Funderar på att bygga en horisontalfräs för lite annorlunda fräsningar.
Är det någon här i forumet som har gjort detta? Då vill jag gärna ha lite olika tips på vad som är bäst att göra.
Här är en länk till ett bygge som jag har hittat.
Med vänlig hälsning, Dag
Är det någon här i forumet som har gjort detta? Då vill jag gärna ha lite olika tips på vad som är bäst att göra.
Här är en länk till ett bygge som jag har hittat.
Med vänlig hälsning, Dag
Jag byggde en den lutbara lyften som Mattias Wandel har ritningar/filmer för, det är väl kanske inte så ovanligt men jag kan rekommendera hans ritningar - de var riktigt välgjorde och enkla att följa.
Efter några veckors funderingar är det nog dags att köra i gång.
Fräsen kommer att göras i ek. Som fräs har jag valt en Silverline fräs på 1500w med med fyra olika hylsor.8mm - 12mm, 1/4” -1/2”.
Jag har sen tidigare ganska många 1/2” stål med många olika profiler.
Maskinen har ställbart varvtal mellan 6000min - 26000min.
Brytaren i ena handtaget har jag kopplat förbi då start/stopp kommer att ske med en nollspänningsbrytare på fräsbordet.
Funderar också på att steloperera fräsplattan, d.v.s ta bort returfjädern och fästa korgen i plattan. Då går det lätt att använda djupanslagets kuggstång med extra fininställning för djupinställningen.
Vi får se framöver var det landar. Det brukar bli rätt många ”lappkast” under resans gång. Troligtvis blir det först en prototyp i enklare material för att se om det hela fungerar bra.
Uppdateringar av bygget kommer framöver.
Fräsen kommer att göras i ek. Som fräs har jag valt en Silverline fräs på 1500w med med fyra olika hylsor.8mm - 12mm, 1/4” -1/2”.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har sen tidigare ganska många 1/2” stål med många olika profiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maskinen har ställbart varvtal mellan 6000min - 26000min.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brytaren i ena handtaget har jag kopplat förbi då start/stopp kommer att ske med en nollspänningsbrytare på fräsbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar också på att steloperera fräsplattan, d.v.s ta bort returfjädern och fästa korgen i plattan. Då går det lätt att använda djupanslagets kuggstång med extra fininställning för djupinställningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi får se framöver var det landar. Det brukar bli rätt många ”lappkast” under resans gång. Troligtvis blir det först en prototyp i enklare material för att se om det hela fungerar bra.
Uppdateringar av bygget kommer framöver.
Steloperering påbörjad!
Konstruktionen med returfjädrar varierar hos olika tillverkare.
På denna fräs fick jag ta bort två inpressade plattor i frässulan. Inser att jag nog aldrig får dit dom igen men fräsen är ganska billig. Ca. 800kr från England innan Brexit. Mycket fräs för en billig peng!
Konstruktionen med returfjädrar varierar hos olika tillverkare.
På denna fräs fick jag ta bort två inpressade plattor i frässulan. Inser att jag nog aldrig får dit dom igen men fräsen är ganska billig. Ca. 800kr från England innan Brexit. Mycket fräs för en billig peng!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hann du testa fräsen innan steloperation? Är lite sugen på att passa på att beställa en sån också innan vad som nu sker med Brexit... Är kvaliteten liksom helt ok trots priset eller är det skit? Är ju trevligt att få så många olika spännhylsor med. Känns som att den svenska marknaden är dränerad på lite halvstora fräsar med de grövre spännhylsorna.
Klaugust skrev:
Hann du testa fräsen innan steloperation? Är lite sugen på att passa på att beställa en sån också innan vad som nu sker med Brexit... Är kvaliteten liksom helt ok trots priset eller är det skit? Är ju trevligt att få så många olika spännhylsor med. Känns som att den svenska marknaden är dränerad på lite halvstora fräsar med de grövre spännhylsorna.
Hej!Klaugust skrev:
Hann du testa fräsen innan steloperation? Är lite sugen på att passa på att beställa en sån också innan vad som nu sker med Brexit... Är kvaliteten liksom helt ok trots priset eller är det skit? Är ju trevligt att få så många olika spännhylsor med. Känns som att den svenska marknaden är dränerad på lite halvstora fräsar med de grövre spännhylsorna.
Jag har haft fräsen en tid och använt den flera gånger. Främst har jag kört 1/2” stål med den. Den har fungerat helt problemfritt! Detaljerna på fräsen är väl inte i klass med Festool men som en kraftfull fräs med möjlighet ett hantera alla stål från 1/4” upp till 1/2” tycker jag att den är ett fynd! Prismässigt om du jämför kapaciten med en Festool 1400 så är ju priset 1/10! Jag kommer nog att skaffa en ny till att ha vid frihandsfräsning.
