16 170 läst ·
49 svar
16k läst
49 svar
AEG MF 1400 CE? vs Bosch GMF 1600 CE?
Europa, Sverige, vi har ett resultat!
Efter många tankar och funderingar har jag gjort ett val.
Jag satsar på AEG-fräsen!
Jag är inte märkestrogen utan använder gärna olika fabrikat bara verktyget/maskinen gör vad som förväntas.
Har är några anledningar till att valet blev så:
Priset. 1300:- billigare!
6 års garanti!
Serviceverkstad i närheten!
Enkel on/off brytare på motorhuset!
Fler tillbehör av bättre material!
Väldigt fina omdömen när man kollar runt på nätet!
Kommer nu att beställa fräsen i Sverige och den extra 1/2" spännhylsan från Fine-Tools i Berlin.
Av olika orsaker kommer "Snickerboa" att försättas i sommardvala men till hösten blir det åter nya spännande projekt och snickrande/skapande.
Dag
Efter många tankar och funderingar har jag gjort ett val.
Jag satsar på AEG-fräsen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är inte märkestrogen utan använder gärna olika fabrikat bara verktyget/maskinen gör vad som förväntas.
Har är några anledningar till att valet blev så:
Priset. 1300:- billigare!
6 års garanti!
Serviceverkstad i närheten!
Enkel on/off brytare på motorhuset!
Fler tillbehör av bättre material!
Väldigt fina omdömen när man kollar runt på nätet!
Kommer nu att beställa fräsen i Sverige och den extra 1/2" spännhylsan från Fine-Tools i Berlin.
Av olika orsaker kommer "Snickerboa" att försättas i sommardvala men till hösten blir det åter nya spännande projekt och snickrande/skapande.
Dag
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 219 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 219 inlägg
Är ev på väg att sälja en bosch gkt 55 gce, en bosch gof 1250 lce, en bosch gas 35 l sfc, bosch ofa kit och två fsn-skenor (en med hålrad). Det mesta helt i nyskick. Hojta till om du är intresserad.mrVoodoo skrev:
Nu har jag inte använt mig av delar/service till AEG, men en anledning till att jag gillar Bosch är deras lysande möjilghet att ta upp sprängskisser (till i princip vilken maskin som helst, även tämligen gamla modeller) och beställa delar själv utan knussel med serviceverkstäder etc. Använt mig av det vid flertalet tillfällen och det fungerar kanon, delar och tillbehör finns oftast att tillgå även till äldre maskiner. Det är ett väldigt stort plus i kanten för Bosch från min sida. Kommer nog själv att skaffa en GMF 1600 alternativt en 1250 i år, ska bara köpa sänksågen först....![]()
Jag kan vara intresserad av din Bosch GOF 1250 lce, men jag har redan OFA kittet...Anders 1920-tal skrev:
Ett bra val blev ännu bättre!
Fick ett tips här på BH om att utnyttja prisgarantin hos Bauhaus som gjorde en prissänkning på 20% i dagarna.
I dag kom beskedet!
Plötsligt blev prisskillnaden vid jämförelsen mellan AEG och Bosch maskinerna 2100kr!
Tydligen gjorde jag rätt val!
Fick ett tips här på BH om att utnyttja prisgarantin hos Bauhaus som gjorde en prissänkning på 20% i dagarna.
I dag kom beskedet!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plötsligt blev prisskillnaden vid jämförelsen mellan AEG och Bosch maskinerna 2100kr!
Tydligen gjorde jag rätt val!
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 219 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 219 inlägg
Hej Bommen99!
Det lilla jag har använt AEG 1400 fräsen är jag mycket nöjd med den. Verkligen mycket fräs/fräsar för pengarna med dom två basarna. Använder den bara på frihand. Jag har dom senaste åren byggt tre olika fräsbord med monterade överhandsfräsar så den har aldrig varit fastmonterad.
För något år sedan så ramlade jag över en ännu större AEG-fräs 2050W i nyskick på Blocket för 1000kr. Den är egentligen en brandad Ryobi industrifräs som är ovanlig i Sverige. Den är klart tyngre att köra jämfört med 1400 maskinen.
AEG 1400 maskinen håller väldigt hög kvalitet. Den tycks orka hur mycket som helst och den inbyggda belysningen är perfekt vid noggrannare fräsningar. Jag ångrar verkligen inte mitt val när jag köpte fräsen och hade idag gjort samma val. Sex års garanti (registrering hos AEG 30 dagar efter köp!) känns också betryggande. Det finns nog andra medlemmar här på forumet som har plågat sin AEG-fräs betydligt mer än vad jag har gjort.
Här är lite fräsrelaterade länkar som jag har lagt in.
