Ja, inte omöjligt att det är högre lufttryck i de nya avloppsledningarna.
Men förutom det eventuellt begynnande stoppet, så är mitt tips att kolla alla genomföringar vid golvet, där rör från t.ex. handfat ansluter. Ibland är det en gummipackning som saknas, är trasig eller sitter snett.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, inte omöjligt att det är högre lufttryck i de nya avloppsledningarna.
Men förutom det eventuellt begynnande stoppet, så är mitt tips att kolla alla genomföringar vid golvet, där rör från t.ex. handfat ansluter. Ibland är det en gummipackning som saknas, är trasig eller sitter snett.
Ska kolla detta!

GoC GoC skrev:
Ja men egentligen skall den bara suga in luft så det inte suger tomt i vattenlåsen när du spolar i toaletten, Inte pysa ut luft. För mindre vattenflöden så har knappt en vacuumventil någon funktion, det är när det kommer en störtflod i röret som drar med sig luften som den har en funktion, och du har ju ingen VC på den delen av avloppet. Så troligen en helt onödigt att montera den då jag mer tror att avloppet behövts rensas. Köksavlopp är oftast tretum och fylls med åren av gammalt härdat fett. Tar inte alls många år innan det är igenbeckat med fett.
Vågar man sig på rensning av avloppet själv med rätt redskap? Kostar ju en del att ta hit någon som gör åt en har jag sett.

Är det "bara" att dra upp den röda gummipackningen och kika själv hur igensatt röret är?

• VVS-installation under handfat med rör, avlopp, slangar och elektriska ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bullemedbulle skrev:
Vågar man sig på rensning av avloppet själv med rätt redskap? Kostar ju en del att ta hit någon som gör åt en har jag sett.

Är det "bara" att dra upp den röda gummipackningen och kika själv hur igensatt röret är?
Ja det vågar du. Vågar du inte det så skall du undvika att ha hus, blir så dyrt om man måste kalla på hjälp för minsta lilla problem
Har du en högtryckstvätt med avloppsspolslang så kan du även försöka spola ur avloppet
Men det får du göra från andra hållet, du borde ha en renslucka någon stans

du kan så klart föröka med ett rensband
https://www.biltema.se/bygg/vvs/avloppsrensare/rensband-proffs-2000034471
Men du behöver komplettera fjädern i änden med något som river lite bättre.
Att tvinna fast en boll med najtråd brukar förbättra funktionen på rensbandet. Men se till att tvinna fast den så den inte lossnar inne i avloppsröret

Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ja det vågar du. Vågar du inte det så skall du undvika att ha hus, blir så dyrt om man måste kalla på hjälp för minsta lilla problem
Har du en högtryckstvätt med avloppsspolslang så kan du även försöka spola ur avloppet
Men det får du göra från andra hållet, du borde ha en renslucka någon stans

du kan så klart föröka med ett rensband
[länk]
Men du behöver komplettera fjädern i änden med något som river lite bättre.
Att tvinna fast en boll med najtråd brukar förbättra funktionen på rensbandet. Men se till att tvinna fast den så den inte lossnar inne i avloppsröret
Tack för tips, då gör jag ett försök! Är rensband bättre än tex en roterande variant likt denna?
https://www.biltema.se/bygg/vvs/avloppsrensare/avloppsrensare-2000034458

B bullemedbulle skrev:
Tack för tips, då gör jag ett försök! Är rensband bättre än tex en roterande variant likt denna?
[länk]
Vette tusan om den där duger något till.
Skall man ha en bra roterande maskin med fjäder så är det en sådan här, då blir det rent.

https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...MIj5m87uHE-wIVsQfmCh0fEQi6EAQYHCABEgIJ8vD_BwE
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...MIj5m87uHE-wIVsQfmCh0fEQi6EAQYHCABEgIJ8vD_BwE
Men den där lilla saken med vev tvivlar jag på orkar få loss något av det härdade fettet. Med ett rensband så får du mycket mer kraft och kan ”trycka på” och verkligen skrapa loss något.
men jag tror faktiskt att det där gamla köksavloppet sedan länge borde ha bytts ut.

