Hej!
Har nu fått ihop den nya bordsfräsen. Håller på att fixar med bilderna och materiallistan. Här kommer en första bild. Mer info och bilder kommer snart. Nybyggd bordsfräs med mätskala och justerbara handtag, mot bänkskiva bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pysslarn och 7 till
  • Laddar…
Snyggt!

"Routertable DR" vers. (1.1)

När jag började att skissa på ett egentillverkat fräsbord efter några veckors idésurfande satte jag upp ett antal egenskaper som fräsbordet skulle klara av att hantera.

1. Kraftig fräsenhet.
2. Enkel att hantera med spindelhöjning ovan bordet.
3. Stabil fräsplatta med justerbart anhåll.
4. Mobil måttanpassad bänkmodell som skulle kunna byggas på med olika funktioner och delar.
5. Vacker. Mjuk form. Helt tillverkad i hårt massivträ med detaljer i avvikande färg.
6. Inbyggd belysning av spindeln för noggrannare inställningar.
7. Alla mått och tillbehör skulle vara metriska.

Så här blev det.

1. Valet av fräsenhet föll på CMT7E väldigt kraftig metrisk fräs.
2. Inbyggd spånhantering med enkel hantering ovan bord och fräsbyte med endast ett verktyg.
3. Fräsplatta och anhåll i rostfritt tillverkat för fräsmodellen med alla anslutningar förborrade.
4. Fräsbordet 800mm x 400mm kan enkelt utökas till 600mm i framkant samt ett justerbord.
5. Alla trädetaljer baserades på stavlimmad ekplank 18mm tjock. Björk till anhåll och tillbehör.
6. Två olika belysningar. 12v LED-platta inne i anhållet samt böjbar kartläsarlampa i LED.
7. Infrästa metriska T-pår och skruvhandtag i 6mm och 8mm.

Jag håller på att sammanställa en komponentlista med adresser och priser för er som är intresserade. Är det något som du funderar över så skicka ett mail. Jag skall försöka svara så gott det går. Har lite ont om tid just nu. Är kommenderad till trädgården av "trädgårdsmästaren". Våren tycks äntligen kommit och stor trädg Egentillverkat trä-fräsbord "Routertable DR" med inbyggd CMT7E fräsenhet och justerbart anhåll.
Skapa konto
Egentillverkat trä-fräsbord "Routertable DR" med inbyggd CMT7E fräsenhet och justerbart anhåll.
Skapa konto
Handgjort fräsbord av stavlimmad ek med rostfria anhåll, inbyggd belysning och metriska mått.
Skapa konto
Handgjort fräsbord av stavlimmad ek med en inbyggd CMT7E fräsenhet, rostfria anhåll och infälld belysning.
Skapa konto
Hembyggt fräsbord av ek med inbyggd belysning, rostfri fräsplatta och justerbart anhåll.
Skapa konto
Egentillverkat fräsbord "Routertable DR" i massivt trä med fräsenhet och justerbart anhåll.
Skapa konto
Handgjort fräsbord av ek med rostfri fräsplatta, anhåll och metriska mått.
Skapa konto
Egentillverkat fräsbord av ek med rostfritt anhåll, inbyggd belysning och spånhantering.
Skapa konto
Egengjord massiv träfräs med rostfri fräsplatta, justerbart anhåll och inbyggd belysning.
Skapa konto
Öppen låda med samling av fräsbitar i olika storlekar och former ordnade på en träskiva, framför en arbetsbänk.
Skapa konto
Ett öppet rött verktygsskåp med träinlägg och olika fräsverktyg och tillbehör.
Skapa konto
Egengjord träfräsbord med CMT7E fräsenhet och inbyggd spånhantering, belyst underifrån.
Skapa konto
Egengjord mobila fräsbordet i massivt trä med justerbart rött anhåll, inbyggd belysning och CMT7E fräsenhet.
Skapa konto
Egentillverkat träfräsbord med röd verktygslåda, kraftig fräsmaskin och justerbart anhåll.
Skapa konto
Egentillverkat fräsbord i massivt trä och rostfritt, med inbyggd LED-belysning och mobil bänkmodell.
Skapa konto
Egengjort fräsbord av ek med inbyggd kraftig fräsenhet och justerbart anhåll i rostfritt, belysning ovan.
Skapa konto
Egengjort fräsbord av stavlimmad ek och björk, med CMT7E fräsenhet, inbyggd belysning och metriska T-pår.
Skapa konto
Egentillverkad träskylt på fräsbord med texten "Routertable DR powered by Italian Woodworking Tools and CMT Orange Tools".
Skapa konto
Detaljbild av fräsbordet "Routertable DR" med synlig fräsenhet, trädetaljer och rostfri fräsplatta.
Skapa konto
Egengjort fräsbord i massivträ med rostfri fräsplatta, inbyggd belysning och metrisk skala.
Skapa konto
ård = mycket jobb. Fortsättning följer......................

