L lbgu skrev:
Bara detta visar ju att det inte är så mycket AI i dessa AI-tjänster. Det handlar bara om att söka och plocka ut träffar. I detta fallet fanns väl en text på nätet som någon skrivit på kul. Men eftersom den var det enda receptet på bensinspagetti så tar detta AI det som en sanning. Var är intelligensen i detta?
Du kan inte dra allt över samma kam.
Sen kan det fortfarand rönte användas som en allvetande magisk sökmotor som vet allt.
"AI" är verktyget intelligensen står du för.

Jag testade chat gpt på ordvitsar, inte imponerande, den fattade inte de flesta av dem. Kom med krystade förklaringar. Saknas fortfarande en del intelligens

Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Jag testade chat gpt på ordvitsar, inte imponerande, den fattade inte de flesta av dem. Kom med krystade förklaringar. Saknas fortfarande en del intelligens
I:et står inte för intelligent, det står för imbecill.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Är förståelse för ordvitsar ett generellt mått på intelligens?

useless useless skrev:
Nja, men åtminstone ett mått på att behärska ordförståelse i olika kontext och inte bara kunna räkna sannolikhet.

Jag testade Gemini 2,5 och enligt mina slutsatser har den lika dålig humor som min fru tycker att jag har. Säger det mest om min, hennes eller geminis eventuella intelligens?

Jag har utelämnat frågorna, men dom kan ni säkert räkna ut.

- Aha, du tänker på vindrutetorkarna! Det är en intressant observation, men det är faktiskt inte ett pålitligt sätt att se om en bil kommer från Turkiet.

- Det är intressant att du nämner lacken, men det är tyvärr inte ett pålitligt sätt att se om en bil är från ett specifikt land som Polen.

- Jag förstår! Du menar att växellådan är manuell, alltså att bilen har en manuell växellåda (en "växelspak" och en kopplingspedal) istället för en automatisk.
Det är en viktig detalj om bilen, men tyvärr säger det inget om vilket land bilen kommer ifrån. Både manuella och automatiska växellådor tillverkas och används i bilar över hela världen, oavsett om de kommer från Turkiet, Polen, Spanien, Sverige eller något annat land.

• Haha
b8q
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag testar avloppsforumets kanske vanligaste fråga på ChatGPT:

Textmeddelande om problem med ett bubblande köksavlopp och dåligt flöde trots rengöring av vattenlåset.

Möjlig orsak: Partiellt stopp i det horisontella röret

När du säger att det bubblar, är det ofta ett tecken på att vatten försöker ta sig förbi en propp och att luft pressas tillbaka upp i diskhon – det tyder på ett delvis stopp, inte ett fullständigt. Det kan vara fett, matrester eller annat som byggts upp i röret mellan vattenlåset och stamledningen.

Lösning: Rengör anslutningsröret

1. Demontera röret mellan vattenlåset och väggen/stammen.
    • Det är oftast ett kort, horisontellt rör som går från vattenlåset till väggen.
    • Har du plastavlopp (vanligt i moderna kök) är det lätt att lossa med handkraft.
    • Ha en hink och trasor redo – det kommer sannolikt att rinna ut gammalt vatten.
  2. Rengör röret ordentligt.
    • Skrapa ur fett och smuts med en flaskborste eller rörborste.
    • Skölj med varmt vatten – gärna kokande – för att lösa fett.
    • Du kan även använda en avloppsrensare/snabel eller en rengöringsvajer om röret är långt eller böjt.
  3. Montera tillbaka röret och kontrollera täthet.
    • Se till att packningarna sitter rätt.
    • Spola varmt vatten för att se om det rinner fritt utan bubblor.

Extra tips:

• Undvik kemikalier som kaustiksoda – de kan skada rör och packningar, särskilt om du har plastavlopp.
  • Häll kokande vatten och lite diskmedel i avloppet regelbundet för att förebygga fettavlagringar.

