saturnus skrev:
Jag förmodar att de 2 pajasar här, som försvarar allt från LB-HUS, har något samröre med bolaget.
Vill du vara så vänlig och uveckla det här med både pajasar och samröre med bolaget? Sådana påståenden skall man ha goda belägg för om man att inte själv skall framstå som pajas. q(;^;)p

Trodde Lb-hus var ett rätt så bra företag..

kungkokos skrev:
Vill du vara så vänlig och uveckla det här med både pajasar och samröre med bolaget? Sådana påståenden skall man ha goda belägg för om man att inte själv skall framstå som pajas. q(;^;)p
Lugn...det är säkert snarare så att Saturnus har något personligt problem med LB-hus och tar all chans han kan att gräva fram 10 år gamla problem med företaget för att misskreditera dem. Desperationen är ganska tydlig. Tyvärr sänker de trovärdigheten för alla seriösa skribenter på det här forumet också när personliga vendettor som baserar sig på urklipp ur aftonbladet som är många år gamla tillåts.

Edit: med seriösa skribenter hänvisar jag inte på något sätt till mig själv.

Däremot håller jag med dig om att det är oerhört dålig stil av Saturnus att anklaga folk för saker och ting utan något som helst belägg för det han skriver. Hade det varit på ett annat forum jag är medlem på hade han varit avstängd vid det här laget.

Redigerat:
Malmöbyggaren skrev:
Trodde Lb-hus var ett rätt så bra företag..
LB-hus är inte bättre än något annat....men de är absolut inte sämre än något annat heller. Men de erbjuder i mitt tycke betydligt mer trygghet för kunden än många andra.

Standarden på husen är både upp och ner. Platta på mark med golvvärme är givetvis ett plus, konstruktioner i väggarna är helt okej, taket känns lite tveksamt men det skrivs väldigt lite om problem med deras lösning och den används av många andra som det inte heller skrivs nåt om så vi får väl förutsätta att den fungerar. Övrig standard är jättebra och det finns betydligt fler tillvalsmöjligheter än deras kataloger visar. Detta gäller även deras billigare Classic-serie.

saturnus skrev:
Hör du jhenrikj, försök nu att uppföra dig på Forumet, man smutskastar inte andra och deras inlägg i trådarna. Det är väl så, att du inte förstår vilka ärenden Allmänna Reklamations Nämnden tar upp till prövning. Då det är du själv som lagt in ARN i denna tråd, vill jag förklara att ARN inte hör hemma i denna tråd och fråga. ARN tar inte upp frågor om husentreprenader, utan de ärenden du syftar på, är anmälningar som gäller brist o fel i reparationer, underhåll och tillbyggnader på egna hem. Försök även att förstå, att de personer som fått sina husdrömmar slagna i spillror, av husföretag typ LB-HUS m fl, lider av detta.

[länk]
Hade missat det här inlägget, därav dröjesmålet...

Om vi nu ska diskutera uppförande så kan du ju börja med att sluta sprida lögner. Det var inte jag som nämde ARN först i den här tråden.

Sen...tar vi ditt andra påstående att ARN inte behandlar husentreprenader. Varför har t.ex. Älvsbyhus fällts flera gånger då? Det lär ju inte handla om reparationer underhåll eller tillbyggnad utan nybyggnation av hus, alltså det du hävdar att ARN inte tar upp. Det kan ju säkert vara så att jag har missuppfattat allting och att det i själva verket är så att ÄH inte bygger nya hus utan att det är som du säger att de bara handlar om reparationer, underhåll och tillbyggen.

Det är klart att när saker och ting skiter sig så blir det personliga tragedier och det är tragiskt. Men man kan inte ta på sig skygglapparna och köra full fart framåt och skylla på alla andra när det blir fel. Fel blir det när människor är inblandade. Men så länge du inte kan hitta trovärdiga bevis för att det bara är hos LB-hus sådana här tragedier har inträffat och inte hos några andra husföretag så bör du vara försiktig med att bara nämna LB-hus. Husföretag typ LB-hus m.fl. skriver du visserligen men det tolkar jag som alla byggföretag i som säljer hus i hela sverige för samma sak kan inträffa hos alla.

Ta det här fallet med vattenröret som exempel. Ja självklart LB-hus byggare har gjort ett allvarligt fel och sen en korkad lösning. Detta måste självklart rättas till och LB-hus erbjuder en lösning som innebär så lite besvär för alla parter som möjligt och som löser problemet. Kunden vägrar acceptera lösningen, stänger av vattnet och hävdar sedan att det är LB-hus fel att vattnet inte kommer när de själva har stängt av vattnet.

Redigerat:
Vi kan ta lite fakta om LB-hus och ARN när vi ändå är i farten. Mellan 1987 och 2006 var LB-hus anmält 12 ggr till ARN (väldigt mycket eftersom ARN inte hanterar såna fall) 1 gång av dessa 12 fälldes LB-hus (också det mycket märkligt eftersom ARN inte hanterar sådana här fall) och 1 gång av 1 möjliga alltså 100% av gångerna följde LB-hus nämndens rekommendation (vilket jag inte begriper varför eftersom ARN inte behandlar sådana saker).....

Under de här 20 åren skulle jag tro att LB-hus levererade runt 15 000 hus eller fler men det är en gissning bara.

