Vad jag menade var mest att LB-hus har sina problembyggen precis som alla andra. I övrigt håller jag med dig om allt ovan att de försöker verkligen vara bland de bästa. Sen är väl LB-hus Sveriges 4:e största husleverantör tror jag, och om man har levererat över 43 000 hus så vore det konstigt om inte ett fåtal av dessa drabbas av problem, det är människor som bygger trots allt.kungkokos skrev:Jag tycker faktistk att LB-hus är mycket bättre än många andra bl.a. av följande:
- Totalentreprenad
- P-märkning vilket är en unik kvalitetsstämpel som inget annat bolag har
- Under de senaste åren har de varit mycket tidiga med att ha "det senaste" som standard. Tex. först med 300 mm isolering under plattan och elite extreme-fönster. Skippade kartongbeklädd gips i badrum långt innan det förbjöds. Mycket tidiga med att projektera ett passivhus o.s.v.
- Modernast fabrik som levererar exakta byggstaser med väldigt god passform
- Trycktestar sina hus. Inte många andra som gör det (vet att Myresjöhus gör det också)
- Avtalen updateras snabbt enligt konsumentverkets rekommendationer vilket är väldigt seriöst. Har tittat på andra standardavtal från andra stora hustillverkare vilka varit mycket sämre utformade ur konsumentens perspektiv.
Anser därför att LB-hus som företag levererar ett riktigt bra helhetskoncept som har ett stort mervärde än att de bara bygger bra hus.
Andra husföretag jag skulle kunna tänka mig att bygga med är Eksjöhus, Myresjöhus och Götenehus. Skulle även snegla på Björklidenhus om jag var ute efter ett billigare hus.
Redigerat:
Menar du att man i ABS09 formulerar sig på annat sätt än PBL - Svensk lagstiftning? Låter mycket intressant - vilken formulering i ABS09 är det du menar?Elmattes skrev:Jag säger det igen i ABS09 finns ingen definition av byggherre utan bara beställare
LB-hus i detta fall ska vara byggherre om man ska följa texten just för att skydda folk som är engångsbyggare från ansvar man tar över huset när det är färdigt det är grejen med ABS annars skulle man bygga enligt ABT då är beställaren byggherre....
Jo, det känner jag förstås till, men jag tycker fortfarande att det låter konstigt att man skulle kunna frånsäga sig byggherre-rollen. Det är en helt annan fråga än konsumentskydd enligt konsumenttjänstlagen.Elmattes skrev:
Redigerar för att säga att jag håller med i Saturnus inlägg nedan.
Redigerat:
men Elmattes, det var inte det vi talade om, när vi växlade över, till ansvaret som läggs på Byggherrens axlar. Du menade att beställaren inte var byggherren förrän huset stod klart och nycklarna överlämnats. Jag misstänker att du menar en annan form husbyggen, där husföretaget låter uppföra något eller några hus till försäljning, i det läget, är bolaget byggherren. Men inte om Du beställer ett hus från bolaget, då är du byggherre från starten, och skall närvara t ex vid samrådsmöte med kommunens byggavdelning.Elmattes skrev:
Saturnus:Som byggherre har jag även ett arbetsmiljöansvar....Vad jag har förstått så ska ABS09 skydda förstagångsbyggare från sådana här saker som arbetsmiljö m.m . Jag ska höra med min lärare i morgon vad han säger..
Blir intressant! Fräga gärna vilka konkreta formulernigar som i avtalet skulle innebära denna ansvarsförskjutning!Elmattes skrev:
I LB-hus kontrakt står det glasklart att LB-hus ansvarar för arbetsmiljön. Folk som bygger med LB har kanske svårt att komma ihåg vad som regleras i kontraktet och vad som regleras med ABS09. Men oavsett så har man inget arbetsmiljöansvar som beställare. Jag har inte kontraktet här så jag kan inte säga vad som står ordagrant.kungkokos skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 671 inlägg
Från den 1 januari 2009 övergår ansvaret för arbetsmiljön på byggarbetsplatsen automatiskt till den entreprenör du anlitar. Läs mer här.Elmattes skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 671 inlägg
För ett par år sedan började ARN ta upp även klagomål på småhusentreprenader, tidigare gjorde man det inte. Någon nämner att ARN har fått in ett visst antal klagomål på LB-hus sedan 1989 och det kan inte stämma.saturnus skrev:Hör du jhenrikj, försök nu att uppföra dig på Forumet, man smutskastar inte andra och deras inlägg i trådarna. Det är väl så, att du inte förstår vilka ärenden Allmänna Reklamations Nämnden tar upp till prövning. Då det är du själv som lagt in ARN i denna tråd, vill jag förklara att ARN inte hör hemma i denna tråd och fråga. ARN tar inte upp frågor om husentreprenader, utan de ärenden du syftar på, är anmälningar som gäller brist o fel i reparationer, underhåll och tillbyggnader på egna hem. Försök även att förstå, att de personer som fått sina husdrömmar slagna i spillror, av husföretag typ LB-HUS m fl, lider av detta.
[länk]
Jag gjorde en lista över företag med mer än 2 klagomål till ARN inom området bostad under förra året och där var inte LB-hus med, även om flera hustillverkare figurerar där. http://www.byggahus.se/artiklar/anmalningar-till-arn-2009
Det är mycket spekulationer och felaktigheter i den här tråden. Det vore trevligt om någon som faktiskt har byggt med LB-hus kunde uttala sig.
Jag har byggt med LB-hus. Vi flyttade in jan-10 och det stämmer att entreprenören, i vårt fall LB-hus, tagit över arbetsmiljöansvaret. Det var inget vi behövde fundera över eller lägga någon energi på.
Jag ber om ursäkt för min okunnighet vad gäller de ändringar som skett senare år. Men nu bygger jag själv, så dessa förändringar påverkar inte mitt bygge. Frågan gällde dock, vem som är Byggherre, men då har även det ändrats, för de som anlitar ett byggföretag.
Jo jag har också byggt med LB-HUS, med mycket strul och problem.
Jo jag har också byggt med LB-HUS, med mycket strul och problem.