Matteandersen Matteandersen skrev:
Vad kör ni för simkort för backup ifall ethernet ligger nere?
Prepaid eller abonnemang?
Känns väl som att prepaid borde räcka för backup eller? 😁
Telenor IoT 29:- per månad men hade jag orkat så hade jag orkat så hade jag bytt till ett Comviq kontantkort

C chrille-gäddan skrev:
Hej,

Tänkte kolla med er så jag tänker rätt.
Har en hörman port (med promatic motor) som jag vill styra från Ajax. Detta för att kunna larma av och öppna garaget med samma app. Tänkte styra med Ajax Relay.
Har tittat i instruktioner för båda och tänker att jag bör koppla enligt nedan. Några synpunkter rätt/fel?
[bild]
Hej
Skall koppla in ett Ajax Relay (7-24v) på vad jag tror är samma port som du har.. min motor heter Promatic 3.. fick du din att fungera enligt din bild/beskrivning ?

R ritheim skrev:
Hej
Skall koppla in ett Ajax Relay (7-24v) på vad jag tror är samma port som du har.. min motor heter Promatic 3.. fick du din att fungera enligt din bild/beskrivning ?
Hej,
Minns inte om jag fick lov att ändra nått men tror inte det.
Det funkar iaf för mig att öppna och stänga med Ajax 😊

Var ett strömavbrott på dryga timmen idag, batteriet är troligtvis inte i toppskick men efter att strömmen kommit åter så verkar inte huben förstå detta utan visar konstant felmeddelande och slår ifrån då batteriet är slut. Någon annan som varit med om detta, kan det vara ett mjukvaruproblem eller har interna PSUn fått sig en känga vid strömavbrottet tro? Har en Hub plus som förvisso börjar närma sig 7-8 år nu tror jag

Hej! Batteriet i min första hub pajade 2022 efter ett strömavbrott där det laddades ur och sedan inte ville ladda upp igen. Tog ur det och det var svullet. Jag köpte ett nytt batteri och bytte enligt instruktion men efter bytet så brann en liten del i power supplyn när jag kopplade på strömmen igen. Efter lite kontakt med supporten så köpte jag en ny hub, så jag ska ha ett nytt batteri liggande om du behöver.

Jag har nu undersökt lite mer i hemmet, verkar som att Ajaxhubben samt 2 shelly-puckar strök med i det strömavbrottet. Blev troligtvis någon typ av spik vid återstarten. Möjligheterna till ersättning ser jag som helt menlösa, Shellypuckarna kostar typ 150kr styck och Ajaxhubben var ju nästan 10 år gammal.

Lärdomen blir att jag planerar för att montera ett överspänningsskydd i min elcentral.

JustDoIt JustDoIt skrev:
Hej! Batteriet i min första hub pajade 2022 efter ett strömavbrott där det laddades ur och sedan inte ville ladda upp igen. Tog ur det och det var svullet. Jag köpte ett nytt batteri och bytte enligt instruktion men efter bytet så brann en liten del i power supplyn när jag kopplade på strömmen igen. Efter lite kontakt med supporten så köpte jag en ny hub, så jag ska ha ett nytt batteri liggande om du behöver.
Batteriet kan vara av intresse, såg att ett nytt kostade dryga 400kr. Misstänker dock i just detta fallet att det inte är batteriet som felar även om det troligtvis spelar på sista versen eftersom att hubben går igång på batteridrift men inte får nätanslutning. Den fungerar dock som den ska så förhoppningsvis går den att rädda med ny strömförsörjning för ca 300kr

Byte av nätdel gjorde susen, nu fungerar det som det ska. Helt otroligt att det går att få tag på reservdelar när det är närmare 8-9 år gamla grejer.

• Gilla
Peter_Bromma och 2 till
  • Laddar…
Någon som köpt Ajax Lockbridge för Yale Doorman? Funkar den bra?

L Liljeros skrev:
Byte av nätdel gjorde susen, nu fungerar det som det ska. Helt otroligt att det går att få tag på reservdelar när det är närmare 8-9 år gamla grejer.
Var köpte du?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Var köpte du?
Secureus

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Någon som köpt Ajax Lockbridge för Yale Doorman? Funkar den bra?
Jag har köpt, fungerar hur bra som helst.

S swehen skrev:
Jag har köpt, fungerar hur bra som helst.
Härligt! Snabbare och pålitligare än bara app-kopplingen? Ibland så larmar helt enkelt inte Yale av när man kommer hem, trots ganska lång fördröjningstid. Det funkar 95 gånger av hundra, typ. Tänker att det blir mindre problem med Lockbridge.

Jag har inte haft någon koppling tidigare mellan Ajax och Yale, utan styrt dom med varsin app (verisure och Ajax). Med lockbridge larmas det av och låser upp utan någon fördröjning. Enda "nackdelen" jag hittills upptäckt är att det ej går att larma av genom att låsa upp med Yale keytag eller kod, allt sker genom Ajax app men det har väl med säkerheten att göra.

S swehen skrev:
Jag har inte haft någon koppling tidigare mellan Ajax och Yale, utan styrt dom med varsin app (verisure och Ajax). Med lockbridge larmas det av och låser upp utan någon fördröjning. Enda "nackdelen" jag hittills upptäckt är att det ej går att larma av genom att låsa upp med Yale keytag eller kod, allt sker genom Ajax app men det har väl med säkerheten att göra.
Larmar det inte av när man låser upp med koden på Yale-låset? Det kan inte vara möjligt? Det funkar ju när man ansluter Yale appen till Ajax appen, alltså utan Lockbridge. Enda problemet är att när det är något som gör att denna kopplingen blir fördröjd eller inte funkar alls över nätet så går larmet när man öppnar dörren. Detta är förvisso väldigt ovanligt, men det är de missödena jag vill eliminera med Lockbridge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.