R Ropa skrev:
Tack, jag hittade faktiskt något nu. Sparetoolparts i England verkar ha åtminstone 1/2" och förminskningar. Tycker det känns saftigt med 62 Pund men det är kanske vad de kostar. Funderar på vad jag ska passa på att komplettera med, när jag ändå beställer, och undrar om kopierringar är något man faktiskt brukar använda, känns ju inte helt nödvändigt men ändå?
Du kan söka på nätet efter Ryobi heavy router R-600, RE-600.
Det är samma maskin. Både AEG och Ryobi ingår i samma koncern.
Denna firman köpte jag av när jag kompletterade mina hylsor.

https://www.aliexpress.com/store/3103081/search?SearchText=collet

Lycka till i forskandet! Vill du ha mer hjälp så hör av dig.

Dag
 
R Ropa skrev:
Tack, jag hittade faktiskt något nu. Sparetoolparts i England verkar ha åtminstone 1/2" och förminskningar. Tycker det känns saftigt med 62 Pund men det är kanske vad de kostar. Funderar på vad jag ska passa på att komplettera med, när jag ändå beställer, och undrar om kopierringar är något man faktiskt brukar använda, känns ju inte helt nödvändigt men ändå?
Hej Ropa!

Här är ännu en länk angående AEG 2050 fräsen.

Dag

https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-392
 
stigen stigen skrev:
Hej Ropa!

Här är ännu en länk angående AEG 2050 fräsen.

Dag

[länk]
Tack. Jag hittar följande:
Skärmdump av en produktlista på AliExpress visande varierande storlekar av verktygsdelar, Collet Cone Nuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma text i beskrivningen som på den du visar i andra tråden förutom att Ryobina saknas.
Det verkar åtminstone vara samma som du beställt och fungerade det för dig så borde det väl göra det för mig också. Ska bara försöka bestämma mig för vilka storlekar jag kan behöva...
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
R Ropa skrev:
Tack. Jag hittar följande:
[bild]
Samma text i beskrivningen som på den du visar i andra tråden förutom att Ryobina saknas.
Det verkar åtminstone vara samma som du beställt och fungerade det för dig så borde det väl göra det för mig också. Ska bara försöka bestämma mig för vilka storlekar jag kan behöva...
Här är en bild från det jag beställde. Passar tydligen några Hitachi också.

Dag
Skärmdump av en webbsida från AliExpress med lista på beställda verktygstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, jag inbillar mig att mitt ska vara samma. Priset verkar dock ha sjunkit, blev bara 213:- för både 12mm och 1/2" med tre förminskare och frakt! Gött, snart ska man kunna prova fräsen som samlat damm i några år...
Tack för inspiration och hjälp att bli färdig till detta.
 
R Ropa skrev:
Ja, jag inbillar mig att mitt ska vara samma. Priset verkar dock ha sjunkit, blev bara 213:- för både 12mm och 1/2" med tre förminskare och frakt! Gött, snart ska man kunna prova fräsen som samlat damm i några år...
Tack för inspiration och hjälp att bli färdig till detta.
Jag håller tummarna att det blir bra!
Dag
 
Jag kan tipsa om att Bauhaus just nu har superkampanj på AEG-fräsen. Så jag slog till på en.
Har lånat fräsar förut så det här blir den första egna. Jag har ett litet Clas Ohlson-fräsbord sen tidigare som jag aldrig använt. Det får duga tills jag bygger ett eget.
Har ni några tips på vilka frässtål man ska köpa? Det finns säkert trådar om det redan men ni verkar väldigt kunniga :)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
E Exeriso skrev:
Jag kan tipsa om att Bauhaus just nu har superkampanj på AEG-fräsen. Så jag slog till på en.
Har lånat fräsar förut så det här blir den första egna. Jag har ett litet Clas Ohlson-fräsbord sen tidigare som jag aldrig använt. Det får duga tills jag bygger ett eget.
Har ni några tips på vilka frässtål man ska köpa? Det finns säkert trådar om det redan men ni verkar väldigt kunniga :)
Köp allt eftersom behov uppstår brukar rådet bli. ;)
Lite trist svar, men förmodligen klokt.

Jag räknar inte mig som überklok när det kommer till verktygsinköp, och kan tipsa om detta set:
Bosch frässkärset med 30 delar i ett organiserat fodral, visas på Amazon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.amazon.se/dp/B07ML7K2G8/ref=cm_sw_r_cp_apa_glt_i_B0DA8GFB3P51NT3A2FCW?psc=1
Innehåller en hel del användbara stål. ;)(y)
 
  • Gilla
Exeriso och 1 till
  • Laddar…
E Exeriso skrev:
Jag kan tipsa om att Bauhaus just nu har superkampanj på AEG-fräsen. Så jag slog till på en.
Har lånat fräsar förut så det här blir den första egna. Jag har ett litet Clas Ohlson-fräsbord sen tidigare som jag aldrig använt. Det får duga tills jag bygger ett eget.
Har ni några tips på vilka frässtål man ska köpa? Det finns säkert trådar om det redan men ni verkar väldigt kunniga :)
Gratulerar! (y)

-30% på ordinarie pris! Väldigt mycket fräs för dom pengarna!
Dubbla basar så en kan du sätta i fräsbordet! Då går det fort att byta!
Dag
 
  • Gilla
Exeriso
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Köp allt eftersom behov uppstår brukar rådet bli. ;)
Lite trist svar, men förmodligen klokt.

Jag räknar inte mig som überklok när det kommer till verktygsinköp, och kan tipsa om detta set:
[bild]
[länk]
Innehåller en hel del användbara stål. ;)(y)
Tack för tipset. Såg ut att vara bra pris från Amazon även om deras personalpolitik kan ifrågasättas..

Jag hade nog tänkt att först och främst skaffa frässtål (fräsbits?) för 12 mm men det kanske inte spelar någon roll med "vanliga" fräsar? Det var framförallt utbudet med 12 mm eller 1/2" som gjorde att jag ville ha en sån här maskin. Såg att Fine-Tools har klämhylsa för 1/2" att köpa till.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Gratulerar! (y)

-30% på ordinarie pris! Väldigt mycket fräs för dom pengarna!
Dubbla basar så en kan du sätta i fräsbordet! Då går det fort att byta!
Dag
Tack!
Jo, jag har spanat på den här och andra trådar ett tag. Främst gillar jag att den har dubbla baser. Det finns inte så många tester online men av allt jag sett verkar de flesta vara nöjda med kvaliteten. 6 års garanti äe inte heller att förringa.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Klippte till jag med :)
 
  • Gilla
Exeriso och 1 till
  • Laddar…
E Exeriso skrev:
Tack för tipset. Såg ut att vara bra pris från Amazon även om deras personalpolitik kan ifrågasättas..

Jag hade nog tänkt att först och främst skaffa frässtål (fräsbits?) för 12 mm men det kanske inte spelar någon roll med "vanliga" fräsar? Det var framförallt utbudet med 12 mm eller 1/2" som gjorde att jag ville ha en sån här maskin. Såg att Fine-Tools har klämhylsa för 1/2" att köpa till.
Där köpte jag min 1/2” hylsa.
 
stigen stigen skrev:
Jag håller tummarna att det blir bra!
Dag
Fick förresten hem mina hylsor för en vecka sen. De verkar passa ypperligt men har bara gjort en snabb provkörning. Du hade väl satt din i bord? Skulle också vilja göra det men det blir då nåt enkelt hemmabygge. Tycker det verkar svårt med monteringen, dåligt med hål att fästa i? Du har inte möjligen en bild på hur din sitter fast?

Lite lustigt med frakten från Kina för övrigt. 14 dagar efter beställning var de enligt Alis spårning genom tullen i Sverige. Samtidigt flyttar de förväntat leveransdatum från 5:e till 25:e januari. Ungefär 3 veckor senare (fredag) fick jag besked från Ali att de var levererade till mitt utlämningsställe, inget från transportör eller besked om vilken transportör det var. På tisdagen provade jag att gå till utlämningsstället, de letade men hittade inte mitt paket. På torsdagen låg det i min brevlåda!
 
R Ropa skrev:
Fick förresten hem mina hylsor för en vecka sen. De verkar passa ypperligt men har bara gjort en snabb provkörning. Du hade väl satt din i bord? Skulle också vilja göra det men det blir då nåt enkelt hemmabygge. Tycker det verkar svårt med monteringen, dåligt med hål att fästa i? Du har inte möjligen en bild på hur din sitter fast?

Lite lustigt med frakten från Kina för övrigt. 14 dagar efter beställning var de enligt Alis spårning genom tullen i Sverige. Samtidigt flyttar de förväntat leveransdatum från 5:e till 25:e januari. Ungefär 3 veckor senare (fredag) fick jag besked från Ali att de var levererade till mitt utlämningsställe, inget från transportör eller besked om vilken transportör det var. På tisdagen provade jag att gå till utlämningsstället, de letade men hittade inte mitt paket. På torsdagen låg det i min brevlåda!
Hej Ropa!

Vad bra att dom passade! Nu kam du använda vilket skaft som helst till fräsen!
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med fastsättningen av fräsen i bord. Jag har min för frihandsfräsning. I mitt stora fräsbord har jag en CMT/Triton-fräs konstant monterad. I dom andra två fräsborden sitter en ClasOlle och en Silverline fräs. Du hittar dom byggena här på ByggaHus.

https://www.byggahus.se/forum/threads/routertable-dr-vers-1-1-klart.296124/
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-horisontalfraes.336757/
https://www.byggahus.se/forum/threads/extra-fraesbord.328715/

Behöver du bolla ide`r angående ett fräsbord så är det bara att återkomma!
Dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.