Storsockret
Jag hade stor hjälp av ChatGPT när jag skulle beräkna lämplig mängd virke att köpa till min pizzabänk.

Detaljerat schema för att beräkna mängd virke och spill vid sågning för en pizzabänk.


😉
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Jag använder mig av chatgpt för att komma fram snabbare i SQL.
Det går förvånansvärt bra och är oerhört mycket mer kraftfullt än att sitta och tragla dokumentationer och exempel (som jag gjort när jag lärt mig nya språk tidigare).
Men som diskuterats ovan är även min erfarenhet att AIn är totalt ute och cyklar ibland och det går också att hitta svårighetsnivåer som är över vad den klarar av att generera kod för. Då får man förenkla och börja om.
Nackdelarna är att jag inte lär mig koda SQL på samma sätt som andra språk, det sätter sig inte i "muskelminnet" på samma sätt när man hela tiden har en assistent som genererar koden.

Om man tror att allt kommer gå åt helvete eller inte pga AI tror jag beror lite på allmän läggning, typ pessimistisk eller optimistisk syn på världen och mänskligheten.

Sen är min uppfattning att det är extremt hypat just nu vilket memet nedan förmedlar rätt väl: Meme om AI: En person säger "Sell me this pen", andra svarar "It's AI powered", med texten "Every company right now.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Mycket användbart vid inläsning av foton/dia/negativ där man behöver laga repor och ta bort smuts. Det har funnits rätt länge och är betydligt bättre än IR-maskning. Det är dock klassisk maskininlärning och mönsterpassning. LLM:erna vet ingenting om detta eftersom de är baserade på språk.
Annars är det rätt kul att skapa manér med chatbot:arna och låta dem variera sina egna bilder. Ansiktena brukar vara det första som förändras, men är lika roligt för det.

[bild]
Jag använde mig av Flux.1 kontext och det fungerade bra.
Olika LLM osv som chatgpt har jag inte använt för text2image eller image2image då jag alltid hört det är skit
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
AI hämtar informationen bland annat från forum som detta, så om inga forum - Inget AI.
 
Man kan ju tro att AI redan tagit över tidningsredaktionerna. Finns det ingen människa som ens tittar på texterna innan de läggs ut?
Nyhetsrubrik om spårvagnsolycka i Göteborg rapporterad av Olivia Birgander, olyckan i Kungsladugård. Tidigare publicerad 7 minuter sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Haha
  • Ledsen
kashieda och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Man kan ju tro att AI redan tagit över tidningsredaktionerna. Finns det ingen människa som ens tittar på texterna innan de läggs ut?
[bild]
Och så detta ”ska ha hänt”. Har det hänt eller inte? Vågar de inte stå för din journalistik? Är det så bråttom att publicera att de inte hinner verifiera? Är P4 en opålitlig källa?
 
P Pin skrev:
Har det hänt eller inte?
Osäkerheten gäller platsen, inte existensen av olyckan. Så tolkar jag det.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Osäkerheten gäller platsen, inte existensen av olyckan. Så tolkar jag det.
Så händelsen att spårvagn och Göteborg har krockat har inga spår av osäkerhet?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Så händelsen att spårvagn och Göteborg har krockat har inga spår av osäkerhet?
Inga spår alls. Dock tydliga tecken på felstavning.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Inga spår alls. Dock tydliga tecken på felstavning.
Jag tycker det är betydligt mer än stavfel här. Kan en spårvagn krocka med en stad?
(I det här fallet krockade spårvagnen med en bil i Göteborg, men det lyckades man inte förmedla i rubriken)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag tycker det är betydligt mer än stavfel här.
Ja kalla det vad du vill. Av misstag har de använt ordet ”och” när de borde använt ordet ”i”.
 
Ossian K Olsson
AI ger svar på om man kan använda bensin för att koka spaghetti snabbare och ger ett recept med bensin som ingrediens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag använder ofta ai när jag ska laga mat! Ikväll bjuds detta
 
  • Haha
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Kryssruta med humoristiska svarsalternativ till "Jag är inte en robot" som liknar reCAPTCHA, som till exempel "Define robot" och "I'm willing to convert".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Jag använder ofta ai när jag ska laga mat! Ikväll bjuds detta
Vore underbart om någon följde receptet och sen stämde Google på ett antal miljoner dollar.
 
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Jag använder ofta ai när jag ska laga mat! Ikväll bjuds detta
Bara detta visar ju att det inte är så mycket AI i dessa AI-tjänster. Det handlar bara om att söka och plocka ut träffar. I detta fallet fanns väl en text på nätet som någon skrivit på kul. Men eftersom den var det enda receptet på bensinspagetti så tar detta AI det som en sanning. Var är intelligensen i detta?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.