Europa, Sverige, vi har ett resultat!

Efter många tankar och funderingar har jag gjort ett val.

Jag satsar på AEG-fräsen!

Samling av AEG-fräs och tillbehör inklusive spännhylsor, transparent basplatta, justerbara handtag och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag är inte märkestrogen utan använder gärna olika fabrikat bara verktyget/maskinen gör vad som förväntas.

Har är några anledningar till att valet blev så:

Priset. 1300:- billigare!

6 års garanti!

Serviceverkstad i närheten!

Enkel on/off brytare på motorhuset!

Fler tillbehör av bättre material!

Väldigt fina omdömen när man kollar runt på nätet!


Kommer nu att beställa fräsen i Sverige och den extra 1/2" spännhylsan från Fine-Tools i Berlin.

Av olika orsaker kommer "Snickerboa" att försättas i sommardvala men till hösten blir det åter nya spännande projekt och snickrande/skapande.

Dag
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Anders 1920-tal
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Nu har jag inte använt mig av delar/service till AEG, men en anledning till att jag gillar Bosch är deras lysande möjilghet att ta upp sprängskisser (till i princip vilken maskin som helst, även tämligen gamla modeller) och beställa delar själv utan knussel med serviceverkstäder etc. Använt mig av det vid flertalet tillfällen och det fungerar kanon, delar och tillbehör finns oftast att tillgå även till äldre maskiner. Det är ett väldigt stort plus i kanten för Bosch från min sida. Kommer nog själv att skaffa en GMF 1600 alternativt en 1250 i år, ska bara köpa sänksågen först.... :rolleyes::crysmile:
Är ev på väg att sälja en bosch gkt 55 gce, en bosch gof 1250 lce, en bosch gas 35 l sfc, bosch ofa kit och två fsn-skenor (en med hålrad). Det mesta helt i nyskick. Hojta till om du är intresserad.
 
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
Är ev på väg att sälja en bosch gkt 55 gce, en bosch gof 1250 lce, en bosch gas 35 l sfc, bosch ofa kit och två fsn-skenor (en med hålrad). Det mesta helt i nyskick. Hojta till om du är intresserad.
Jag kan vara intresserad av din Bosch GOF 1250 lce, men jag har redan OFA kittet...
 
Anders 1920-tal
A andy999 skrev:
Jag kan vara intresserad av din Bosch GOF 1250 lce, men jag har redan OFA kittet...
Tyvärr inte intresserad av att splitta
 
Ett bra val blev ännu bättre!

Fick ett tips här på BH om att utnyttja prisgarantin hos Bauhaus som gjorde en prissänkning på 20% i dagarna.

Skärmdump av foruminlägg om prisgaranti hos Bauhaus och besparing på elverktyg.

I dag kom beskedet!

E-postmeddelande från BAUHAUS med bekräftelse på prisjustering enligt lågprisgaranti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plötsligt blev prisskillnaden vid jämförelsen mellan AEG och Bosch maskinerna 2100kr!
Tydligen gjorde jag rätt val!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Anders 1920-tal
Bauhaus hade riktigt bra pris! Köpte en Aeg 1400 ke för 3200 kr!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
Bauhaus hade riktigt bra pris! Köpte en Aeg 1400 ke för 3200 kr!
Välkommen i gänget!
Behöver du 1/2” spännhylsa har Fine-tools i Berlin den.
Flest fräsar vinner!
 
  • Gilla
grnsk och 1 till
  • Laddar…
Anders 1920-tal
stigen stigen skrev:
Välkommen i gänget!
Behöver du 1/2” spännhylsa har Fine-tools i Berlin den.
Flest fräsar vinner!
Ja det får nog bli en sån från fine-tools. Beställde anhåll och stämjärn därifrån i helgen så får väl vänta till dess det är nåt mer man ska beställa därifrån... väldigt fin butik!
 
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
Bauhaus hade riktigt bra pris! Köpte en Aeg 1400 ke för 3200 kr!
Hur upplever du AEG fräsen efter snart 2 år map kvalitet, tyngd/smidighet och ergonomi? Jag står själv och väljer mellan tre olika - AEG MF 1400, Bosch GMF 1600 och Dewalt DW622.
 
Hej Bommen99!

Det lilla jag har använt AEG 1400 fräsen är jag mycket nöjd med den. Verkligen mycket fräs/fräsar för pengarna med dom två basarna. Använder den bara på frihand. Jag har dom senaste åren byggt tre olika fräsbord med monterade överhandsfräsar så den har aldrig varit fastmonterad.
För något år sedan så ramlade jag över en ännu större AEG-fräs 2050W i nyskick på Blocket för 1000kr. Den är egentligen en brandad Ryobi industrifräs som är ovanlig i Sverige. Den är klart tyngre att köra jämfört med 1400 maskinen.