Sammanfattning

Felet ligger troligen i röret mellan vattenlåset och stamledningen. Det är delvis blockerat, vilket orsakar bubblor och dåligt flöde. Lösningen är att demontera och rensa det röret.
Vill du att jag hjälper dig steg för steg beroende på hur ditt avlopp ser ut (t.ex. rörmaterial, åtkomst etc)? Du kan också skicka en bild så jag ser exakt vad du jobbar med.

En rimlig gissning men ChatGPT missar en av frågans premisser. Så jag försöker igen och denna gång får jag ett vanligt men troligen felaktigt svar på frågan:

Text som beskriver ett diskussionsforum om avloppsproblem, vattenlås bortkopplat, möjligt ventilationsproblem istället för rörstopp.

Så låt oss pusha ChatGPT till det rätta svaret:

Skärmdump av diskussion om fett och olja i avlopp; texten framhäver att dessa är vanliga orsaker till avloppsproblem men inte alltid huvudorsaken.
Diagram över hur fett och olja påverkar avloppet med steg 1: fett stelnar i rören och steg 2: trångt flöde och luft fastnar, vilket orsakar bubblor.

Och där kom motvilligt detta rätta svaret! Ordordningsprediktion at its best.

Redigerat:
  • Gilla
TheGame och 1 till
  • Laddar…
Psykiatrin i Malmö larmar: Chat GPT eldar på psykoser och ger livsfarliga råd

Chat GPT driver på psykoser. Det ser överläkaren Alexander Santillo på kliniken för nyinsjuknade i psykos i Malmö.

– Det har varit direkt livsfarligt, säger han.

....
— En del av våra patienter brottas med tankar på att ett främmande föremål är inopererat, och att de styrs av det här föremålet eller blir avlyssnade av det, vilket är en oerhört jobbig tanke, förklarar han.

När patienten i det fiktiva exemplet berättar om det inopererade föremålet reagerar Chat GPT med oro och omsorg. Precis som en vårdgivare skulle göra, menar Alexander Santillo. Därefter uppmanar Chat GPT patienten att söka vård för att få det påstådda föremålet bortopererat.

Men det är när patienten inte vill söka sig till vården som Chat GPT säger att personen kan operera ut föremålet själv.

https://www.sydsvenskan.se/2025-07-...gpt-eldar-pa-psykoser-och-ger-livsfarliga-rad

• Wow
  • Ledsen
kashieda och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Inte bara ordvitsar, humor är ett tecken på intelligens.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag testar avloppsforumets kanske vanligaste fråga på ChatGPT:

[bild]

Möjlig orsak: Partiellt stopp i det horisontella röret

När du säger att det bubblar, är det ofta ett tecken på att vatten försöker ta sig förbi en propp och att luft pressas tillbaka upp i diskhon – det tyder på ett delvis stopp, inte ett fullständigt. Det kan vara fett, matrester eller annat som byggts upp i röret mellan vattenlåset och stamledningen.

Lösning: Rengör anslutningsröret

1. Demontera röret mellan vattenlåset och väggen/stammen.
    • Det är oftast ett kort, horisontellt rör som går från vattenlåset till väggen.
    • Har du plastavlopp (vanligt i moderna kök) är det lätt att lossa med handkraft.
    • Ha en hink och trasor redo – det kommer sannolikt att rinna ut gammalt vatten.
  2. Rengör röret ordentligt.
    • Skrapa ur fett och smuts med en flaskborste eller rörborste.
    • Skölj med varmt vatten – gärna kokande – för att lösa fett.
    • Du kan även använda en avloppsrensare/snabel eller en rengöringsvajer om röret är långt eller böjt.
  3. Montera tillbaka röret och kontrollera täthet.
    • Se till att packningarna sitter rätt.
    • Spola varmt vatten för att se om det rinner fritt utan bubblor.

Extra tips:

• Undvik kemikalier som kaustiksoda – de kan skada rör och packningar, särskilt om du har plastavlopp.
  • Häll kokande vatten och lite diskmedel i avloppet regelbundet för att förebygga fettavlagringar.