• Gilla
Beru01 och 7 till
  • Laddar…
Fy fan vad läckert. Jag skulle knappt våga använda ett så fint verktyg!

Hej!
Klart att det skall användas! Kanske inte för smutsigt byggtimmer men för fin- och möbelsnickeri kommer den att gå varm. Alla ytor är OSMO hårdvaxolja X2. Bänkskivan/diskbänken i köket av körsbär ser efter 15 år lika fin ut med denna vaxolja efter daglig användning. Att tillverka nya utbytesdelar är inget större problem. Ekskivor finns det gott om.

Imponerande bygge o finish. Är det ena främre påhängsbordet ett skjutbord? Vad gör t-tracksen på baksidan av anhållet, parkering för stop och featherboards?

Nu till det jag personligen hade gjort annorlunda; Tror du kommer få fnatt på att skruva loss och skruva dit 3 skruvar för att byta iläggsplatta. Jag hade kört med Incras iläggsringar som sitter med magnet, tar 3 sek att byta iläggsring. Incras cleansweepringar är dessutom ganska hyfsade för sugning underifrån.

Tycker anhåll med mikrojustering förtjänar mätur för att komma till sin rätt, och med din anhållskonstruktion krävs 2 mätur. Om det ska mikrojusteras litegrann så har du utan mätur ingen koll på om hur mycket det justerats och sen måste du kolla med rätskiva att höger o vänster är i linje efter varje justering.

Hej Ola!

Jag har två extra bord. Ett för breddning 20cm, det fasade. Det andra är ett skjutbord. Där har jag inte bestämt hur fastsättningen av arbetsstycke skall utformas. T-tracksen på baksidan är mycket riktigt till för tillbehör.
Dom tre skruvarna ser jag inte som ett större problem. Fräsplattans kvalitet överväger. Helt anpassad till fräsen vid framställningen. Det ingår 4 st. 4mm aluminiumringar i beställningen.
Jag förstår dina tankar om mikrojusteringen och kommer att klocka skruven hur långt den går på ett varv. Kan tänka mig att sätta en skala bak på rattarna. Jämfört med mitt tidigare Festoolanhåll tycker jag detta har betydligt bättre noggrannhet.
Tack för dina inputs!

Mvh/Dag

Jättefint bygge!!
Vad gäller microjusteringen tror jag spontant att det rent praktiskt blir bättre precision med klockor vs. graderad skala. Detta pga av backlash i skruven.

Hej Björn!
Gick ut i verkstaden och mätte backlash i skruven. Helt rätt som Ola och du påstår.
Två digitala mätklockor med fäste beställda på ALIEXPRESS. Kostnad 230:- inkl. frakt.
Nu får man gå i väntans tider.

Mvh/Dag

Sedärja, snart version 1.2 då:thumbup:

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Helt rätt Ola! Version 1.2 kommer om några veckor. Tack för tipset!
Dag

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Hej!
Version 1.2 av fräsbordet är nu klart men sommar och stor trädgård kommer i första hand nu enligt "regeringsbeslut". Bilder och användarfunderingar kommer när hösten anländer.
Är det någon som har behov av en ny Trend fräsplatta som har blivit över i bygget?
Hör av dig i så fall. Skickas enkelt med Posten.
Fortsatt trevlig sommar!/ Dag

• Ny Trend fräsplatta för fräsbord, oanvänd, i förpackning med skruvar och infästningsdetaljer.
    Skapa konto
Är det någon som har behov av en ny Trend fräsplatta som har blivit över i bygget?
Hör av dig i så fall. Skickas enkelt med Posten.

Hej Stigen!
Jag är intresserad av plattan. Kontakta mig på PM om den är kvar.
Mvh Anders.

@stigen
Vad använde du för T-tracks och skenor till detta bygget?
Peace:ok:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.