttskattdilemmat.
Lagom kul om man säljer en fastighet som köpts på 60-70-talet eller som gått i arv i generationer.
Själv tycker jag man borde snegla på övriga länder i europa och avskaffa reavinstskatten på bostäder. Det blir tokigt om man skall flytta till en annan ort och pengarna inte räcker till en likvärdig bostad, det s.k. flyttskattdilemmat.
Låter spontant rimligt att räkna ned vinsten mot inflationen. Frågan är ju då mot vilken inflationsindex, t ex KPI visar en lägre inflation än t ex boprisindex eftersom bostäder har ökat mer i pris än varor och tjänster. En annan fråga är om fastighetsaffärers vinst ska räknas ned med inflationen, varför inte andra tillgångar? T ex aktier och aktiefonder? Blir komplext det här.
Det skulle väl bli något hittepåindex som sätts varje år likt Basbeloppen.Claes Sörmland skrev:
Låter spontant rimligt att räkna ned vinsten mot inflationen. Frågan är ju då mot vilken inflationsindex, t ex KPI visar en lägre inflation än t ex boprisindex eftersom bostäder har ökat mer i pris än varor och tjänster. En annan fråga är om fastighetsaffärers vinst ska räknas ned med inflationen, varför inte andra tillgångar? T ex aktier och aktiefonder? Blir komplext det här.
Förenkling skulle vara önskvärt absolut.Claes Sörmland skrev:
Men på något sätt behöver ju detta regleras då pengar över tid förlorar sitt värde genom inflationen.
Någon form av index borde absolut gå att uppbringa som på ett rättvisande sätt avspeglar värdet på pengar?
Riksdagsledamot Sverigedemokraterna
· 91 inlägg
SD delar problembilden. Man ska beskattas för en verklig värdeökning, inte för inflation. Om ett hus köps för motsvarande 100 prisbasbelopp och många år senare säljs för motsvarande 100 prisbasbelopp har ägaren i reala termer inte gjort någon vinst. Ändå kan dagens system behandla en stor del av den nominella prisökningen som kapitalvinst.Attitudeswe skrev:
Om jag köper ett hus år 2000 för 100 prisbasbelopp och sen säljer det år 2026 för 100 prisbasbelopp så skall jag betala skatt på inflationen trots att huset köpts för att bo i. Hur vill ni undvika skatt på inflation?
Det finns också SD-förslag i riksdagen om just detta. Sverigedemokratiska ledamöter har återkommande föreslagit att inköpspriset för permanentbostaden ska räknas upp med inflationen när kapitalvinsten beräknas. Ett sådant förslag har även lagts under innevarande mandatperiod.
Jag tycker att indexering är den mest träffsäkra modellen. Då beskattar vi fortfarande en faktisk real värdeökning, men inte den del som bara beror på att kronans värde har urholkats. Det går också att kombinera med ett krav på att bostaden ska ha varit permanentbostad under en längre tid, så att reformen riktas mot vanliga husägare och inte kortsiktig spekulation.
Så principen bör vara enkel: skatt på verklig vinst, inte skatt på inflation. Det skulle dessutom minska inlåsningseffekterna och göra det lättare exempelvis för äldre att sälja ett för stort hus och flytta till något mindre.
SD-motioner har tidigare även föreslagit en innehavstid på exempelvis 15 år för att tydligt skilja långvarigt permanentboende från spekulation.
/Mikael Eskilandersson SD
Det har länge varit tydligt att det behövs en bred skatteöversyn. Och en av de saker som den bör ta sikte på är att bidra till att bostadsmarknaden fungerar bättre. Då behöver exempelvis flyttskatter av olika slag, däribland reavinstskatten, finnas på bordet. Det har gjorts många ändringar i skattereglerna genom åren och man behöver få till ett mer sammanhållet regelverk.
Riksdagsledamot Moderaterna
· 54 inlägg
Nuvarande reavinstbeskattning blir i praktiken att beskatta inflation och det är inte rimligt. Vi moderater vill se en differentierad reavinstbeskattning, exempelvis likt hur det fungerar i våra grannländer. Vi vill också generellt se över flyttskatterna för att både öka rättvisan och minska trösklarna för att kunna sälja sin bostad och flytta vidare. Vi har dock inga detaljerade förslag i nuläget.Attitudeswe skrev:
Inkomstbasbelopp borde väl duga då man köpte för x månadslöner.
De flesta brancher brukar effektiviseras så att man får samma vara för minde arbetsinsats (eller om man väljer en högre standard för samma arbetsinsats)
De flesta brancher brukar effektiviseras så att man får samma vara för minde arbetsinsats (eller om man väljer en högre standard för samma arbetsinsats)