Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Tyvärr går det inte att lägga glaskrossen separerat från motion på combiprotect (man ser dock vad den larmar på dvs om det är rörelse eller glaskross). Vill man ha glaskross på skallarmet, men inte rörelse får man köpa separata detektorer för rörelse resp. glaskross.
Nån som vet om det skulle gå att lösa genom att sätta på: Glass Protection Always Active.
Om glaskrossen alltid är aktiv (men inte rörelsesensorn) så borde den väl funka i ett skalskydd (utan att enheten ens behöver läggas till i skalskyddet).
Eller tänker jag fel?

• Gilla
eljung
  • Laddar…
Jag bygger nytt hus och har varit inne på ett "riktigt" larm med kabeldragning. Börjar dock dra ihop sig och har inte riktigt tid att sätta mig in i den tekniska lösningen för ett sådant larm och börjat snegla lite på Ajax.

Hur skulle ni som har koll resonera? Är det lönt att krångla med kabeldragning osv eller kan man nöja sig med Ajax?

Tack!

Har du något väldigt ovanligt skyddsvärt hemma som skulle kunna få proffstjuvar att lägga ner tid på planering för inbrott hos just dig? Anlita säkerhetsfirna för entreprenad. Annars, välj Ajax. Toppenplattform.

• Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
N nevinator skrev:
Har du något väldigt ovanligt skyddsvärt hemma som skulle kunna få proffstjuvar att lägga ner tid på planering för inbrott hos just dig? Anlita säkerhetsfirna för entreprenad. Annars, välj Ajax. Toppenplattform.
Tack för input!

Nej absolut inte, ser dock fördelar med ett trådbundet system, förutsatt att jag orkar sätta mig in i det själv men det har jag just nu inte tid eller ork till.

Lutar åt Ajax men tar tacksamt emot input och andras tankar 🙂

Det finns inget som slår ett trådbundet larmsystem i driftstabilitet och eftersom du bygger helt nytt så tycker jag definitivt att du ska satsa på det. Väljer du ett hybridlarm kan du dessutom komplettera med trådlösa detektorer om du vill.
Om du ändå satsar på helt trådlöst är Ajax ett bra val, dock med nackdelen att det är dåligt på integration med t.ex hemautomation om du även vill satsa på det.

gol gol skrev:
Det finns inget som slår ett trådbundet larmsystem i driftstabilitet och eftersom du bygger helt nytt så tycker jag definitivt att du ska satsa på det. Väljer du ett hybridlarm kan du dessutom komplettera med trådlösa detektorer om du vill.
Om du ändå satsar på helt trådlöst är Ajax ett bra val, dock med nackdelen att det är dåligt på integration med t.ex hemautomation om du även vill satsa på det.
Tack!

Skulle du rekommendera Ajax som hybridlarm eller något annat?

C Conne3 skrev:
Tack!

Skulle du rekommendera Ajax som hybridlarm eller något annat?
Själv använder jag ACRE/Vanderbilt SPC med huvudsakligen trådade detektorer. Har fungerat perfekt i över 10 år. Har även integrerat det med Homey så att jag kan använda larmets status och detektorer för hemautomation.

gol gol skrev:
Själv använder jag ACRE/Vanderbilt SPC med huvudsakligen trådade detektorer. Har fungerat perfekt i över 10 år. Har även integrerat det med Homey så att jag kan använda larmets status och detektorer för hemautomation.
Okej, har sneglat lite på Vanderbilt och Siemens men tröskeln är lite hög och känns som det är en del att sätta sig i in, både tekniskt och givetvis för installationen.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Hellre ett lite simplare larm som fungerar än ett mer avancerat som man inte förstår sig på.

Simpla larm idag vetkar vara trådlösa, samma gäller för kameror.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
När man trycker på panikknappen i appen, ska inte alla sirener tjuta då? Jag har letat runt efter någon inställning men ej funnit något gällande panikknappen.

Hej. Blir inte klok på zoner och space😅.

Har ett space ”La casa” Har ett hus och garage där. Har delat upp enheterna till 2 zoner. När man larmar så larmar hela ”space”. Hur gör man för att larma t ex zonen garaget bara? Har satt garaget så man kan larma i nattläge. Hur långt är nattläget, tills man larmar av eller kan nattläge vara hela dagen?😁 inte direkt att man kan bestämma vilka tider som är det?

J
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Hej. Blir inte klok på zoner och space😅.

Har ett space ”La casa” Har ett hus och garage där. Har delat upp enheterna till 2 zoner. När man larmar så larmar hela ”space”. Hur gör man för att larma t ex zonen garaget bara? Har satt garaget så man kan larma i nattläge. Hur långt är nattläget, tills man larmar av eller kan nattläge vara hela dagen?😁 inte direkt att man kan bestämma vilka tider som är det?
Du kan klicka på zonen för att larma på/av bara den. Du kan även ställa in under groups så att bara en zon inkluderas i av/pålarmning.
Om du går in under hubben så kan du ställa in security schedules, för att t.ex. bestämma tider för night mode.

Night mode är bara ett begrepp för ett alternativt larmläge där du väljer vilka enheter som ska reagera. Du kan ju välja att hela garaget ska vara larmat men bara skalskydd på huset. Du ställer in på respektive larmenhet om de ska vara aktiva i night mode. Det läget går använda när som helst på dygnet.

J JBir skrev:
Du kan klicka på zonen för att larma på/av bara den. Du kan även ställa in under groups så att bara en zon inkluderas i av/pålarmning.
Om du går in under hubben så kan du ställa in security schedules, för att t.ex. bestämma tider för night mode.

Night mode är bara ett begrepp för ett alternativt larmläge där du väljer vilka enheter som ska reagera. Du kan ju välja att hela garaget ska vara larmat men bara skalskydd på huset. Du ställer in på respektive larmenhet om de ska vara aktiva i night mode. Det läget går använda när som helst på dygnet.
Edit: zonläge var ej ”on”Fattar inte varför ser jag inte mina zoner i fjärrkontrollen??
Fjärrkontrollapp gränssnitt med alternativ för att aktivera, inaktivera, nattläge och alarm. Texten "La Casa Inaktiverad" visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
J
Hmm.. så ser inte min ut:
Appskärm med kontroller för "Hus" och "Garage", samt knappar för "Panic", "Arm", "Disarm" och "Night mode".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J JBir skrev:
Hmm.. så ser inte min ut:
[bild]
Hade glömt bocka i ”zon läge”😅 då fick jag lika som din.

• Gilla
JBir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.