Hör du jhenrikj, försök nu att uppföra dig på Forumet, man smutskastar inte andra och deras inlägg i trådarna. Det är väl så, att du inte förstår vilka ärenden Allmänna Reklamations Nämnden tar upp till prövning. Då det är du själv som lagt in ARN i denna tråd, vill jag förklara att ARN inte hör hemma i denna tråd och fråga. ARN tar inte upp frågor om husentreprenader, utan de ärenden du syftar på, är anmälningar som gäller brist o fel i reparationer, underhåll och tillbyggnader på egna hem. Försök även att förstå, att de personer som fått sina husdrömmar slagna i spillror, av husföretag typ LB-HUS m fl, lider av detta.
http://www.byggahus.se/node/34
http://www.byggahus.se/node/34
Varför hänvisar Du till mitt inlägg, Jag har inte skrivit; MYCKET negativt.IWS skrev:När man skriver att man har läst MYCKET negativt om LB-hus anser åtminstone jag att man ligger till gränsen till osanning. En konkurs som har skett för 17år sedan ser jag inte heller hur det skulle ha för relevans. Jag har sökt en hel del på just LB-hus och mitt intryck med flera verkar det just vara positivt.
Precis som essetR inleder sin tråd med, så går det att hitta MYCKET negativt om LB-HUS byggen
http://sydsvenskan.se/omkretsen/staffanstorp/article106563/Utan-varmvatten-sedan-januari.html
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4709597.ab?service=print
http://sydsvenskan.se/omkretsen/staffanstorp/article106563/Utan-varmvatten-sedan-januari.html
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4709597.ab?service=print
Redigerat:
Jag har ingen egen erfarenhet av LB-hus.
Men på samma område står det ett LB-hus, och senare då vi var i ett LB visningshus och berättade för säljaren var vi hade tomt så berättade han att han sålt hus där och vi sa att vi redan visste det.
Nåja, han bad oss hälsa till paret i LB-huset.
Vi gjorde det, och paret i LB-huset verkade glada.
Han är förövrigt byggingenjör av något slag till utbildning och i yrket, så om paret skulle varit väldigt missnöjda tycker jag nästan att vi borde ha fått höra något om det.
Mig veterligen har inte LB-hus någon värre andel av missnöjda kunder än andra tillverkare. Antagligen går det att hitta någon missnöjd kund hos varje hustillverkare.
Men på samma område står det ett LB-hus, och senare då vi var i ett LB visningshus och berättade för säljaren var vi hade tomt så berättade han att han sålt hus där och vi sa att vi redan visste det.
Han är förövrigt byggingenjör av något slag till utbildning och i yrket, så om paret skulle varit väldigt missnöjda tycker jag nästan att vi borde ha fått höra något om det.
Mig veterligen har inte LB-hus någon värre andel av missnöjda kunder än andra tillverkare. Antagligen går det att hitta någon missnöjd kund hos varje hustillverkare.
Mina mycket nogranna genomgångar och jämförelser av budget, avtal, konstruktion, entreprenadform, referenser mm visade att LB-Hus skulle vara ett av de bästa alternativen i Uppsala-regionen. Jag ville helst bygga med dom men eftersom de just då inte kunde lösa konstruktionen av vårt egetritade hus valde vi Götenehus. Nästa gång vi bygger kommer LB-Hus absolut vara ett av dom företagen vi tillfrågar först.
Saturnus - Det var jag som tog upp ARN i denna tråd och dom hör garanterat hemma här - vem har sagt något om entreprenadstvister? Sånt brukar dessutom inte behövas när man bygger med totalentreprenad. Däremot bör man dra öronen åt sig om ARN har många anmälningar på en husfirma då det skulle innebära att de leverar felaktiga produkter. ARN är den första instansen man går till och först när inget händer här går man vidare till tingsräten. Men absolut, det skadar inte att även kolla tingsrätten. Har dock för mig att LB-Hus inte hade haft någon tvist i Uppsala när jag undersökte marknaden. Kan vara bra att kolla kontoret där man planerar bygga.
Saturnus - Det var jag som tog upp ARN i denna tråd och dom hör garanterat hemma här - vem har sagt något om entreprenadstvister? Sånt brukar dessutom inte behövas när man bygger med totalentreprenad. Däremot bör man dra öronen åt sig om ARN har många anmälningar på en husfirma då det skulle innebära att de leverar felaktiga produkter. ARN är den första instansen man går till och först när inget händer här går man vidare till tingsräten. Men absolut, det skadar inte att även kolla tingsrätten. Har dock för mig att LB-Hus inte hade haft någon tvist i Uppsala när jag undersökte marknaden. Kan vara bra att kolla kontoret där man planerar bygga.
