M Markarbetaren skrev:
Det får mig att tänka på när jag träffade min fru...man fick vissa oönskade funktioner på köpet i paketet:D
Att du accepterar oönskade funktioner hos din partner eller fordon får stå för dig.

Själv letade jag vidare tills jag hittade en partner där jag inte behövde kompromissa med vad jag ville ha.
Bilen har jag kompetens nog att manipulera så att den blir som jag vill ha den, just nu under småbarnsåren finns inte riktigt tiden och orken. Men snart så får jag göra slag i saken och stoppa ner en modern bränslesnål japansk drivlina i en 945 och få i mitt tycke den ultimata familjebilen.

K Kallebo skrev:
Inte lätt att kontrollera hur det fungerar med släpvagn när man bara testar bilen..
Kör man ofta med kärra så får man kolla hur det fungerar alternativt att man " köper grisen i säcken".;)
Sedan kan det ju vara så att man eftermonterad en dragkrok och inte gjort en fullständig installation, t.ex. uppdaterat programvara att bilen nu har en dragkrok monterad. När jag ansluter kontakten för dragkrok kommer en fråga upp i display bredvid hastighetsmätaren om jag vill testa belysning på släpkärran.
Svara Ja och gå ut och titta hur lampor tänds och släcks, bra funktion tycker jag då t.ex. bromsljus är svåra att kolla ensam.

• Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Nej, min bil är lyckligtvis befriad från dessa system.
Intressant, vad är det för märke och modell som går att 'befria' från dessa system?

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tror jag inte för på en BMW kan du välja att stänga av den funktionen permanent.
Alltså. Du… alla i tråden vet redan om att BMW har en funktion för att stänga av blinkersen

Ska jag vara ärlig är väl manliga BMWförare den grupp som skulle behöva flest stödsystem.

I trafiken är man inte ensam. Och att använda funktioner som gör det säkrare för alla samt köra mindre aggressivt är bara vettigt.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
En sak man kan fundera på är hur moderna bilars livslängd påverkas av all datorkraft som krävs för att hålla alla dessa väldigt avancerade system igång. Hur länge kommer bilföretag att offra stora resurser för att underhålla om 10+ år säkert fullständig omoderna system. Jag tror de kommer att göra som Microsoft, supporta sina system i ett antal år med buggfixar, säkerhetsuppdateringar, sen kommer dessa bilar få problem om det uppstår nya allvarliga buggar eller säkerhetsproblem. Nu kanske en nybilsköpare som köper ny bil minst var 5e år fullständigt skiter i detta, men nu när alla ska vara så miljömedvetna så borde det vara värt att ta hänsyn till.

Det måste bli enormt dyrt att säg om 20 år hålla kompetens inom ett bolag som ska behärska det man då antagligen betraktar som mer eller mindre antika system. Då dessa program hela tiden kräver mer och mer datorkraft kommer nuvarande bilars hårdvara inte vara tillräcklig för de framtida versionerna.av mjukvaran.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Efter några år finns inga buggar kvar som åtgärdas och det blir minimalt med uppdateringar för de system som hanterar själva bilen och körning
Sedan kan bilen ha andra funktioner som som inte har med körning att göra och där man själv kan ladda ned och uppdatera.
Du kan idag inte jämföra med en dator som det finns otroliga mängder med programvaror från olika tillverkare.

Minns jag rätt har/håller Volvo på att etablera en utvecklingsenhet i Stockholm för ett eget OS till elbilarna, de skulle väl rekrytera 600 personer.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M
L lbgu skrev:
En sak man kan fundera på är hur moderna bilars livslängd påverkas av all datorkraft som krävs för att hålla alla dessa väldigt avancerade system igång. Hur länge kommer bilföretag att offra stora resurser för att underhålla om 10+ år säkert fullständig omoderna system. Jag tror de kommer att göra som Microsoft, supporta sina system i ett antal år med buggfixar, säkerhetsuppdateringar, sen kommer dessa bilar få problem om det uppstår nya allvarliga buggar eller säkerhetsproblem. Nu kanske en nybilsköpare som köper ny bil minst var 5e år fullständigt skiter i detta, men nu när alla ska vara så miljömedvetna så borde det vara värt att ta hänsyn till.