Två AEG överhandsfräsar på ett arbetsbord med extra bitar runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


AEG 1400 maskinen håller väldigt hög kvalitet. Den tycks orka hur mycket som helst och den inbyggda belysningen är perfekt vid noggrannare fräsningar. Jag ångrar verkligen inte mitt val när jag köpte fräsen och hade idag gjort samma val. Sex års garanti (registrering hos AEG 30 dagar efter köp!) känns också betryggande. Det finns nog andra medlemmar här på forumet som har plågat sin AEG-fräs betydligt mer än vad jag har gjort.

Här är lite fräsrelaterade länkar som jag har lagt in.

Lycka till med ditt fräsval!
Dag

https://www.byggahus.se/forum/threads/aeg-mf-1400-ce-vs-bosch-gmf-1600-ce.342963/

https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-392#post-3337418

https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-398#post-3352975
 
Redigerat:
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Hej!
Mycket stort tack för bilder och all värdefull information!! Nu känner jag mig trygg med att beställa en AEG 1400 fräs.
Detta Forum är fantastiskt.
Tack
/Lars
 
B Bommen99 skrev:
Hej!
Mycket stort tack för bilder och all värdefull information!! Nu känner jag mig trygg med att beställa en AEG 1400 fräs.
Detta Forum är fantastiskt.
Tack
/Lars
(y) Mycket fräs för pengarna, som flickan .............(y)

Glöm inte registrera fräsen på AEG hemsida inom 30 dagar!!!!!!!!!!!
Inte helt klockren sida men det löser du säkert!

Dag

PS. Köper du den på Bauhaus och är medlem har du 60 dagars prisgaranti! Jag fick tillbaka 20% då jag köpte min! Bara ett tips! (y)
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej Bommen99!

Det lilla jag har använt AEG 1400 fräsen är jag mycket nöjd med den. Verkligen mycket fräs/fräsar för pengarna med dom två basarna. Använder den bara på frihand. Jag har dom senaste åren byggt tre olika fräsbord med monterade överhandsfräsar så den har aldrig varit fastmonterad.
För något år sedan så ramlade jag över en ännu större AEG-fräs 2050W i nyskick på Blocket för 1000kr. Den är egentligen en brandad Ryobi industrifräs som är ovanlig i Sverige. Den är klart tyngre att köra jämfört med 1400 maskinen.

[bild]

AEG 1400 maskinen håller väldigt hög kvalitet. Den tycks orka hur mycket som helst och den inbyggda belysningen är perfekt vid noggrannare fräsningar. Jag ångrar verkligen inte mitt val när jag köpte fräsen och hade idag gjort samma val. Sex års garanti (registrering hos AEG 30 dagar efter köp!) känns också betryggande. Det finns nog andra medlemmar här på forumet som har plågat sin AEG-fräs betydligt mer än vad jag har gjort.

Här är lite fräsrelaterade länkar som jag har lagt in.

Lycka till med ditt fräsval!
Dag

[länk]

[länk]

[länk]
Hej, den större fräsen där har jag också. Jag fick den billigt som skyltex för ett antal år sedan. Tyvärr fanns det ingen spännhylsa med och jag har fortfarande inte lyckats få tag på någon. Du har inte möjligen koll på hur man kan hitta en (eller några)? Jag kan inte det här bra nog för att våga prova mig fram, det ska väl vara ganska noga med att det är helt rätt som jag förstår det.
 
R Ropa skrev:
Hej, den större fräsen där har jag också. Jag fick den billigt som skyltex för ett antal år sedan. Tyvärr fanns det ingen spännhylsa med och jag har fortfarande inte lyckats få tag på någon. Du har inte möjligen koll på hur man kan hitta en (eller några)? Jag kan inte det här bra nog för att våga prova mig fram, det ska väl vara ganska noga med att det är helt rätt som jag förstår det.
Hej Ropa!

Jag skall försöka hjälpa dig men det kan ta några dagar innan jag hittar rätt information. Jag återkommer.
Dag
 
Tack, jag hittade faktiskt något nu. Sparetoolparts i England verkar ha åtminstone 1/2" och förminskningar. Tycker det känns saftigt med 62 Pund men det är kanske vad de kostar. Funderar på vad jag ska passa på att komplettera med, när jag ändå beställer, och undrar om kopierringar är något man faktiskt brukar använda, känns ju inte helt nödvändigt men ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.