Nej, alla husföretag har tvister med någon, det finns inget husföretag som är felfritt. Det finns sådana som har mindre tvister än andra och dit hör enligt min erfarenhet de senaste åren LB-hus. Nu lyckades faktiskt Saturnus hitta ett fall från senaste året, det andra är 5 år gammalt, där jag skymtar lite kvällstidningsjournalistik. Ja, LB-hus kan mycket väl ha ritat fel på sina ritningar, men eftersom kunden måste granska och godkänna och skriva under varje ritning så får han faktiskt skylla sig själv om han inte upptäckte att det var felritat tycker jag. Sen erbjuds han kompensation för sitt eget misstag men tycker det är roligare att få vara med i tidningen ett tag.nybyggd skrev:
Vet hur noga det är med just ritningsgranskningen, det gäller att kolla allt och inte släppa igenom minsta siffra som man anser vara fel utan att kolla upp det först. Jag anmärker på felen redan på granskningshandlingar, långt innan det blir bygghandling som skall signeras....
Men Mikael_L, du borde veta bättre, än att hänvisa till någon som är nöjd, för det är väl så det skall vara. De allra flesta är säkert nöjda med sina LB-HUS. Men denna tråd visar, att när det uppstår problem med LB-HUS totalentreprenad, ja då har man inget intresse av att hjälpa sina kunder, trots många år på marknanden och dessutom en av de största inom denna sektor. Om det nu är ett fåtal kunder som råkar illa ut, så skulle det vara en smal sak från bolagets sida, att ställa allt till rätta, kan knappast påverka bolagets ekonomi, men skulle ge så oerhört mycket tillbaka. Jag förmodar att de 2 pajasar här, som försvarar allt från LB-HUS, har något samröre med bolaget.Mikael_L skrev:Jag har ingen egen erfarenhet av LB-hus.
Rätta mig om jag inte har fel, men dina länkhänvisningar är ju daterade mars 2009 och maj 2005. Hänvisningen till 2005 saknar ju en del relevans i sammanhanget, det är ju fem år sedan...saturnus skrev:
Och du kanske skulle definiera ordet "MYCKET" om du nu anser att du grävt upp en massa dynga om företaget genom att hitta två hänvisningar på fem år.
Jag anser som en del övriga här på forumet att det går att hitta undermåliga hantverkare och byggledare bland alla företag, likväl som det går att hitta duktiga. Att uttala sig generellt tror jag man ska vara försiktig med...'
Själv är jag oerhört nöjd med LB-hus, har precis flyttat in i mitt hus. Likväl vet ja gatt jag säkerligen varit missnöjd med LB-hus, om jag stött på dåliga säljare, byggledare och hantverkare!
Vi kan nog fortsätta på kamilenskis lista och skriva upp alla husleverantörer vi känner till. Finns alltid någon som har något att klaga på hos någon. Den viktigaste lärdomen av det här är att bygga hus är svårt. Alldeles för svårt för att gemene man egentligen skall syssla med det på egen hand. Och att kontrollen på våra byggen är alldeles för dålig.
Byggare är ofta stressade med mer och mer fel som följd. Jag jobbar själv i byggbranschen och har de senaste veckorna blivit alldeles för väl påmind om vilka följder det kan bli när stressen blir för hög. Så länge som det bara är matriella skador må det väl vara hänt men som ni säkert vet så har stressfaktorn lett till att 3 byggnadsarbetare har omkommit senaste veckan.
Tid är pengar är ett uttryck som tyvärr är alldeles för sant i byggvärlden. Alla vill ha sitt färdiga hus så fort som möjligt. Hade inte tidsjakten varit så fruktansvärd så hade man kunnat genomföra mycket bättre kontroller på alla delar. Människor gör fel, men får andra människor komma dit och titta på det så upptäcks ofta felen, men hur många småhusentreprenader i dag har med i tidplanen att det skall göras ett uppehåll mellan varje del av bygget för att oberoende besiktningsmän ska kunna komma dit och kontrollera bygget?
Nu blir det reklam...Besiktningsman.se tillhandahåller en tjänst som de kallar helprojektbesiktning, där ingår
1. Kontroll av mark, grus, dränering.
2. kontroll av betongplatta, källarväggar
3. kontroll av husstomme
4. kontroll av våtrum - tätskikt
5. kontrollbesiktning av bygget 2 veckor före slutbesiktning
6. Slutbesiktning.
7. Efterbesiktning för att kontrollera att påpekanden på slutbesiktning är åtgärdade...
Lägger man där till att VVS och el skall kontrolleras av oberoende experter på respektive område så har man nog kommit väldigt långt. Egentligen tycker jag att det borde vara obligatoriskt att genomföra dessa kontroller när man bygger, tyvärr är det ju en ekonomisk fråga och det är ju som vi alla vet dyrt nog att bygga redan nu....
Att det sen blir tvister för att folk inte vet vad det är de har kommit överens om, det går nog tyvärr aldrig att komma bort från.
Byggare är ofta stressade med mer och mer fel som följd. Jag jobbar själv i byggbranschen och har de senaste veckorna blivit alldeles för väl påmind om vilka följder det kan bli när stressen blir för hög. Så länge som det bara är matriella skador må det väl vara hänt men som ni säkert vet så har stressfaktorn lett till att 3 byggnadsarbetare har omkommit senaste veckan.
