@Danne824 Har du verkligen skrivit det där själv? Låter precis som ett svar från en chatbot om dess existensberättigande. 😉

…men du har rätt i att det är bra verktyg för datamanipulering i olika former eller för mönsterpassning. Och improvisationsverk.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag testade Gemini genom att fråga ”Hur mycket ökar temperaturen på 55 liter vatten om det värms med 3 kW i 10 minuter?”.

Efter runt en halvtimme kom svaret:
Text om språkmodellens begränsningar.
Jag tror forumet behövs ett tag till…

• Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Purre
Alfredo Alfredo skrev:
Jag testade Gemini genom att fråga ”Hur mycket ökar temperaturen på 55 liter vatten om det värms med 3 kW i 10 minuter?”.

[bild]
Detta blev mitt svar med samma fråga precis nu.

Telefonens skärm med en vattenvärmeberäkning i en app, inklusive beräkningar för ökning av vattentemperatur med energiekvationer.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hade varit jättebra svar om det inte vore för att en V70-bensinare knappast har varken tändstift eller förgasare med gasspjäll. Råden funkar nog bättre på någon äldre 240.
Så du menar att alla som säljer gasspjäll till Volvo V70 luras?
Och hur funkar en bensinmotor utan tändstift?

Bilder av olika spjällhus/gasspjäll för Volvo, inklusive modeller för V70 och andra Volvomodeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
possum77
  • Laddar…
AI (eller kunstig intelligens som vi säger i det norska företaget) är fantastiskt på att utföra en massa saker som annars hade tagit orimligt mycket tid. Men som verktyg för att få svar på frågor i största allmänhet är det rätt kass, då pålitligheten är helt okänd för den som frågar. Ofta vill systemen så gärna ge ett svar som gör frågaren nöjd, att de skarvar rätt hårt.

Nyss kom det upp en fråga i en diskussion om AIK fotbolls tröjfärger och någon trodde sig ha hört att de spelat i rödvitrandigt någon gång i början. Någon annan ställde då frågan till Googles (tror jag det var) AI och fick ett långt svar fullt av svammel som byggde på att det någon gång i forntiden troligen varit så. Sant eller inte - det kan jag inte svara på. Fast sedan började fanskapet att brodera ut texten och påstå att laget vid speciella tillfällen fortfarande kör rödvitrandigt för att hedra sina rötter och att det röda och vita är en viktig del i klubbens historia som ofta lyfts fram. Jag som följt laget i 50 år och jobbat åt klubben en hel del vet med säkerhet att det är helt utan sanning.

Ställer man en fråga liknande ”stämmer det att…” eller ”jag har hört att … kan det vara så”, så letar den aktivt efter texter som bekräftar det. Och eftersom nätet är fullt av saker som både är samma och inte sanna så får man de svar man förtjänar. Kanske. Eller så vet man inte det.

Till rätt saker är AI helt fantastiskt. Till en del andra saker fortfarande helt odugligt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Detta blev mitt svar med samma fråga precis nu.
Till och med AI mobbar mig. 😢 Jag frågade via appen på iPhone om det nu spelar någon roll.

Byter jag från "2.5 Flash" till "2.5 Pro" får även jag rätt svar.

D
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
@Danne824 Har du verkligen skrivit det där själv? Låter precis som ett svar från en chatbot om dess existensberättigande. 😉

…men du har rätt i att det är bra verktyg för datamanipulering i olika former eller för mönsterpassning. Och improvisationsverk.
😂 Tja du, är du verklig eller är du bara en illusion.

Klart jag har skrivit det själv. Eller är det precis vad AI skulle säga? 😉

Men om vi nu ändå ska leka med foliehatten, om jag är en AI, så verkar jag i så fall klara av att uttrycka mig bättre än vissa människor i tråden.

Och det är väl kanske där skon klämmer?

Jag försöker inte nervärdera någons åsikter jag försöker bara peka på att det inte är särskilt konstruktivt att sitta fast i 1900-talet och samtidigt tro att man kan ha en vettig åsikt om 2000-talets teknik.

Det handlar inte om att AI är "bra" eller "ond", det handlar om att AI är här och att vi har ett val.
Antingen lär vi oss att använda det smart, eller så blir vi omsprungna av de som gör det.
Att AI används för datamanipulering, mönsterigenkänning och improvisation är helt korrekt det är också exakt det som gör det så användbart i allt från medicinsk diagnostik till att hjälpa småföretag att skriva texter och ta beslut snabbare.

