Bara om han är så pass korkad att han inte får en påskrift på ett avtal som klart och tydligt säger att alla tillgångar och allt ansvar ligger på TS och att alla krav upphör med påskriften från och med tidpunkten för påskriften.
Detta dokument borde ha funnits redan vid det första "utköpet" som tydligen reglerades på "banken".
Det är det normala sättet som man reglerar sådant här på.
 
D
Det här tycks ju inte va folk som har för vana att skriva ner sina överenskommelser.
 
  • Gilla
Limpan4all
  • Laddar…
S
D Derbyboy skrev:
Det här tycks ju inte va folk som har för vana att skriva ner sina överenskommelser.
Stora frågan här blir nog, har ni uppdaterat aktieboken? Om inte äger släktingen fortfarande 50/50
 
S Skrivbordsbonden skrev:
Stora frågan här blir nog, har ni uppdaterat aktieboken? Om inte äger släktingen fortfarande 50/50
Lite Grundläggande Civilrätt

Aktieboken är inte den som reglerar vem som äger aktierna.
Lika lite som du hos Transportstyrelsen kan se vem som äger ett fordon.
Du kan se vem som är registrerad som ägare inte mer.
Lantmäteriet kan inte heller visa vem som äger en Fastighet.
Du kan få uppgift om vem som har lagfart på fastigheten. Ägare kan vara någon annan.

Mer än många med okunnighet som bara överträffas av deras förmåga att skriva ord.
 
S
lunnabo lunnabo skrev:
Lite Grundläggande Civilrätt

Aktieboken är inte den som reglerar vem som äger aktierna.
Lika lite som du hos Transportstyrelsen kan se vem som äger ett fordon.
Du kan se vem som är registrerad som ägare inte mer.
Lantmäteriet kan inte heller visa vem som äger en Fastighet.
Du kan få uppgift om vem som har lagfart på fastigheten. Ägare kan vara någon annan.

Mer än många med okunnighet som bara överträffas av deras förmåga att skriva ord.
Jag som trodde man hade 6 månader på sig att söka lagfarten för att få ägandet registrerat. Går man över dessa 6 månader kommer du gå svart att påvisa att du äger fastigheten 6 år senare. Samma princip gäller aktieboken och aktiebreven. Säljer du dina aktier men behåller breven och och står inskriven i boken, är det svårt att påvisa att den personen som är innehavare till aktierna inte är ägaren. Att ge ett råd som säger att aktierna eller lagfarten på en fastighet inte spelar någon roll (jag kan givetvis ha missuppfattat dig) är inget jag tycker bör uppmuntras
 
S Skrivbordsbonden skrev:
Jag som trodde man hade 6 månader på sig att söka lagfarten för att få ägandet registrerat. Går man över dessa 6 månader kommer du gå svart att påvisa att du äger fastigheten 6 år senare. Samma princip gäller aktieboken och aktiebreven. Säljer du dina aktier men behåller breven och och står inskriven i boken, är det svårt att påvisa att den personen som är innehavare till aktierna inte är ägaren. Att ge ett råd som säger att aktierna eller lagfarten på en fastighet inte spelar någon roll (jag kan givetvis ha missuppfattat dig) är inget jag tycker bör uppmuntras
Tydligt är att du har stor potential att förbättra din läskunnighet.
 
S
Vänligen förklara hur du i en tvist kan påstå att du äger mitt bolag om jag kontrollerar alla aktierna samt står registrerad som ägare till 100% i aktieboken?
 
Är väl ganska enkelt att om man jobbar för firman och införskaffar något åt firman och använder firmans pengar för att göra det så tillhör det sedan firman. Det är klart att uppgörelsen kan ha varit att X säger att firman får hyra pallhyllan i 5 år mot kostnaden av att demontera och transportera den till firman, skulle detta varit fallet borde det dock varit solklart så det känns långsökt. Om man nu vill rädda relationen så får man väl vara tydlig mot släktingen att man anser det fel men är villig att ge tillbaka den till honom givet att han först betalar tillbaka kostnaden firman tog för att få dit den samt att han själv står för bortforsling. Tror inte han vill ha den längre då.
 
  • Gilla
AnnieS1983
  • Laddar…
S Skrivbordsbonden skrev:
Vänligen förklara hur du i en tvist kan påstå att du äger mitt bolag om jag kontrollerar alla aktierna samt står registrerad som ägare till 100% i aktieboken?
Nu skriver du att bolaget är ditt.
Då är förutsättningarna annorlunda.

Inser att din nivå är låg.
 
C
Pallstället skulle kunna vara ett utmärkt exempel på ett aktieägartillskott. Någon av aktieägarna har tillfört bolaget egendom. Att bolaget har betalat för montering/demontering och frakt har inte riktigt med saken att göra. Inte heller att delägaren i sin tur fått egendomen till skänks. Frågan man skall ställa sig är om det var han personligen eller om det var bolaget som fick gåvan?
 
  • Gilla
Limpan4all
  • Laddar…
S
lunnabo lunnabo skrev:
Nu skriver du att bolaget är ditt.
Då är förutsättningarna annorlunda.

Inser att din nivå är låg.
Inser att du trollar, så släpper det hela där
 
  • Gilla
AnnieS1983
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Pallstället skulle kunna vara ett utmärkt exempel på ett aktieägartillskott. Någon av aktieägarna har tillfört bolaget egendom. Att bolaget har betalat för montering/demontering och frakt har inte riktigt med saken att göra. Inte heller att delägaren i sin tur fått egendomen till skänks. Frågan man skall ställa sig är om det var han personligen eller om det var bolaget som fick gåvan?
Du behöver läsa trådskaparens första inlägg.
Där finns svaret på vem som fick pallstället.
 
S Skrivbordsbonden skrev:
Inser att du trollar, så släpper det hela där
Du vet inte heller vad trollar är.
Fler saker som du är rudis på?
 
lunnabo lunnabo skrev:
Du behöver läsa trådskaparens första inlägg.
Där finns svaret på vem som fick pallstället.
Ja, men i vilken egenskap?
 
S Skrivbordsbonden skrev:
Vänligen förklara hur du i en tvist kan påstå att du äger mitt bolag om jag kontrollerar alla aktierna samt står registrerad som ägare till 100% i aktieboken?
Har Du alltid lika svårt för att veta vad som är ditt eller mitt?

För att också Du möjligtvis ska kunna förstå så ger jag dig några exempel.

Du äger en tavla.
Jag kommer överens med dig om att köpa tavlan för x kronor.
Nu skulle jag kunna hävda att jag är ägare av tavlan.
Du skulle kunna invända att då jag inte har betalat dig x kronor så har någon övergång av ägandet inte skett.
Juridiskt sett är det oklart.
Ställde du villkor om betalningen?

Jag betalar dig x kronor som vi kom överens om.
Är tavlan min?
Eller måste jag hämta den också för att den ska bli min?

När du skriver "mitt bolag" vad menar du?
Har du sålt aktierna Eller inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.