Tid är pengar är ett uttryck som tyvärr är alldeles för sant i byggvärlden. Alla vill ha sitt färdiga hus så fort som möjligt. Hade inte tidsjakten varit så fruktansvärd så hade man kunnat genomföra mycket bättre kontroller på alla delar. Människor gör fel, men får andra människor komma dit och titta på det så upptäcks ofta felen, men hur många småhusentreprenader i dag har med i tidplanen att det skall göras ett uppehåll mellan varje del av bygget för att oberoende besiktningsmän ska kunna komma dit och kontrollera bygget?
Nu blir det reklam...Besiktningsman.se tillhandahåller en tjänst som de kallar helprojektbesiktning, där ingår
1. Kontroll av mark, grus, dränering.
2. kontroll av betongplatta, källarväggar
3. kontroll av husstomme
4. kontroll av våtrum - tätskikt
5. kontrollbesiktning av bygget 2 veckor före slutbesiktning
6. Slutbesiktning.
7. Efterbesiktning för att kontrollera att påpekanden på slutbesiktning är åtgärdade...
Lägger man där till att VVS och el skall kontrolleras av oberoende experter på respektive område så har man nog kommit väldigt långt. Egentligen tycker jag att det borde vara obligatoriskt att genomföra dessa kontroller när man bygger, tyvärr är det ju en ekonomisk fråga och det är ju som vi alla vet dyrt nog att bygga redan nu....
Att det sen blir tvister för att folk inte vet vad det är de har kommit överens om, det går nog tyvärr aldrig att komma bort från.
Jodå, jag skäms :blushing:saturnus skrev:
Det är när det går åt skogen som företaget prövas, inte när det går bra.
Men jag har ändock läst åtskilligt här på forumet, och nog tycker jag rätt många av hustillverkarna får sig en släng av sleven. Och att jag har inte uppfattat att LB-hus sticker ut något mer i missnöjesfrekvens än de andra.
Jag tror att man ska vara jättenoggrann och relativt misstänksam oavsett vilket hus man tänkt köpa. Kolla upp så många som möjligt som byggt samma hus i regionen, så man får koll på hur hussäljaren och bygglagen just där verkar sköta sig.
Få veta i förväg vilket bygglag som ska sätta upp ens eget hus och detta inskrivet i kontraktet kanske t.o.m
Läsa på forum, givetvis.
Kolla av med ARn och kommunens konsumentvägledning, om dom hört nåt.
Kolla bokföring och inbetalning av moms och sånt, på både husfabrik och underentreprenörer.
Jaja, jag har ingen susning om allt man bör/måste kolla. Jag är bara så glad att jag bygger själv istället.
Har skrivit det här i ett gäng olika hustrådar, men det tål att upprepas:
Det är monteringen av huset som är den kritiska punkten. Majoriteten av alla problem med prefabricerade hus kan kopplas ihop med monteringen, såsom att det tagit för lång tid att montera samtidigt som det ösregnat, alternativt rena felmonteringar.
Alla hus som byggs i fabrik byggs under optimala förhållanden och det är därför osannolikt att kvalitén i väggblocken skulle skilja sig avsevärt mellan LB-hus, Eksjöhus, Myresjöhus m.fl.
Kvalitén kan därför skilja sig avsevärt mellan ett nyckelfärdigt Myresjöhus i Dalarna och ett i Malmö. Kolla därför upp vem som monterar huset (här i Umeå är det en lokal firma som monterar LB-hus) och be om referenser.
Det är monteringen av huset som är den kritiska punkten. Majoriteten av alla problem med prefabricerade hus kan kopplas ihop med monteringen, såsom att det tagit för lång tid att montera samtidigt som det ösregnat, alternativt rena felmonteringar.
Alla hus som byggs i fabrik byggs under optimala förhållanden och det är därför osannolikt att kvalitén i väggblocken skulle skilja sig avsevärt mellan LB-hus, Eksjöhus, Myresjöhus m.fl.
Kvalitén kan därför skilja sig avsevärt mellan ett nyckelfärdigt Myresjöhus i Dalarna och ett i Malmö. Kolla därför upp vem som monterar huset (här i Umeå är det en lokal firma som monterar LB-hus) och be om referenser.
Meningen med denna tråd var inte att ni skulle hoppa på varandra. Jag har personligen hört massa negativt om LB hus jämfört med tex trivselhus, eksjöhus, vallsjöhus mm. Därav inte sagt att jag läst det negativa här på forumet.
Och visst kan man hitta negativt om alla hustillverkare om man vill. Men även om det är 1år sedan eller 5 år sedan är det faktiskt intressant i och med att det inte är gratis att bygga hus, speciellt inte om något skulle gå fel.
Och visst kan man hitta negativt om alla hustillverkare om man vill. Men även om det är 1år sedan eller 5 år sedan är det faktiskt intressant i och med att det inte är gratis att bygga hus, speciellt inte om något skulle gå fel.