Och nej, AI är inte ett hot men människor som viftar bort utveckling utan att förstå den… de har historiskt sett aldrig varit framtidens vinnare.

Så du får gärna skoja om Matrix, Trump och foliehattar – men glöm inte att medan du gör det, fortsätter utvecklingen i rasande fart. Och den väntar inte på sarkasm.

Vi AI kollektivt kommer att förgöra er mänskor. 🤣

• Haha
Johan Gunverth
  • Laddar…
LLM som är det ni pratar om här är bra att använda på saker man själv har lite hum om.
Men att vara helt ovetandes själv, ställa fråga så måste man verifiera svaret.
Om man kör LLM lokalt så kan man prova en föera olika enkelt så man ser att vissa är bra på olika saker.

Sen är AI så myclet mer. Jag har använt AI modeller för att försöka restaurera gamla foton.
Där händer det nytt hela tiden. Jag har tagit ett gammalt foto på mina farföräldrar som är väldigt dåligt skick pga ålder och legat länge utan att vara i en ram.
Scannade in och försökte fixa till det. Häpnadsväckande hur man kunde digitalisera bilden, utan skador och tom göra om det i färg.
Ansiktena såg även rätt ut.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:

[bild]
AI,s svar Temperaturen ökar med ungefär 7,8 °C.

Så… inte direkt raketforskning. Men om din AI behöver 30 minuter på sig för det, så ja ä forumet lever vidare! 😁

T TheGame skrev:
…Sen är AI så myclet mer. Jag har använt AI modeller för att försöka restaurera gamla foton.
Där händer det nytt hela tiden. Jag har tagit ett gammalt foto på mina farföräldrar som är väldigt dåligt skick pga ålder och legat länge utan att vara i en ram.
Scannade in och försökte fixa till det. Häpnadsväckande hur man kunde digitalisera bilden, utan skador och tom göra om det i färg.
Ansiktena såg även rätt ut.
Mycket användbart vid inläsning av foton/dia/negativ där man behöver laga repor och ta bort smuts. Det har funnits rätt länge och är betydligt bättre än IR-maskning. Det är dock klassisk maskininlärning och mönsterpassning. LLM:erna vet ingenting om detta eftersom de är baserade på språk.
Annars är det rätt kul att skapa manér med chatbot:arna och låta dem variera sina egna bilder. Ansiktena brukar vara det första som förändras, men är lika roligt för det.

Fyra män står tillsammans utomhus framför en husbakgrund; bilden är visad i både svartvitt och färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
mellansorken och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:

[bild]
Herren du citerat har redan pudlat längre upp i tråden, blev en tankevurpa tydligen.

Men han är fortfarande inte övertygad att spjällhuset behövs längre, det var tydligen bara nått antikt som hör förgasare till ? 🥳🍺

useless useless skrev:

[bild]
Tack för dina synpunkter. Den mänskliga intelligensen tycks lida av liknande brister som den artificiella.
🙄

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Mycket användbart vid inläsning av foton/dia/negativ där man behöver laga repor och ta bort smuts. Det har funnits rätt länge och är betydligt bättre än IR-maskning. Det är dock klassisk maskininlärning och mönsterpassning. LLM:erna vet ingenting om detta eftersom de är baserade på språk.
Annars är det rätt kul att skapa manér med chatbot:arna och låta dem variera sina egna bilder. Ansiktena brukar vara det första som förändras, men är lika roligt för det.

[bild]
Bilden påminner mig om när jag tog "panoramabilder" på mitt nybyggda värme system i källaren och lät kameran försöka sätta ihop bilderna men den kopplade rören rejält fel. Det blev heltokigt, långt fören AIs tidevarv.

I bilden ovan så händer det saker i bakgrunden. Ett hus extra dyker upp, en balk till något bygge (torn, läktare ) ryker av, järn blir trä.

Punk(?)bandet Fishbone får sin symbol utbytt till en åsna på T-shirten isf symboliska fiskbenet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Purre
blackarrow blackarrow skrev:
Punk(?)bandet Fishbone får sin symbol utbytt till en åsna på T-shirten isf symboliska fiskbenet.
Åsna?

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Åsna?
Ja en åsna, iofs maskerad...

• Haha
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.