V Vårtimer skrev:
Testade en rolig grej idag med ajax larmet. Har spånat på ett sätt att integrera larmet med andra smart hem produkter. Gjorde en applet i IFTTT så att när jag får notiser från ajax så blinkar min nanoleaf lampa i rött/blått. Tänkte göra en ny applet nu att när larmet går så ställer den in scenen cops. Eller red alert den funkar med hue också tror jag. Tyvär blir det en fördröjning på några sekunder.
Berätta gärna mer om hur du gjort

J
V Vårtimer skrev:
Testade en rolig grej idag med ajax larmet. Har spånat på ett sätt att integrera larmet med andra smart hem produkter. Gjorde en applet i IFTTT så att när jag får notiser från ajax så blinkar min nanoleaf lampa i rött/blått. Tänkte göra en ny applet nu att när larmet går så ställer den in scenen cops. Eller red alert den funkar med hue också tror jag. Tyvär blir det en fördröjning på några sekunder.

Spännande! Jag hittade den här inofficiella (?) klienten precis. https://github.com/igormukhingmailcom/ajax-systems-api/blob/master/README.md

Någon som har testat ännu? Tänkte leka lite med den i helgen.

J
Kunde inte hålla mig till helgen. Tyvärr verkar klienten vara beroende av en webbtjänst som inte är aktiv längre (https://app.ajax.systems/#!/login/). Synd! Hoppas att de öppnar upp sitt nya API snart.

Inget super-batteri direkt...

• Skärmklipp av en mobiltelefonapp visande logg för batteristatus och serveranslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har mitt Ajax larm liggandes då jag väntar på fler komponenter. Men hur struligt är det att lägga till en keypad, fireprotect och home siren i efterhand? Eller kan man koppla in allt men har själv larmet disable till resten av grejorna kommer och lägga in dem och köra igång allt då?

J
Det är väldigt enkelt att koppla in fler komponenter i efterhand. Du scannar bara en kod som sitter på komponenten med mobilkameran och väljer vilket rum den är placerad i. Det enda du behöver från början är hubben. Du kan även ha larmet aktiverat utan siren och ändå få notiser till mobilen.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Skärmdump av enhetsinformation som visar GSM-signal, batterinivå och att mobilen är frånkopplad.
Skapa konto
Har börjat koppla in. Dock får jag detta? Varför blir det så? Dvs mobil frånkopplad.

Aktiverat sim-kortet? När jag kopplade in mitt var jag tvungen att först aktivera kortet i en telefon. Tog nog bort pinkod också.

// Jens

J Jääns skrev:
Aktiverat sim-kortet? När jag kopplade in mitt var jag tvungen att först aktivera kortet i en telefon. Tog nog bort pinkod också.

// Jens
alltså jag har stoppat in det i en telefon då aktiveras det automatiskt. Pin är normalt av. Behövde aldrig slå in en pinkod då heller

Eller hur är det en helt vanlig comviq kontantkort flera rekomenderade till ajax?
Vad är det ni tankar det med sedan? För comviq tycks ha massor med olika fast pris, amigo, fastpris mini osv osv

L LordTTK skrev:
Eller hur är det en helt vanlig comviq kontantkort flera rekomenderade till ajax?
Vad är det ni tankar det med sedan? För comviq tycks ha massor med olika fast pris, amigo, fastpris mini osv osv
Comviq standard är rekommenderat körde standard 250

• Gilla
LordTTK
  • Laddar…
Smarttelefonskärm som visar SIM-kort inställningar med 'Okänt nummer' för Sim 1.
Skapa konto
Får inte till det med Sim kortet. Skall det stå så här? Dvs okänt nummer

Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
[bild] Får inte till det med Sim kortet. Skall det stå så här? Dvs okänt nummer
Klicka där det står Sim 1 o fyll i apn
Är det ett comviq så är apn 4g.tele.se
Då kommer gprs igång

J
Du missade en 2:a där va? 4g.tele2.se ska det vara tror jag.

• Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Klicka där det står Sim 1 o fyll i apn
Är det ett comviq så är apn 4g.tele.se
Då kommer gprs igång
Precis det jag gör.

Skriver in APN 4g.tele2.se sedan finns det ingen nästa knapp utan trycker på kontrollera saldo och då kommer en ruta upp ” uppdaterar GSM inställningar” Detta kommer upp felmeddelande typ detta.

Skärmdump som visar felmeddelande vid uppdatering av GSM-inställningar på en mobiltelefon.
Skapa konto

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.