AEG MF 1400 KE? vs Bosch GMF 1600 CE?
Funderar på att skaffa en kraftfull fräs med två basar som komplement till dom övriga fräsarna i verkstaden.
I dagsläget har jag byggt tre olika fräsbord med fastmonterade och stelopererade fräsar.
Den större vertikalfräsen har en CMT 2400w med spännhylsorna 1/4”, 8mm, 12mm och 1/2”.
Horisontalfräsen har en SilverLine 1500w med spännhylsorna 1/4”, 8mm, 12mm och 1/2”.
Till ”Gå bort sågen”, Bosch GTS 10 XC har jag en fräsmodul med en Cotech 1100w 8mm.
Övriga lösa fräsar är en SilverLine 1500w, en Makita RT0700CX5J, en Bosch GKF 600
samt en Bosch GKF 12V-8.
Varför ha så många fräsar? För det första är det kul med många olika fräsar! Att snabbt ha tillgång till olika monterade stål underlättar när man jobbar. Dom mindre fräsarna är smidigare vid kantjobb. Att byta och posta mellan dom olika momenten tar tid och om någon fräsning går snett är det enkelt att återskapa. Vissa fräsar stannar i verkstaden medan andra följer med på bortajobb. Dessutom lånar jag då och då ut verktyg till vänner och bekanta.
Jag har under en tid skannat av marknaden och valet står mellan dessa två. Det måste finnas många ägare och framför allt användare här på BH som kan berätta varför det blev den ena och inte den andra när dom gjorde sitt val.
Kraven är följande:
Dubbla basar
Stark motor
Hanterbarhet
Spännhylsor 8mm, 12mm och 1/2”
Inbyggd belysning av frässtålet
Monteras på Bosch FSN OFA fräsadapter tillsammans med mina Festoolskenor
Medföljande tillbehör
Undvika typfel för den ena eller andra
Service
Garantier
Och sist men inte minst PRISET!
Jag ser fram emot att ta del av era val!
Dag
Funderar på att skaffa en kraftfull fräs med två basar som komplement till dom övriga fräsarna i verkstaden.
I dagsläget har jag byggt tre olika fräsbord med fastmonterade och stelopererade fräsar.
Den större vertikalfräsen har en CMT 2400w med spännhylsorna 1/4”, 8mm, 12mm och 1/2”.
Horisontalfräsen har en SilverLine 1500w med spännhylsorna 1/4”, 8mm, 12mm och 1/2”.
Till ”Gå bort sågen”, Bosch GTS 10 XC har jag en fräsmodul med en Cotech 1100w 8mm.
Övriga lösa fräsar är en SilverLine 1500w, en Makita RT0700CX5J, en Bosch GKF 600
samt en Bosch GKF 12V-8.
Varför ha så många fräsar? För det första är det kul med många olika fräsar! Att snabbt ha tillgång till olika monterade stål underlättar när man jobbar. Dom mindre fräsarna är smidigare vid kantjobb. Att byta och posta mellan dom olika momenten tar tid och om någon fräsning går snett är det enkelt att återskapa. Vissa fräsar stannar i verkstaden medan andra följer med på bortajobb. Dessutom lånar jag då och då ut verktyg till vänner och bekanta.
Jag har under en tid skannat av marknaden och valet står mellan dessa två. Det måste finnas många ägare och framför allt användare här på BH som kan berätta varför det blev den ena och inte den andra när dom gjorde sitt val.
Kraven är följande:
Dubbla basar
Stark motor
Hanterbarhet
Spännhylsor 8mm, 12mm och 1/2”
Inbyggd belysning av frässtålet
Monteras på Bosch FSN OFA fräsadapter tillsammans med mina Festoolskenor
Medföljande tillbehör
Undvika typfel för den ena eller andra
Service
Garantier
Och sist men inte minst PRISET!
Jag ser fram emot att ta del av era val!
Dag
Redigerat:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Har ingen erfarenhet av Borschen, däremot har jag AEG:n i mitt fräsbord. Passar direkt till tex Incras lyft utan någon modifiering. Väldigt stark fräs för att vara märkt 1400 W. Känns gedigen.
Kostar 370 Euro på Finetools.
Kostar 370 Euro på Finetools.
Björn Melander skrev:
stigen skrev:
AEG MF 1400 KE? vs Bosch GMF 1600 CE?
Funderar på att skaffa en kraftfull fräs med två basar som komplement till dom övriga fräsarna i verkstaden.
I dagsläget har jag byggt tre olika fräsbord med fastmonterade och stelopererade fräsar.
Den större vertikalfräsen har en CMT 2400w med spännhylsorna 1/4”, 8mm, 12mm och 1/2”.
Horisontalfräsen har en SilverLine 1500w med spännhylsorna 1/4”, 8mm, 12mm och 1/2”.
Till ”Gå bort sågen”, Bosch GTS 10 XC har jag en fräsmodul med en Cotech 1100w 8mm.
Övriga lösa fräsar är en SilverLine 1500w, en Makita RT0700CX5J, en Bosch GKF 600
samt en Bosch GKF 12V-8.
Varför ha så många fräsar? För det första är det kul med många olika fräsar! Att snabbt ha tillgång till olika monterade stål underlättar när man jobbar. Dom mindre fräsarna är smidigare vid kantjobb. Att byta och posta mellan dom olika momenten tar tid och om någon fräsning går snett är det enkelt att återskapa. Vissa fräsar stannar i verkstaden medan andra följer med på bortajobb. Dessutom lånar jag då och då ut verktyg till vänner och bekanta.
Jag har under en tid skannat av marknaden och valet står mellan dessa två. Det måste finnas många ägare och framför allt användare här på BH som kan berätta varför det blev den ena och inte den andra när dom gjorde sitt val.
Kraven är följande:
Dubbla basar
Stark motor
Hanterbarhet
Spännhylsor 8mm, 12mm och 1/2”
Inbyggd belysning av frässtålet
Monteras på Bosch FSN OFA fräsadapter tillsammans med mina Festoolskenor
Medföljande tillbehör
Undvika typfel för den ena eller andra
Service
Garantier
Och sist men inte minst PRISET!
Jag ser fram emot att ta del av era val!
Dag
Tack Björn!
Bauhaus har den för 3995:- inklusive frakt. Har varit och kollat och den verkar passa på Bosch FSN OFA fräsadapterns B-fäste med lite hålförstoring.
Vi får se. Vill gärna ha lite mer åsikter om bägge.
Dag
Jag har Boschen, den funkar utan större anmärkningar. Själva motorn andas kvalitet och är väldigt gediget byggd. Baserna funkar fint och har bra precision.
På minussidan tycker jag det är värt att nämna dammhanteringen, de medföljande tillbehören är ganska plastiga och svåra att använda i verkliga situationer. Kantfräsbiten är alltid i vägen och ovansuget är i vägen när man skall fräsa lite djupare.
Sedan tycker jag att det är irriterande att alla skruvar är olika, det är en salig blandning mellan torx och stjärnskruv och på en del ställen tumskruvar som är svåra att skruva ur med fingrarna efter att man kört en stund (de fastnar).
Själv är jag nyfiken på OF 1400 men det känns vansinnigt att byta nu när man har alla prylar till Boschen.
Lycka till!
På minussidan tycker jag det är värt att nämna dammhanteringen, de medföljande tillbehören är ganska plastiga och svåra att använda i verkliga situationer. Kantfräsbiten är alltid i vägen och ovansuget är i vägen när man skall fräsa lite djupare.
Sedan tycker jag att det är irriterande att alla skruvar är olika, det är en salig blandning mellan torx och stjärnskruv och på en del ställen tumskruvar som är svåra att skruva ur med fingrarna efter att man kört en stund (de fastnar).
Själv är jag nyfiken på OF 1400 men det känns vansinnigt att byta nu när man har alla prylar till Boschen.
Lycka till!
Tack!B badtastex skrev:Jag har Boschen, den funkar utan större anmärkningar. Själva motorn andas kvalitet och är väldigt gediget byggd. Baserna funkar fint och har bra precision.
På minussidan tycker jag det är värt att nämna dammhanteringen, de medföljande tillbehören är ganska plastiga och svåra att använda i verkliga situationer. Kantfräsbiten är alltid i vägen och ovansuget är i vägen när man skall fräsa lite djupare.
Sedan tycker jag att det är irriterande att alla skruvar är olika, det är en salig blandning mellan torx och stjärnskruv och på en del ställen tumskruvar som är svåra att skruva ur med fingrarna efter att man kört en stund (de fastnar).
Själv är jag nyfiken på OF 1400 men det känns vansinnigt att byta nu när man har alla prylar till Boschen.
Lycka till!
Känns bra att få information från en användare. Vi får se vad som väger tyngst när det blir dags.
Dag
Nu har jag inte använt mig av delar/service till AEG, men en anledning till att jag gillar Bosch är deras lysande möjilghet att ta upp sprängskisser (till i princip vilken maskin som helst, även tämligen gamla modeller) och beställa delar själv utan knussel med serviceverkstäder etc. Använt mig av det vid flertalet tillfällen och det fungerar kanon, delar och tillbehör finns oftast att tillgå även till äldre maskiner. Det är ett väldigt stort plus i kanten för Bosch från min sida. Kommer nog själv att skaffa en GMF 1600 alternativt en 1250 i år, ska bara köpa sänksågen först.... 

Tack mrVoodo!mrVoodoo skrev:
Nu har jag inte använt mig av delar/service till AEG, men en anledning till att jag gillar Bosch är deras lysande möjilghet att ta upp sprängskisser (till i princip vilken maskin som helst, även tämligen gamla modeller) och beställa delar själv utan knussel med serviceverkstäder etc. Använt mig av det vid flertalet tillfällen och det fungerar kanon, delar och tillbehör finns oftast att tillgå även till äldre maskiner. Det är ett väldigt stort plus i kanten för Bosch från min sida. Kommer nog själv att skaffa en GMF 1600 alternativt en 1250 i år, ska bara köpa sänksågen först....![]()
Bra info om något händer.
Dag
Mina erfarenheter av Bosch service är goda.
Bytte ut EU köpt batteri fort och utan gnöl.
Har själv Boschen sedan den släpptes, är nöjd, funkar fint.
Anslutningssladden är lite plastigare än andra Boschaskiners men har inte varit några problem.
Bytte ut EU köpt batteri fort och utan gnöl.
Har själv Boschen sedan den släpptes, är nöjd, funkar fint.
Anslutningssladden är lite plastigare än andra Boschaskiners men har inte varit några problem.
Även jag har Boschen och har nöjet att få en av de tidiga som var behäftade med något stök med elektroniken som jag lärt mig att leva med.
Det som jag upplever som sämst med den är som badtastex skrev utsugskåporna som är sköra och lätt går sönder, jag har fått köpa flera nya. Nu har jag bl.a.fräst vändslingor för golvvärmeslang och då har det en förmåga att ibland bli lite knöligt med kabel och slang så det är då som dessa gått sönder.
Om man bortser från gnället så tycker jag att det är en trevlig och kraftfull fräs som med glans brukar tugga i sig vad jag serverar.
Bosch service är bra så länge det är uppenbara fel men när det är något som faller lite utanför mallen så har iaf.jag fått lite problem med Bosch Danmark men med hjälp från boschkillarna här i Sverige så har även det löst sig.
Det som jag upplever som sämst med den är som badtastex skrev utsugskåporna som är sköra och lätt går sönder, jag har fått köpa flera nya. Nu har jag bl.a.fräst vändslingor för golvvärmeslang och då har det en förmåga att ibland bli lite knöligt med kabel och slang så det är då som dessa gått sönder.
Om man bortser från gnället så tycker jag att det är en trevlig och kraftfull fräs som med glans brukar tugga i sig vad jag serverar.
Bosch service är bra så länge det är uppenbara fel men när det är något som faller lite utanför mallen så har iaf.jag fått lite problem med Bosch Danmark men med hjälp från boschkillarna här i Sverige så har även det löst sig.
Tack Ceson!ceson skrev:
Även jag har Boschen och har nöjet att få en av de tidiga som var behäftade med något stök med elektroniken som jag lärt mig att leva med.
Det som jag upplever som sämst med den är som badtastex skrev utsugskåporna som är sköra och lätt går sönder, jag har fått köpa flera nya. Nu har jag bl.a.fräst vändslingor för golvvärmeslang och då har det en förmåga att ibland bli lite knöligt med kabel och slang så det är då som dessa gått sönder.
Om man bortser från gnället så tycker jag att det är en trevlig och kraftfull fräs som med glans brukar tugga i sig vad jag serverar.
Bosch service är bra så länge det är uppenbara fel men när det är något som faller lite utanför mallen så har iaf.jag fått lite problem med Bosch Danmark men med hjälp från boschkillarna här i Sverige så har även det löst sig.
Du var tydligen en av dom som hade problem i början med ”plötslig död” som det finns lite information om på nätet. Förhoppningsvis har dom löst detta nu.
Jag lägger det i infohögen.
Dag
Nu har det gått några dagar och jag har fått några svar. Egentligen trodde jag att fler skulle ha åsikter/erfarenheter men antagligen sitter alla nöjda med vad dom har.
Jag har varit iväg och kollat och klämt på bägge maskinerna och dom är väldigt snarlika.
AEG-fräsen verkar väldigt robust. Så också tillbehören. Troligen är det någon amerikansk maskin som är förlaga. Fräskorgarna fästes med tre skruvar precis som med Boschen förutom att det är 5mm skruvar mot 4mm för Bosch. Fräskorgarna passar på Bosch fräsplatta om man förstorar hålmönstret B.
Prismässigt skiljer det 1300:- och AEG- fräsen har 6 år garanti. Dessutom ligger serviceverkstaden bara 10 minuter från där jag bor. Extra 1/2” spännhylsr kostar ungefär lika. Lite mer grundutrustning förjer med från början. 5stycken kopierringar mot 2 för Bosch samt en extra lång fräsplatta för kantfräsning.
Boschen lite starkare (200w) och är ger ett gediget intryck. Några millimeter mer fräsdjupsrörelse men har haft problem med strömbrytaren. Motorenheten fungerar bara när den sitter i någon av fräskorgarna. Parallellanhållet har bättre microjustering än AEG. Plastdetaljerna verkar lite vekare i godset än dom till AEG- fräsen. Garantin är 3 år efter registrering.
Jag tar helgen på mig sen får det bli ett val.
Trevlig helg/ Dag
Jag har varit iväg och kollat och klämt på bägge maskinerna och dom är väldigt snarlika.
AEG-fräsen verkar väldigt robust. Så också tillbehören. Troligen är det någon amerikansk maskin som är förlaga. Fräskorgarna fästes med tre skruvar precis som med Boschen förutom att det är 5mm skruvar mot 4mm för Bosch. Fräskorgarna passar på Bosch fräsplatta om man förstorar hålmönstret B.
Prismässigt skiljer det 1300:- och AEG- fräsen har 6 år garanti. Dessutom ligger serviceverkstaden bara 10 minuter från där jag bor. Extra 1/2” spännhylsr kostar ungefär lika. Lite mer grundutrustning förjer med från början. 5stycken kopierringar mot 2 för Bosch samt en extra lång fräsplatta för kantfräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Boschen lite starkare (200w) och är ger ett gediget intryck. Några millimeter mer fräsdjupsrörelse men har haft problem med strömbrytaren. Motorenheten fungerar bara när den sitter i någon av fräskorgarna. Parallellanhållet har bättre microjustering än AEG. Plastdetaljerna verkar lite vekare i godset än dom till AEG- fräsen. Garantin är 3 år efter registrering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tar helgen på mig sen får det bli ett val.
Trevlig helg/ Dag
Även jag har Boschen. Min råkade ut för det tidigare vanliga felet med strömbrytaren. Kostade kring 900 att åtgärda, lämnade in på Beijer (trots en del knorr hos personalen). Vill minnas att reparationen tog en dryg vecka.