Med vänlig hälsning, Dag
Prototyp på gång!
Gör en prototyp av lite MDF-bitar.
På grund av ständig platsbrist blir det många tankar och funderingar för att hitta den ultimata storleken på fräsen. Det får inte bli omständigt att använda den. Funktionellt och enkelt är målet. Annars blir den bara en belastning och dåligt samvete.
Gör en prototyp av lite MDF-bitar.
På grund av ständig platsbrist blir det många tankar och funderingar för att hitta den ultimata storleken på fräsen. Det får inte bli omständigt att använda den. Funktionellt och enkelt är målet. Annars blir den bara en belastning och dåligt samvete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det skapt läge!
Prototypen i spånplatta och MDF är klar så nu blir det real wood!
Först tänkte jag såga och hyvla fram materialet av egen ek men så hittade jag en lämplig ekskiva på Biltema. 2400 x 600 x 25 för 900kr och det tycker jag är ett bra pris.
Alla delar till fräsen gick att ta ut ur skivan. Fräsens skiva och botten har jag behållt i 25mm men övriga delar är nedhyvlade till 20mm. Lite lättare att flytta omkring.
Efter uppsågning/hyvling av delarna blev det dags att fräsa T-spåret i skivan. Det blev ett lagarbete av olika fabrikat! Makita fräs, Bosch fräsvagga med den nya 18V sugen och Festoolskena för styrningen.
Upptäckte nyttan av min ”Moxon” när det gällde att spänna fast uppställningen! Stabilt och enkelt!
Hämtade hem säkerhetsbrytaren som finns i ClasOlles reservdelssortiment. Fick 20% på det redan billiga priset då jag beställde den förra veckan när det var
%-dag.
Nästa moment blir att fräsa lite olika spår för vinkelställningen av arbetsytan samt att kexa ihop delarna med Domino pluggar.
Men mer omdet senare.
Prototypen i spånplatta och MDF är klar så nu blir det real wood!
Först tänkte jag såga och hyvla fram materialet av egen ek men så hittade jag en lämplig ekskiva på Biltema. 2400 x 600 x 25 för 900kr och det tycker jag är ett bra pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla delar till fräsen gick att ta ut ur skivan. Fräsens skiva och botten har jag behållt i 25mm men övriga delar är nedhyvlade till 20mm. Lite lättare att flytta omkring.
Efter uppsågning/hyvling av delarna blev det dags att fräsa T-spåret i skivan. Det blev ett lagarbete av olika fabrikat! Makita fräs, Bosch fräsvagga med den nya 18V sugen och Festoolskena för styrningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upptäckte nyttan av min ”Moxon” när det gällde att spänna fast uppställningen! Stabilt och enkelt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hämtade hem säkerhetsbrytaren som finns i ClasOlles reservdelssortiment. Fick 20% på det redan billiga priset då jag beställde den förra veckan när det var
%-dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa moment blir att fräsa lite olika spår för vinkelställningen av arbetsytan samt att kexa ihop delarna med Domino pluggar.
Men mer omdet senare.
Litet men ack så viktigt steg mot slutmålet.
Fick några timmar över idag så jag fixade höjdjusteringen till fräsen. Frångick byggbeskrivningen och gjorde bättre infästningar till gängstängerna.
Stången är M10 och i varje ekblock sitter det en lång M10 skarvmutter från Biltema. Ekblocken med sina gängade skarvmuttrar skruvas sen i fräsanhållet. I byggbeskrivningen lägger man två lösa brädbitar under gängstängerna när man skall ändra fräshöjden men jag har nog en annan lite bättre lösning på gång utan lösa delar. Få se om det blir lite tid över i morgon.
PS. Är det någon som är intresserad av byggbeskrivningen så har jag en PDF på den samt ritningen på hur man utökar fräsmöjligheterna genom att göra fräsen flyttbar i X - Y axeln. Beskrivningarna är på tyska men med många bilder.
Väldigt instruktiva!
Vill du ha dom så skickar du ett PM med din mailadress så kommer sakerna.
Trevlig helg!
Dag
Fick några timmar över idag så jag fixade höjdjusteringen till fräsen. Frångick byggbeskrivningen och gjorde bättre infästningar till gängstängerna.
Stången är M10 och i varje ekblock sitter det en lång M10 skarvmutter från Biltema. Ekblocken med sina gängade skarvmuttrar skruvas sen i fräsanhållet. I byggbeskrivningen lägger man två lösa brädbitar under gängstängerna när man skall ändra fräshöjden men jag har nog en annan lite bättre lösning på gång utan lösa delar. Få se om det blir lite tid över i morgon.