Lycka till med ditt fräsval!
Dag
https://www.byggahus.se/forum/threads/aeg-mf-1400-ce-vs-bosch-gmf-1600-ce.342963/
https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-392#post-3337418
https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-398#post-3352975
Det lilla jag har använt AEG 1400 fräsen är jag mycket nöjd med den. Verkligen mycket fräs/fräsar för pengarna med dom två basarna. Använder den bara på frihand. Jag har dom senaste åren byggt tre olika fräsbord med monterade överhandsfräsar så den har aldrig varit fastmonterad.
För något år sedan så ramlade jag över en ännu större AEG-fräs 2050W i nyskick på Blocket för 1000kr. Den är egentligen en brandad Ryobi industrifräs som är ovanlig i Sverige. Den är klart tyngre att köra jämfört med 1400 maskinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
AEG 1400 maskinen håller väldigt hög kvalitet. Den tycks orka hur mycket som helst och den inbyggda belysningen är perfekt vid noggrannare fräsningar. Jag ångrar verkligen inte mitt val när jag köpte fräsen och hade idag gjort samma val. Sex års garanti (registrering hos AEG 30 dagar efter köp!) känns också betryggande. Det finns nog andra medlemmar här på forumet som har plågat sin AEG-fräs betydligt mer än vad jag har gjort.
Här är lite fräsrelaterade länkar som jag har lagt in.
Lycka till med ditt fräsval!
Dag
https://www.byggahus.se/forum/threads/aeg-mf-1400-ce-vs-bosch-gmf-1600-ce.342963/
https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-392#post-3337418
https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-398#post-3352975
Redigerat:
B Bommen99 skrev:
Glöm inte registrera fräsen på AEG hemsida inom 30 dagar!!!!!!!!!!!
Inte helt klockren sida men det löser du säkert!
Dag
PS. Köper du den på Bauhaus och är medlem har du 60 dagars prisgaranti! Jag fick tillbaka 20% då jag köpte min! Bara ett tips!
Hej, den större fräsen där har jag också. Jag fick den billigt som skyltex för ett antal år sedan. Tyvärr fanns det ingen spännhylsa med och jag har fortfarande inte lyckats få tag på någon. Du har inte möjligen koll på hur man kan hitta en (eller några)? Jag kan inte det här bra nog för att våga prova mig fram, det ska väl vara ganska noga med att det är helt rätt som jag förstår det.stigen skrev:
Hej Bommen99!
Det lilla jag har använt AEG 1400 fräsen är jag mycket nöjd med den. Verkligen mycket fräs/fräsar för pengarna med dom två basarna. Använder den bara på frihand. Jag har dom senaste åren byggt tre olika fräsbord med monterade överhandsfräsar så den har aldrig varit fastmonterad.
För något år sedan så ramlade jag över en ännu större AEG-fräs 2050W i nyskick på Blocket för 1000kr. Den är egentligen en brandad Ryobi industrifräs som är ovanlig i Sverige. Den är klart tyngre att köra jämfört med 1400 maskinen.
[bild]
AEG 1400 maskinen håller väldigt hög kvalitet. Den tycks orka hur mycket som helst och den inbyggda belysningen är perfekt vid noggrannare fräsningar. Jag ångrar verkligen inte mitt val när jag köpte fräsen och hade idag gjort samma val. Sex års garanti (registrering hos AEG 30 dagar efter köp!) känns också betryggande. Det finns nog andra medlemmar här på forumet som har plågat sin AEG-fräs betydligt mer än vad jag har gjort.
Här är lite fräsrelaterade länkar som jag har lagt in.
Lycka till med ditt fräsval!
Dag
[länk]
[länk]
[länk]
Hej Ropa!R Ropa skrev:Hej, den större fräsen där har jag också. Jag fick den billigt som skyltex för ett antal år sedan. Tyvärr fanns det ingen spännhylsa med och jag har fortfarande inte lyckats få tag på någon. Du har inte möjligen koll på hur man kan hitta en (eller några)? Jag kan inte det här bra nog för att våga prova mig fram, det ska väl vara ganska noga med att det är helt rätt som jag förstår det.
Jag skall försöka hjälpa dig men det kan ta några dagar innan jag hittar rätt information. Jag återkommer.
Dag
Tack, jag hittade faktiskt något nu. Sparetoolparts i England verkar ha åtminstone 1/2" och förminskningar. Tycker det känns saftigt med 62 Pund men det är kanske vad de kostar. Funderar på vad jag ska passa på att komplettera med, när jag ändå beställer, och undrar om kopierringar är något man faktiskt brukar använda, känns ju inte helt nödvändigt men ändå?