F fsn skrev:
Känslan är att de flesta AI är på par med många medlemmar inom just det området.
Skulle snarare kalla AI-svaren för dolda fel. 😎

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
AI kan säkert bli bra och bättre vad gäller återgivning av triviala fakta. Men den känslan om tidsanda samt kunskap som man får när man läser ett gammalt nummer av Popular Mechanics från 60-talet eller Tibergs klassiska bok "Mineralfyndigheter" tror jag inte att AI kan förmedla.

A
N Nybörjare86 skrev:
Hej jag har den senaste månaden ställt alla mina frågor till CHAT GPT olika byggprojekt och fått enastående svar. Allt från rekomendation på verktyg , tillvägagångsätt och materialval. Vad tror ni ?
Ja, till slut kommer AI ersätta forum, utvecklare och dylikt. Tekniken är fortfarande relativt ny men redan exceptionell om man vet hur man använder promptar effektivt.

AI är väldigt bra på väldigt mycket, men man kan aldrig ta svaren för sanna. De är dock oftast det om det inte är för svåra frågeställningar. Men sunt förnuft. Det har inte en AI. Å andra sidan är det inte så många människor som har det heller. Jag brukar uttrycka det som att "vanligt sunt förnuft, det är inte så vanligt".

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Ai är väldigt användbarat, t.ex. om du vill höra lite kuriosa om något ämne.. eller skriva kod. Men jag skulle inte använda den till nått som verkligen måste vara rätt utan att dubbelkolla med andra källor. Själv använder jag ai dagligen i mitt jobb och frågar den ofta om andra saker i livet, byggprojekt mm.. men som Ronald Reagan en gång i tiden sa om hur man ska hantera ryssarna, kan också användas på AI. "Trust, but verify" :D Men å andra sidan, som Sam Altman sa vid en lansering av chatgpt "GPT-4 is the dumbest model any of you will ever have to use again.” Så framtiden får utvisa hur det blir

F
pacman42 pacman42 skrev:
AI är väldigt bra på väldigt mycket, men man kan aldrig ta svaren för sanna. De är dock oftast det om det inte är för svåra frågeställningar. Men sunt förnuft. Det har inte en AI. Å andra sidan är det inte så många människor som har det heller. Jag brukar uttrycka det som att "vanligt sunt förnuft, det är inte så vanligt".
Precis. Och det lite lustiga är att om man frågar AI om nåt man verkligen redan har 100% koll på så har den nästan alltid jävligt fel.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Än så länge är AI som kvällstidningarna. Svaren/texterna ser bra ut vid en första titt, men om man kan något om ämnet inser man att det som står sällan är sant.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
Dagens AI gör ju även slarvfel på de allra grundläggande matematiska operationer fortfarande...

• Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
Men är inte det lite som med ett forum och folk i allmänhet? Man får 20 svar, 8 är direkt fel, 2 uppmanar till olagligheter 7 ordbajsar om annat 2 är visserligen rätt men så raljerande att ingen orkar läsa och sedan finns ett rätt svar gömt i smeten.

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 7 till
  • Laddar…
Har använt AI mycket både till bilreparationer och husbyggnad.

Sparat mig många tusen hittils.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
Är det ens så mycket intelligens i dagens AI när det gäller att svara på frågor? Känns som att det AIn gör är att göra en typ googlesökning på frågan och klippa ut lite text från den sökningen och presentera det som svar. Känns mest som ett hypat begrepp utan att det egentligen hänt särskilt mycket.

Svaren blir ju därefter rätt slumpmässiga beroende på vilka sidor de tar sina svar från. Så ifall man verkligen behöver fråga om en sak man inte vet något om så är det ren Lotto ifall man får vettigt svar eller någon fri fantasi som florerar på nätet. Och är man redan tillräckligt insatt i ämnet så behöver man antagligen inte 'hjälp' från AI utan kan göra en egen sökning och själv avgöra vilka källor som är pålitliga.

Finns det någon som kan tjäna pengar på svaren så lär det utnyttjas så att olika produkter kommer in som 'Reklam'. Antingen direkt i AI-programvaran för att de som skrivit den ska tjäna pengar. Eller så lär sig folk hur de ska anpassa hemsidor för att AIn ska välja deras svar på specifika frågor. Tänk frågan "Vilken tandkräm är bäst". Colgate lär nog lägga en del resurser för att få populära AIn att svara "Colgate".

• Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Men är inte det lite som med ett forum och folk i allmänhet? Man får 20 svar, 8 är direkt fel, 2 uppmanar till olagligheter 7 ordbajsar om annat 2 är visserligen rätt men så raljerande att ingen orkar läsa och sedan finns ett rätt svar gömt i smeten.
Precis som i verkligheten. Låter som vilken diskussion som helst mellan huvudrätt och efterrätt på en fest. 😎

L lbgu skrev:
Är det ens så mycket intelligens i dagens AI när det gäller att svara på frågor? Känns som att det AIn gör är att göra en typ googlesökning på frågan och klippa ut lite text från den sökningen och presentera det som svar. Känns mest som ett hypat begrepp utan att det egentligen hänt särskilt mycket.

Svaren blir ju därefter rätt slumpmässiga beroende på vilka sidor de tar sina svar från. Så ifall man verkligen behöver fråga om en sak man inte vet något om så är det ren Lotto ifall man får vettigt svar eller någon fri fantasi som florerar på nätet. Och är man redan tillräckligt insatt i ämnet så behöver man antagligen inte 'hjälp' från AI utan kan göra en egen sökning och själv avgöra vilka källor som är pålitliga.

Finns det någon som kan tjäna pengar på svaren så lär det utnyttjas så att olika produkter kommer in som 'Reklam'. Antingen direkt i AI-programvaran för att de som skrivit den ska tjäna pengar. Eller så lär sig folk hur de ska anpassa hemsidor för att AIn ska välja deras svar på specifika frågor. Tänk frågan "Vilken tandkräm är bäst". Colgate lär nog lägga en del resurser för att få populära AIn att svara "Colgate".
AIn tar inte svaren från en sida utan smälter samman alla de tillförlitliga källor den hittar. Problemet är att inte alla "tillförlitliga" källor faktiskt är tillförlitliga. Särskilt inte när det handlar om tolkningar av hur något skall göras.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Är det ens så mycket intelligens i dagens AI när det gäller att svara på frågor? …
Nej, det är ren mönsterpassning. Det är de olika modellerna dock överjävliga på. Likaså att strukturera ostrukturerad information. Jag förstår att biomedicinarna är överlyckliga när labbarbetet med att knyckla proteiner kan göras miljonfalt snabbare.

Dagens AI är enbart baserad på språk (LLM), så det är liten del av verkligheten den försöker efterhärma. Sedan blir man ju lite less på haussen kring ”artificiellt medvetande, AGI”. Vi (mänskligheten) vet ju ingenting om hur medvetandet fungerar i allmänhet. Rätt lönlöst att försöka skapa en algoritm baserat på matematik kring det då. Frågan är om medvetandet ens är en beräkning.

Sam Altman gör som L Ron Hubbard. Det räcker inte med att skapa ett stort företag. 😉

• Gilla
possum77
  • Laddar…
Det är oundvikligt att det sker någon gång. Men min känsla är att det är ganska långt kvar innan AI är där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.