Hemmakatten
Men varför tog ni inte tillbaka nycklarna när ni sa upp avtalet? Tycker nog att du krånglar till det hela för mycket. Ni har ju redan släppt kravet på ersättning för kaklet så det ni tvistar om är en eller två? betalningar à 1500 kronor. Jag skulle kräva att få skriftligt (eller via mejl) från firman att ni ömsesidigt avträtt avtalet och betala pengarna de vill ha. Kanske svider lite men det går över. Värre är att sega ut på det hela, vara orolig för utgången och vara arg och förbannad. För mig skulle den slanten inte vara värd min förlorade sinnesro. Du får tänka som så att det kunde ha rört sig om något annat som kostade väldigt mycket mer.

Redigerat:
O
Varför inte lyssna på din sambo? :) Ibland kan även ens sambo ha rätt :p

Om jag minns rätt.... vilket inte alltid är fallet:D Så är negativ avtalsbindning inte okej. Att automatiskt förlänga ett avtal i 3år är inte okej.... Det är inte livsviktigt med städhjälp, om än väldigt skönt å slippa städa :)

Var lugn! vill de dra detta vidare, så borde inte era advokatkostnader bli så höga:p

Hemmakatten skrev:
Men varför tog ni inte tillbaka nycklarna när ni sa upp avtalet? Tycker nog att du krånglar till det hela för mycket. Ni har ju redan släppt kravet på ersättning för kaklet så det ni tvistar om är en eller två? betalningar à 1500 kronor. Jag skulle kräva att få skriftligt (eller via mejl) från firman att ni ömsesidigt avträtt avtalet och betala pengarna de vill ha. Kanske svider lite men det går över. Värre är att sega ut på det hela, vara orolig för utgången och vara arg och förbannad. För mig skulle den slanten inte vara värd min förlorade sinnesro. Du får tänka som så att det kunde ha rört sig om något annat som kostade väldigt mycket mer.
Helt ärligt så tänkte jag inte på nycklarna just då så det var därför som vi inte tog tillbaka dem.

Helst av allt så skulle vi ju vilja få kaklet fixat vilket ju inte går eftersom att plattorna inte finns längre. Och då skulle vi ju vilja få någon form av ersättning från försäkringsbolaget om de går med på att det är en skada som de orsakat. Men jag känner mig väldigt övertygad om att städbolaget kommer att dra tillbaka skadeanmälan (om de nu ens gjort någon) i samma sekund som de får sina pengar.

Och eftersom att jag är så less på det här så känner jag att jag kan väl kvitta deras faktura mot våra betydligt större skadeanspråk. På det sättet så får jag i alla fall en gratis städning som plåster på såren för det förstörda kaklet (vi letade i två år för att hitta det perfekta kaklet så det blir verkligen en stor besvikelse när det blir skadat).

Och sedan så är det helt ärligt också så att jag av ren princip inte kan tillåta företag att bete sig på det här sättet. Ju fler som ger efter för hot om kronofogden och massutskick av fakturor för arbete som inte är utfört, desto större chans är det ju att fler blir drabbade. Som med uppfostring av barn, låter man barnet få som det vill för att det gnäller och tjatar så kommer det bara att börja gnälla och tjata ännu mer.

• Gilla
roland53 och 2 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Varför inte lyssna på din sambo? :) Ibland kan även ens sambo ha rätt :p

Om jag minns rätt.... vilket inte alltid är fallet:D Så är negativ avtalsbindning inte okej. Att automatiskt förlänga ett avtal i 3år är inte okej.... Det är inte livsviktigt med städhjälp, om än väldigt skönt å slippa städa :)

Var lugn! vill de dra detta vidare, så borde inte era advokatkostnader bli så höga:p
Min sambo har nästan alltid rätt, väldigt irriterande egenskap faktiskt. Men det känns ändå alltid skönt att höra att det är fler som säger att han har rätt och jag är mycket lugnare nu än vad jag var igår morse när jag startade tråden.

Så tack för all input och lugnande kommentarer.

• Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Jag förstår inte hur det kunde ta 8 månader för er att upptäcka att kaklet hade skador samt att era kläder inte var strykna?

Att kläderna inte ströks upptäckte vi såklart vid varje tillfälle och påpekade också flera gånger. Men vi antog att det helt enkelt var så att de inte hann med det för att den övriga städningen tog all tid i anspråk. Sedan pratade jag med min svärmor om kaklet och hon började då fråga lite mer om vad de skulle städa och hur lång tid det tog och ansåg baserat på hennes egen erfarenhet av att ha jobbat med hemstäd att vi var lurade och att hon skulle ha gjort de sakerna på två timmar (vi betalade för fyra). Nu är min svärmor osedvanligt effektiv så om hon säger två timmar så är 3 timmar vad som borde kunna betraktas som normalt vilket är precis den tid det tar för mig när jag gör samma saker i lugnt tempo (tidigare har jag alltid småstädat och inte fått hum om tiden, nu har jag börjat göra mer som städfirman att jag tar allt i ett och få ordentligt städat med jämna mellanrum).

Att vi inte upptäckte det med kaklet med en gång är helt enkelt för att det inte syns så bra i lampljus och det uppstod under vintermånaderna när man inte direkt har något dagsljus att tala om och vi dessutom hade väldigt dålig belysning i köket. På sommaren i dagsljus så kan vi se det ändå från vardagsrummet.

byggankan skrev:
Att kläderna inte ströks upptäckte vi såklart vid varje tillfälle och påpekade också flera gånger. Men vi antog att det helt enkelt var så att de inte hann med det för att den övriga städningen tog all tid i anspråk. Sedan pratade jag med min svärmor om kaklet och hon började då fråga lite mer om vad de skulle städa och hur lång tid det tog och ansåg baserat på hennes egen erfarenhet av att ha jobbat med hemstäd att vi var lurade och att hon skulle ha gjort de sakerna på två timmar (vi betalade för fyra). Nu är min svärmor osedvanligt effektiv så om hon säger två timmar så är 3 timmar vad som borde kunna betraktas som normalt vilket är precis den tid det tar för mig när jag gör samma saker i lugnt tempo (tidigare har jag alltid småstädat och inte fått hum om tiden, nu har jag börjat göra mer som städfirman att jag tar allt i ett och få ordentligt städat med jämna mellanrum).

Att vi inte upptäckte det med kaklet med en gång är helt enkelt för att det inte syns så bra i lampljus och det uppstod under vintermånaderna när man inte direkt har något dagsljus att tala om och vi dessutom hade väldigt dålig belysning i köket. På sommaren i dagsljus så kan vi se det ändå från vardagsrummet.
Jag förstår. Jag ställer mig dock tveksam till ett upplägg där ni betalar för ett visst antal timmar, men ändå har ett avtal som är bindande över tid, istället för att betala för en viss mängd städning, oavsett tidsåtgång. Hur kan ni vara säkra på att det är städfirman som orsakat skadorna på kaklet?

Hur stort är huset/lägenheten på? 3 timmar hemstädning är väldigt kort tid för att städa och stryka i mina öron, så antingen är deras standard väldigt låg eller så har ni fel tidsuppfattning.

Napster skrev:
Hur stort är huset/lägenheten på? 3 timmar hemstädning är väldigt kort tid för att städa och stryka i mina öron, så antingen är deras standard väldigt låg eller så har ni fel tidsuppfattning.
Jag skulle säga att 3 timmar är ganska mycket om man städar typ varannan vecka. Ska man stryka en massa tvätt också funkar det nog dock inte. Det är skillnad på tidsåtgång för de som jobbar med städning dagligen och när man städar själv..

Att göra egen kvittning av fakturor är lite problematiskt. Det är ju en "påstådd" skada som påstås orsakats av firman (rent juridiskt är den fortfarande bara påstådd).
Din hemförsäkring täcker viss rättsskydd, men företaget har mycket troligt en liknande försäkring eller avtal med juristfirma.

MrPlow
Vi är 2 st vuxna som bor på två plan och 180 kvm och har städning varannan vecka. En/två personer kommer och stryker typ 20-30 plagg, varav minst 10 skjortor. Det plockas ur i diskmaskinen om den är full, sopkorgar töms och alla badrum glänser som om de vore nya. Hela huset dammsuges och våttorkas - det verkar även dammas vid behov. Men då är det ingen latmask som städar hos oss! Vi betalar för 4h, men vet inte hur länge de är på plats.

D
Man kan ju också ifrågasätta om inte kakel skall tåla att tvättas av? Städfirman måste ju ha varit försumliga på något sätt för att skadan skall vara ersättningsbar. Om normal städning med normala tillhyggen/kemikalier har skadat kaklet, så är det knappast något städfirman kan ha förutsett och som de kan belastas för.

Nu kan det ju hända att de använt tillhyggen som inte är att anse som normala och då hamnar det naturligtvis i en annan dager.

falkn skrev:
Jag skulle säga att 3 timmar är ganska mycket om man städar typ varannan vecka. Ska man stryka en massa tvätt också funkar det nog dock inte. Det är skillnad på tidsåtgång för de som jobbar med städning dagligen och när man städar själv..
Ganska mycket beror på hur stor bostaden är, 3 timmar säger inte mycket innan man vet storleken och kraven.

Be din svärmor vara närvarande och se hur mycket de hinner när hon är där och vad de använder.

Hasse_Lorentzon skrev:
Det är en stor process att dra i gång en stämning, de kommer förmodligen inte att göra det. De bara hotar.

Vi har själva en liten städfirma med tre tjejer anställda och frugan. Vi skriver inga avtal med kunderna. Har tjejerna bokat tre timmar hos en kund, då står dom till förfogande under tre timmar och utför de sysslor som kunden vill. Det kan vara allt från att bära in ved eller åka och handla. Stryka kläder och hänga tvätt kan också förekomma.
Haha... förlåt mig men ditt inlägg gav mig ett gott skratt, hur kan ni kalla det professionellt där kunder anlitar er utan att ni skriver ett avtal mellan er och kunden, det är ju en trygghet för både er och kunden. Sen att personalen bär in ved, hugger de den också? Aldrig hört talas om ett städföretag där personalen bär in ved :)

Edit: Var inte menat att klanka men jag personligen hade aldrig låtit ett städföretag gå in i min lägenhet där det inte finns ett avtal mellan mig och företaget. Ifall det händer något som TS tar upp, hur vet man ifall man kan vända sig till företaget och de står för det eller ens har försäkring. Då kan företaget säga att ni inte är deras kund med tanke på att inget avtal existerar.

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.