52 517 läst ·
199 svar
53k läst
199 svar
Är det ok med jaktgömsle mindre än en halvmeter från tomtgräns
Och jag kan se hur du konsekvent resonerar i olika trådar. Du kör ditt race och ignorerar de som har andra erfarenheter och kunskaper än du. För att inte tala om etik och moral.J JohanLun skrev:
Just detta ämnet har jag lång erfarenhet av och har träffat många som har diverse fördomar och förutfattade meningar om vad jakt är för något och vilka regler som finns kring det.J JohanLun skrev:
De flesta brukar ha stor förståelse när de förstått vilka regler och lagar som finns och vad jakt innebär. Jahg har även bra erfarenhet av polisen i samband med att få skottlossningstillstånd i detaljplanerat område tex.
Skall inte sticka under stol med att vildsvinens framfart har underlättat en hel del. Plötsligt vill många ha jägare både i trädgårdar och på balkonger för att hålla undan vildsvinen.
Så, min bild är att du inte riktigt har koll på hur detta fungerar i verkligheten.
Det tror jag säkert, men nu är det inte du som sitter bakom vedhögen.Nissens skrev:
Om nån tänker sitta flera veckor på tomtgränsen är det rimligt att föra en dialog och presentera sig själv. Jag skulle inte vara förvånad om du och säkert många andra trots allt gör det. Men om man INTE gör det utan bara tar sig rätten så tycker jag man är fyrkantig.
Så i denna tråden har du säkert bättre koll på jakt. Men totalt sätt så har du visat att du inte lyssnar på andras argument och vill se saker ur ett annat perspektiv.
Det jag vill skicka med är att dialog och pragmatik är bäst. Att bara ta sig rätt för att man tycker man har rätt är fel väg.
Du har 100% fel. En fastighetsägare har i normalfallet jakträtt på sin fastighet. Lite konstigt att du uttalar dig så tvärsäkert.A AG A skrev:
För att ta ett exempel:
Vem som helst får fånga skator i en fälla på sin tomt. Avlivning skall göras på ett korrekt sätt.
Eftersom inga skott behöver avlossas behövs inga tillstånd. Jaktkort skall man ha.
Vid jakt tillfaller fällt vilt den som har jakträtt på den mark som viltet faller på. Samma gäller trafikdödat vilt.
Vilken ton det har och om det är schysst beror givetvis helt på hur det används.H Henrik Hed skrev:Oj, den skapade ett helt batteri med synpunkter.
Tack för alla kommentarer. Jag vill påpeka att jag absolut inte var ute efter trams-svar utan allmänna synpunkter angående huruvida det är brukligt och gott omdöme att sätta ett gömsle (inte jakttorn dock) en halv meter ifrån tomtgräns/vedtrave/lekplats för småbarn.
Jag har tagit del av kommentarerna från alla, både från er som verkar kunna jakt och er andra.
Som vanligt så finns det en moralisk och en juridisk sida angående vad man tycker om detta. Lagligt, ja men god ton och schysst?
Henrik
Som många redan varit inne på där det troligtvis den absolut bästa placeringen både för dig, dina barn och jägaren. Jägaren kommer att ha full koll på om det är någon hemma och eller ute.
Och om jag läser rätt mellan raderna har du aldrig sett gömslet användas. Vilket tyder på att det enbart används när ni inte är på plats.
När jägarna börjar använda gömslet när ni är hemma eller ute i trädgården. Då tycker jag vi kan fortsätta diskutera vad som är god ton och schysst men hittills verkar jägarna vara mycket diskreta och respektfulla?
Du har rätt. Om en skjuten älg faller på en tomt så ska tomtägaren få älgen även om jägarna säkert kommer försöka förklara att den är deras. Faller den på din tomt är den din även om det inte finns formell jakträtt på tomten. Där är lagen rätt tydlig, men sen vad gäller påkört vilt som dödas utanför jaktsäsongen blir det svårare att veta vad som gäller. Hjälper man till vid eftersök och avlivande kan man få en älg. Är den redan död så tillfaller den egentligen staten. Då är det polisens ansvar att frakta bort den. Vill du ha den kan du kanske få den. Eventuellt kan du behöva få betala för den: 7000 kr för en vuxen älg och 3000 för en kalv. Men om det i situationen anses oskäligt, vilket man kan anta att det är om smällen i olyckan förstört stora delar av köttet. Då ska du inte betala. Då får du kadavret gratis.Nissens skrev:
Du har 100% fel. En fastighetsägare har i normalfallet jakträtt på sin fastighet. Lite konstigt att du uttalar dig så tvärsäkert.
För att ta ett exempel:
Vem som helst får fånga skator i en fälla på sin tomt. Avlivning skall göras på ett korrekt sätt.
Eftersom inga skott behöver avlossas behövs inga tillstånd. Jaktkort skall man ha.
Vid jakt tillfaller fällt vilt den som har jakträtt på den mark som viltet faller på. Samma gäller trafikdödat vilt.