PS. Är det någon som är intresserad av byggbeskrivningen så har jag en PDF på den samt ritningen på hur man utökar fräsmöjligheterna genom att göra fräsen flyttbar i X - Y axeln. Beskrivningarna är på tyska men med många bilder.
Väldigt instruktiva!
Vill du ha dom så skickar du ett PM med din mailadress så kommer sakerna.
Trevlig helg!
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräsanhållet (nästan) klart!
I dag har jag fräst ut för fräsfoten i anhållet. Jag borrade ut så mycket som möjligt med ett kvistborr i pelarborren.
Sen fick den nyköpta fräsen ta över. Tvilling till den som skall sitta i den färdiga fräsen. Kopplade på den nya Bosch 18V dammsugaren och den klarade av att hålla rätt rent. Slangen är väldigt följsam när man fräser .
Höj- och sänkningsanordningen monterades men stängerna kommer att längdjusteras efter höjderna när fräsen slutmonteras.
Nu blir det paus i fräsfabriken dom närmaste veckorna. Två veckor fulltecknade med olika aktiviteter men då får det bli lite reflektion på dom nästa momenten.
I dag har jag fräst ut för fräsfoten i anhållet. Jag borrade ut så mycket som möjligt med ett kvistborr i pelarborren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen fick den nyköpta fräsen ta över. Tvilling till den som skall sitta i den färdiga fräsen. Kopplade på den nya Bosch 18V dammsugaren och den klarade av att hålla rätt rent. Slangen är väldigt följsam när man fräser .
Höj- och sänkningsanordningen monterades men stängerna kommer att längdjusteras efter höjderna när fräsen slutmonteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu blir det paus i fräsfabriken dom närmaste veckorna. Två veckor fulltecknade med olika aktiviteter men då får det bli lite reflektion på dom nästa momenten.
Dagen fräsningar klara.
Många stick med Domino. Jag kör 5mm plugg.
Radiefräsningen 8mm testade jag först på en MDF-bit för att kolla måtten. Det funkade bra. Lite styvt att höja bordet men det får bli lite justeringar.
Nästa steg blir att montera gångjärnen på rätt ställe men nu är det slut för idag och en kall belöning sitter fint!
Många stick med Domino. Jag kör 5mm plugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiefräsningen 8mm testade jag först på en MDF-bit för att kolla måtten. Det funkade bra. Lite styvt att höja bordet men det får bli lite justeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa steg blir att montera gångjärnen på rätt ställe men nu är det slut för idag och en kall belöning sitter fint!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glad Påsk!
I dag blev det lite tid över till att fortsätta med fräsprojektet. Många saker pockar på uppmärksamhet nu när vår/sommar exploderar.
Har idag gjort klart ansättningspunkterna för dom höjdjusterande gängstängerna.
Byggbeskrivningens två lösa plattor har jag utvecklat till två integrerade anhåll för stängerna. Betydligt enklare att använda och mindre lösa delar att hålla reda på.
När det gäller spånuppsugningen har jag även där ändrat från ritningen. I byggbeskrivningen anslut slangen på framsidan av bordet men jag föredrar att ha anslutningen baktill under fräsen. Spånstosen är också fäst i arbetsbordet och följer med när man skall vinkelfräsa. En perfekt liten slangstump hittades i ” bra att ha hörnan”. Enkel och följsam anslutning.
I morgon blir det troligen åter terassvård och trädgård enligt ”arbetsledaren”.
Men någon gång skall det väl regna lite och då kan det bli tid över för fortsättning.
Dag
I dag blev det lite tid över till att fortsätta med fräsprojektet. Många saker pockar på uppmärksamhet nu när vår/sommar exploderar.
Har idag gjort klart ansättningspunkterna för dom höjdjusterande gängstängerna.
Byggbeskrivningens två lösa plattor har jag utvecklat till två integrerade anhåll för stängerna. Betydligt enklare att använda och mindre lösa delar att hålla reda på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När det gäller spånuppsugningen har jag även där ändrat från ritningen. I byggbeskrivningen anslut slangen på framsidan av bordet men jag föredrar att ha anslutningen baktill under fräsen. Spånstosen är också fäst i arbetsbordet och följer med när man skall vinkelfräsa. En perfekt liten slangstump hittades i ” bra att ha hörnan”. Enkel och följsam anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I morgon blir det troligen åter terassvård och trädgård enligt ”arbetsledaren”.
Men någon gång skall det väl regna lite och då kan det bli tid över för fortsättning.
Dag

