13 585 läst ·
382 svar
14k läst
382 svar
Åklagarmyndigheten: Fängelse för de med pirat-tv
På konsumentens sida
· 3 630 inlägg
Räcker inte med böter, Åklagarmyndigheten vill ha fängelse på straffskalan för de som köper illegal IPTV.
Du kan läsa artikeln här: Åklagarmyndigheten: fängelse för de med pirat-tv
Du kan läsa artikeln här: Åklagarmyndigheten: fängelse för de med pirat-tv
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Pengar styr tyvärr, liknande scenario när man jagade ”pirater”…
Men övriga samhällsproblem finns inte tillräckligt resurser till.
Jaga IPTV användare, vilket inte är olagligt ännu, det vill man lägga resurser på.
Men att det mördas personer på öppen gata med militära vapen, det har man inte tillräckligt resurser till.
Så jävla skev utveckling, snacka om att det är endast pengar som styr…
Men övriga samhällsproblem finns inte tillräckligt resurser till.
Jaga IPTV användare, vilket inte är olagligt ännu, det vill man lägga resurser på.
Men att det mördas personer på öppen gata med militära vapen, det har man inte tillräckligt resurser till.
Så jävla skev utveckling, snacka om att det är endast pengar som styr…
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 327 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 327 inlägg
Läste en intressant artikel för något år sedan kring straffskalor. Tror den handlade om vargjakt och varför det var så högt straff på det vs typ tex gängvåld.
Antingen spärrar man ju inte folk för att bli av med dem från samhället, men i andra fall handlar det bara om att skrämma folk från att begå brott. För just vargjakt såg man att de som begår den typen av brott är rädda för fängelse, så om straffet riskerar att bli högt kommer de inte skjuta vargar. Därav hög straffskala.
Så även om straffskalan ser konstig ut kan det finnas logik bakom, för det leder till önskad förändring.
Antingen spärrar man ju inte folk för att bli av med dem från samhället, men i andra fall handlar det bara om att skrämma folk från att begå brott. För just vargjakt såg man att de som begår den typen av brott är rädda för fängelse, så om straffet riskerar att bli högt kommer de inte skjuta vargar. Därav hög straffskala.
Så även om straffskalan ser konstig ut kan det finnas logik bakom, för det leder till önskad förändring.
Glöm inte de typ 200 000 som "brukar" OnlyFans och heller inte de ca 700 000 som brukar narkotika... Tycker vi kan kasta in alla i fängelse jag. Det blir en vinst för samhället lite längre fram.Unikt namn skrev:
Hur ser respektive straffskala ut?P Posselosse skrev:
Det var lite oväntat. All forskning jag har läst om visar att stränga straff inte avskräcker. Det gäller alltså inte vargjakt?P Posselosse skrev:
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 327 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 327 inlägg
Jag kommer inte ihåg detaljerna, men kommer ihåg resonemanget för att jag tyckte det var intressant och rimligt. En som mördar eller våldtar kommer inte ändra sitt beteende bara för att man förlänger straffet, men en "vanlig" person som inte vill falla ur samhället om de blir påkomna kanske anpassar sitt beteende mer efter risk.P pmd skrev:
Kan dock inte hitta det nu när jag googlar