Det måste bli enormt dyrt att säg om 20 år hålla kompetens inom ett bolag som ska behärska det man då antagligen betraktar som mer eller mindre antika system. Då dessa program hela tiden kräver mer och mer datorkraft kommer nuvarande bilars hårdvara inte vara tillräcklig för de framtida versionerna.av mjukvaran.
OBDII och CanBus är standard i bilar idag, det kom i slutet på 90-talet. Mig veterligen så kan man än idag felsöka och laga dessa bilar hos moderna verkstäder. Du vet vad detta är va? Möjligtvis att man idag får söka sig till nån mindre verkstad om man vill felsöka K/L/Motronic sprut, men då pratar vi bilar från sent 70-tal och 80-tal.

Hur lagar du för övrigt din egna bil? Den var väl i det närmaste antik enligt dig själv. Jag tänker på typ abs, esp osv., det är ju också styrt av datorer och var extremt modernt när det kom.

M Markarbetaren skrev:
OBDII och CanBus är standard i bilar idag, det kom i slutet på 90-talet. Mig veterligen så kan man än idag felsöka och laga dessa bilar hos moderna verkstäder. Du vet vad detta är va? Möjligtvis att man idag får söka sig till nån mindre verkstad om man vill felsöka K/L/Motronic sprut, men då pratar vi bilar från sent 70-tal och 80-tal.

Hur lagar du för övrigt din egna bil? Den var väl i det närmaste antik enligt dig själv. Jag tänker på typ abs, esp osv., det är ju också styrt av datorer och var extremt modernt när det kom.

Det är en enorm skillnad att felsöka ett existerande system och att som jag pratar om utveckla nödvändiga programuppdateringar. Vi pratar inte om samma sak. i framtiden kanske det kommer en massa nya trafikskyltar (t.ex. för angivande av max tillåten hastighet) hur ska då dessa gamla bilar hantera dessa. ifall ingen uppgraderar deras programvaror. Eller är det ok ifall bilar plötsligt drar förbi dagis i 90 för att de inte klarade av att tolka skylten. Detta verkar ju vara ett svårt problem för vissa enligt inlägg tidigare i tråden.

De bilar som är gamla idag har relativt enkla programvaror i sig. Oftast behöver de aldrig ändras (jag har aldrig varit med om att min bil skulle behöva någon mjukvaruuppdatering under de ca 15 år jag haft den) så därför fungerar de gamla komponenterna utan förändringar. En ny bil idag lär nog få väldigt många mjukvaruuppdateringar. Nu verkar de ju ofta kunna skötas via internet vilket gör att systemen är väldigt sårbara ifall det finns buggar i säkerheten, vilket det tyvärr nästan alltid finns..

Själv är jag oerhört förtjust i min Volvo 740 1990, den av mina bilar jag föredrar att åka i på hemmaplan.
ABS är bra, handbromsen på mittkonsollen, bakhjulsdrift med antispinnaxel för lämplig aktiv körning där jag bestämmer vad som sker, rolig bilkörning deluxe:rofl:

Sedan är det naturligtvis så att vid längre färder utomrikes (utanför Dalarna...) blir det en bil med klimatkontroll, antisladd och annat lulllull, mycket tråkigare men antagligen säkrare och bättre.

