Har nyss flyttat in i en ny villa och det är fjärrvärme som golvvärme. Har en sån här som styr värmen i vårt badrum på övervåningen. Gubben skruvade på någon av knapparna innan han drog utomlands och nu kan jag nästan steka ägg på golven så varmt det är. Har försökt vrida på den till vänster högst upp (mässing) som han sa att han vred på men ingenting händer. Det blir bara varmare och varmare i rummet och kan inte röra rören utan att bränna fingrarna av mig.
Hur stänger jag av den här??
Det är 20 grader ute. Vi behöver ingen värme i badrummet…
Du är ett geni. Hur lång tid tar det innan man märker skillnad?useless skrev:
Jag har tidigare idag rattat massa på den vita knoppen högst upp till höger. Vad är det? Har jag ställt till med något?
Ja.. känn på den lite å dra medsols. Nu är bilden dålig men spaken ska stå antingen klockan tre el. 9 då den är stängd. Den vita knoppen längst upp är en luftning å har inget med värmereglering att göra
Det där är är egentligen ett dåligt sätt att gå från radiatorkrets till golvvärme, det skulle egentligen vara en riktig golvvärmeshunt, tex följande,L LJ3 skrev:Har nyss flyttat in i en ny villa och det är fjärrvärme som golvvärme. Har en sån här som styr värmen i vårt badrum på övervåningen. Gubben skruvade på någon av knapparna innan han drog utomlands och nu kan jag nästan steka ägg på golven så varmt det är. Har försökt vrida på den till vänster högst upp (mässing) som han sa att han vred på men ingenting händer. Det blir bara varmare och varmare i rummet och kan inte röra rören utan att bränna fingrarna av mig.
https://www.lksystems.se/sv/produkter/golvvarme/shuntgrupper/lk-minishunt-m60n-77772406/
Låter även som att fjärrvärmecentralen/reglercentralen är felaktigt inställd/injusterad då den skickar ut värme till radiatorerna när det är 20⁰ ute.
Vi har en framledningstemperatur på 28 nu när utetemperaturen är 15⁰ enligt Danfoss ECL110-reglercentral. Vi har radiatorer från -69/-70, alltså högtempertursystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovan bild, mätt med Dallasgivare kopplade till en Fibaro Universell Binär Sensor som i sin tur är kopplad till en Homey Pro.
Den vita knoppen är till avluftarventilen, som på vilket element som helst. Att vrida på den ändrar bara riktningen som vattnet sprutar när du luftar färdigt. Som ovan beskrivet, en termostat eller handvred vid den lilla piggen.L LJ3 skrev:
Tills dess, stäng minst en av ventilerna på inkommande.
Längst ner till vänster sitter ett lock öppna där och vrid in med en insektsnyckel. Då kommer du strypa/stänga flödet i den slingan.L LJ3 skrev:Har nyss flyttat in i en ny villa och det är fjärrvärme som golvvärme. Har en sån här som styr värmen i vårt badrum på övervåningen. Gubben skruvade på någon av knapparna innan han drog utomlands och nu kan jag nästan steka ägg på golven så varmt det är. Har försökt vrida på den till vänster högst upp (mässing) som han sa att han vred på men ingenting händer. Det blir bara varmare och varmare i rummet och kan inte röra rören utan att bränna fingrarna av mig.
Klicka här för att svara