8 267 läst ·
97 svar
8k läst
97 svar
AI, kommer det här forumet behövas?
Jag använder mig av chatgpt för att komma fram snabbare i SQL.
Det går förvånansvärt bra och är oerhört mycket mer kraftfullt än att sitta och tragla dokumentationer och exempel (som jag gjort när jag lärt mig nya språk tidigare).
Men som diskuterats ovan är även min erfarenhet att AIn är totalt ute och cyklar ibland och det går också att hitta svårighetsnivåer som är över vad den klarar av att generera kod för. Då får man förenkla och börja om.
Nackdelarna är att jag inte lär mig koda SQL på samma sätt som andra språk, det sätter sig inte i "muskelminnet" på samma sätt när man hela tiden har en assistent som genererar koden.
Om man tror att allt kommer gå åt helvete eller inte pga AI tror jag beror lite på allmän läggning, typ pessimistisk eller optimistisk syn på världen och mänskligheten.
Sen är min uppfattning att det är extremt hypat just nu vilket memet nedan förmedlar rätt väl:
Det går förvånansvärt bra och är oerhört mycket mer kraftfullt än att sitta och tragla dokumentationer och exempel (som jag gjort när jag lärt mig nya språk tidigare).
Men som diskuterats ovan är även min erfarenhet att AIn är totalt ute och cyklar ibland och det går också att hitta svårighetsnivåer som är över vad den klarar av att generera kod för. Då får man förenkla och börja om.
Nackdelarna är att jag inte lär mig koda SQL på samma sätt som andra språk, det sätter sig inte i "muskelminnet" på samma sätt när man hela tiden har en assistent som genererar koden.
Om man tror att allt kommer gå åt helvete eller inte pga AI tror jag beror lite på allmän läggning, typ pessimistisk eller optimistisk syn på världen och mänskligheten.
Sen är min uppfattning att det är extremt hypat just nu vilket memet nedan förmedlar rätt väl:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag använde mig av Flux.1 kontext och det fungerade bra.Johan Gunverth skrev:
Mycket användbart vid inläsning av foton/dia/negativ där man behöver laga repor och ta bort smuts. Det har funnits rätt länge och är betydligt bättre än IR-maskning. Det är dock klassisk maskininlärning och mönsterpassning. LLM:erna vet ingenting om detta eftersom de är baserade på språk.
Annars är det rätt kul att skapa manér med chatbot:arna och låta dem variera sina egna bilder. Ansiktena brukar vara det första som förändras, men är lika roligt för det.
[bild]
Olika LLM osv som chatgpt har jag inte använt för text2image eller image2image då jag alltid hört det är skit
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
AI hämtar informationen bland annat från forum som detta, så om inga forum - Inget AI.
Och så detta ”ska ha hänt”. Har det hänt eller inte? Vågar de inte stå för din journalistik? Är det så bråttom att publicera att de inte hinner verifiera? Är P4 en opålitlig källa?B b8q skrev:
Bara detta visar ju att det inte är så mycket AI i dessa AI-tjänster. Det handlar bara om att söka och plocka ut träffar. I detta fallet fanns väl en text på nätet som någon skrivit på kul. Men eftersom den var det enda receptet på bensinspagetti så tar detta AI det som en sanning. Var är intelligensen i detta?Ossian K Olsson skrev:



