16 177 läst ·
49 svar
16k läst
49 svar
AEG MF 1400 CE? vs Bosch GMF 1600 CE?
Du kan söka på nätet efter Ryobi heavy router R-600, RE-600.R Ropa skrev:Tack, jag hittade faktiskt något nu. Sparetoolparts i England verkar ha åtminstone 1/2" och förminskningar. Tycker det känns saftigt med 62 Pund men det är kanske vad de kostar. Funderar på vad jag ska passa på att komplettera med, när jag ändå beställer, och undrar om kopierringar är något man faktiskt brukar använda, känns ju inte helt nödvändigt men ändå?
Det är samma maskin. Både AEG och Ryobi ingår i samma koncern.
Denna firman köpte jag av när jag kompletterade mina hylsor.
https://www.aliexpress.com/store/3103081/search?SearchText=collet
Lycka till i forskandet! Vill du ha mer hjälp så hör av dig.
Dag
Hej Ropa!R Ropa skrev:Tack, jag hittade faktiskt något nu. Sparetoolparts i England verkar ha åtminstone 1/2" och förminskningar. Tycker det känns saftigt med 62 Pund men det är kanske vad de kostar. Funderar på vad jag ska passa på att komplettera med, när jag ändå beställer, och undrar om kopierringar är något man faktiskt brukar använda, känns ju inte helt nödvändigt men ändå?
Här är ännu en länk angående AEG 2050 fräsen.
Dag
https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-392
Tack. Jag hittar följande:stigen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma text i beskrivningen som på den du visar i andra tråden förutom att Ryobina saknas.
Det verkar åtminstone vara samma som du beställt och fungerade det för dig så borde det väl göra det för mig också. Ska bara försöka bestämma mig för vilka storlekar jag kan behöva...
Här är en bild från det jag beställde. Passar tydligen några Hitachi också.R Ropa skrev:Tack. Jag hittar följande:
[bild]
Samma text i beskrivningen som på den du visar i andra tråden förutom att Ryobina saknas.
Det verkar åtminstone vara samma som du beställt och fungerade det för dig så borde det väl göra det för mig också. Ska bara försöka bestämma mig för vilka storlekar jag kan behöva...
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, jag inbillar mig att mitt ska vara samma. Priset verkar dock ha sjunkit, blev bara 213:- för både 12mm och 1/2" med tre förminskare och frakt! Gött, snart ska man kunna prova fräsen som samlat damm i några år...
Tack för inspiration och hjälp att bli färdig till detta.
Tack för inspiration och hjälp att bli färdig till detta.
Jag håller tummarna att det blir bra!R Ropa skrev:
Dag
Jag kan tipsa om att Bauhaus just nu har superkampanj på AEG-fräsen. Så jag slog till på en.
Har lånat fräsar förut så det här blir den första egna. Jag har ett litet Clas Ohlson-fräsbord sen tidigare som jag aldrig använt. Det får duga tills jag bygger ett eget.
Har ni några tips på vilka frässtål man ska köpa? Det finns säkert trådar om det redan men ni verkar väldigt kunniga
Har lånat fräsar förut så det här blir den första egna. Jag har ett litet Clas Ohlson-fräsbord sen tidigare som jag aldrig använt. Det får duga tills jag bygger ett eget.
Har ni några tips på vilka frässtål man ska köpa? Det finns säkert trådar om det redan men ni verkar väldigt kunniga
Köp allt eftersom behov uppstår brukar rådet bli.E Exeriso skrev:Jag kan tipsa om att Bauhaus just nu har superkampanj på AEG-fräsen. Så jag slog till på en.
Har lånat fräsar förut så det här blir den första egna. Jag har ett litet Clas Ohlson-fräsbord sen tidigare som jag aldrig använt. Det får duga tills jag bygger ett eget.
Har ni några tips på vilka frässtål man ska köpa? Det finns säkert trådar om det redan men ni verkar väldigt kunniga![]()
Lite trist svar, men förmodligen klokt.
Jag räknar inte mig som überklok när det kommer till verktygsinköp, och kan tipsa om detta set:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.amazon.se/dp/B07ML7K2G8/ref=cm_sw_r_cp_apa_glt_i_B0DA8GFB3P51NT3A2FCW?psc=1
Innehåller en hel del användbara stål.
Gratulerar!E Exeriso skrev:Jag kan tipsa om att Bauhaus just nu har superkampanj på AEG-fräsen. Så jag slog till på en.
Har lånat fräsar förut så det här blir den första egna. Jag har ett litet Clas Ohlson-fräsbord sen tidigare som jag aldrig använt. Det får duga tills jag bygger ett eget.
Har ni några tips på vilka frässtål man ska köpa? Det finns säkert trådar om det redan men ni verkar väldigt kunniga![]()
-30% på ordinarie pris! Väldigt mycket fräs för dom pengarna!
Dubbla basar så en kan du sätta i fräsbordet! Då går det fort att byta!
Dag
Tack för tipset. Såg ut att vara bra pris från Amazon även om deras personalpolitik kan ifrågasättas..FredrikR skrev:
Jag hade nog tänkt att först och främst skaffa frässtål (fräsbits?) för 12 mm men det kanske inte spelar någon roll med "vanliga" fräsar? Det var framförallt utbudet med 12 mm eller 1/2" som gjorde att jag ville ha en sån här maskin. Såg att Fine-Tools har klämhylsa för 1/2" att köpa till.
Tack!stigen skrev:
Jo, jag har spanat på den här och andra trådar ett tag. Främst gillar jag att den har dubbla baser. Det finns inte så många tester online men av allt jag sett verkar de flesta vara nöjda med kvaliteten. 6 års garanti äe inte heller att förringa.
Där köpte jag min 1/2” hylsa.E Exeriso skrev:Tack för tipset. Såg ut att vara bra pris från Amazon även om deras personalpolitik kan ifrågasättas..
Jag hade nog tänkt att först och främst skaffa frässtål (fräsbits?) för 12 mm men det kanske inte spelar någon roll med "vanliga" fräsar? Det var framförallt utbudet med 12 mm eller 1/2" som gjorde att jag ville ha en sån här maskin. Såg att Fine-Tools har klämhylsa för 1/2" att köpa till.
Fick förresten hem mina hylsor för en vecka sen. De verkar passa ypperligt men har bara gjort en snabb provkörning. Du hade väl satt din i bord? Skulle också vilja göra det men det blir då nåt enkelt hemmabygge. Tycker det verkar svårt med monteringen, dåligt med hål att fästa i? Du har inte möjligen en bild på hur din sitter fast?stigen skrev:
Lite lustigt med frakten från Kina för övrigt. 14 dagar efter beställning var de enligt Alis spårning genom tullen i Sverige. Samtidigt flyttar de förväntat leveransdatum från 5:e till 25:e januari. Ungefär 3 veckor senare (fredag) fick jag besked från Ali att de var levererade till mitt utlämningsställe, inget från transportör eller besked om vilken transportör det var. På tisdagen provade jag att gå till utlämningsstället, de letade men hittade inte mitt paket. På torsdagen låg det i min brevlåda!
Hej Ropa!R Ropa skrev:Fick förresten hem mina hylsor för en vecka sen. De verkar passa ypperligt men har bara gjort en snabb provkörning. Du hade väl satt din i bord? Skulle också vilja göra det men det blir då nåt enkelt hemmabygge. Tycker det verkar svårt med monteringen, dåligt med hål att fästa i? Du har inte möjligen en bild på hur din sitter fast?
Lite lustigt med frakten från Kina för övrigt. 14 dagar efter beställning var de enligt Alis spårning genom tullen i Sverige. Samtidigt flyttar de förväntat leveransdatum från 5:e till 25:e januari. Ungefär 3 veckor senare (fredag) fick jag besked från Ali att de var levererade till mitt utlämningsställe, inget från transportör eller besked om vilken transportör det var. På tisdagen provade jag att gå till utlämningsstället, de letade men hittade inte mitt paket. På torsdagen låg det i min brevlåda!
Vad bra att dom passade! Nu kam du använda vilket skaft som helst till fräsen!
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med fastsättningen av fräsen i bord. Jag har min för frihandsfräsning. I mitt stora fräsbord har jag en CMT/Triton-fräs konstant monterad. I dom andra två fräsborden sitter en ClasOlle och en Silverline fräs. Du hittar dom byggena här på ByggaHus.
https://www.byggahus.se/forum/threads/routertable-dr-vers-1-1-klart.296124/
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-horisontalfraes.336757/
https://www.byggahus.se/forum/threads/extra-fraesbord.328715/
Behöver du bolla ide`r angående ett fräsbord så är det bara att återkomma!
Dag