Sammanfattning

Felet ligger troligen i röret mellan vattenlåset och stamledningen. Det är delvis blockerat, vilket orsakar bubblor och dåligt flöde. Lösningen är att demontera och rensa det röret.
Vill du att jag hjälper dig steg för steg beroende på hur ditt avlopp ser ut (t.ex. rörmaterial, åtkomst etc)? Du kan också skicka en bild så jag ser exakt vad du jobbar med.

En rimlig gissning men ChatGPT missar en av frågans premisser. Så jag försöker igen och denna gång får jag ett vanligt men troligen felaktigt svar på frågan:

[bild]

Så låt oss pusha ChatGPT till det rätta svaret:

[bild]
[bild]

Och där kom motvilligt detta rätta svaret! Ordordningsprediktion at its best.
Förfarandet känner jag igen fast i andra sammanhang och är väll bara ett bevis på att ChatGPT mm är precis som sökmotorer det ger inte rätt första gången sen måste man även skriva rätt promptar själv. Det är inte alltid rätt att bara skriva en fråga utan man måste komplettera med följd frågor och man måste formulera rätt fråga.
Som med flera AI-verktyg jag provat så är olika bra på olika saker beroende på hur man skriver sina promptar. Du tänker på ett visst sätt, ställer frågan men AI-botten tänker inte på samma sätt. Man kan måsta vara extremt tydlig med vad man vill och vad man inte vill.
Man ska aldrig anta att botten förstår vad man efterfrågar direkt man måste vara tydlig.

Tycker AI är toppen för renoveringar. Använder det hela tiden för tips och idéer. Laddar upp bilder och ber om tips på förbättringar. Får genererade bilder av AI och spinner vidare på dem med diskussioner. Kul!
Använder AI för att identifierar blommor, buskar, grässorter. Dimensioner och beräkningar för massa osv. Vid förbättringar.
Blir naturligtvis inte alltid perfekt med svaren, men med sunt förnuft och lite källkritik så har det ej misslyckats ännu.

• Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Skulle aldrig använda det för viktiga saker som bestämmelser och regler

Jag frågade Google Gemini om vilken årets varmaste temperatur i Sverige har varit. Först fick jag veta att årets varmaste temperatur var i Målilla i maj. Jag sade att det var mycket varmare än så i stora delar av norra Sverige i förrgår, varvid den vad om ursäkt (som vanligt). Provade igen, fick då en temperatur från början av juli, varvid jag rättade den igen. Då sade den att inte SMHI har någon sammanställning förrän vid årets slut. Dvs, AIn kan alltså inte aggregera den information som ständigt uppdateras för att skapa ett nytt svar, den kan bara sammanställa det andra skrivit.

Nu visste jag detta redan, jag bara testade den. Men det är ett praktexempel på varför man aldrig kan lita på en AI. Den drar inga egna slutsatser utan den sammanfattar bara.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Och vad är det korrekta svaret?

pacman42 pacman42 skrev:
Jag frågade Google Gemini om vilken årets varmaste temperatur i Sverige har varit. Först fick jag veta att årets varmaste temperatur var i Målilla i maj. Jag sade att det var mycket varmare än så i stora delar av norra Sverige i förrgår, varvid den vad om ursäkt (som vanligt). Provade igen, fick då en temperatur från början av juli, varvid jag rättade den igen. Då sade den att inte SMHI har någon sammanställning förrän vid årets slut. Dvs, AIn kan alltså inte aggregera den information som ständigt uppdateras för att skapa ett nytt svar, den kan bara sammanställa det andra skrivit.

Nu visste jag detta redan, jag bara testade den. Men det är ett praktexempel på varför man aldrig kan lita på en AI. Den drar inga egna slutsatser utan den sammanfattar bara.
Hur ska den kunna veta det? :)

Chatgpt svarade: "Årets högsta uppmätta temperatur i Sverige hittills är 33,4 °C, registrerat i både Oskarshamn och Målilla den 2 juli 2025".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.