4 349 läst ·
35 svar
4k läst
35 svar
Akut hjälp med Värmepump
Hej, Är du säker på detta?ARJU skrev:
Läs på kring hur du ska agera enligt reklamationsrätten.
Kort uttryckt, du ska reklamera till det företag som installerade pumpen. Du har rätt till hjälp inom skälig tid.
Om du kontaktar någon annan firma än den som utfört installationen så kommer du såklart få betala på nytt och behöver sannolikt driva en rättsprocess för att få den ursprungliga firman att betala, det är en sista utväg med osäker utgång.
Jag är lite grön när det gäller reklamationer och garantiåtaganden och har oftast fel =), men börjar dessvärre bli bättre på senare tid.
Jag undrar om det ens spelar någon roll??
Om det inte är fel på installationen (placering, materialval och dimensioner) så måste det vara fel på produkten.
Och då skall väl produktgaranti gälla?
Garantin avser både mjuk och hårdvara som lev. av tillverkaren.
Jag menar
-produkten har fungerat felfritt X-antal månader eller år efter installation, utan anmärkning.
-samma produktlinje börjar uppvisa snarlika problem inom samma tidsperiod i olika delar av landet
-produktlinjen följer samma uppdateringar från tillverkaren
Detta låter som produktfel, hård eller mjukvara osagt
Hsh så faller bollen i Nibes famn förr eller senare, oavsett om jag klagar på installatör först
Tar gärna synpunkter på detta resonemang.
Jag är ingen jurist men om du köpt en produkt av ett företag(leverantör) som i detta fall även sköter installation så är det mot detta företag som du ska göra reklamationer och garantiåtgärder mot. Dom har ett ansvar mot dig som kund.J jofris skrev:Hej, Är du säker på detta?
Jag är lite grön när det gäller reklamationer och garantiåtaganden och har oftast fel =), men börjar dessvärre bli bättre på senare tid.
Jag undrar om det ens spelar någon roll??
Om det inte är fel på installationen (placering, materialval och dimensioner) så måste det vara fel på produkten.
Och då skall väl produktgaranti gälla?
Garantin avser både mjuk och hårdvara som lev. av tillverkaren.
Jag menar
-produkten har fungerat felfritt X-antal månader eller år efter installation, utan anmärkning.
-samma produktlinje börjar uppvisa snarlika problem inom samma tidsperiod i olika delar av landet
-produktlinjen följer samma uppdateringar från tillverkaren
Detta låter som produktfel, hård eller mjukvara osagt
Hsh så faller bollen i Nibes famn förr eller senare, oavsett om jag klagar på installatör först
Tar gärna synpunkter på detta resonemang.
Detta företag ska i sin tur ta kontakt med tillverkaren(Nibe) som dom har ett avtal med för att åberopa Nibes garanti på sina produkter.
Dom enda undantaget jag vet när man tar direkt kontakt med tillverkaren är om leverantörens garantin gått ut eller om leverantören gått i konkurs.
Vilken storlek har utedelen ?
Vad har ni för värmesystemet (golvvärme, radiatorer eller en kombination av både?
Nytt eller gammalt värmesystem ?
Dimension/ samt längd på rören mellan utedelen och innedelen ?
Bilder på driftvärden när anläggningen går mot värmesystemet underlättar sannolikt.
Vad har ni för värmesystemet (golvvärme, radiatorer eller en kombination av både?
Nytt eller gammalt värmesystem ?
Dimension/ samt längd på rören mellan utedelen och innedelen ?
Bilder på driftvärden när anläggningen går mot värmesystemet underlättar sannolikt.
Hej Kamrat!nfathi9301 skrev:
Hej alla,
Jag vet inte om det här är rätt forum, men jag vet inte vem jag ska vända mig till.
Jag har nyligen köpt en värmepump från NIBE och det har varit i drift nu ett år. I januari månad upptäckte jag att det har slutat fungera.
Gjorde felanmälan och nu har både serviceombudet och installatören varit hos mig och tittat på den. Maskinen blinkar och ger meddelandet att det lågt flöde och jag har hamnat i en ond cirkel där ingen vill ta ansvar.
serviceombudet säger att det är fel Ø på rören och rensat smutsfiltret att hela systemet måste bytas ut, men installatören säger emot och menar att rätt Ø på rören har installerats enligt NIBEs installationsmanual. Jag har själv tittat i manualen och kan konstatera att rätt rör har installerats.
Vid besöket gjorde teknikern endast en okulär besiktning samt rensade smutsfiltret och säger att problemen beror på detta, men värmepumpen blinkar fortfarande och ger samma felmeddelanden. Den går i driftstopp under avfrostning, när vi behöver den som mest.
Och för att strö salt i såren har serviceombudet dessutom skickat en faktura till mig för körning och service, utan att fråga om problemet har lösts.
Jag har garanti både på varan och på installationen, men det verkar som att ingen vet vad som är fel på värmepumpen.
Temperaturen är runt 8 grader i huset och det är riktigt kallt. Borde jag vända mig till Konsumentverket? Det känns som att ARN tar minst ett år innan de handlägger ärendet.
jag vet inte vad jag ska göra. Om man vänder mig till någon annan firma tappar jag garantin.
Uppskattar om kan verkligen vägleda mig här.
Det är NIBE S320 S2125 med ventilationsmodul S135 som har installerats. Köpte montage av återförsäljaren.
Om du vill kan jag hjälpa dig på avstånd om du inte bor i Skåne.
VI skulle kunna antingen skriva i dm eller värsta fall köra video samtal.
Har installerat massor av Nibe pannor, samt har jag tillgång till service support nr som inte provat personer har.
Men detta nummer kan bara ringas dagtid så dagtid vore bäst, om du kan det.
Hade ett liknande problem i fjol, en kund boende i min hemma ort hade haft service ombud ute som sa att det skulle kosta 20 i att laga...
Men efter 1 dags felsökning hade jag tillsammans med support hittat felet, och dagen efter bytades ett kretskort och givare ut.sen funkade allt. Några 20k kostade det inte.
Skriv i dm om du vill att jag hjälper dig.
Gör det inte för pengarna då du vet
nibe sitter på den infonT tobbetk skrev:
Förhoppningsvis sitter även du på den infon och kan dela med dig.J jofris skrev:
Vanligaste felet vid lågt flöde, är ett igensatt filter, nedstängt/strypt värmesystem, felaktig dimensionering av rören mellan ute och innedelen.
Är det ett äldre hus så kan det även vara smuts från systemet som har satt sig i kondensorn i utedelen, trots filtret.
allt nytt ur kartong och driftat dec24T tobbetk skrev:Förhoppningsvis sitter även du på den infon och kan dela med dig.
Vanligaste felet vid lågt flöde, är ett igensatt filter, nedstängt/strypt värmesystem, felaktig dimensionering av rören mellan ute och innedelen.
Är det ett äldre hus så kan det även vara smuts från systemet som har satt sig i kondensorn i utedelen, trots filtret.
gollvvärme
s2125-12 s320
11 slingor om 80-95m
sä160kvm
6 m mellan inne ute
nibe har återkopplat och jag avvaktar inför vad de väljer att meddela
Har du rumstermostater till golvvärmen? Prova isf att ställa upp alla på max och se om larmet återkommer.J jofris skrev:
Blir det för varmt inne när du gör detta, så sänk värmekurvan något.
allt detta gjort och mer därtill, uppgraderat, nedgraderat och uppgraderat igenAttitudeswe skrev:
detta har nibe redan pillat med
de är sedan en månad uppkopplade för övervakning och skall åk nästa v hoppas jag
👍
