745 987 läst ·
2 895 svar
746k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Ja, aldrig nånsin haft, blir för bökigt för ungarna att larma på/av fm/em, ska vara så att larmet slås av antigen när man låser upp med nyckel, alt taggar in via kodlås, alt att den känner av telefonen, känns väldigt omodernt med att knappa..
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Ja, kanske. Men jag tror i o f s att de flesta med Ajax-larm inte använder knappsatsen (den ingår t ex inte ens i de mindre paketen) utan använder antingen appen eller Ajax SpaceControl nyckeln. Knappsatsen är dock smidig när man lämnar huset eftersom man då bara trycker på en knapp (vilket även barnen klarar av) och lämnar huset, men som sagt inget krav.
För att förtydliga finns i dagsläget följande möjligheter att larma av/på ett Ajax-larm:
1) Ajax-appen
2) Nyckelringen
3) Knappsatsen
Vilket sätt man föredrar är ju en smaksak, men inget av sätten känns speciellt svårt för mig.
För att förtydliga finns i dagsläget följande möjligheter att larma av/på ett Ajax-larm:
1) Ajax-appen
2) Nyckelringen
3) Knappsatsen
Vilket sätt man föredrar är ju en smaksak, men inget av sätten känns speciellt svårt för mig.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Eller kanske någon möjlighet att synka via IFTTT framöver kanske? Vem vet.T Tosse skrev:
Oavsett verkar det som utvecklarna på Ajax är väldigt framåt och utnyttjar alla möjligheter. Att man inte är knuten till något större bolag gör ju även att man kan vara mer flexibel i vilka lösningar/anslutningar man kan tillåta.
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Av erfarenhet kan jag säga att barnen ytterst sällan är problemet. Vet många kunder där barnen 7-8 år hanterar det bättre än föräldrarna. De är så vana med teknik, app'ar och är också också vana med koder från sina telefoner.H Husqvarna220Ac skrev:
Oftast bara föräldrarna som tror att det ska bli ett problem.
Värre med våra pensionärer. De har inte samma naturliga relation till just app'ar m.m. Fast även de brukar lära sig att hantera det. Vet att många uppskattar app'en då de kan larma på/av från utsidan i lugn och ro utan den mentala stressen med att slå kod samtidigt som det piper o nedräkningen tickar.
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
I Norrland som nu och det är -13 grader samt äger en iPhone som vi. Den tål inte kyla så det är måste med knappsats
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Jag har kört med iPhone sedan 2009, i Norrland och utan några större problem, men visst presterar LI-ION sämre vid kyla, men det är knappast relaterat till just iPhone, utan själva batteritekniken.
Min GoPro har också sämre batteritid vid skidåkning i jämförelse mot vid downhill/trail-cykling...
Min GoPro har också sämre batteritid vid skidåkning i jämförelse mot vid downhill/trail-cykling...
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Det är ett känt problem med iPhone och dess batteriteknik så klart. Utformningen är väl så att batteriet blir utsatt på IPhone.De flesta jag känner har problem inkl. Mig själv blir den rejält kall så sjunker kapaciteten drastiskt att sen gå tillbaka när den blivit varmare. De är framför allt från iPhone 6 de började. Har även haft android telefoner och inte haft samma problem men men...så jag upplever det och vill inte att jag eller mina barn står där och telefonen är död. Därför har jag knappsats.richardtenggren skrev:
Finns ju geofence i appen. Larmar den inte av/på ?
För övrigt. Har försökt hitta ett sätt att på min baksida kunna se om larmet är av eller på. Såg att på homesiren sitter det en output för led på baksidan. Frågade ajax och dom sa att den är till för att ansluta extern led lampa (utöver den inbyggda som syns lite dåligt i dagsljus) . Nån som vet vad det är för typ av kontakt ? Samt kanske tips på en passande led lampa ?
Finns ju jäkligt mycket möjlighet om man vill med larmet då både sirener/sensorer mm har inputs outputs. Tyvär lämnar ajax väldigt dålig information om vad för grejer man kan använda. Tex så funkar en vanlig door protection aldeles utmärkt för att koppla in vilken ip kamera man vill som har en output att kunna trigga larm/push notiser i larmet tex dahua, ser det som en ganska stor säljgrej om ajax hade gett lite mer info om sånt. Kom inte på vad kontakten hette då heller så fick göra en egen till min ena kamera.
För övrigt. Har försökt hitta ett sätt att på min baksida kunna se om larmet är av eller på. Såg att på homesiren sitter det en output för led på baksidan. Frågade ajax och dom sa att den är till för att ansluta extern led lampa (utöver den inbyggda som syns lite dåligt i dagsljus) . Nån som vet vad det är för typ av kontakt ? Samt kanske tips på en passande led lampa ?
Finns ju jäkligt mycket möjlighet om man vill med larmet då både sirener/sensorer mm har inputs outputs. Tyvär lämnar ajax väldigt dålig information om vad för grejer man kan använda. Tex så funkar en vanlig door protection aldeles utmärkt för att koppla in vilken ip kamera man vill som har en output att kunna trigga larm/push notiser i larmet tex dahua, ser det som en ganska stor säljgrej om ajax hade gett lite mer info om sånt. Kom inte på vad kontakten hette då heller så fick göra en egen till min ena kamera.
Redigerat:
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Samma kontakt till både homesiren's utgång som doorprotect's ingång. Följer med en kontakt till varje siren o doorprotect.V Vårtimer skrev:Finns ju geofence i appen. Larmar den inte av/på ?
Utgången på HomeSiren är 3VDC för just LED (blinkar i takt med den inbyggda). Om du hittar en LED på ca 3V är det bara koppla på direkt, då behövs inga motstånd.
Har satt en bredvid altandörren så man inte går ut där när nattläget är på.
Erik Hellgren skrev:
Samma kontakt till både homesiren's utgång som doorprotect's ingång. Följer med en kontakt till varje siren o doorprotect.
Utgången på HomeSiren är 3VDC för just LED (blinkar i takt med den inbyggda). Om du hittar en LED på ca 3V är det bara koppla på direkt, då behövs inga motstånd.
Har satt en bredvid altandörren så man inte går ut där när nattläget är på.
[video]
Sitter den i dörrknoppen ? . Lösa dioder har jag säkert hemma. Hade vart nice med nån form av kåpa/skydd över. Får väl bygga in den i en fingerborg eller nåt hehe. Återkommer med bild när det blir gjort
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Sitter bara fasttryckt i locket till en bit kabelkanal. Skulle bara vara ett test, men nu är det nog permanentV Vårtimer skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 134 inlägg
[
Klockrent! Har precis funderat på att göra detsamma, men har ingen koll på vilken LED jag skall använda eller om jag behöver fler färger (har ännu inte fått min innesiren). Om du har möjlighet får du gärna skicka någon länk på en LED som funkar.Erik Hellgren skrev:
Tack så mycket!