755 164 läst ·
2 921 svar
755k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Något galet har hänt med vår innesiren. Den tappar "jeweller" och sen kommer det aldrig tillbaka. Har prövat starta om den, ta bort och lägga till igen men efter någon minut försvinner det igen. Den ligger bredvid hubben ska tilläggas. Vår utomhussiren fungerar problemfritt.
Någon varit med om samma problem?
Jag fick min utbytt på garanti för den åt batterier. Du har ingen batteristatus. Prova att byta batterier först av allt.M minitoy skrev:Något galet har hänt med vår innesiren. Den tappar "jeweller" och sen kommer det aldrig tillbaka. Har prövat starta om den, ta bort och lägga till igen men efter någon minut försvinner det igen. Den ligger bredvid hubben ska tilläggas. Vår utomhussiren fungerar problemfritt.
Kan meddela att det hjälpte, två nya batterier och nu fungerar sirenen felfrittM minitoy skrev:
Det här med Jeweller, är det något som alla Ajax enheter har, eller är det något som går att flash ny mjukvara för att få, eller är det något som bara 2025 enheterna har?
Har sett på Ajax hemsida att alla komponenters namn slutar på Jeweller numera.
Har sett på Ajax hemsida att alla komponenters namn slutar på Jeweller numera.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Verkar vara för att göra det tydligare vilket som är trådlöst och trådat.
Trådlöst - Jewellery
Trådat - fibra.
Trådlöst - Jewellery
Trådat - fibra.
Jeweller är deras egenutvecklade trådlösa protokoll. Alla deras trådlösa enheter kör med det. Sen Fibra är deras trådbunda enheter, vilket kräv licensierad installatör för att få köpa (även om det eventuellt kan gå att få tag på hos någon "fulbutik" på nätet, som dock Ajax förösker stänga ner. Sen finns det inga regler utan undantag som Designlarm eller Safeland som gör egna installationer och därför kan sälja, typ). Dom trådlösa finns nu också i två modeller, Basline som är mera fritt att sälja och sen Superior som är begränsat med att man måste vara licensierad, precis som med Fibra.Vispen74 skrev:
Man har stramat åt det för att gynna installatörerna skulle jag säga, för att dom inte ska behöva konkurera mot webbutiker på samma sätt och därför blir mer intresserade att välja fabrikatet.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Hej, är det någon som vet hur GlassProtect reagerar på brandlarm? Jag funderar på om det går att placera en sådan bredvid ett brandlarm som vid rök även triggar Ajax. Jag vet att FireProtect finns och jag har en sådan i vårt kök bredvid ett vanligt brandlarm, och den larmar i princip aldrig även om det vanliga gör det. De är dessutom dyrare om man skall ha en i varje rum.
För att förtydliga så är det seriekopplade brandlarm som jag funderar på, dvs om en larmar så larmar alla. Då spelar placeringen av GlasProtect inte så stor roll.
För att förtydliga så är det seriekopplade brandlarm som jag funderar på, dvs om en larmar så larmar alla. Då spelar placeringen av GlasProtect inte så stor roll.
Menar du att om ett annat brandlarm går, så skulle GlassProtect reagera på ljudet och sedan larma? I så fall tror jag inte att det funkar, om jag minns rätt så reagerar GlassProject på ett dovt/lågfrekvent ljud följt av ett högfrekvent ljud. Tanken är att detta "ljudmönster" ska leta efter att någon slår mot glaset (det lågfrekventa ljudet) och sedan glas som går sönder (det högfrekventa ljudet)Onsalakorven skrev:
Hej, är det någon som vet hur GlassProtect reagerar på brandlarm? Jag funderar på om det går att placera en sådan bredvid ett brandlarm som vid rök även triggar Ajax. Jag vet att FireProtect finns och jag har en sådan i vårt kök bredvid ett vanligt brandlarm, och den larmar i princip aldrig även om det vanliga gör det. De är dessutom dyrare om man skall ha en i varje rum.
Har en Fireprotect som säger att jag behöver göra rent rökdetektorn från damm men jag lyckas inte få den att sluta tycka det trots diskning, sköljning, borstning mm. Vid tidigare tillfällen har det gått bra. Någon som har några tips jag kan prova? Blir i så fall väldigt tacksam för just nu gör den ingen nytta.
Har du resettat den efteråt?JustDoIt skrev:
Har en Fireprotect som säger att jag behöver göra rent rökdetektorn från damm men jag lyckas inte få den att sluta tycka det trots diskning, sköljning, borstning mm. Vid tidigare tillfällen har det gått bra. Någon som har några tips jag kan prova? Blir i så fall väldigt tacksam för just nu gör den ingen nytta.
Stort tack för tipset! Jag hade helt missat att det krävdes för min version i instruktionen - tittade bara på videor och där var det ingen som resettade utan de bara startade den. Har inget minne av att jag resettat vid tidigare rengöringar heller, men nu ska jag i alla fall försöka minnas till nästa gång. 🤔G guggen skrev:
Vad kör ni för simkort för backup ifall ethernet ligger nere?
Prepaid eller abonnemang?
Känns väl som att prepaid borde räcka för backup eller? 😁
Prepaid eller abonnemang?
Känns väl som att prepaid borde räcka för backup eller? 😁