Redigerat:
jhenrikj skrev:
LB-hus är inte bättre än något annat....men de är absolut inte sämre än något annat heller. Men de erbjuder i mitt tycke betydligt mer trygghet för kunden än många andra.
Jag tycker faktistk att LB-hus är mycket bättre än många andra bl.a. av följande:

- Totalentreprenad
- P-märkning vilket är en unik kvalitetsstämpel som inget annat bolag har
- Under de senaste åren har de varit mycket tidiga med att ha "det senaste" som standard. Tex. först med 300 mm isolering under plattan och elite extreme-fönster. Skippade kartongbeklädd gips i badrum långt innan det förbjöds. Mycket tidiga med att projektera ett passivhus o.s.v.
- Modernast fabrik som levererar exakta byggstaser med väldigt god passform
- Trycktestar sina hus. Inte många andra som gör det (vet att Myresjöhus gör det också)
- Avtalen updateras snabbt enligt konsumentverkets rekommendationer vilket är väldigt seriöst. Har tittat på andra standardavtal från andra stora hustillverkare vilka varit mycket sämre utformade ur konsumentens perspektiv.

Anser därför att LB-hus som företag levererar ett riktigt bra helhetskoncept som har ett stort mervärde än att de bara bygger bra hus.

Andra husföretag jag skulle kunna tänka mig att bygga med är Eksjöhus, Myresjöhus och Götenehus. Skulle även snegla på Björklidenhus om jag var ute efter ett billigare hus.

Bygger med LB-hus, huset snart klart. Under resans gång har det dykt upp några smärre fel, men det har alltid varit snabb respons och åtgärd från LB-hus, från säljare o byggare. Deras tillgänglighetsgrad är hög. Även om du bygger med totalentreprrenad måste du som byggherre själv vara aktiv och hålla koll. Det ansvaret kommer du aldrig ifrån. Läs, kontrollera papper och ritningar.

Om vi skulle bygga igen skulle vi välja LB-hus igen, eller Eksjöhus eller Myresjöhus.

Evi skrev:
Bygger med LB-hus, huset snart klart. Under resans gång har det dykt upp några smärre fel, men det har alltid varit snabb respons och åtgärd från LB-hus, från säljare o byggare. Deras tillgänglighetsgrad är hög. Även om du bygger med totalentreprrenad måste du som byggherre själv vara aktiv och hålla koll. Det ansvaret kommer du aldrig ifrån. Läs, kontrollera papper och ritningar.

Om vi skulle bygga igen skulle vi välja LB-hus igen, eller Eksjöhus eller Myresjöhus.
Där har vi grejen. Och det gäller alla byggen!

Jo som Evi skriver, det är en tråkig utveckling husspekulanterna går till mötes, då alla avsäger sig ansvaret, och den enskilde byggheren skall överta allt ansvar. = forskning, utveckling och uppförandet av villan, något som främst Boverket och kommunernas byggavdelning kunde hjälpa till med. Men då det saknas kompetens där, så hamnar vi där vi är idag. För visst fanns det röster på 60-70 talat som talande om problemen med platta på mark i vattensjuka områden. Men vad jag vet så var där ingen bygginspektör som hade någon kritik mot byggsättet denne var ute för att granska. Vem har då ansvaret, jo enligt dagens mått, är det byggherren. Det är inte alltid så att byggherren själv är byggnadsingenjör, utan kan även vara en ensamstående mamma eller en sömerska.

Vi bygger med LB-hus och har inteupplevt några större prolem däremot det här med byggherre verkar dom ha fått om bakfoten,jag läser en byggutbildning och har haft entreprenadjuridik nu ,
LB-hus kontrakt är skrivet med ABS 09 =Allmänna bestämmelser småhusentreprenad och om man läser denna så ska man som kund eller beställare inte kunna vara byggherre utan företaget som erbjuder nyckelfärdigt är byggherre ....Beställare är man som kund enligt ABS09 ....
Om man är byggherre kommer andra krav tex arbetsmiljöansvar ...

Som jag förstått det kan man inte frånsäga sigg byggherre-eptietet till ett företag via kontraktet. Dock kanske det är möjligt att avtala via en separat överrenskommelse er emellan om att dom skall agera byggerre och överta detta ansvar. Men mot myndigheten kommer du alltid att vara den officiella byggherren enligt Plan och Bygglagens definition - Byggherre kallas den som för egen räkning utför eller låter utföra byggnads-, rivnings- eller markarbeten....

Jo Du har rätt kungkokos, vad jag menar, är det inte till att lasta över för mycket ansvar på en enkel villaköpare. Och hur kommer det att gå i förlängningen, när vi hamnar på operationsbordet för ett hjärtbyte, skall patienten tar över ansvaret.......eller, vi är kanske där redan.

Elmattes, det är just därför man har krav på en kvalitetsansvarig (KA) som ser till att lagar och regler efterföljs, men ytters är det Byggherren som ansvarar.

Redigerat:
Istämmer helt och hållet. För mycket ansvar för en privatperson som ofta är lekman. Detta ansvar borde självklart ligga på entrepreören - annars borde dom inte få genomföra en byggnation.

Jag säger det igen i ABS09 finns ingen definition av byggherre utan bara beställare
LB-hus i detta fall ska vara byggherre om man ska följa texten just för att skydda folk som är engångsbyggare från ansvar man tar över huset när det är färdigt det är grejen med ABS annars skulle man bygga enligt ABT då är beställaren byggherre....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.