Hej,
Jag har en fundering kring vem som äger vad.
Våren 2019 köpte en släkting och jag ett företag ihop. Släktingen införskaffade ett pallställ så att vi kunde förvara alla EU pallar. Ca 100m långt. Han fick hela pallstället av en bekant bara han demonterade det innan ett visst datum. Firman betalade då ett annat företag för demonteringen och transporten för detta.
Under våren 2021 ville han dra sig ur firman och jag köpte då ut han för samma summa som han köpte in sig för.

Nu - 8-9 månader efter vill han fakturera firman för pallstället, 35tkr…
Har han rätt att göra så? Det är väll fast inredning?

Vad står det i avtalet mellan er när du köpte ut honom? Mest troligt har du helt rätt.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad står det i avtalet mellan er när du köpte ut honom? Mest troligt har du helt rätt.
Vi skrev inget avtal varken vid köpet av firman eller när jag köpte ut han.

Äger eller hyr ni lokalen? För hävdar du att det är fast inredning i en hyrd lokal så är det ju inte bolagets heller…

Men låt oss strunta i lokslfrågan och bara säga att det vid förvärvet av pallstället var din f.d. kompanjons egendom (han personligen hade ju fått det mot bortforsling).

Om han då inte hade personlig nytta av det utan ville ha det i bolaget och även han tyckte att frakten var den stora grejen, så kan man ju lämpligen se det som att han skänkte det vidare till bolaget mot nedmontering och transport.

Att efteråt komma och säga att det är hans privata känns väldigt tunt. Hade det varit det borde det nog ha tagits in som apportegendom eller hyrts från dag ett. Jag håller med om att presumtionen måste vara att det är bolagets ställ.

• Gilla
AnnieS1983 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Äger eller hyr ni lokalen? För hävdar du att det är fast inredning i en hyrd lokal så är det ju inte bolagets heller…

Men låt oss strunta i lokslfrågan och bara säga att det vid förvärvet av pallstället var din f.d. kompanjons egendom (han personligen hade ju fått det mot bortforsling).

Om han då inte hade personlig nytta av det utan ville ha det i bolaget och även han tyckte att frakten var den stora grejen, så kan man ju lämpligen se det som att han skänkte det vidare till bolaget mot nedmontering och transport.

Att efteråt komma och säga att det är hans privata känns väldigt tunt. Hade det varit det borde det nog ha tagits in som apportegendom eller hyrts från dag ett. Jag håller med om att presumtionen måste vara att det är bolagets ställ.
Bolaget äger fastigheten.
Så tänkte jag också, han hämtade det till firman som han också var delägare i.
Jag köpte ju ut han och då är det ju mitt från den dagen vi var på banken.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hälsa honom att du anser att det tillhör bolaget och fastigheten. Han får då agera juridiskt om han orkar…

• Gilla
AnnieS1983 och 2 till
  • Laddar…
Varför skulle ert företag betala för demontering och transport av lösöre som tillhör en privatperson (om än en delägare)?

• Gilla
AnnieS1983 och 2 till
  • Laddar…
Helt tydligt är att släktingen anser att det är hans pallställ.
Annars hade han ju inte begärt ersättning för det...

Så pga detta "sågar" jag all annan presumption om vem som köpt pallställ.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Varför skulle ert företag betala för demontering och transport av lösöre som tillhör en privatperson (om än en delägare)?
F.d delägaren kan ju aldrig bevisa att han köpt pallstället, speciellt inte då det var gratis och firman betalade för frakt och demontering.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
35tkr är för lite att starta en fejd över.
Betala och få ett papper på att alla era ekonomiska förehavanden är avslutade.
Om du inte anser att pallstället är värt 35tkr, erbjud honom att demontera det och frakta bort det. Eller ta saken till domstolen. Men det är helt enkelt inte värt det enligt min åsikt. Släktingen har ju tillfört godset till företaget och du hade inte kunnat göra det för du hade inte rätt "kontakter" så om än bara moraliskt så har han rätt.
Pröjsa och bli av med problemet.
Så ett privatkvitto på transaktionen så blir pallstället firmans och det belastar bara resultatet i firman.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
35tkr är för lite att starta en fejd över.
Betala och få ett papper på att alla era ekonomiska förehavanden är avslutade.
Om du inte anser att pallstället är värt 35tkr, erbjud honom att demontera det och frakta bort det. Eller ta saken till domstolen. Men det är helt enkelt inte värt det enligt min åsikt. Släktingen har ju tillfört godset till företaget och du hade inte kunnat göra det för du hade inte rätt "kontakter" så om än bara moraliskt så har han rätt.
Pröjsa och bli av med problemet.
Så ett privatkvitto på transaktionen så blir pallstället firmans och det belastar bara resultatet i firman.
Hur vet du att att Fd ägaren inte skänkte pallstället till firman? Fd ägaren har kanske fått betalt för sin andel beräknat på totala värdet för firman!? Bevis måste upp för att få det prövat , vi vet för lite för att gissa.

Ur min synvinkel spelar det ingen roll. Det handlar om att bli av med ett problem som över tid troligen kommer att vara "värt" mycket mera än 35tkr av oskattade firmapengar, 35tkr är en skitsumma i sammanhanget. Om man bara måste konsultera en advokat så passerar man enkelt den summan.
Att skapa sig ovänner eller släktingar som anser sig förfördelade brukar vanligt "kosta" väldigt mycket över tid.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Har du köpt hela firman har du köpt pallstället också. Det är fastskruvat i fastigheten och därmed en del av den.

Han har alltså förvarat ett privatägt 100m långt pallställ i firmans lokaler utan att betala hyra för lagringen?
Låter som en skattepliktig förmån i mina öron :oops:
A Antiken skrev:
Firman betalade då ett annat företag för demonteringen och transporten för detta.
Kan ju inte vara tillåtet att firman betalar privata omkostnader.

• Gilla
  • Haha
AnnieS1983 och 3 till
  • Laddar…
Företaget har betalat genom demontering och transport.
Bestrid kravet. Om han vill ta företaget (dig) till domstol får han där motivera varför han har låtit företaget bedriva bokföringsbrott genom att låta företaget finansiera privata utgifter.

• Gilla
AnnieS1983
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.