Det är väldigt godtyckligt och svårtolkat i jaktförordningen. Jag satte mig och började läsa. Framförallt är det 33 § och 52 C § som man får läsa. Kanske någon annan blir klokare än jag av det. Men om en skjuten älg dör i din trädgård under pågående jaktsäsong och om älgjägarna inte skjuter över sin kvot med just det skottet så verkar den vara din utan kostnad. Om de skjuter över sin kvot så tror jag den är din om du äger tomten, men du får förmodligen betala priset som anges i jaktförordningen om du vill ha den, vilket du inte behöver om det är lovligt vilt som skjutits. Då är den helt enkelt din. Övrigt vilt verkar inte vara prissatt. Rådjur och vildsvin får du alltid gratis om de faller på din mark efter att ha blivit lovligt skjutna. Olovligt skjutna djur är statens.
Djur liksom Björn, råddjur, älg, järv, Lo och något mer tillfaller staten om de hittas döda, vilket de ofta är efter en trafikolycka. I praktiken får man det nog ändå oftast om man är tomt/markägare. Jag läste inte hela jaktförordningen. Annars trodde jag precis som A GA innan jag läste ditt svar att tomtmark var undantagen eftersom man inte hade jakträtt där, men det finns inte längre något formellt hinder mot jakt i trädgården så länge det inte är tätbebyggt område och man har samtycke med de boende.
I sin egen trädgård får man alltså bedriva jakt om den ligger på landet och om man har löst jaktkort samt har jägarexamen. Både A GA och jag hade tydligen fel. Om jag bara löser jaktkort kan jag sitta som Runar med bössan i sovrumsfönstret och göra det lagligt. Förr fanns det en gräns för hur nära bostäder man fick jaga, men den gränsen togs bort 2009. Däremot kvarstår det att man inte får jaga inom tätbebyggda områden, mer än i samband med speciella undantag. https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/jaktforordning-1987905_sfs-1987-905/
Just älg tillfaller troligtvis inte trädgårdsägaren. Undantaget är om det är en kalv och den faller just de dagarna oregistrerade marker får jaga kalv. Vilket i år är 1-5 september och / eller 8- 12 oktober beroende på vart i landet man är.L Lars Hjälmberg skrev:Du har rätt. Om en skjuten älg faller på en tomt så ska tomtägaren få älgen även om jägarna säkert kommer försöka förklara att den är deras. Faller den på din tomt är den din även om det inte finns formell jakträtt på tomten. Där är lagen rätt tydlig, men sen vad gäller påkört vilt som dödas utanför jaktsäsongen blir det svårare att veta vad som gäller. Hjälper man till vid eftersök och avlivande kan man få en älg. Är den redan död så tillfaller den egentligen staten. Då är det polisens ansvar att frakta bort den. Vill du ha den kan du kanske få den. Eventuellt kan du behöva få betala för den: 7000 kr för en vuxen älg och 3000 för en kalv. Men om det i situationen anses oskäligt, vilket man kan anta att det är om smällen i olyckan förstört stora delar av köttet. Då ska du inte betala. Då får du kadavret gratis.
Det är väldigt godtyckligt och svårtolkat i jaktförordningen. Jag satte mig och började läsa. Framförallt är det 33 § och 52 C § som man får läsa. Kanske någon annan blir klokare än jag av det. Men om en skjuten älg dör i din trädgård under pågående jaktsäsong och om älgjägarna inte skjuter över sin kvot med just det skottet så verkar den vara din utan kostnad. Om de skjuter över sin kvot så tror jag den är din om du äger tomten, men du får förmodligen betala priset som anges i jaktförordningen om du vill ha den, vilket du inte behöver om det är lovligt vilt som skjutits. Då är den helt enkelt din. Övrigt vilt verkar inte vara prissatt. Rådjur och vildsvin får du alltid gratis om de faller på din mark efter att ha blivit lovligt skjutna. Olovligt skjutna djur är statens.
Djur liksom Björn, råddjur, älg, järv, Lo och något mer tillfaller staten om de hittas döda, vilket de ofta är efter en trafikolycka. I praktiken får man det nog ändå oftast om man är tomt/markägare. Jag läste inte hela jaktförordningen. Annars trodde jag precis som A GA innan jag läste ditt svar att tomtmark var undantagen eftersom man inte hade jakträtt där, men det finns inte längre något formellt hinder mot jakt i trädgården så länge det inte är tätbebyggt område och man har samtycke med de boende.
I sin egen trädgård får man alltså bedriva jakt om den ligger på landet och om man har löst jaktkort samt har jägarexamen. Både A GA och jag hade tydligen fel. Om jag bara löser jaktkort kan jag sitta som Runar med bössan i sovrumsfönstret och göra det lagligt. Förr fanns det en gräns för hur nära bostäder man fick jaga, men den gränsen togs bort 2009. Däremot kvarstår det att man inte får jaga inom tätbebyggda områden, mer än i samband med speciella undantag. [länk]
Varför skulle just älg vara undantagna från lagstiftningen?M Mirkan skrev: