AEG MF 1400 KE? vs Bosch GMF 1600 CE?


Funderar på att skaffa en kraftfull fräs med två basar som komplement till dom övriga fräsarna i verkstaden.

I dagsläget har jag byggt tre olika fräsbord med fastmonterade och stelopererade fräsar.

Den större vertikalfräsen har en CMT 2400w med spännhylsorna 1/4”, 8mm, 12mm och 1/2”.

Horisontalfräsen har en SilverLine 1500w med spännhylsorna 1/4”, 8mm, 12mm och 1/2”.


Till ”Gå bort sågen”, Bosch GTS 10 XC har jag en fräsmodul med en Cotech 1100w 8mm.


Övriga lösa fräsar är en SilverLine 1500w, en Makita RT0700CX5J, en Bosch GKF 600

samt en Bosch GKF 12V-8.

Varför ha så många fräsar? För det första är det kul med många olika fräsar! Att snabbt ha tillgång till olika monterade stål underlättar när man jobbar. Dom mindre fräsarna är smidigare vid kantjobb. Att byta och posta mellan dom olika momenten tar tid och om någon fräsning går snett är det enkelt att återskapa. Vissa fräsar stannar i verkstaden medan andra följer med på bortajobb. Dessutom lånar jag då och då ut verktyg till vänner och bekanta.

Jag har under en tid skannat av marknaden och valet står mellan dessa två. Det måste finnas många ägare och framför allt användare här på BH som kan berätta varför det blev den ena och inte den andra när dom gjorde sitt val.

Kraven är följande:

Dubbla basar

Stark motor

Hanterbarhet

Spännhylsor 8mm, 12mm och 1/2”

Inbyggd belysning av frässtålet

Monteras på Bosch FSN OFA fräsadapter tillsammans med mina Festoolskenor

Medföljande tillbehör

Undvika typfel för den ena eller andra

Service

Garantier

Och sist men inte minst PRISET!


Jag ser fram emot att ta del av era val!


Dag
 
Redigerat:
Har ingen erfarenhet av Borschen, däremot har jag AEG:n i mitt fräsbord. Passar direkt till tex Incras lyft utan någon modifiering. Väldigt stark fräs för att vara märkt 1400 W. Känns gedigen.
Kostar 370 Euro på Finetools.
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Har ingen erfarenhet av Borschen, däremot har jag AEG:n i mitt fräsbord. Passar direkt till tex Incras lyft utan någon modifiering. Väldigt stark fräs för att vara märkt 1400 W. Känns gedigen.
Kostar 370 Euro på Finetools.
stigen stigen skrev:
AEG MF 1400 KE? vs Bosch GMF 1600 CE?


Funderar på att skaffa en kraftfull fräs med två basar som komplement till dom övriga fräsarna i verkstaden.

I dagsläget har jag byggt tre olika fräsbord med fastmonterade och stelopererade fräsar.

Den större vertikalfräsen har en CMT 2400w med spännhylsorna 1/4”, 8mm, 12mm och 1/2”.

Horisontalfräsen har en SilverLine 1500w med spännhylsorna 1/4”, 8mm, 12mm och 1/2”.


Till ”Gå bort sågen”, Bosch GTS 10 XC har jag en fräsmodul med en Cotech 1100w 8mm.


Övriga lösa fräsar är en SilverLine 1500w, en Makita RT0700CX5J, en Bosch GKF 600

samt en Bosch GKF 12V-8.

Varför ha så många fräsar? För det första är det kul med många olika fräsar! Att snabbt ha tillgång till olika monterade stål underlättar när man jobbar. Dom mindre fräsarna är smidigare vid kantjobb. Att byta och posta mellan dom olika momenten tar tid och om någon fräsning går snett är det enkelt att återskapa. Vissa fräsar stannar i verkstaden medan andra följer med på bortajobb. Dessutom lånar jag då och då ut verktyg till vänner och bekanta.

Jag har under en tid skannat av marknaden och valet står mellan dessa två. Det måste finnas många ägare och framför allt användare här på BH som kan berätta varför det blev den ena och inte den andra när dom gjorde sitt val.

Kraven är följande:

Dubbla basar

Stark motor

Hanterbarhet

Spännhylsor 8mm, 12mm och 1/2”

Inbyggd belysning av frässtålet

Monteras på Bosch FSN OFA fräsadapter tillsammans med mina Festoolskenor

Medföljande tillbehör

Undvika typfel för den ena eller andra

Service

Garantier

Och sist men inte minst PRISET!


Jag ser fram emot att ta del av era val!


Dag

Tack Björn!

Bauhaus har den för 3995:- inklusive frakt. Har varit och kollat och den verkar passa på Bosch FSN OFA fräsadapterns B-fäste med lite hålförstoring.
Vi får se. Vill gärna ha lite mer åsikter om bägge.

Dag
 
Jag har Boschen, den funkar utan större anmärkningar. Själva motorn andas kvalitet och är väldigt gediget byggd. Baserna funkar fint och har bra precision.

På minussidan tycker jag det är värt att nämna dammhanteringen, de medföljande tillbehören är ganska plastiga och svåra att använda i verkliga situationer. Kantfräsbiten är alltid i vägen och ovansuget är i vägen när man skall fräsa lite djupare.

Sedan tycker jag att det är irriterande att alla skruvar är olika, det är en salig blandning mellan torx och stjärnskruv och på en del ställen tumskruvar som är svåra att skruva ur med fingrarna efter att man kört en stund (de fastnar).

Själv är jag nyfiken på OF 1400 men det känns vansinnigt att byta nu när man har alla prylar till Boschen.

Lycka till!
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Jag har Boschen, den funkar utan större anmärkningar. Själva motorn andas kvalitet och är väldigt gediget byggd. Baserna funkar fint och har bra precision.

På minussidan tycker jag det är värt att nämna dammhanteringen, de medföljande tillbehören är ganska plastiga och svåra att använda i verkliga situationer. Kantfräsbiten är alltid i vägen och ovansuget är i vägen när man skall fräsa lite djupare.

Sedan tycker jag att det är irriterande att alla skruvar är olika, det är en salig blandning mellan torx och stjärnskruv och på en del ställen tumskruvar som är svåra att skruva ur med fingrarna efter att man kört en stund (de fastnar).

Själv är jag nyfiken på OF 1400 men det känns vansinnigt att byta nu när man har alla prylar till Boschen.

Lycka till!
Tack!

Känns bra att få information från en användare. Vi får se vad som väger tyngst när det blir dags.

Dag
 
stigen stigen skrev:
Tack!

Känns bra att få information från en användare. Vi får se vad som väger tyngst när det blir dags.

Dag

Hej igen!

Jag skulle gärna ha återkoppling från er som har varit tvungna att använda AEG eller Bosch service. Tar gärna emot både +/- som ni har upplevt det.

Dag
 
Nu har jag inte använt mig av delar/service till AEG, men en anledning till att jag gillar Bosch är deras lysande möjilghet att ta upp sprängskisser (till i princip vilken maskin som helst, även tämligen gamla modeller) och beställa delar själv utan knussel med serviceverkstäder etc. Använt mig av det vid flertalet tillfällen och det fungerar kanon, delar och tillbehör finns oftast att tillgå även till äldre maskiner. Det är ett väldigt stort plus i kanten för Bosch från min sida. Kommer nog själv att skaffa en GMF 1600 alternativt en 1250 i år, ska bara köpa sänksågen först.... :rolleyes::crysmile:
 
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Nu har jag inte använt mig av delar/service till AEG, men en anledning till att jag gillar Bosch är deras lysande möjilghet att ta upp sprängskisser (till i princip vilken maskin som helst, även tämligen gamla modeller) och beställa delar själv utan knussel med serviceverkstäder etc. Använt mig av det vid flertalet tillfällen och det fungerar kanon, delar och tillbehör finns oftast att tillgå även till äldre maskiner. Det är ett väldigt stort plus i kanten för Bosch från min sida. Kommer nog själv att skaffa en GMF 1600 alternativt en 1250 i år, ska bara köpa sänksågen först.... :rolleyes::crysmile:
Tack mrVoodo!

Bra info om något händer.

Dag
 
Mina erfarenheter av Bosch service är goda.

Bytte ut EU köpt batteri fort och utan gnöl.

Har själv Boschen sedan den släpptes, är nöjd, funkar fint.
Anslutningssladden är lite plastigare än andra Boschaskiners men har inte varit några problem.
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Mina erfarenheter av Bosch service är goda.

Bytte ut EU köpt batteri fort och utan gnöl.

Har själv Boschen sedan den släpptes, är nöjd, funkar fint.
Anslutningssladden är lite plastigare än andra Boschaskiners men har inte varit några problem.
Tack FredrikR!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Även jag har Boschen och har nöjet att få en av de tidiga som var behäftade med något stök med elektroniken som jag lärt mig att leva med.

Det som jag upplever som sämst med den är som badtastex skrev utsugskåporna som är sköra och lätt går sönder, jag har fått köpa flera nya. Nu har jag bl.a.fräst vändslingor för golvvärmeslang och då har det en förmåga att ibland bli lite knöligt med kabel och slang så det är då som dessa gått sönder.

Om man bortser från gnället så tycker jag att det är en trevlig och kraftfull fräs som med glans brukar tugga i sig vad jag serverar.

Bosch service är bra så länge det är uppenbara fel men när det är något som faller lite utanför mallen så har iaf.jag fått lite problem med Bosch Danmark men med hjälp från boschkillarna här i Sverige så har även det löst sig.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Även jag har Boschen och har nöjet att få en av de tidiga som var behäftade med något stök med elektroniken som jag lärt mig att leva med.

Det som jag upplever som sämst med den är som badtastex skrev utsugskåporna som är sköra och lätt går sönder, jag har fått köpa flera nya. Nu har jag bl.a.fräst vändslingor för golvvärmeslang och då har det en förmåga att ibland bli lite knöligt med kabel och slang så det är då som dessa gått sönder.

Om man bortser från gnället så tycker jag att det är en trevlig och kraftfull fräs som med glans brukar tugga i sig vad jag serverar.

Bosch service är bra så länge det är uppenbara fel men när det är något som faller lite utanför mallen så har iaf.jag fått lite problem med Bosch Danmark men med hjälp från boschkillarna här i Sverige så har även det löst sig.
Tack Ceson!

Du var tydligen en av dom som hade problem i början med ”plötslig död” som det finns lite information om på nätet. Förhoppningsvis har dom löst detta nu.
Jag lägger det i infohögen.

Dag
 
Nu har det gått några dagar och jag har fått några svar. Egentligen trodde jag att fler skulle ha åsikter/erfarenheter men antagligen sitter alla nöjda med vad dom har.

Jag har varit iväg och kollat och klämt på bägge maskinerna och dom är väldigt snarlika.
AEG-fräsen verkar väldigt robust. Så också tillbehören. Troligen är det någon amerikansk maskin som är förlaga. Fräskorgarna fästes med tre skruvar precis som med Boschen förutom att det är 5mm skruvar mot 4mm för Bosch. Fräskorgarna passar på Bosch fräsplatta om man förstorar hålmönstret B.
Prismässigt skiljer det 1300:- och AEG- fräsen har 6 år garanti. Dessutom ligger serviceverkstaden bara 10 minuter från där jag bor. Extra 1/2” spännhylsr kostar ungefär lika. Lite mer grundutrustning förjer med från början. 5stycken kopierringar mot 2 för Bosch samt en extra lång fräsplatta för kantfräsning.

Produktlista för en handöverfräs med beskrivning av funktioner och medföljande tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produktspecifikation för överfräs med tekniska detaljer som effekt, ljudnivå och vibrationsnivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Boschen lite starkare (200w) och är ger ett gediget intryck. Några millimeter mer fräsdjupsrörelse men har haft problem med strömbrytaren. Motorenheten fungerar bara när den sitter i någon av fräskorgarna. Parallellanhållet har bättre microjustering än AEG. Plastdetaljerna verkar lite vekare i godset än dom till AEG- fräsen. Garantin är 3 år efter registrering.

Produktbeskrivning av Bosch GMF 1600 CE Professional multifunktionsfräs med tillbehör och egenskaper listade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tekniska specifikationer för en fräsmaskin inklusive effektförbrukning, varvtal, verktygsfäste och vikt.
Jag tar helgen på mig sen får det bli ett val.

Trevlig helg/ Dag
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Även jag har Boschen. Min råkade ut för det tidigare vanliga felet med strömbrytaren. Kostade kring 900 att åtgärda, lämnade in på Beijer (trots en del knorr hos personalen). Vill minnas att reparationen tog en dryg vecka.
 
Jag tycker att det är bra att ha avtryckaren i handtaget så jag slipper att släppa fräsen för att stänga av. Elektronikproblemet är väl åtgärdat sedan länge?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.