Ska man spola med högtryckstvätt kan det vara bra att skaffa en bit rör som passar i röda muffen och ett t-kors. Då kan man sticka ner slangen uppifrån och OM det kommer vatten tillbaka kan man leda det till en hink och man slipper få skitvatten i hela köket....

Nej, jag har inte testat själv men när jag försökte spola bort en 2m fettpropp i avloppet insåg jag att det skulle vara "rätt" sätt att göra det.

MathiasS MathiasS skrev:
Ska man spola med högtryckstvätt kan det vara bra att skaffa en bit rör som passar i röda muffen och ett t-kors. Då kan man sticka ner slangen uppifrån och OM det kommer vatten tillbaka kan man leda det till en hink och man slipper få skitvatten i hela köket....

Nej, jag har inte testat själv men när jag försökte spola bort en 2m fettpropp i avloppet insåg jag att det skulle vara "rätt" sätt att göra det.
Spola för guds skull inte ”uppifrån” med högtrycksspolning. Mycket enklare att leta upp en renslucka. Visst lär din idé fungera. Men att hålla på med vatten och spola i ett köksskåp är ingen bra idé.
Vattnenkranen bör förövrigt vara helt öppen i diskhon så det man spolar loss dess med ut i avloppet. Är liksom en grundförutsättning för att rensa avlopp, maximalt med vatten och få loss skiten som sedan dras med ut genom avloppet.

• Gilla
bullemedbulle
  • Laddar…
Vi fick plötsligt avloppslukt i hela området, kommunalt.
De hade anslutit ett område till, huvudstammen var för liten, inte för avloppet, men de blev högre baktryck på luftningen, så lukt gick ut genom husens avluftning.
Kommunen monterade filter på våra hus.
Inte ditt problem, men en anledning till att du får mer lukt nu när du anslutit till kommunalt.

• Gilla
bullemedbulle
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Spola för guds skull inte ”uppifrån” med högtrycksspolning. Mycket enklare att leta upp en renslucka. Visst lär din idé fungera. Men att hålla på med vatten och spola i ett köksskåp är ingen bra idé.
Vattnenkranen bör förövrigt vara helt öppen i diskhon så det man spolar loss dess med ut i avloppet. Är liksom en grundförutsättning för att rensa avlopp, maximalt med vatten och få loss skiten som sedan dras med ut genom avloppet.
Om man har en renslucka på lämpligt ställe ja. Men den som byggde mitt avlopp mot köket hoppade över det. Dock kommer han sätta in en lite senare, innan väggen stängs permanent......

MathiasS MathiasS skrev:
Om man har en renslucka på lämpligt ställe ja. Men den som byggde mitt avlopp mot köket hoppade över det. Dock kommer han sätta in en lite senare, innan väggen stängs permanent......
Då blir det svårare :rofl:
Då far man så snabbt som möjligt spola in slangen flera meter och rensa sakta bakåt
Avloppsrensning är jag uppfödd med då farsan hade rörfirma och jag var med och rensade avlopp redan för 45 år sedan. Nisse var det oftast som fick åka ut på avloppsrensning, han svor som satan över de uppdragen. Men jag lärde mig avloppsrensningens ädla konst. Tycker faktiskt det är lite kul att få på problemet och uppleva euforin då skiten släpper och far iväg

B bullemedbulle skrev:
[länk]
Dendär blåa lilla jäkeln har ja provat när ja hade problem i köksstammen, böjde till toppen så den pekade åt sidan ut mot kanterna på röret, sen satte ja skrivdgararen på dendär lilla knoppen i bakkant på veven och körde järnet! Efter det kluckade de inge mer i golvbrunnen i pannrummet, och det är 2017 det gjordes senast, så ja ser det som ett Win!

B bullemedbulle skrev:

Ikeaslangen som är ansluten på grenröret ser inte korrekt anslutet ut. Det medföljer en konisk del som passar ett 50-rör och i den stoppar man ner ikeaslange i med en packning.

Blir inte helt tätt när slangen är ribbad ner i grenröret

• Diagram över en grå vattenlåsinstallation med flexibel slang för dubbelho, avloppsrör och tätningar, på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Jag tror inte att slangen är problemet med tanke på att det ser ut att vara 2-tums gjutjärnsrör från köket.
Det är helt säkert både rostskadat och fullt av gammalt fett. Att hitta andra problem är som att äta plåster mot magsår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.