• Gilla
Zorn
  • Laddar…
galento
mikethebik mikethebik skrev:
Själv är jag oerhört förtjust i min Volvo 740 1990, den av mina bilar jag föredrar att åka i på hemmaplan.
ABS är bra, handbromsen på mittkonsollen, bakhjulsdrift med antispinnaxel för lämplig aktiv körning där jag bestämmer vad som sker, rolig bilkörning deluxe:rofl:

Sedan är det naturligtvis så att vid längre färder utomrikes (utanför Dalarna...) blir det en bil med klimatkontroll, antisladd och annat lulllull, mycket tråkigare men antagligen säkrare och bättre.
Är nog ungefär samma här , man reagerar inte på personer man möter på vägen
i nyare bilar men kommer det en äldre bil blir det mer intressant.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
L lbgu skrev:
ifall ingen uppgraderar deras programvaror. Eller är det ok ifall bilar plötsligt drar förbi dagis i 90 för att de inte klarade av att tolka skylten.
Du vet väl om att det fortfarande är föraren som har ansvaret för hastigheten? Det kan vara extremt irriterande när bekvämlighetsfunktioner inte fungerar. Men om det blir farligt så är det fortfarande förarens fel och inte bilens. Håll dig borta från dessa system så mycket du vill. Men kalla dem inte farliga. Speciellt inte innan du provat dem.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Det går mycket riktigt att stänga av parkeringssensorerna med en knapp i kupén, problemet är att systemet startas upp igen VARJE GÅNG man lägger i backen och då åter igen måste stänga av det med knappen.
När man bökar runt på gårn med en släpkärra blir detta outhärdligt tämligen omgående.
Jag vill kunna välja att detta ALDRIG startas förutom när jag själv ber om det.

Det är detta behov jag upplever att biltillverkarna är otroligt dåliga på att möta. Att som förare kunna permanent välja bort allt detta tingel-tangel och bara aktivera det när man ber om det, det ska inte behöva väljas bort varje gång man lägger i backen eller startar bilen.

Nu la ju förra skribenten in bilder som tyder på att detta kanske utvecklats åt rätt håll, personligen har jag inte kört nån bil nyare än 2010, så jag vet faktiskt inte.
På nyare modeller av VW avaktiveras parkeringssensorna bak när elen till släpet ansluts.

E Edlunn skrev:
På nyare modeller av VW avaktiveras parkeringssensorna bak när elen till släpet ansluts.
Jag har förstått att det är på så vis.

Även om det är med släpkärran jag stör mig mest på detta så slipper jag gärna detta hysteriska pipande även till vardags. Har jag klarat mig utan att köra emot något i 20 innan utan detta "hjälpmedel" så klarar jag mig bra utan det nu också.

Jag klarar av att koppla på släpkärran utan backkamera också....

Saken är den att jag vet att jag kan själv, då upplever jag det som nästan förnedrande och fördummande att använda stödhjul fastän jag lärde mig cykla för 35år sen...

Självklart klarar man backa utan sensorer och kamera. Vi har sensorer på våra bilar och ganska bekvämt, backar enbart med hjälp av backspeglarna och sista "sluttouchen" fixar sensorerna (inte med kärra då de blir avaktiverade).
Lika bra att lära sig nya funktioner för de försvinner inte med nya bilar utan blir standard.:cool: Ser inga problem med att det varnas om t.ex. något dyker upp bakom bilen, bara positivt.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ett "hjälpmedel" som jag faktiskt ifrågasätter på nya bilar är halvljusautomatiken. Vissa bilar tänder först när det är riktigt mörkt, andra aldrig (eftersom vredet står fel och föraren inte inser det) eller som idag när det var rätt rejäl dimma på morgonen. Dimma tror jag ingen bil med halvljusautomatik hanterar. Ansvaret ligger såklart alltid hos föraren, men här missar alltför många och vinsten när det fungerar är väl ändå försumbar.

Om det åtminstone var som det var på min gamla golf från tidigt 80-tal. Där tändes inte instrumentpanelen om inte halvljuset var på, dvs om det var mörkt ute och man missat halvljuset så märkte man det direkt då man inte kunde läsa av hastighetsmätaren. Idag när man åker förbi en bil med nedsläckta bakljus mitt i natten på väg utan belysning så ser man hur det lyser som en julgran inne i instrumentpanelen. Bakåt lyser det inte alls och fram är det två ficklampor.

• Gilla
Prodigys och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.