Min V70 hackar på tomgång, speciellt när det är kallt ute. Top 3 kortfattat med procent, var jag börjar felsöka med minst arbete högst procent.

1. Tändstift eller tändkablar dåliga – 45%
    Vanligt fel vid kallstart, lätt att byta.
  2. Läckage i vakuumslangar eller insug – 30%
    Ger ojämn tomgång, särskilt vid kallt väder.
  3. Smutsig eller felande tomgångsmotor (IAC) / gasspjäll – 20%
    Ger hackig tomgång, rengöring enkel.

Starta med tändsystemet, sedan kolla slangar visuellt, avsluta med rengöring av IAC/gasspjäll.

Fel eller rätt? Har ingen V70.

pacman42 pacman42 skrev:
AIn tar inte svaren från en sida utan smälter samman alla de tillförlitliga källor den hittar. Problemet är att inte alla "tillförlitliga" källor faktiskt är tillförlitliga. Särskilt inte när det handlar om tolkningar av hur något skall göras.
Finns det ens några sidor på nätet som kan anses tillförlitliga i den mening att allt som står där är någon sorts objektiv sanning. Jag vet inga. Vet du någon?
Så för att påverka AIn så kommer folk/företag som har intresse att ge vissa svar på vissa frågor se till att det finns massor med sidor som verkar tillförlitliga och som ger det önskade svaret. Dessa kommer nog alltid ligga något steg före AI-programmen då det finns enorma summor att tjäna på att ge vissa svar på vissa frågor.

L lbgu skrev:
Finns det ens några sidor på nätet som kan anses tillförlitliga i den mening att allt som står där är någon sorts objektiv sanning. ….
Arbetet har påbörjats.
https://lowbackgroundsteel.ai/

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Mach77777 skrev:
Min V70 hackar på tomgång, speciellt när det är kallt ute.....
Starta med tändsystemet, sedan kolla slangar visuellt, avsluta med rengöring av IAC/gasspjäll.

Fel eller rätt? Har ingen V70.
Hade varit jättebra svar om det inte vore för att en V70-bensinare knappast har varken tändstift eller förgasare med gasspjäll. Råden funkar nog bättre på någon äldre 240.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Det krävs bara några få generationer av AI-genererat material för att hela Internet skall bli rappakalja. Det är bara att konstatera att AI inte duger till att svara på frågor annat än i informativt syfte, den klarar inte av att reda ut frågorna. Även om jag ofta tycker att Google Gemini gör ett bra jobb. Men när den har fel har den väldigt fel istället.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Det är därför gig-jobb som ”Data Annotation” dyker upp. Använda mänsklig kapacitet för att korrigera fel AI:n gör för att den skall kunna ersätta mänsklig kapacitet. Lite som PT:n på gymmet; den person du betalar för att få dig göra det du redan har betalt för att göra.

Jag skulle vilja se en AI-bot på Byggahus som härja omkring med ovidkommande frågor. Rappakalja, alltså. Lite omedveten humor vardagen behövs alltid. Och lagom mycket.
…eller låta den svara och vi betygsätter svaren, samtidigt som den lär sig forumet

Redigerat:
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hade varit jättebra svar om det inte vore för att en V70-bensinare knappast har varken tändstift eller förgasare med gasspjäll. Råden funkar nog bättre på någon äldre 240.
Jag läser kanske ditt inlägg fel, men nog måste en bensindriven bil alltid ha tändstift!?

• Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 7 till
  • Laddar…
Jag är nog skeptisk till AI, just nu verkar det vara i en fas där folk har öst in sinnessjuka mängder pengar och de har hypat skiten bortom all rim och reson. Så nu ska den leverera, nu har vi satt en heliskes massa pengar i det här så pusha ut det åt alla och tryck in det överallt det går. Vi behöver få vår investering tillbaka.

Jag fick höra idag via en chat där vi klagar om våra jobb, en person som jobbar som bokförare åt ett fortune 50 bolag där ledningen hade släppt löst ett AI verktyg på bokföringen och det har totalt fuckat upp hela dess bokföringsystem (stor del excelbaserat, uppenbarligen) och de bara hoppas att de har backup, företaget är i panikmode och månadsavslutet får skjutas upp. Uppenbarligen var verktyget bara ett analyserande verktyg, men det började ändra allt det rörde vid...

Så jag tror det kommer bli en dyrköpt läxa för många innan visheten kommer ikapp.

Själv har jag dock nyttjat ChatGPT, det har funkat för mig som ett bollplank då jag pluggar C-kodning, hade svårt att greppa qsort funktionen och hur den kunde appliceras på en struct med olika modeller men med några väl riktade frågor till ChatGPT så lyckades den förklara för mig så jag fattade konceptet, som jag sedan implementerade som en sorteringsfunktion.

• Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Själv har jag dock nyttjat ChatGPT, det har funkat för mig som ett bollplank då jag pluggar C-kodning, hade svårt att greppa qsort funktionen och hur den kunde appliceras på en struct med olika modeller men med några väl riktade frågor till ChatGPT så lyckades den förklara för mig så jag fattade konceptet, som jag sedan implementerade som en sorteringsfunktion.
Samtidigt är det ett rejält underbetyg till den som skrivit din kurslitteratur. quicksort är ju en ren standardfunktion och finns förklarad i de flesta grundläggande programmeringsläroböckerna. Man kan ju tycka att någon som skriver kurslitteratur borde kunna pedagogiskt förklara den funktionen.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Då är det väl bara jag som är dum då, jag läser ingen kursliteratur (jag pluggar för mig själv av eget intresse, på egen tid) utan kollade Stackoverflow m.m.

K Klass0n skrev:
Jag läser kanske ditt inlägg fel, men nog måste en bensindriven bil alltid ha tändstift!?
Ha ha, gick lite fort där! Kört för mycket diesel, tror jag...

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Faktiskt helt ok svar för att vara AI-genererat.

Får du en V70 bensinare att fungera utan tändstift eller gasspjäll så lär du även kunna dra fram en levande kanin ur din hatt.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Faktiskt helt ok svar för att vara AI-genererat.

Får du en V70 bensinare att fungera utan tändstift eller gasspjäll så lär du även kunna dra fram en levande kanin ur din hatt.
Men inte speciellt hjälpsamt svar av AI:n.
Har inte skruvat isär någon dylik, men finns verkligen ett gasspjäll i en nutida bensinmotor med insprutning? Hörde inte gasspjället hemma på förgasaren?

Men inte speciellt hjälpsamt svar av AI:n.
Har inte skruvat isär någon dylik, men finns verkligen ett gasspjäll i en nutida bensinmotor med insprutning? Hörde inte gasspjället hemma på förgasaren?
Självklart har alla bensinmotorer ett spjäll i insuget som reglerar mängden luft som ska komma in till förbränningen, spelar igen roll om den är årsmodell -25 eller 100 år gammal.
Det är en av grundpelarna som tekniken står på, bränsle och syre(luft) blandas i rätt proportioner, komprimeras och sen antänds.
För att kunna reglera bränsle/luft blandningen så behövs något som justerar hur mycket syre som kommer in.....

• Gilla
possum77
  • Laddar…
D
Det är dags att vara lite mer open-minded kring AI.

Utvecklingen springer ifrån många just nu och det märks i kommentarerna här på tråden.

Samma gnäll hördes när internet kom, när Google började ersätta uppslagsverk, och när smartphones blev vardag.
Nu är det AI,s tur att skaka om.

Folk klagar på att svaren är "dåliga".
Men vad väntar man sig?

AI bygger på enorma mängder data och de flesta avancerade källor är fortfarande på engelska.
Svenska material ligger långt efter.

AI är inte magi, men det är inte trams heller. Det är ett verktyg. Och ett förbaskat kraftfullt sådant om man lär sig använda det rätt.

Det växer, lär sig och blir bättre hela tiden. Det är inte ett väsen med egen vilja det är en motor som bearbetar information snabbare än vi någonsin kunnat göra tidigare.

Med framtidens teknik med snabbare chip, kanske kvantdatorer kommer AI att forma både arbetsliv och vardagsliv.

Frågan är inte om, utan hur snabbt.

Utvecklingen går fort. Riktigt fort.

Faktum är att tekniken nu utvecklas i en takt som får både industrialismens genombrott och månlandningen att kännas långsamma i jämförelse.

Det tog decennier att gå från ångmaskin till massproduktion nu går vi från prototyp till global spridning på bara några år, ibland månader.

AI är nästa stora språng. Det är inte science fiction längre det är här, och det påverkar oss redan.

Många verkar inte riktigt vilja ta in det. Det gnälls om att AI ger dåliga svar, att det är trubbigt, osäkert.

Men verkligheten är att AI nu kan göra på sekunder vad som förr krävde experter, böcker och timmar av research.

Bara det faktum att vi har tillgång till detta via mobilen säger något om hur snabbt vi rör oss.
Och vi har bara börjat.
När kvantdatorer och ännu snabbare chip kommer in i bilden då kommer dagens AI att kännas lika gammal som ett fax.

Jag använder AI varje dag professionellt i jobbet, men också privat till allt från färgsättning till trädgårdsskötsel.

Det är ett verktyg. Ett verktyg som, rätt använt, sparar tid och gör mig bättre på det jag gör.

Så kanske är det dags att sluta jämföra AI med en mänsklig hjärna och börja se det för vad det är, ett kraftfullt, växande verktyg som kommer förändra det mesta vare sig vi gillar det eller inte.

• Gilla
Mr Stirling och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.